Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun pitäisi 13 kuukautta säästää 1600€ kuukaudessa, että saisin tarpeeksi säästöjä talolainaa varten

Talosta haaveileva
27.06.2023 |

Harmi vain kun mun tulot on nettona n.1900€. :D Ei paljon makseltaisi 300 eurolla vuokraa yms. asumiskuluja, ruokaa, hygieniaa, lääkkeitä, bensaa jne.

Toki tässä olisi nyt sellainen tilanne, että talon omistaja voi kyllä odottaa, että saan säästöt kasaan. Olisi kuitenkin ihanaa kun saisi talon ostettua mahdollisimman pian. Vaikeaa olisi kuitenkin säästää vaikka aika olisi 26kk.

Lotossakaan tule kuin muutamia euroja jos jotakin tulee. :D

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talosta haaveileva kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit alkanu aikasemmin säästämään vaikka 100e kk, niin olisit jo matkalla kohti maalia.

No ei ole ollut mahdollista elämäntilanteen vuoksi. Rahat menneet ihan elämiseen. 

Ei ole rahaa pistää satasta säästöön talon ostamista varten koska syyt, mutta talo on pakko saada?

Onnea tulevaan pakkohuutokauppaan ja ulosottoon.

Kovasti pitää päteä, mutta et ymmärrä lukemaasi. AIEMMIN ei ole ollut mahdollisuutta. Nyt on eri tilanne, mutta en mä mitenkään pysty säästämään älyttömiä summia. 

En ole joutumassa ulosottoon, ikävä tuottaa sulle pettymys. Kyllä riittää ilkeitä ihmisiä palstalla.

Kuulostaa kyllä nimenomaan sellaiselta räpeltämiseltä, että ulosotto kolkuttelee. Kuinkas paljon pätäkkää alkaa tulemaan kun opinnot on ohi? Mikä kiire on saada talo juuri nyt heti? Tai mitä talo edes maksaa jos 1600 egeä pitäisi saada säästöön 13 kuukauden aikana lainaa varten? Tuosta tulee jo yksistään yli 20000 euroa käsirahaa.

Miltä ihmeen räpeltämisestä kun en ole edes kertonut paljon mitään? Mitä sä oikein sekoilet? Ei todellakaan ole ulosotto kolkuttelemassa. Itse tiedän nämä asiat paremmin kuin te ja olen tehnyt laskelmia ihan realistisesti. Te kuvittelette tietävänne vaikka mitä, mutta ette tiedä.

Missään en kirjoittanut, että pitää saada aivan välttämättä tuossa ajassa tuon verran säästöön. Ihan pankin vaatima summa säästöjä on lainaa varten. Lainasumma ei mikään älyttömän iso ja ihan tavallinen talo kyseessä. 

- 1600€ / kk, 13 kk

Tekee edelleen yhteensä yli 20.000 euroa, sama vaikka tuplaisit säästöajan ja puolittaisit säästettävän määrän. Vai vaatiiko pankki 30% omaa massia, mitä sitä turhaan kertomaan.

- tulot 1900€

Luulisi jäävän jotain säästöön jos taloa haaveilee.

- "minä opiskelen, en kerro mitä"

Koska syyt.

- "tulot nousevat, en kerro kuinka paljon"

Koska syyt.

- omakotitalo muuttotappiokunnassa

Realistisesti ajateltuna tulee olemaan vain tappiota.

- "en kerro lainan summaa, ei ole iso"

Koska syyt.

Te ette tee noilla tiedoilla mitään. Ei vaikuta teidän elämään. Ja ei, pankki ei ole vaatimassa 30% säästöjä. 

Eli toisin sanoen koko aloituksesi on aivan turha. Pidä hauskaa haaveilujesi kanssa.

PS. Unelmasi halvasta asumisesta eivät ole realistisia vielä vuosiin. Korot ovat mitä ovat, ja tuon käsirahan asunnolla et tule saamaan mitään jossa lyhennys ei olisi nykyistä vuokraasi halvempi.

