Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.
Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.
"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?
"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823
Kommentit (1351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enempää työpaikkoja mitä hakea. Ei voi hakea palomieheksi, poliisiksi, sähkömieheksi, putkimieheksi, puheterapeutiksi, hammashoitajaksi, linja-auton kuljettajaksi, yhdistelmäajoneuvon kuljettajaksi, fysiikan ja kemian opettajaksi, lääkäriksi jne. Ilman koulutusta.
Mutta voi hakea siivoojaksi, baarityöntekijäksi, kauppaan, henkilökohtaiseksi avustajaksi, pizzalähetiksi, postinjakajaksi, tehtaaseen, tiskaajaksi, jne. Samalla kun hankkii sen puuttuvan koulutuksen.
Jännää miten näin itsestään selvä asia pitää selittää pitkäaikaistyöttömille vaikka 18-vuotiaat jonnetkin tajuaa mennä opiskelemaan ja osa-aikatöihin.
Jännää ja mitä ehdotat seuraavaksi kun näihinkään töihin ei pääse?
P-skapuhetta, mutta myös opintolaina ja opintotuki (tarvittaessa toimeentulotuki) ovat tarjolla kaikille opiskelijoille. :) Kannattaa valita työllistävä ala jotta voi hakea noihin työpaikkailmoitusten töihin joita luettelit.
Mulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto ja opintotuet käytetty.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta.
Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta opiskelusta eli kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enempää työpaikkoja mitä hakea. Ei voi hakea palomieheksi, poliisiksi, sähkömieheksi, putkimieheksi, puheterapeutiksi, hammashoitajaksi, linja-auton kuljettajaksi, yhdistelmäajoneuvon kuljettajaksi, fysiikan ja kemian opettajaksi, lääkäriksi jne. Ilman koulutusta.
Mutta voi hakea siivoojaksi, baarityöntekijäksi, kauppaan, henkilökohtaiseksi avustajaksi, pizzalähetiksi, postinjakajaksi, tehtaaseen, tiskaajaksi, jne. Samalla kun hankkii sen puuttuvan koulutuksen.
Jännää miten näin itsestään selvä asia pitää selittää pitkäaikaistyöttömille vaikka 18-vuotiaat jonnetkin tajuaa mennä opiskelemaan ja osa-aikatöihin.
Mulla on AMK tutkinto ja cv 2 sivua.
Tehtaaseen tiskaajaksi 😂
Yksi avustajan paikka maaseudulla, matkaa 50 km, ei kulje linja-autoja, työtunteja 30 kuukaudessa.
Siivoustyö 6 h viikko ti ja ke klo 15.00-18.00
Etämyyntityötä kotona 3 h päivä.
Jos sun AMK tutkinnolla ei tee muuta kuin paperilennokin, niin kannattaisi hankkia uusi.
Ei kannata lukea tradenomiksi. Kaupunki siirtää vakituisia siivoojiaan toimistosihteereiksi, kun niillä on terveysvaivaa.
No, mullakin on, siksi luin tradenomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa mitä ap:sta?
Ap vastaa:
Olen kesälomaa viettävä pienipalkkaisen alan työntekijä. Olen elämässäni tehnyt keikkaa, keikkaa ja keikkaa. Opiskellut työn ohessa.
Joutunut hylkäämään unelma-ammattini asuinpaikkakuntani takia.
Raatanut ja raatanut.Työttömyyskorvausta olen vetänyt viimeksi 25 vuotta sitten, koska mun ASENNE on se, että jokainen työ on arvokasta. Voisin tehdä heittämällä jotain näistä: puutarha-ala, hoitoala, lehdenjakaminen, henkilökohtaisen avustajan hommat jne. Ja teen niitä ilolla enkä valittaen.
Ja se asenne EI estä tavoittelemasta itselle mieluisinta työtä, sitä kohti opiskelen. Ja ahkeran tyypin CV ja maine tulee takaamaan, että tulen sellaisen työpaikan saamaan.
Tuota ei usko idioottikaan. Jos tuo pitäisi paikkansa, niin sinulla ei olisi mitään syytä lietsoa vihaa työttömiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla joku foksastio korkeakoulutetuista? Motin vain kun näemme heille kyllä tarjotaan töitä vaikka väkisin, mutta kun itse olen hakenut Tokmannille vuosia niin en ole päässyt ja Tokamnnin perustelu on, että heillä ei ole tarjota töitä koska kaikki työpaikat ovat varattuja tai koska ei ole vapaita työpaikkoja.
