Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.
Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.
"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?
"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823
Kommentit (1351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta on jotenkin päässyt katoamaan se ajattelu, että tätä yhteiskuntaa pyöritetään yhdessä ja että on tärkeää jokaisen tehdä osansa.
Siksi, koska yhteiskunta on eriarvoistunut niin voimakkaasti.
Tuota on kiva kannattaa kun on hyvät tulot, mukavasti varallisuutta ja määräysvalta toisiin nähden. Sitten kun pitäisi tehdä töitä viranomaisten käskemänä sosiaalitukia vastaan, tilanne on vähän toisenlainen.
"Katsos minä teen tässä oman osani ja sinä oman osasi, että jatka vain töitä niitä tukia vastaan kun minä katselen uutta autoa ja loma-asuntoa. Näin sitä rakennetaan maata yhdessä".
Tämä.
Ennen lähes kaikki olivat keskiluokkaa. pl. muutamat rikkaat ja muutamat syrjäytyneet.
Nyt keskiluokka on hajonnut menestyjiin ja porukkaan joka risteilee pätkätöiden ja sosiaalitukien välillä viranomaisten pompoteltavina.
Mitään yhteenkuuluvuutta ei voi olla kun ei selkeästi olla samaa porukkaa.
Aina kun on aloitus työn hakemisesta ja tekemisestä, tukien varassa elävät alapeukuttavat. Ei tuosta mitään tule, eivät nämä tule työllistymään millään keinolla. KAIKKI tuet on poistettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelkaa hoito/sosiaali/varhaiskasvatusalaa.
Arvokasta työtä, työttömänä ei tarvitse olla koskaan.
Ei edes tarvita työkkäriä, koska keikkaakin tekemällä voi tienata enemmän, ilman että kukaan kyttää.Keikkatyö on vapautta! Et ole TE-toimiston höpöhöpö-kursseista riippuvainen, mutta tuloja on.
Kouluun pitää eka päästä ja opiskella ammatti. Ei oo ilmasta sekään
Voi, voi, voi, pyhä yksinkertaisuus!
Kaikki eivät sovellu hoitoalalle.
Fyysiset rajoitteet ja mt-diagnoosi on eri asia, mutta kuka tahansa soveltuu hoitoalalle, jos ei ole suunnilleen psykopaatti tai täysin estynyt henkilö.
Paljon parjattu lähihoitajan tutkinto on itse asiassa aivan loistava, siinä on mahdollisuuksia moneen.No ei kyllä sovellu. Hoitoala vaatii tietynlaista asiakaspalvelualttiutta, jota ei kaikilla ole. Siinä pitää kohdata ihmisiä, jotka on haavoittuvassa tilanteessa, eikä ainakaan minusta siihen ole. Olisin burnoutissa alta aikayksikön.
Selittelyn makua. Kyllä työ tekijäänsä opettaa.
Hyvin harva työnantaja haluaa nykyään ottaa töihin ketään sillä ajatuksella, että työ tekjänsä opettaa. Siksi ne valittavatkin työvoimapulasta koska KAIKKI työnantajat haluavat palkata vain sen kokeneen ja täysin osaavan ihmisen. Myöskin ne 80-luvulle jumittuneet kolmen hengen nyrkkipajat haluavat sen parhaan työntekijän vaikka se ei sinne halua töihin koska pääsee myös kansainväliseen huippufirmaan huippupalkalla.
On paljon työpaikkoja, jotka on auki kuukausikaupalla putkeen. Välillä haastattelevat ihmisiä mutta eivät palkkaa ketään ja laittavat saman paikan hakuun uudelleen. Ja itkevät työvoimapulaa telkkarissa.
Kuka pakottaisi työnantajat palkkaamaan työntekijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes tarvita työkkäriä, koska keikkaakin tekemällä voi tienata enemmän, ilman että kukaan kyttää.Keikkatyö on vapautta! Et ole TE-toimiston höpöhöpö-kursseista riippuvainen, mutta tuloja on.
Fyysiset rajoitteet ja mt-diagnoosi on eri asia, mutta kuka tahansa soveltuu hoitoalalle, jos ei ole suunnilleen psykopaatti tai täysin estynyt henkilö.
Paljon parjattu lähihoitajan tutkinto on itse asiassa aivan loistava, siinä on mahdollisuuksia moneen.No ei kyllä sovellu. Hoitoala vaatii tietynlaista asiakaspalvelualttiutta, jota ei kaikilla ole. Siinä pitää kohdata ihmisiä, jotka on haavoittuvassa tilanteessa, eikä ainakaan minusta siihen ole. Olisin burnoutissa alta aikayksikön.
En olisi varma tuosta. Tunnen muutaankin aika nihilistisen hoitajan, ja osa heistä on ihan pidettyjäkin työssään (osa ei kyllä sitten ole, että tapauskohtaista).
