Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.

Vierailija
28.06.2023 |

Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.

"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?

"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823

Kommentit (1351)

Vierailija
121/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat joustamattomia. Työpaikka pitää löytyä kävelymatkan päästä ja palkka pitää olla ainakin 3.500 e/kk. Hyvin menee Suomessa ja tukia saa Kelalta kun tämä ajattelu- ja toimintatapa pysyy vuodesta vuoteen samana. 

Kävelymatka on matka jonka ihminen ehtii kävellä tunnissa eli 5-6 kilometriä. Luulisi että siltä alueelta löytyy töitä varsinkin jos asuu kaupungissa tai ainakin paikallisbussi jolla pääsee töihin.

Vierailija
122/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

Mä itse olen joutunut muuttamaan puolison perässä alueelle, jossa ei ole oman akateemisen koulutuksen mukaisia paikkoja.

Sit katotaan muita töitä, ja olen kiitollinen, että niitä muita töitä on riittänyt!

Mitäs opiskelin sellaisen harvinaisemman ja ei-työllistävän akateemisen ammatin.

En ala sen takia kuitenkaan kuppaamaan yhteiskuntaa tuilla.

Jätitkö akateemisen koulutuksesi mukaisen paikan ja muutin puolisosi työn vuoksi? Ja ihan heti sait sopivasti "muun paikan" etkä kupannut tukia yhteiskunnalta.. hehe 1+1 on vissin neljä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa mitä ap:sta?

Ap vastaa:

Olen kesälomaa viettävä pienipalkkaisen alan työntekijä. Olen elämässäni tehnyt keikkaa, keikkaa ja keikkaa. Opiskellut työn ohessa.

Joutunut hylkäämään unelma-ammattini asuinpaikkakuntani takia.

Raatanut ja raatanut.

Työttömyyskorvausta olen vetänyt viimeksi 25 vuotta sitten, koska mun ASENNE on se, että jokainen työ on arvokasta. Voisin tehdä heittämällä jotain näistä: puutarha-ala, hoitoala, lehdenjakaminen, henkilökohtaisen avustajan hommat jne. Ja teen niitä ilolla enkä valittaen.

Ja se asenne EI estä tavoittelemasta itselle mieluisinta työtä, sitä kohti opiskelen. Ja ahkeran tyypin CV ja maine tulee takaamaan, että tulen sellaisen työpaikan saamaan.

Tuota ei usko idioottikaan. Jos tuo pitäisi paikkansa,  niin sinulla ei olisi mitään syytä lietsoa vihaa työttömiä kohtaan.

Heh, ihan kuule totta on joka mun sana. 😀

Ja mahdollista hyvin monelle työttömälle, kun vaan laittaa asenteen kuntoon.

Eli ei jumetu ajatukseen "olen koulutukseltani arkeologi ja haluan tehdä vain sitä, lisäksi asua Kilpisjärvellä ja etsiä itseäni, miksen siis saa nostaa työttömyyskorvausta?"

Kaikenlainen työ on arvokasta.

-Ap

Vierailija
124/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei työssäkäymisen kuulu olla pakollista. eläköön vaikka lottovoitolla, mutta kaikki tuet pitää lopettaa, että työssäkäyvät saavat nauttia omasta palkastaan, eikä suurin osa mene veroihin pummien elättämiseksi.

Vierailija
125/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia näitä ihme keinoja pitää tehdä/kokeilla, että ihmiset saataisiin töihin. Ollaan varmasti huomattu se, että suurinosa ihmisistä ei edes ole hakenut töitä, vaikka saavat työttömyysrahaa. Ei näitä tuulesta temmata. Asioilla on yleensä syy-seuraussuhde.

Työttömällä on omat nettisivut ja sinne merkitään haetut työpaikat. Sivuille mennään pankkitunnuksilla.

Vierailija
126/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat joustamattomia. Työpaikka pitää löytyä kävelymatkan päästä ja palkka pitää olla ainakin 3.500 e/kk. Hyvin menee Suomessa ja tukia saa Kelalta kun tämä ajattelu- ja toimintatapa pysyy vuodesta vuoteen samana. 

