Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.

Vierailija
28.06.2023 |

Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.

"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?

"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823

Kommentit (1351)

Vierailija
1/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa:

Mä ymmärrän, että työhakemusten täyttäminen silloin, kun ei saa töitä, tuntuu nöyryyttävältä ja vie itsetuntoa alas.

Mutta siinä on jotain mätää.

-Hakeeko se työnhakija kaikkia mahdollisia töitä, joita voisi tehdä? Laajentaako hakuaan lähikuntiin?

-Mitä jos tulisi vaan ajattelumuutos, että KAIKKI työ on arvokasta?

-Ja se stigma työn saamattomuudesta pitää poistaa.

Vierailija
2/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä asut.  Jos satut asumaan jossain maaseudulla tai korvessa, se 4 työpaikkaa haku voi olla aika mahdotonta.  Miehesi voi olla vaikka metstyöalalla ja siis hän ei voi muuttaa kanssasi johonkin uudellemaalle.  Niitä paikkoja kun ei ehä ole olemassakaan lähimpään 200km.

Hakea turkuun lääkäriksi olisi aika outo ratkaisu entiseltä karjakolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen päivässä noin kymmeneen paikkaan. Mikähän asiassa on noin hankalaa?

Toki ymmärrän mitä rivien välistä viestitään; eli puuttukaa ikäsyrjintään ja katsokaa kokonaistilannetta.

Vierailija
4/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa aktiivimallissa se vääristynyt ajattelu näkyy!

Minua ainakin kiusaa todella paljon, että joku hengittää niskaan ja on neuvomassa sellaisia neuvoja työnhakuun joita en tarvitse tai joista ei ole minulle mitään hyötyä työnhaussa.

Minä haluan tehdä asiat omalla tavalla ja minulla ei ole yhtään energiaa tai mielenkiintoa tanssia minkään työkkärimallin mukaan.

Vierailija
5/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.henkilökohtaisen avustajan työ on erittäin arvokasta, ja niitä ilmoituksia on paljon. Ei vaadi kummoista koulutusta.

Mutta eipä työttömille kelpaa.

Sitten joku sanoo että "ei ole työnantajalle reilua että joku tulee väkisin töihin, se näkyy flegmaattisuutena".

No kai se näkyy, koska ei ajatella, että työ itsessään on arvokasta!

Ja voihan sitä epämieluisampaa hommaa tehdessä hakea sitä mieluisampaa.

Vierailija
6/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan - yksikään tulosta tekevä yritys ei palkkaa ketään sen takia että tämä on pakotettu laittamaan X määrän hakemuksia kuussa.

Ennen pitkää se tulee pienellä paikkakunnalla ilmi, kun työnantajia on sen 50, realistinen määrä avoimia palkattuja työpaikkoja noin 0-2, mutta joka kuukausi sama 10 000 ihmisen porukka laittaa viestiä, että jokos nyt pääsisi töihin, tässä CV.

Ei tässä maassa ole riittävästi palkattua työtä kaikille halukkaille. Nämä pakkotoimenpiteet ovat kiusaamista ja terrorismia.

En usko että yksikään näistä haluaa vetää lonkkaa. 99,9% haluaa työn ja palkan jolla ei tarvitsisi enää ikinä asioida sen helvetinloukon nimeltä Kela kanssa.

7/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten joku sanoo, että ei voi muuttaa toiselle paikkakunnalle työn takia siksi, kun puolisolla on vakituinen työpaikka asuinpaikkakunnalla. Aina löytyy jokin syy, miksi ei voi mennä töihin.

Vierailija
8/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä asut.  Jos satut asumaan jossain maaseudulla tai korvessa, se 4 työpaikkaa haku voi olla aika mahdotonta.  Miehesi voi olla vaikka metstyöalalla ja siis hän ei voi muuttaa kanssasi johonkin uudellemaalle.  Niitä paikkoja kun ei ehä ole olemassakaan lähimpään 200km.

Jokaisen 200 km sisällä on niitä Tokmannin paikkoja, puhelinmyyjän paikkoja, henkilökohtaisen avustajan paikkoja.

Koska jokainen työ on tärkeää.

Vierailija
9/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

sitten joku sanoo, että ei voi muuttaa toiselle paikkakunnalle työn takia siksi, kun puolisolla on vakituinen työpaikka asuinpaikkakunnalla. Aina löytyy jokin syy, miksi ei voi mennä töihin.

Aina löytyy erilaisia elämäntilanteita, joissa ulkopuolisen on aika vaikea olla neuvomassa, kun ei tiedä muuta kuin kuvittelee tietävänsä toisten asioista.

Vierailija
10/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sul on ihan itun ahdas maailmankatsomus

Vierailija
11/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa:

Mä itse olen joutunut muuttamaan puolison perässä alueelle, jossa ei ole oman akateemisen koulutuksen mukaisia paikkoja.

Sit katotaan muita töitä, ja olen kiitollinen, että niitä muita töitä on riittänyt!

Mitäs opiskelin sellaisen harvinaisemman ja ei-työllistävän akateemisen ammatin.

En ala sen takia kuitenkaan kuppaamaan yhteiskuntaa tuilla.

Vierailija
12/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina muuttaminen ei ole mahdollista vaan. Kaikkiin paikkoihin ainakin helsingissä on aina kymmeniä ellei satoja hakijoita...

Vierailija
13/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko ottaa sun työpaikan, että loppuu kauppaaminen?