Älä nyt oikeasti säkin sönkötä. Mä itse tiedän mikä on mun vuokra ja pankista on sanottu mikä olisi lyhennys+korko. Vuokra on suurempi. 

Ai jaa olet trolli. Ihan hassu.

Vierailija
62/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit alkanu aikasemmin säästämään vaikka 100e kk, niin olisit jo matkalla kohti maalia.

No ei ole ollut mahdollista elämäntilanteen vuoksi. Rahat menneet ihan elämiseen. 

Ei ole rahaa pistää satasta säästöön talon ostamista varten koska syyt, mutta talo on pakko saada?

Kovasti pitää päteä, mutta et ymmärrä lukemaasi. AIEMMIN ei ole ollut mahdollisuutta. Nyt on eri tilanne, mutta en mä mitenkään pysty säästämään älyttömiä summia. 

En ole joutumassa ulosottoon, ikävä tuottaa sulle pettymys. Kyllä riittää ilkeitä ihmisiä palstalla.

Kuulostaa kyllä nimenomaan sellaiselta räpeltämiseltä, että ulosotto kolkuttelee. Kuinkas paljon pätäkkää alkaa tulemaan kun opinnot on ohi? Mikä kiire on saada talo juuri nyt heti? Tai mitä talo edes maksaa jos 1600 egeä pitäisi saada säästöön 13 kuukauden aikana lainaa varten? Tuosta tulee jo yksistään yli 20000 euroa käsirahaa.

Miltä ihmeen räpeltämisestä kun en ole edes kertonut paljon mitään? Mitä sä oikein sekoilet? Ei todellakaan ole ulosotto kolkuttelemassa. Itse tiedän nämä asiat paremmin kuin te ja olen tehnyt laskelmia ihan realistisesti. Te kuvittelette tietävänne vaikka mitä, mutta ette tiedä.

Missään en kirjoittanut, että pitää saada aivan välttämättä tuossa ajassa tuon verran säästöön. Ihan pankin vaatima summa säästöjä on lainaa varten. Lainasumma ei mikään älyttömän iso ja ihan tavallinen talo kyseessä. 

"Mun pitäisi 13 kuukautta säästää 1600€ kuukaudessa, että saisin tarpeeksi säästöjä talolainaa varten." 

"Toki tässä olisi nyt sellainen tilanne, että talon omistaja voi kyllä odottaa, että saan säästöt kasaan. Olisi kuitenkin ihanaa kun saisi talon ostettua mahdollisimman pian. Vaikeaa olisi kuitenkin säästää vaikka aika olisi 26kk."

Sinulla siis jo on tarvittavat rahat talolainaa varten? Samalla kuitenkin pitää vielä säästää paljon jotta saat tarpeeksi säästöjä talolainaa varten?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta talolainasta kuitenkin selviäisit?

Miksi en selviäisi? Pienempi se olisi kuin vuokra. 

Mitä muita kuluja omakotitalosta on kuin lainanlyhennykset?

- Kiinteistövero

- lämmityskulut

- vesimaksu

- sähköt

- jätemaksu

- lumityöt (vaikka tekisit itse, pitää niitä varten ostaa työkalut)

- pihan laittoa joka vuosi

- satunnaisia huoltokuluja

Vierailija
64/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vain maksa 130 t (laskettu tiedoilla jos käsiraha on 20 t ja todennäköisemmin 15% hinnasta) mistään muuttotappiokunnan talosta ellei ole uudehko/läpikotaisin remontoitu. Muuttotappiokunnissa en maksaisi vanhasta 50 t enempää.

Muuttotappiokunnasta max 70% talon kauppahinnasta kelpaa pankille vakuudeksi.

Vierailija
65/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vain maksa 130 t (laskettu tiedoilla jos käsiraha on 20 t ja todennäköisemmin 15% hinnasta) mistään muuttotappiokunnan talosta ellei ole uudehko/läpikotaisin remontoitu. Muuttotappiokunnissa en maksaisi vanhasta 50 t enempää.