Se jos puuttuu kyky havaita ihmisten hätä/kipu, on ongelmallisempaa. Tämähän on yksi synnynnäinen luonteenpiirre. Hyvin assertiivisilta ja loogisilta ihmisiltä se usein puuttuu.
Mä tiedän myös erään lastenlääkärin joka on varmaan assin/autistin rajoilla, mutta silloin kun häneltä on kysyttävä oikeasta hoitomuodosta ja lääkkeestä, tulee oikea vastaus vuorenvarmasti. Huikea ammattilainen, vaikka ei vastaa mielikuva a mitä lämpimimmästä lastenlääkäristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
sitten joku sanoo, että ei voi muuttaa toiselle paikkakunnalle työn takia siksi, kun puolisolla on vakituinen työpaikka asuinpaikkakunnalla. Aina löytyy jokin syy, miksi ei voi mennä töihin.
Näin sitä pikku hiljaa päästään orjuuteen. Orja ei päätä asuinpaikkaansa, vaan orjan työnantaja.
Edelleenhän asuinpaikan saa valita, mutta ei valtion tarvitse kustantaa sitä, että "haluun asua Hämeenlinnassa, en halua Vantaalle."
Ohis. Ei kai Vantaalle tarvitse muuttaa, jos asuu Hämeenlinnassa. Melkein naapurissa. Tunnissa perillä.
Silloin kun olin siivoojana, noin 80-90% työkavereista oli ulkomaalaisia. Onko yrityksillä joku kampanja tai kannustin palkata vain ulkomaalaisia vai eikö suomalaiset oikeasti hae noita töitä? TESin mukaista palkkaa saatiin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos juuri sitä työtä haluaa tehdä. Mun mielestä ihminen, joka ei ole kiinnostunut alasta, ei lähtökohtaisesti sille sovellu. Ihminen, joka tekee jotain vain, koska on pakko ja samalla etsii jotain kiinnostavampaa, ei vältämättä ole kiinnostunut oppimaan. Miksi kuluttaa turhaan niitä resurssejaan johonkin väliaikaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva työnantaja haluaa nykyään ottaa töihin ketään sillä ajatuksella, että työ tekjänsä opettaa. Siksi ne valittavatkin työvoimapulasta koska KAIKKI työnantajat haluavat palkata vain sen kokeneen ja täysin osaavan ihmisen. Myöskin ne 80-luvulle jumittuneet kolmen hengen nyrkkipajat haluavat sen parhaan työntekijän vaikka se ei sinne halua töihin koska pääsee myös kansainväliseen huippufirmaan huippupalkalla.
On paljon työpaikkoja, jotka on auki kuukausikaupalla putkeen. Välillä haastattelevat ihmisiä mutta eivät palkkaa ketään ja laittavat saman paikan hakuun uudelleen. Ja itkevät työvoimapulaa telkkarissa.
Kuka pakottaisi työnantajat palkkaamaan työntekijöitä?
Ymmärrän. Miehenikin haki jotain mol.fi:ssä ollutta paikkaa, jota varmaan ei ollut edes olemassakaan, koska siihen ei otettu ketään.
Mutta silti. Ei hän syytä firmoja ja yhteiskuntaa ja jättäydy laakereillaan lepäämään, vaan sai töitä toiselta alalta.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun on aloitus työn hakemisesta ja tekemisestä, tukien varassa elävät alapeukuttavat. Ei tuosta mitään tule, eivät nämä tule työllistymään millään keinolla. KAIKKI tuet on poistettava.
Koska yleensä tarjolla ei ole työtä jolla eläisi. Erilaisissa silppuhommissa juokseminen ei paranna CV:tä miksikään, "tyvestä puuhun noustaan" on eilispäivää.
Minäkin haen töitä koska on pakko.
Olen osatyökykyinen (osatkeläkkeellä) ja teen nollatuntisopimuksella töitä niin paljon kuin terveys kestää.
TE-toimisto vaatii tekemään yhden hakemuksen kuukaudessa. Se kuulostaa varmasti vähältä terveen ihmisen korvissa. Minulle se on kuitenkin raskasta. Ylimääräinen asia, joka vie vähiä voimia. Pelkkä TE-virkailijan puhelukin on niin kuormittava, että samana päivänä puhelun kanssa en jaksa tehdä mitään muuta. En edes laittaa ruokaa tai käydä suihkussa.
Välillä on muutenkin niin vaikeita päiviä, että voimat eivät riitä edes pukeutumiseen tai hiusten kampaamiseen. Mutta työpaikkoja on haettava.
Yhteenkään hakemukseen ei ole vielä vastausta tullut, ja hyvä niin. En pystyisi edes ottamaan vastaan toista työpaikkaa. Nykyisessäkin saan riittävästi työtunteja.
Vierailija kirjoitti:
Niin ap, mikset ole töissä vaan lässyttämässä täällä päivästä toiseen? Mielenterveysongelmat on vain tekosyy olla menemättä töihin.
ap on työttömien hyväksikäyttäjä. Hän tienaa työllisyyspalveluja myymällä. Tulot on täysin riippuvaisia työttömiin kohdistuvasta vihasta ja kepityksestä. Vuorokauden tunnit on vapaata aikaa herjata työttömiä, koska hänen työllisyyspalveluissa olevat työttömät ovat "työharjoitteluissa" tai kuuntelemassa jonkun onnellisesti työllistyneen työttömän tyhjänpäivästä lässytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yleensä tarjolla ei ole työtä jolla eläisi. Erilaisissa silppuhommissa juokseminen ei paranna CV:tä miksikään, "tyvestä puuhun noustaan" on eilispäivää.
Kommunismi ei elätä, mene töihin!
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin siivoojana, noin 80-90% työkavereista oli ulkomaalaisia. Onko yrityksillä joku kampanja tai kannustin palkata vain ulkomaalaisia vai eikö suomalaiset oikeasti hae noita töitä? TESin mukaista palkkaa saatiin kaikki.
Tämä. Sama vihervasuriporukka joka hyljeksii ns.paskaduuneja, näkisi mielellään ulkkikset niissä paskaduuneissa.
Suomalaiset ON hienohelmoja.
Vai onko niin, että vain ulkkiksella pitää olla motivaatio, vain ulkkiksella on väsymätön kroppa, vain ulkkiksen tarvitsee siirtää ylevämmät ammatilliset unelmat syrjään siivotesssaan junan vessoja, vain ulkkikset ovat sosio-emotionaalisesti kykeneviä hoitoalalle....
....mutta suomalaiset, meissä on joku hienohipiäisyys, meiltä ei voi samaa enää vaatia ja meitä täytyy YMMÄRTÄÄ, yhyyyyy....joopa joo. 🙄
Jos hakemukseen edes tulee vastaus, se on sisällöltään suurinpiirtein: kiitos, mutta ei kiitos. Hakijoita oli 50-100 kpl. Ei paljon innosta. N60+
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta on jotenkin päässyt katoamaan se ajattelu, että tätä yhteiskuntaa pyöritetään yhdessä ja että on tärkeää jokaisen tehdä osansa.
Ja tällä tarkoitat nimenomaan sitä, että sinä olet palkkasi ja pääomatulosi ansainnut, mutta toinen suomalainen joutaa tehdä työnsä palkatta, jotta sinä saat yhteisestä kakusta enemmän kuin ansaitset.
Yhteiskuntaa pyöritetään yhdessä vain siten, että jokaiselle työntekijälle maksetaan elinkustannuksiin riittävää palkkaa. Yhteiskunnan yhdessä pyörittämistä ei ole tyrkyttää yrittäjälle verovaroilla hengissä pidettyjä palkattomia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin voit sairastua tai joutua onnettomuuteen ja menettää työkykysi. Monelle on käynyt niin ja monelle tulee käymään niin.
Itsekin sairastuin vaikka olin aina kuvitellut että niin ei voisi käydä, että sairaudet koskettavat vain muita ihmisiä.
Jaa mitä ap:sta?
Ap vastaa:
Olen kesälomaa viettävä pienipalkkaisen alan työntekijä. Olen elämässäni tehnyt keikkaa, keikkaa ja keikkaa. Opiskellut työn ohessa.
Joutunut hylkäämään unelma-ammattini asuinpaikkakuntani takia.
Raatanut ja raatanut.
Työttömyyskorvausta olen vetänyt viimeksi 25 vuotta sitten, koska mun ASENNE on se, että jokainen työ on arvokasta. Voisin tehdä heittämällä jotain näistä: puutarha-ala, hoitoala, lehdenjakaminen, henkilökohtaisen avustajan hommat jne. Ja teen niitä ilolla enkä valittaen.
Ja se asenne EI estä tavoittelemasta itselle mieluisinta työtä, sitä kohti opiskelen. Ja ahkeran tyypin CV ja maine tulee takaamaan, että tulen sellaisen työpaikan saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Annan ilmi vihapuheena jokaisen täällä avattavan työttömiä haukkuvan ketjun. Tämäkin poistuu pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin voit sairastua tai joutua onnettomuuteen ja menettää työkykysi. Monelle on käynyt niin ja monelle tulee käymään niin.
Itsekin sairastuin vaikka olin aina kuvitellut että niin ei voisi käydä, että sairaudet koskettavat vain muita ihmisiä.
Työkyvyttömille on omat tukimuodot nykyhallituksessakin...
Jutussa pisti pahasti silmään kyllä se että oli ihan ylivoimaista hakea sitä 4 työpaikkaa. Hakemusten näpyttelyyn ei kauaa kulu, jos CV on jo valmiina muuten. Ei näillä tyypeillä kyllä mitään työhalujaan ole, jos tuo on jo vaikeaa. Mikään työpaikka halua tuommoisia. Mutta se pitääkö yhteiskunnan näitä eläättää paraatipaikoilla on toinen juttu...