Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.
Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.
"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?
"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823
Kommentit (1351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomi on matkalla kohti konkurssia"
Mutta ei työttömien takia.
Konkurssiin mennään huonon huoltosuhteen takia. Töitä tekeviä ja verotettavaa tuloa on liian vähän maksettaviin eläkkeisiin ja tukiin nähden. Osa-aikaiset pitäisi saada täysaikaiseen töihin ja työkykyiset töihin. Kohta on pakko muuttaa töiden perässä, kun maksajia ei riitä syrjäkylillä oleiluun ja tuet ja julkisetpalvelut ajetaan minimiin.
Kyllä se huoltosuhde alkaa parantua. Sotien jälkeiset suuret ikäluokat alkavat olla 80 v joten poistuvat kiihtyvään tahtiin muonavahvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enempää työpaikkoja mitä hakea. Ei voi hakea palomieheksi, poliisiksi, sähkömieheksi, putkimieheksi, puheterapeutiksi, hammashoitajaksi, linja-auton kuljettajaksi, yhdistelmäajoneuvon kuljettajaksi, fysiikan ja kemian opettajaksi, lääkäriksi jne. Ilman koulutusta.
Mutta voi hakea siivoojaksi, baarityöntekijäksi, kauppaan, henkilökohtaiseksi avustajaksi, pizzalähetiksi, postinjakajaksi, tehtaaseen, tiskaajaksi, jne. Samalla kun hankkii sen puuttuvan koulutuksen.
Jännää miten näin itsestään selvä asia pitää selittää pitkäaikaistyöttömille vaikka 18-vuotiaat jonnetkin tajuaa mennä opiskelemaan ja osa-aikatöihin.
Jännä kun et tajua että joka paikassa ei ole niitä tehtaita, postinjakajan, siivoojan, pitsalähetin, tiskaajan, baarityöntekijän, henkilökohtaisen avustajan paikkoja auki. Ja tuota en tajua että mene kauppaan. Ei niitä myyjiä enempäänsä tarvita. Täälläkin kaupoissa 5 myyjää eikä enempää oteta.
Jännä, kun pitää asua paikassa, jossa ei ole omaa osaamista vastaavia työpaikkoja tarjolla. Johtunee siitä, että työttömyystuet ovat liian houkutteleva vaihtoehto työnteolle.
Työttömiä on kaupungin ja valtion yksiköissä palkkatuella ja työkokeilussa. Jos olet kahvitauolla yli lakisääteisen 10 mimuuttia niin lähetän sun nimen kaupunginvaltuustoon tai valtiolla Helsingin pääkonttorin johtajalle, kun sua ei työt kiinnosta ja istut siellä kahvihuoneessa. Pyydän myös tarkistamaan ei vastattujen puheluiden määrän sulta 😊.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomi on matkalla kohti konkurssia"
Mutta ei työttömien takia.
Konkurssiin mennään huonon huoltosuhteen takia. Töitä tekeviä ja verotettavaa tuloa on liian vähän maksettaviin eläkkeisiin ja tukiin nähden. Osa-aikaiset pitäisi saada täysaikaiseen töihin ja työkykyiset töihin. Kohta on pakko muuttaa töiden perässä, kun maksajia ei riitä syrjäkylillä oleiluun ja tuet ja julkisetpalvelut ajetaan minimiin.
Kyllä se huoltosuhde alkaa parantua. Sotien jälkeiset suuret ikäluokat alkavat olla 80 v joten poistuvat kiihtyvään tahtiin muonavahvuudesta.
Ei parane. Eläkeläisiä on 34% väestöstä eli miljoona kuusisataa tuhatta. Ja joka vuosi jää eläkkeelle lisää porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskanmarjat. AP:n kaltaisten ajattelutapa pakosti kumpuaa sitä, että oma työkokemus ja sitä kumpuava fakkiintunut näkemys miten asioiden kuuluu olla tulee ajoilta jolloin kaikki oli toisin.