Piti siis kirjoittaa "fiksaatio" mutta puhelin autokorjasi "foksastio" enkä edes tiedä mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelkaa hoito/sosiaali/varhaiskasvatusalaa.
Arvokasta työtä, työttömänä ei tarvitse olla koskaan.
Ei edes tarvita työkkäriä, koska keikkaakin tekemällä voi tienata enemmän, ilman että kukaan kyttää.Keikkatyö on vapautta! Et ole TE-toimiston höpöhöpö-kursseista riippuvainen, mutta tuloja on.
Kouluun pitää eka päästä ja opiskella ammatti. Ei oo ilmasta sekään
Voi, voi, voi, pyhä yksinkertaisuus!
Kaikki eivät sovellu hoitoalalle.
Fyysiset rajoitteet ja mt-diagnoosi on eri asia, mutta kuka tahansa soveltuu hoitoalalle, jos ei ole suunnilleen psykopaatti tai täysin estynyt henkilö.
Paljon parjattu lähihoitajan tutkinto on itse asiassa aivan loistava, siinä on mahdollisuuksia moneen.
Niin, no mulla on mt-diagnooseja ja fyysisiä rajoitteita.
Jo pelkkä vuorotyö aiheuttaa ongelmia.
Lisäksi kammoan piikkejä.
En myöskään ikinä pystyisi esim. Poistamaan lasinsiruja haavasta tms.
Tietty jos ei haittaa että kauhistelee koko ajan ääneen ja katsoo välillä pois. Välillä pitää istua, ettei pyörry ja on jatkuvasti sairaslomilla.
En sovi myöskään millekään alalle jossa täytyy ottaa vastaa ihmisten kiukkua tai raskaita elämänkokemuksia.
Olin töissä alalla jossa oli ihmisten aggressiota ja kurjuutta sekä vuorotyö. Olin saikulla Kelan laskurin mukaan 190 päivää edellisellä tarkastelujaksolla. Olin vielä kokopäivätöissä kun lähettivät kirjeen, että josko hakisin työkyvyttömyyseläkettä.
Nauroin vain ja jatkoin kunnes paloin loppuun ja irtisanouduin. Kela ei myöntänyt enää edes sairaspäivärahaa vaan väittää että olen soveltuva edelliseen tuöhön.
Ihan eri ääni kellossa siis, kun olen työtön.
Olisi pitänyt vain jatkaa työnantajan kirjoilla sairastelua. Siitä taas ei työnantaja ja kollegat oikein pidä, eikä itsekään pääse parantumaan kun se on itsellekin taakka olla se " saikuttaja. "
Yli 10 vuotta olin kyseisessä työssä. Nyt siis työtön työnhakija jonka saikku hylättiin vaikka oli B-lausunto.
Mielestäni pitäisi olla niin, että tää työttömien patistelu olisi vain 18-29-vuotiaille joilla ei ole edes sitä hylättyä sairaslomapäätöstä esittää.
On ihan eri asia olla joku päämäärätön nuori joka haluaa vain pelata kotona videopelejä, kuin keski-ikäinen työtön jolla on jo työhistoriaa. On kaikenlaista fyysistäkin kremppaa, kulumaa työnteosta.
Itse olen ollut aina töissä kunnes romahdin. Olen ollut mm. Siivooja, päiväkotiapulainen, sisäisen postin jakaja ( sähköpostin tulemisen takia kyseistä työtä ei enää ole ) eli en ole näistä " hanttihommista " kieltäytynyt ennen kuin terveys meni.
Nuorten kuuluu kokeilla työelämää eri hommissa ja kouluttautua. Keski-ikäistä jo töitä tehnyttä pitää kohdella kuin aikuista ja uskoa kun hän sanoo, miten asiansa ovat.
Mua on kyllä TE- toimiston virkailija ymmärtänytkin. Ymmärretään se molemmat, että hänen täytyy lakien ja sääntöjen mukaan laittaa mut hakemaan neljää paikkaa per 3kk jakso, vaikka se on täyttä ajanhukkaa kaikille kun tässä odotellaan vain koulun alkua ja lausuntoa seuraavalle 3kk jaksolle.
Itseäni ei muuten haittaa hakea niitä paikkoja kuin se, että mielestäni tuhlaan niiden yrittäjien aikaa kun jonkun täytyy ne hakemukset käsitellä.