Mulle on ok noin tunnin työmatka suuntaansa ja vähintään 2300e/kk palkka.

Silloin pystyy laskut maksamaan ja ruokaa ostamaan sekä maksamaan työmatkakulut sekä lapsen ja itsen välttämättömät muut kuin ruokakulut.

On tutkittu että yli 4000e/kk palkka ei lisää enää ihmisen onnellisuutta.

Eli, mitäpä jos leikattaisiinkin sieltä yläpäästä niin, että kukaan ei saisi alle 2300e/kk palkkaa ja kukaan ei saisi esim. 10 000e/kk palkkaa kuukaudessa?

Mielestäni yli 4000e/kk palkkaa ei tarvitse olla kuin aloilla jotka tarvitaan muiden terveyden ja turvallisuuden hoitamiseen ja muiden kuljettamiseen töihin. Opetusala myös koska ovat vastuussa lapsista yms.

Esim. Poliisin palkka voisi olla 5000e/kk, järjestyksenvalvojan palkka 4000e/kk, päiväkodin hoitajan palkka 3000e/kk, siivoojan palkka 2300e/kk, kirurgin palkka 10 000e/kk. Sairaanhoitajan palkka 4000e/kk. Lääkäri 6000e/kk. Erikoislääkäri 8000e/kk.

Linja-auton kuljettaja 3500e/kk. Kaupan kassa 2300e/kk. Hampurilaisravintolan työntekijä 2300e/kk. Kansanedustaja 3000e/kk, ministeri 4000e/kk. Pääministeri 4500e/kk.

Perustelen ministerin ja pääministerin 500e palkkaeroa siten, että on monia muitakin aloja joissa porukan pomo saa vain muutaman hassun satasen enemmän kuin muut. Ja eikö politiikka ole kutsumusammatti? Maailmanparannusta?

Pitää myös olla aikaa käydä rauhassa vessassa ja syödä rauhassa. Hoitaa tehtävät niin, ettei tule virheitä ja terveysongelmia stressin takia.

Ja kyllä, voisin maksaa 2300e/kk palkallakin jo enemmän siitä hampurilaisestani kun tietäisin että työntekijä joka sen on tehnyt voi hyvin eikä ole esim. Sylkenyt katkeruuttaan sen hampurilaisen väliin.

En myöskään halua että sairaanhoitaja hoitaa minua miten sattuu kiireen ja väsymyksen takia.

Mielestäni tämä on hyvin yksinkertaista matikkaa:

Tuloja on liian vähän ja työ liian kuormittavaa, jos stressi niistä vie työ-ja toimintakyvyn ja katkeroittaa.

Mielenterveysongelmat jotka ovat osaksi seurausta liiasta stressistä ja epäreilusta, epäinhimillisestä kohtelusta, tulevat kalliimmaksi kuin minun ideani pitkässä juoksussa.

Vierailija
127/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se työpaikan pitää olla kävelymatkan päässä eli max 5 kilometrin säteellä koska ei ole juuri muitakaan keinoja jolla pääsisin työpaikalle kuin kävellen.

Tuo on pieni matka. Ootko kuullu polkupyörästä??

Työttömille ei ole laillisesti ilmaisia polkupyöriä. Polkupyörätkin yleensä maksaa, käytettynä jostain 80 eurosta 300 euroon ja uutena 200 eurosta tonneihin.

Vierailija
128/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei työssäkäymisen kuulu olla pakollista. eläköön vaikka lottovoitolla, mutta kaikki tuet pitää lopettaa, että työssäkäyvät saavat nauttia omasta palkastaan, eikä suurin osa mene veroihin pummien elättämiseksi.

Millä pummit sitten elää, jos tuet lopetetaan?

Vierailija
129/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion budjetti on 80 miljardia, josta työttömyyskorvaukset 4,9 miljardia.