Osalla varmaan myös, siitä että kultalusikalla ollaan jaettu pienestä lähtien ja näin ollaan vieraannuttu ympäröivästä eriävästä toisenlaisesta todellisuudesta.
Ap palailee tähän ketjuun:
Heh. Kultalusikka? Ai missä? Mä olen just itse esimerkki siitä, että sitkeys palkitaan.
Keikkatyö (jota olen tehnyt hurjasti) on sitä, että työllistymisen rima laitetaan jo aika alas.Kannattaa ylipäätään kääntää ne omat aivot niinpäin, että tukien kuppaaminen ei ole milloinkaan vaihtoehto. Se ei käy silloin edes mielessäkään. Silloin pärjää.
😂😂😂😂😂
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa. Jos ei mene niin tulee karenssi.Hyvä juttu! Olisiko sun mielestä parempi että ne makais kotona?
Mä just yks päivä kaupassa ajattelin että hyllyttäminen ois mukava homma. Aivot narikkaan-työtä jne.Kun ei pidä olla kermaperse tai "Ei tämä minun arvolleni sovellu, yyyhhhh."
Ja ne hyölyttäjät voi hakea samalla mieluisia töitä. Kato ku se hyllyttäminen ei estä sitä!
Tietenkin olisi parempi olla kotona. Ilmainen hyllyttäjä vie työpaikan palkalla työskentelevältä hyllyttäjältä.
Ap jatkaa:
Tässäkään ketjussa esitetyistä syistä en ole vakuuttunut. Edelleen osatyökykyisyys on jo parempi syy, ja joku kertoi että koulukiusattu lapsi on vihdoin saanut kavereita ja töiden takia muutto olisi tälle raskasta - erittäin hyvä syy olla muuttamatta (eri asia hyväksytäänkö se työkkärissä syyksi).
Mutta muut syyt on vaan jonkinasteista hienostelua ja asennevammaa.
"Tämä paskaduuni ei ole ihmisarvoista"
"Makaan kotona porvarien kiusaksi" (joo, onpa aikuismainen ajattelu)
"Teen vain välttämättömän töissä" (=lapsellista)
Kas kummaa kun hoitotyötä arvostettiin aikanaan , vaikka kiire siellä on ollut aina. Korona-ajan kiireet toki erikseen.
Ei vanhuksen pyllyn pesu, tai se että dementikko/kehitysvammainen sylkee silmille tms.ole ei-ihmisarvoista työtä. Se on heikoilla olevan ihmisen vierellä kulkemista. Se hoitaja pitää sen hoidettavan ihmisarvoa yllä silloin, kun tämä ei pysty siihen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskanmarjat. AP:n kaltaisten ajattelutapa pakosti kumpuaa sitä, että oma työkokemus ja sitä kumpuava fakkiintunut näkemys miten asioiden kuuluu olla tulee ajoilta jolloin kaikki oli toisin.
Osalla varmaan myös, siitä että kultalusikalla ollaan jaettu pienestä lähtien ja näin ollaan vieraannuttu ympäröivästä eriävästä toisenlaisesta todellisuudesta.
Heh. Kultalusikka? Ai missä? Mä olen just itse esimerkki siitä, että sitkeys palkitaan.
Keikkatyö (jota olen tehnyt hurjasti) on sitä, että työllistymisen rima laitetaan jo aika alas.Kannattaa ylipäätään kääntää ne omat aivot niinpäin, että tukien kuppaaminen ei ole milloinkaan vaihtoehto. Se ei käy silloin edes mielessäkään. Silloin pärjää.
😂😂😂😂😂
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa. Jos ei mene niin tulee karenssi.Hyvä juttu! Olisiko sun mielestä parempi että ne makais kotona?
Mä just yks päivä kaupassa ajattelin että hyllyttäminen ois mukava homma. Aivot narikkaan-työtä jne.Kun ei pidä olla kermaperse tai "Ei tämä minun arvolleni sovellu, yyyhhhh."