Asiassa haittaa eräänlainen teeskentely ja se, että aikuinen ihminen laitetaan lapsen asemaan.
Eräs tuttavani esimerkiksi on korkeakoulutettu graafisella alalla eri on tehnyt kuvan - ja tekstinkäsittelyä työkseen. Hän joutui TE-toimiston CV-kurssille jossa neuvottiin miten tehdään .pdf-tiedosto vaikka hänen CV:stä ilmenee että hän on töissä toimittanut töitään .pdf tiedostoina ja osaa käyttää monimutkaisia ohjelmistoja.
Sellainen " aktivointi " ei auta ketään. Se on ajanhukkaa. Lisäksi hän joutui askartelemaan toiselle pajalle joulukoristeita, vaikka hänen toinen ammattinsa on käsityöartesaani ja myös jo mainitun ammattinsa opintoihin kuuluu kuvataide.
Sellaista ihmistä sitten joku mikä lie sosionomi opettaa leikkaamaan saksilla kartonkia.
Ei työtön ole mikään päiväkoti-ikäinen tumpelo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P-skapuhetta, mutta myös opintolaina ja opintotuki (tarvittaessa toimeentulotuki) ovat tarjolla kaikille opiskelijoille. :) Kannattaa valita työllistävä ala jotta voi hakea noihin työpaikkailmoitusten töihin joita luettelit.
Bs, korkeakoulututkinto, opintotuet tältä elämältä käytetty, toimeentulotukea en saa. Lisää ideoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa pisti pahasti silmään kyllä se että oli ihan ylivoimaista hakea sitä 4 työpaikkaa. Hakemusten näpyttelyyn ei kauaa kulu, jos CV on jo valmiina muuten. Ei näillä tyypeillä kyllä mitään työhalujaan ole, jos tuo on jo vaikeaa. Mikään työpaikka halua tuommoisia. Mutta se pitääkö yhteiskunnan näitä eläättää paraatipaikoilla on toinen juttu...
Onneksi irtisanominen helpottuu, moni julkisen työntekijä on 30 min kahvitauolla ja saikuttaa, ei ole työhaluja.
Ei julkisella irtisanominen helpotu lainkaan. Nähtiinhän se jo koronassa. Vaikka esim. kirjastot oli kiinni kuukausia (eli "myynti" -100%), niin ketään ei lomautettu. Sen sijaan yksityisellä iso osa oli lamautettuna vaikka myynti olisi tippunut vain 20%.
Virkojen osalta ei edes lainsäädännöllisesti irtisanominen helpottune.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa:
Mä ymmärrän, että työhakemusten täyttäminen silloin, kun ei saa töitä, tuntuu nöyryyttävältä ja vie itsetuntoa alas.Mutta siinä on jotain mätää.
-Hakeeko se työnhakija kaikkia mahdollisia töitä, joita voisi tehdä? Laajentaako hakuaan lähikuntiin?
-Mitä jos tulisi vaan ajattelumuutos, että KAIKKI työ on arvokasta?
-Ja se stigma työn saamattomuudesta pitää poistaa.
No olisi tosi kiva kun tulisi tollanen ajattelumuutos. Ihan superkivaa. Mitenköhän tollanen ajattelumuutos saataisiin Suomessa aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelkaa hoito/sosiaali/varhaiskasvatusalaa.
Arvokasta työtä, työttömänä ei tarvitse olla koskaan.
Ei edes tarvita työkkäriä, koska keikkaakin tekemällä voi tienata enemmän, ilman että kukaan kyttää.Keikkatyö on vapautta! Et ole TE-toimiston höpöhöpö-kursseista riippuvainen, mutta tuloja on.
Kouluun pitää eka päästä ja opiskella ammatti. Ei oo ilmasta sekään
Voi, voi, voi, pyhä yksinkertaisuus!
Kaikki eivät sovellu hoitoalalle.
Fyysiset rajoitteet ja mt-diagnoosi on eri asia, mutta kuka tahansa soveltuu hoitoalalle, jos ei ole suunnilleen psykopaatti tai täysin estynyt henkilö.
Paljon parjattu lähihoitajan tutkinto on itse asiassa aivan loistava, siinä on mahdollisuuksia moneen.No ei kyllä sovellu. Hoitoala vaatii tietynlaista asiakaspalvelualttiutta, jota ei kaikilla ole. Siinä pitää kohdata ihmisiä, jotka on haavoittuvassa tilanteessa, eikä ainakaan minusta siihen ole. Olisin burnoutissa alta aikayksikön.