Vierailija
130/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

Työnantaja soittakoot jos tarvii työntekijää. Numeroni saa työkkäristä. On turha lähetellä hakemuksia kun ei kukaan pyydä töihin eikä edes haastatteluun.  

Aiemmin ketjussa (viesti 49) ihmettelin miksi suurin osa työkavereistani siivoustyössä oli ulkomaalaisia. Enää en ihmettele. Suomalainen työtön on ihan h.elvetin laiska.

En minä ole laiska. Herään joka aamu viideltä. Ja tein 2 vuotta töitä palkattakin joskus. Se kertoo jo ettei työttömät ole laiskoja.

Vierailija
131/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia näitä ihme keinoja pitää tehdä/kokeilla, että ihmiset saataisiin töihin. Ollaan varmasti huomattu se, että suurinosa ihmisistä ei edes ole hakenut töitä, vaikka saavat työttömyysrahaa. Ei näitä tuulesta temmata. Asioilla on yleensä syy-seuraussuhde.

Työttömällä on omat nettisivut ja sinne merkitään haetut työpaikat. Sivuille mennään pankkitunnuksilla.

Sinäkö meinaat, ettei näitä asioita sen koommin tutkita/selvitetä?

Vierailija
132/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Vierailija
133/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

+ eläkeläisten sosiaaliturvamenoja maksetaan 32,7 miljardia

Vierailija
134/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se työpaikan pitää olla kävelymatkan päässä eli max 5 kilometrin säteellä koska ei ole juuri muitakaan keinoja jolla pääsisin työpaikalle kuin kävellen.

2 polkupyörää jo varastettu.

Semmoista se on kun vihervasemmistolaisten saamat tuet on käytetty tatuointeihin, siideriin, kannabikseen ja lävistyksiin, niin polkupyörät pitää sitten varastaa, kun sossu ei anna lisätukea pyörään.

Vierailija
135/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

Mä ymmärrän, että työhakemusten täyttäminen silloin, kun ei saa töitä, tuntuu nöyryyttävältä ja vie itsetuntoa alas.

Mutta siinä on jotain mätää.

-Hakeeko se työnhakija kaikkia mahdollisia töitä, joita voisi tehdä? Laajentaako hakuaan lähikuntiin?

-Mitä jos tulisi vaan ajattelumuutos, että KAIKKI työ on arvokasta?

-Ja se stigma työn saamattomuudesta pitää poistaa.

No, näköjään mikä tahansa työ EI ole arvokasta, koska

- vain valtion virkamiestyö nähdään sinä oikeana työnä

- jos olet jo (osa-aika)työssä niin se ei ole työtä ollenkaan

- pelaaminen työnä/OF/aikuisviihde/seksialan työ/some ei kuulema ole oikeaa työtä ei varmaankaan myös sijoittaminen/asuntoflippaaminen/asuntovuokraaminen

Vierailija
136/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

Työnantaja soittakoot jos tarvii työntekijää. Numeroni saa työkkäristä. On turha lähetellä hakemuksia kun ei kukaan pyydä töihin eikä edes haastatteluun.  

Aiemmin ketjussa (viesti 49) ihmettelin miksi suurin osa työkavereistani siivoustyössä oli ulkomaalaisia. Enää en ihmettele. Suomalainen työtön on ihan h.elvetin laiska.

Suureen osa siivoustyöpaikoista tarvitaan oma auto, se lukee työpaikkailmoituksessa.

Lisäksi on siivoystyötä 6 h viikko ti ja ke klo 15.00 - 18.00

Lastentarha menee kiinni klo 17.00 eikä tolla perhe elä.

Ei ollut pelkkää 6h/viikko työtä ja ei ollut myöskään autoa niillä ulkkarisiivojilla kuten ei minullakaan. Eikä alan koulutusta. Tekosyitä ja laiskuutta suomalaisilta.

Patistin aikoinaan suomalaisen työttömän kaverini siivoamaan. Sanoin sille että oman kokemuksen mukaan riittää kun osaa laittaa nimen paperiin ja vaivautuu paikan päälle. Ei siellä haastattelussa kysytä mitään kummempia kunhan et ole sairaan lihava, selvästi jossain psykoosissa tai viime viikon vaatteissa. Se laitto hakemuksen, meni haastatteluun ja kertoi mulle jälkeenpäin että sai paikan ja olin ihan oikeassa.