Ja ne hyölyttäjät voi hakea samalla mieluisia töitä. Kato ku se hyllyttäminen ei estä sitä!
Tietenkin olisi parempi olla kotona. Ilmainen hyllyttäjä vie työpaikan palkalla työskentelevältä hyllyttäjältä.
Mitä kotona oleminen tekee ihmiselle? Ei ainakaan hyvää. Kynnys töihin menolle kasvaa.
Joku 2-3 kk työttömyyttä ok (ja diagnoosit, esim.burn outin ymmärtää), mutta ei sen kauempaa.
Sama roti kaikille. Ei todellakaan ole reilua että muut joutuvat skrabaamaan auton tuulilasia tammikuisena aamuna, viemään väsyneet lapset klo 7:ksi hoitoon, sit raatamaan päivän töissä, ja hakea lapset päikystä, ja osa kansasta vaan makaa.
Eihän siinä se kuuluisa yhdenvertaisuuskaan toteudu? Onko yhdenvertaisuus aina vain oikeuksia, eikö se ole myös velvollisuuksia?
Mua ei voisi vähempää kiinnostaa ja motivoida käydä itse töissä, kuin lukee työnkarttelijoiden syitä. Eri asia jos et oikeasti saa mistään ja minkäänlaista työtä, et edes keikkaa, ja olet hakemalla hakenut. Silloin olet tukeesi oikeutettu.
Saanko mäkin jättäytyä pois töistä, koska muitakaan ei huvita?
Jos itse olisin ajatellut kuten karttelijat, en olisi vakityössä kuten nyt.
Olen ollut koulukiusattu, opiskeluissa ja työssä kiusattu, herkkä parikymppinen. Ymmärrän että osa ei voi tulla sieltä suosta koskaan, se oikeasti invalidisoi. Heiltä ei voi vaatia.
Mutta sellaisilla kiusatuilla joilla on mielenterveys ja toimintakyky edes jotenkin tallella, niin sitkeästi vaan työnhakuun. Rohkeutta vaan, vaikka tuntuisi kuinka pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂
Mitä kotona oleminen tekee ihmiselle? Ei ainakaan hyvää. Kynnys töihin menolle kasvaa.
Joku 2-3 kk työttömyyttä ok (ja diagnoosit, esim.burn outin ymmärtää), mutta ei sen kauempaa.Sama roti kaikille. Ei todellakaan ole reilua että muut joutuvat skrabaamaan auton tuulilasia tammikuisena aamuna, viemään väsyneet lapset klo 7:ksi hoitoon, sit raatamaan päivän töissä, ja hakea lapset päikystä, ja osa kansasta vaan makaa.
Eihän siinä se kuuluisa yhdenvertaisuuskaan toteudu? Onko yhdenvertaisuus aina vain oikeuksia, eikö se ole myös velvollisuuksia?
Aina, kun olen ollut palkkatuella niin olisin halunnut jäädä, mutta ei saa kun valtiolla ja kaupungilla on rahat loppu.
Cv on 2 sivua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ajattelu vääristynyttä. Mun nuoruudessa työttömyys oli hirveä häpeä eikä sellaista kukaan halunnut kohdalleen.
Ja sekö ei ollut vääristynyttä ajattelua? Hirveä häpeä kunnei ole takomassa voittoa omistajaluokalle? Tehokasta on porvarin propaganda.
Iso kiinteistöveron korotus suunnitteilla.
https://www.tivi.fi/uutiset/karu-arvio-asunnonomistajille-perati-40-pro…
Hyvä juttu! Olisiko sun mielestä parempi että ne makais kotona?
Mä just yks päivä kaupassa ajattelin että hyllyttäminen ois mukava homma. Aivot narikkaan-työtä jne.
Kun ei pidä olla kermaperse tai "Ei tämä minun arvolleni sovellu, yyyhhhh."