En olisi varma tuosta. Tunnen muutaankin aika nihilistisen hoitajan, ja osa heistä on ihan pidettyjäkin työssään (osa ei kyllä sitten ole, että tapauskohtaista).
Se jos puuttuu kyky havaita ihmisten hätä/kipu, on ongelmallisempaa. Tämähän on yksi synnynnäinen luonteenpiirre. Hyvin assertiivisilta ja loogisilta ihmisiltä se usein puuttuu.
Havaitsen ihmisten kipua ja hätää, en vain osaa käsitellä sitä.
Sama.
Olen jopa liian empaattinen ja menen paniikkiin muiden hädästä ja kivusta enkä pysty toimimaan. Päällepäin se varmaan näyttää kylmältä ja epäempaattiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto ja opintotuet käytetty.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta.
Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta opiskelusta eli kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Aikuiskoulutustuki poistuu ja lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista.
Työmarkkinatuki on 580 netto ja Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta koulutuksesta eli sen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Hyvä puoli, että koulutuksiin pääsee vuokralla asuvat varmaan jatkossa helpommin.
Irtisanotut taas, jolla on omistusasunto ja velkaa.....
Vierailija kirjoitti:
Olin jonkun aikaa työttömänä ennen eläkeikää. Ei niin lähellä eläkeikää kukaan ota töihin, enkä ottaisi itsekään, jos olisin esim. pienyrittäjä ja työnantaja. Työantajat haluavat nuoria aikuisia, jotka jaksavat tehdä ripeästi koko päivän kiireisiä töitä, eivätkä jää heti kohta töistä pois eläkkeelle tai sairaslomille.
Vielä huonompi tilanne, jos ei ole edes koulutettu alalle, jota hakee. Ei kukaan työnantaja ala kouluttamaan vanhaa työntekijää.
Moni iäkäs ei jaksa tehdä enää fyysistä työtä, jota on ennen tehnyt, eikä sitten ole koulutusta esim. toimistotyöhön jota jaksaisi vielä tehdä. Jokin hoivapalvelukaan ei sovi vanhalle työksi välttämättä, jos joutuu esim. nostelemaan ja pesemään huonokuntoisia asiakkaita. Se olisi asiakkaille vaarallista, jos sattuisi onnettomuus.
Menin työttömyysajalla vapaaehtoisesti työttömien työpajalle 9 euron päiväpalkalla, joka siis maksettiin pv-rahan päälle. Kyllä siellä oli joitakin työtävieroksuviakin, mutta enimmäkseen mt- ja päihdeongelmaisia, joille yksinkertaisenkin työtehtävän tekeminen oli lähes ylivoimaista suorittaa. Eräskin alkoi itkemään, kun pelkäsi epäonnistuvansa, vaikka oli ollut pajalla jo 2 vuotta harjoittelemassa.
Jos olisin työnantaja, en uskaltaisi heitä töihin ottaa, jos työn tehokkuutta ajatellaan.
En halua pilkata heitä, vaan puolustaa, että terveet työssäkäyvät eivät osaa edes kuvitella, millaisia ongelmia voi työttömillä olla. Palveluja heidän auttamiseen pitäisi olla enemmän ja laadukkaampia kuin nuo pajat, joissa kohdeltiin ihmisiä kuin karjaa. Henkinen kohtelu oli melkeinpä rikollisen julmaa alaspainamista, koska valmentajilla ei ollut psykologista koulutusta, tai edes arjen näkemystä kuinka ihmisiä kohdellaan.
Itse olen aina ollut työnantajien arvostama, mutta siellä sain kuraa päälleni ihan kunnolla, vaikka olin ahkera. Onneksi en siitä lannistunut. Sepä olikin hieno uran päätös ahkerasta monenkymmenen vuoden palkkatyöstä. Itse menin ja en silti kadu, koska se avasi silmiä.
Niinpä. Ja mt-ongelmaiset ei ikinä parane henkisellä väkivallalla.
Itse olen nyt työtön ja asiallisessa terapiassa.
Jos joutuisin tuollaiseen mitä kuvailit, mun mielenterveysongelmat pahenisivat niin, etten pystyisi enää edes käymään terapiassa.
Masennus voi olla remissiossa ja puhjeta taas vaikeana jos tulee liikaa stressiä ja lisää traumoja.