Kertokaapa mikä niissä ulkomaalaisissa on niin erinomaista mikä saa siivousfirmat palkkaamaan ne TES-palkalla vaikka eivät osaa edes kieltä? Muuta kuin halu tehdä töitä?

Vierailija
137/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
138/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä pummit sitten elää, jos tuet lopetetaan?

miksi pummien pitäisi e lää?

Vierailija
139/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ok noin tunnin työmatka suuntaansa ja vähintään 2300e/kk palkka.

Silloin pystyy laskut maksamaan ja ruokaa ostamaan sekä maksamaan työmatkakulut sekä lapsen ja itsen välttämättömät muut kuin ruokakulut.

Kansanedustaja voisi olla 2000 e/kk, ministeri 2500 e/kk.

On tutkittu että yli 4000e/kk palkka ei lisää enää ihmisen onnellisuutta.

Eli, mitäpä jos leikattaisiinkin sieltä yläpäästä niin, että kukaan ei saisi alle 2300e/kk palkkaa ja kukaan ei saisi esim. 10 000e/kk palkkaa kuukaudessa?

Mielestäni yli 4000e/kk palkkaa ei tarvitse olla kuin aloilla jotka tarvitaan muiden terveyden ja turvallisuuden hoitamiseen ja muiden kuljettamiseen töihin. Opetusala myös koska ovat vastuussa lapsista yms.

Esim. Poliisin palkka voisi olla 5000e/kk, järjestyksenvalvojan palkka 4000e/kk, päiväkodin hoitajan palkka 3000e/kk, siivoojan palkka 2300e/kk, kirurgin palkka 10 000e/kk. Sairaanhoitajan palkka 4000e/kk. Lääkäri 6000e/kk. Erikoislääkäri 8000e/kk.

Linja-auton kuljettaja 3500e/kk. Kaupan kassa 2300e/kk. Hampurilaisravintolan työntekijä 2300e/kk. Kansanedustaja 3000e/kk, ministeri 4000e/kk. Pääministeri 4500e/kk.

Perustelen ministerin ja pääministerin 500e palkkaeroa siten, että on monia muitakin aloja joissa porukan pomo saa vain muutaman hassun satasen enemmän kuin muut. Ja eikö politiikka ole kutsumusammatti? Maailmanparannusta?

Pitää myös olla aikaa käydä rauhassa vessassa ja syödä rauhassa. Hoitaa tehtävät niin, ettei tule virheitä ja terveysongelmia stressin takia.

Ja kyllä, voisin maksaa 2300e/kk palkallakin jo enemmän siitä hampurilaisestani kun tietäisin että työntekijä joka sen on tehnyt voi hyvin eikä ole esim. Sylkenyt katkeruuttaan sen hampurilaisen väliin.

En myöskään halua että sairaanhoitaja hoitaa minua miten sattuu kiireen ja väsymyksen takia.

Mielestäni tämä on hyvin yksinkertaista matikkaa:

Tuloja on liian vähän ja työ liian kuormittavaa, jos stressi niistä vie työ-ja toimintakyvyn ja katkeroittaa.

Mielenterveysongelmat jotka ovat osaksi seurausta liiasta stressistä ja epäreilusta, epäinhimillisestä kohtelusta, tulevat kalliimmaksi kuin minun ideani pitkässä juoksussa.

Vierailija
140/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 polkupyörää jo varastettu.

Semmoista se on kun vihervasemmistolaisten saamat tuet on käytetty tatuointeihin, siideriin, kannabikseen ja lävistyksiin, niin polkupyörät pitää sitten varastaa, kun sossu ei anna lisätukea pyörään.

Mulla ei ole ainuttakaan tatuointia, korvikset on, mutta 1 korvispari riittää. En juo alkoholia enkä tod. käytä mitään muutakaan.