Vierailija
14/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelkaa hoito/sosiaali/varhaiskasvatusalaa.

Arvokasta työtä, työttömänä ei tarvitse olla koskaan.

Ei edes tarvita työkkäriä, koska keikkaakin tekemällä voi tienata enemmän, ilman että kukaan kyttää.

Keikkatyö on vapautta! Et ole TE-toimiston höpöhöpö-kursseista riippuvainen, mutta tuloja on.

Kouluun pitää eka päästä ja opiskella ammatti. Ei oo ilmasta sekään

Vierailija
15/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis pitikö muuttaa korpeen halvemman asunnon perässä vai kaupunkiin työn perässä?

Päättäkää ensin se.

Niin, siis pitikö laittaa hakemuksia paikkoihin työnantajien kiusaksi, vaikka ainut syy niihin hakea on pakko, vaikka oma työkyky ei kyseisiä töitä kestä, eikä koulutus riitä niihin joita kestäisi, jos kestäisi?

Edelleenkin työkyvyttömiä ja osatyökykyisiä on työttömän statuksella tilastoissa.

Haen neljää paikkaa nyt vielä pakosta, vaikka aloitan elokuussa kokopäiväisen opiskelun ansiosidonnaisella päivärahalla, eli olen sitten seuraavat vuoden työttömän statuksella tilastoissa vaikka opiskelen.

Mulla on myös lääkärin lausunto, jossa todetaan ettei ole realistista että työkykyä riittäisi töihin opintojen ohella, mutta se ei nyt ehtinyt tähän TE-toimiston suunnitelmaan joka tehdään 3kk:n välein vaikka TE-toimiston virkailijakin ymmärtää ja tietää, että turhaan mä niitä töitä tässä välissä haen.

Olen vielä yksinhuoltaja niin miten kuvittelet että käyn eka elokuussa kello 8-16 koulussa ja sitten illat tai viikonloput töissä?

Vierailija
16/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin hauska tulokulma. Pitäisikö muiden ihmisten maksaa Jaskalle työttömyyskorvausta ja muita sosiaalitukia sen takia että Jaska haluaa asua korvessa jossa hänellä ei ole realistisia työllistymismahdollisuuksia, vaikka hän voisi työllistyä jossain isommassa keskuksessa?

Vai pitäisikö jossain vaiheessa Jaskalle sanoa että nyt on pakko valita otatko vastaan työn oman asuinpaikan ulkopuolelta vai jäätkö korpeen asumaan ilman tukia ja kustannat itse oman elämisesi?

Vierailija
17/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes tarvita työkkäriä, koska keikkaakin tekemällä voi tienata enemmän, ilman että kukaan kyttää.

Keikkatyö on vapautta! Et ole TE-toimiston höpöhöpö-kursseista riippuvainen, mutta tuloja on.

Voi, voi, voi, pyhä yksinkertaisuus!

Kaikki eivät sovellu hoitoalalle.

Vierailija
18/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa aktiivimallissa se vääristynyt ajattelu näkyy!

Minua ainakin kiusaa todella paljon, että joku hengittää niskaan ja on neuvomassa sellaisia neuvoja työnhakuun joita en tarvitse tai joista ei ole minulle mitään hyötyä työnhaussa.

Minä haluan tehdä asiat omalla tavalla ja minulla ei ole yhtään energiaa tai mielenkiintoa tanssia minkään työkkärimallin mukaan.

Toivottavasti sulla kuitenkin on energiaa ja mielenkiintoa hakea tiiviisti ja tehdä lähestulkoon mitä tahansa työtä, koska tukien kuppaaminen oman vitkastelun takia on väärin. Osatyökykyisyyden ymmärtää, mutta en hienihelmaisuutta.

Sen takia aktiivimalleja joudutaan tekemään, koska moni lojuisi ansiosidonnaisella ja vielä kehuskelee sillä.

Vierailija
19/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ap:n kanssa, että työn tekemisen pitäisi olla lähtökohtana. Eikä neljän työpaikan hakeminen ole mahdoton vaatimus. Itse mietin myös, että nyt puhutaan vain leikkauksista. Eikö voitaisi nostaa ihmisten palkkoja, niin työstä tulisi motivoivampaa. Ei ole motivoivaa, että ansiosidonnaisella saa enemmän rahaa kuin töissä, tai jos laskee matkakulut ja päivähoitomaksut pois, kannattaa jäädä ennemmin kotiin kuin mennä töihin.

Tuon ymmärrän, että kaikki eivät voi muuttaa työn perässä. Jos on ostettu omakotitalo, puolisolla vakituinen työpaikka samassa kunnassa ja lapsilla tuttu koulu ja kaverit, niin ei se muuttaminen helppoa ole. Ei maaseudulla omakotitaloa hetkessä myydä. Meilläpäin on ollut pitkään myynnissä omakotitaloja. Samat talot roikkuneet myynnissä ainakin kolme vuotta. Oma lapseni on jo kerran joutunut vaihtamaan koulua kiusaamisen takia. Kun lapsella nyy on kavereita ja kaikki hyvin, ei todellakaan tee mieli hevillä muuttaa. Hirveää katsella, kun oma lapsi itkee, jos kiusataan.

Vierailija
20/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi, voi, pyhä yksinkertaisuus!

Kaikki eivät sovellu hoitoalalle.

Fakta se on. Täällähän AV:n mukaan kouluun vaan kävellään ja opiskellaan tutkinto muitta mutkitta. Eikös hoitajakin nykyään ole AMK tutkinto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi