Opettaja, muistatko oppilaasi vuosienkin takaa?
Nyt kun kesäloma on taas alkanut, pyyhkiytyykö vanhat oppilaat kesän aikana pois mielestä ja syksyllä taas keskitytään uusiin vai jääkö jotkut yksittäiset oppilaat tai kokonaiset ryhmät erityisenä mieleen vuosiksikin eteenpäin?
Itse yllätyin kun 25 vuotiaana ala-asteen ensimmäisten luokkien opettajani tunnisti minut toiselta puolelta katua ja edelleen hymyili lämpimästi ja nyökkäsi. Mietin että ihan ihmeellinen muisti kyllä, viimeksi nähnyt minut kymmenen vuotiaana, 15vuotta ja satoja oppilaita ja ryhmiä tässä välillä opettanut ja minäkin ulkoisesti muuttunut ja silti muisti. Toisaalta me oltiin tämän opettajan ensimmäinen oma luokka aikoinaan ja itki silmät päästään kun lähdettiin, ehkä uran ensimmäiset jäävät jotenkin erityisemmk mieleen?
Olisi kiinnostavaa kuulla opettajilta tästä!
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajana on varmaan vähän stressavaa kulkea oman kotiksupungin keskustassa. Se todennäköisyys että aina on joku silmäpari joka tunnistaa on varmaan aika suuri. Kaikki entiset ja nykyiset oppilaat ja siihen päälle oppilaiden vanhemmat. Ei parane sekoilla baareissa tai muutenkaan.
Miksei. Mihin se vaikuttaa? Itse sanoin kerran yhden oppilaaan vanhemmille, kun nämä tulivat lällättämään baarissa, että opettaja baarissa,, että mitä, viettävätkö oppilaani vanhemmmat aikaansa tällaisessa paikassa? Onko lapsen hoito varmasti järjestetty? Lähtivät haistatellen pois.
Oli varmaan seuraavassa vanhempainillassa hauskat tunnelmat sitten😂
Ovat vanhempia, jotka eivät todennäköisesti tule vanhempainiltoihin.
Tuskin tunnistaa, olen muuttunut todella paljon kun käynyt plastiikkakirurgilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajana on varmaan vähän stressavaa kulkea oman kotiksupungin keskustassa. Se todennäköisyys että aina on joku silmäpari joka tunnistaa on varmaan aika suuri. Kaikki entiset ja nykyiset oppilaat ja siihen päälle oppilaiden vanhemmat. Ei parane sekoilla baareissa tai muutenkaan.
Miksei. Mihin se vaikuttaa? Itse sanoin kerran yhden oppilaaan vanhemmille, kun nämä tulivat lällättämään baarissa, että opettaja baarissa,, että mitä, viettävätkö oppilaani vanhemmmat aikaansa tällaisessa paikassa? Onko lapsen hoito varmasti järjestetty? Lähtivät haistatellen pois.
Tämä on aikalailla varmaan täydellinen vastaus vanhemmille. Varmaan vaikuttaa lähinnä jos opettajana nimenomaan haluaa välttää tuollaisia kohtaamisia. Tai awkward moment kun entiset oppilaat on just täyttäny 18 ja tulee känniavautumaan ties mistä sitten
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tunnistaa, olen muuttunut todella paljon kun käynyt plastiikkakirurgilla
Silmistä opet tunnistaa sen saman vanhan sielun ankkahuulista huolimatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen googlaillut vanhoja opettajia muutaman kerran. Kiinnostaisi kuulla enemmänkin heidän polustaan.
Siis opettajien polusta? Mitä tarkoitat, eiköhän he jatkaneet edelleen opettajan työssä sinunkin jälkeesi?
Tämä tuntuu olevan yllätys monelle, että koulu jatkuu, vaikka joku luokka saa päättötodistuksen ja että oppilaita tulee ja menee. Vakiviroissa olevat jatkavat yleensä samassa koulussa ja väliaikaiset saattavat vaihtaa koulua. Jotkut edellisenä keväänä pois päässeet oppilaat saattavat kysyä syksyllä, että vieläkö olen samassa koulussa jne. Eivät ilmaisesti muuta keksi ja jotain pitää sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aikalailla varmaan täydellinen vastaus vanhemmille. Varmaan vaikuttaa lähinnä jos opettajana nimenomaan haluaa välttää tuollaisia kohtaamisia. Tai awkward moment kun entiset oppilaat on just täyttäny 18 ja tulee känniavautumaan ties mistä sitten
Käyköhön koskaan niin että ope vahingossa yrittää pokata baarista jotakin entistä oppilasta jota ei enää muista opettaneensa
Suurimman osan oppilaista muistaa. Itse olen luokanopettaja, joten aika paljon lapset toki muuttuu kasvaessaan. Siksi on kiva, jos oppilaat itse tervehtivät ja esittelevät itsensä. Sitten yleensä sytyttää, että sinähän se tosiaan olet 😄
Mutta kyllä ne lapset mieleen jäävät. Harva vanhempi edes ymmärtää, että lapsen ja opettajan välillä on ihan oikea ihmissuhde. Opettaja on monelle lapselle tärkeä ja tuttu ihminen. Siksi sitä opea ei kotona kannattaisi avoimesti lapsen kuullen haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyköhön koskaan niin että ope vahingossa yrittää pokata baarista jotakin entistä oppilasta jota ei enää muista opettaneensa
Meillä miesopet ihan penkkareiden jatkoillakin tuntui haluavan saattaa tytttöjä kotiin ja muutakin tarinan arvoista tapahtui että eiköhän niitä entisiäkin
Jotkut jäävät mieleen. Yleensä ryhmässä on vähintään yksi sellainen, mieleenjäävä. Nämä oppilaat ovat jollain tavoin koskettaneet itseä. Osalla on ollut isoja vaikeuksia. Toivon heille hyvää ja onnellista elämää.
Tosi kiva lukea kaikkia niitä opeja jotka muistaa ja välittää! Minä kasvoin vaikeissa kotioloissa ja elin aika traumaattisen nuoruuden, opettajat oli mun kasvuvuosien tärkeimpiä aikuisia ja eniten vaikuttaneet siihen että olen edelleen elossa ja vähänkään tolkku ihminen. Monelle koulu oli tylsä pakkopulla, minulle henkireikä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hymyilen ja tervehdin, jos joku näyttää siltä että tuntee minut.
- ope
Onpa hienoa. Kunpa minunkin opettajat tervehtisivät mutta menevät vaan ohi kuin ei mitään vaikka katson tunteakseni. Koskaan ei tervehditä, hymyillä puhumisesta puhumattakaan. Eräskin kattelee vaan ojanpohjia tullessa vastaan. Mikä vialla??? Olen itse sosiaalinen, iloinen ja puhelias.
Hyi mitä käytöstä "kansakunnan kynttilöiltä" luulevatko liikoja itestään. Jotkut opettajat häpeää varmaan eläkkeellä jos ovat kohdelleen etiikanvastaisesti oppilastaan.
Ja moni varmaan häpeää myös miten on oppilaana käyttäytynyt
Itse kuulin mutkan kautta, että eräs entinen oppilaani oli sanonut, että hävettää kouluaikaisen käytöksensä. Häpeämisen on osoitus muutoksesta parempaan. Lähetin terveiset takaisin, ettei ole syytä hävetä, jos nyt asiat ovat kunnossa, kuten kuulemma oli.
Muutaman todella pantavan tyttösen muistan. Joskus katselen vieläkin luokkakuvia heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli varmaan seuraavassa vanhempainillassa hauskat tunnelmat sitten😂
Ovat vanhempia, jotka eivät todennäköisesti tule vanhempainiltoihin.
Kätevää että ne löytyy sitten illemmalla sieltä pubista niin jossakin edes näkee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ja oppilaat myös, vaikka muistavat entisen opettajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ope
Onpa hienoa. Kunpa minunkin opettajat tervehtisivät mutta menevät vaan ohi kuin ei mitään vaikka katson tunteakseni. Koskaan ei tervehditä, hymyillä puhumisesta puhumattakaan. Eräskin kattelee vaan ojanpohjia tullessa vastaan. Mikä vialla??? Olen itse sosiaalinen, iloinen ja puhelias.
Hyi mitä käytöstä "kansakunnan kynttilöiltä" luulevatko liikoja itestään. Jotkut opettajat häpeää varmaan eläkkeellä jos ovat kohdelleen etiikanvastaisesti oppilastaan.
Itse kuulin mutkan kautta, että eräs entinen oppilaani oli sanonut, että hävettää kouluaikaisen käytöksensä. Häpeämisen on osoitus muutoksesta parempaan. Lähetin terveiset takaisin, ettei ole syytä hävetä, jos nyt asiat ovat kunnossa, kuten kuulemma oli.
Minä taas mietin paljon kun oma openi oli mukana setvimässä traumojani ja vaikeuksiani aikoinaan, jäänyt välillä häiritsemään että mitä ajattelee minusta ja onko jäänyt miettimään asioitani, kuulla ylipäätänsä nyt aikuisiällä hänen perspektiiviään tuosta ajasta ja kiittää häntä työstään.
Ikimaailmassa en uskaltaisi kuitenkaan jutella tai lähestyä kun tulee vastaan, annan mennä ohi rauhassa ohi kun pelkään että häiritsen. Osaako joku ope antaa näkökulmaa tilanteeseen, onko kaikenlaiset yhteydenotot entisiltä oppilailta toivottuja ja ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ope
Minä taas mietin paljon kun oma openi oli mukana setvimässä traumojani ja vaikeuksiani aikoinaan, jäänyt välillä häiritsemään että mitä ajattelee minusta ja onko jäänyt miettimään asioitani, kuulla ylipäätänsä nyt aikuisiällä hänen perspektiiviään tuosta ajasta ja kiittää häntä työstään.
Ikimaailmassa en uskaltaisi kuitenkaan jutella tai lähestyä kun tulee vastaan, annan mennä ohi rauhassa ohi kun pelkään että häiritsen. Osaako joku ope antaa näkökulmaa tilanteeseen, onko kaikenlaiset yhteydenotot entisiltä oppilailta toivottuja ja ok?
Opekin saattaa ajatella että antaa sinulle tilaa ja rauhaa eikä tunge juttelemaan ja antaa sinun lähestyä jos itse haluat
Kyllähän se on niin että kaikki tuntee apinan, mutta apina ei tunne ketään.
Minun kokemus oppilaana juurikin tämä. Yläasteella lv läsnä ja tärkeä, lukiossa oli harmaata massaa ja ryhmänohjaajan näki ehkä kerran vuodessa eikä muistanut edes mun nimeä