Ihan hirveää tuollainen. Jos joutuisin, kuvaisin ja äänittäisin sekä julkaisisin kaiken niin, että muiden työttömien kasvot olisi sumutettu ja äänet muutettu ettei kukaan heitä tunnistaisi.
Ihan sama mikä tuomio siitä tulisi koska olisi ihan oikein, että todellisuus paljastuisi.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä unelmoida, mutta näin ei tule ikinä tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa pisti pahasti silmään kyllä se että oli ihan ylivoimaista hakea sitä 4 työpaikkaa. Hakemusten näpyttelyyn ei kauaa kulu, jos CV on jo valmiina muuten. Ei näillä tyypeillä kyllä mitään työhalujaan ole, jos tuo on jo vaikeaa. Mikään työpaikka halua tuommoisia. Mutta se pitääkö yhteiskunnan näitä eläättää paraatipaikoilla on toinen juttu...
Onneksi irtisanominen helpottuu, moni julkisen työntekijä on 30 min kahvitauolla ja saikuttaa, ei ole työhaluja.
Ei julkisella irtisanominen helpotu lainkaan. Nähtiinhän se jo koronassa. Vaikka esim. kirjastot oli kiinni kuukausia (eli "myynti" -100%), niin ketään ei lomautettu. Sen sijaan yksityisellä iso osa oli lamautettuna vaikka myynti olisi tippunut vain 20%.
https://www.akt.fi/uutiset/akt-hallitusohjelma-jarkyttaa-tyontekijan-on…
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c8357456-ad79-4fd9-a2c3-26aa3b8a3…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 580 netto ja Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta koulutuksesta eli sen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Satutko tietämään, koskeeko tuo jo seuraavan kahden vuoden ansiosidonnaista? Mä olen tosiaan menossa opiskelemaan ansiosidonnaisella ammattia että työllistyisin, mutta koska olen kouluikäisen yksinhuoltaja, pelkään että koulunkäynti ei onnistu jos nuo leikkaukset koskevat mua.
Tosin, pakkohan sitä koulua on silti jatkaa, koska se on TE-toimiston myöntämää omaehtoista opiskelua, mutta siis vissiin menee luottotiedot ja kuollaan nälkään opintojen aikana.
Siitä kuopasta onkin sitten vielä vaikeampi työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.akt.fi/uutiset/akt-hallitusohjelma-jarkyttaa-tyontekijan-on…
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c8357456-ad79-4fd9-a2c3-26aa3b8a3…
Hallitus muuttaa lainsäädäntöä. Vakituisia työsopimuksia ei enää ole. Irtisanomiseen ei tarvita enää painavaa syytä vaan "asiallinen syy" riittää esim. myöhästyminen.
Työnantaja soittakoot jos tarvii työntekijää. Numeroni saa työkkäristä. On turha lähetellä hakemuksia kun ei kukaan pyydä töihin eikä edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.htmlSatutko tietämään, koskeeko tuo jo seuraavan kahden vuoden ansiosidonnaista? Mä olen tosiaan menossa opiskelemaan ansiosidonnaisella ammattia että työllistyisin, mutta koska olen kouluikäisen yksinhuoltaja, pelkään että koulunkäynti ei onnistu jos nuo leikkaukset koskevat mua.
Tosin, pakkohan sitä koulua on silti jatkaa, koska se on TE-toimiston myöntämää omaehtoista opiskelua, mutta siis vissiin menee luottotiedot ja kuollaan nälkään opintojen aikana.
Siitä kuopasta onkin sitten vielä vaikeampi työllistyä.
En tiedä tarkkaa aikaa, hallitus on kesälomalla, syksyllä heillä alkaa työ, luulisin että tammikuussa tulee voimaan.
Orpon pitäisi mennä työttömien työpajoille vaikka viikoksi katsomaan työttömien työkuntoa, ennenkuin leikkaa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Orpon pitäisi mennä työttömien työpajoille vaikka viikoksi katsomaan työttömien työkuntoa, ennenkuin leikkaa tukia.
Kaikki työttömät ei ole pajoilla, heitä on kaikissa valtion ja kaupungin yksiköissä myös sairaaloissa hoitajien kanssa samalla kahvitauolla, moni luulee heitä opiskelijoiksi.
Jos sun AMK tutkinnolla ei tee muuta kuin paperilennokin, niin kannattaisi hankkia uusi.