Muuttotappiokunnasta max 70% talon kauppahinnasta kelpaa pankille vakuudeksi.

Ei missään paikassa 100% käy vakuudeksi vaan pitää olla lisäksi joko ostetuja vakuuksia tai talletuksia/kiinnityksiä. 

Vierailija
66/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse tiedän mikä on mun vuokra ja pankista on sanottu mikä olisi lyhennys+korko. Vuokra on suurempi. 

Vau. Pankista on sanottu mikä olisi lyhennys+korko.

Et ole itse niitä etukäteen laskeskellut ja selvitellyt? Tai erilaisia vaihtoehtoja itsellesi kasaillut lyhennyserien, viitekorkojen ja maksuaikojen suhteen? Olet täysin pankin "tiedon" varassa? Mites esim. korkojen muutokset maksueriisi?

Ei hyvältä näytä.

OK-asujalla tulee paljon kuluja arkeen mitä ei perus-marjatta tajua. Energia, vesi, vakuutukset, verot, työkalut pihan hoitoon, tapetit, maalit, polttopuut... Ja yleensä yh-marjatta ei näitä fyysisiä hommia hoida pätkän vertaa itse vaan siihen palkataan se >60e/h ammattitekijä niin jo alkaa eurot virrata ulos.

Kaiken lisäksi on oltava käytännössä koko ajan useamman tonnin puskuri valmiina yllättäviin asioihin, remontteihin yms. mitkä on korjattava HETI.

Jos vaikkapa menee ilmastointikone rikki, öljykattila vaihtoon tai tulee vaikka vesivahinko keittiössä jne jne.

(Vakuutus ei kaikkea korvaa, omavastuut menee ja monesti se korjaus on tilattava heti eikä odoteltava vakuutuspäätöksiä viikkojen päästä.)

Että semmosta.

Vierailija
67/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota toinen työ. Ota kumppani jakamaan kuluja. Noilla tuloilla ei paljon rellestetä.

Näillä tuloilla maksaisi aivan hyvin talon kulut. En ota kumppania vain sen vuoksi, että jakaisi kulut. Tuloni tulee nousemaan kyllä kun valmistun uuteen ammattiin. 

Ai aivan hyvin maksaisi talon kulut. Toki siinä säästää kun ostaa vanhanmallisen työnnettävän ruohonleikkurin ja haravoi käsin yms. Sittenhän jos jotain ei itse osaa, niin pitää soittaa ammattilainen paikalle.

10 vuotta asuttu omakotitalossa ja yllättäviä kuluja on tullut. Onneksi toki puoliso on rakennusalan ammattilainen ja joskus saa osaavia kavereitakin palvelus palveluksesta paikan päälle.

Vierailija
68/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mun pitäisi 13 kuukautta säästää 1600€ kuukaudessa, että saisin tarpeeksi säästöjä talolainaa varten." 

"Toki tässä olisi nyt sellainen tilanne, että talon omistaja voi kyllä odottaa, että saan säästöt kasaan. Olisi kuitenkin ihanaa kun saisi talon ostettua mahdollisimman pian. Vaikeaa olisi kuitenkin säästää vaikka aika olisi 26kk."

Sinulla siis jo on tarvittavat rahat talolainaa varten? Samalla kuitenkin pitää vielä säästää paljon jotta saat tarpeeksi säästöjä talolainaa varten?!

En lähtisi viisastelemaan jos ymmärrys on tuota luokkaa. 

Vierailija
69/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota toinen työ. Ota kumppani jakamaan kuluja. Noilla tuloilla ei paljon rellestetä.

Näillä tuloilla maksaisi aivan hyvin talon kulut. En ota kumppania vain sen vuoksi, että jakaisi kulut. Tuloni tulee nousemaan kyllä kun valmistun uuteen ammattiin. 

Ai aivan hyvin maksaisi talon kulut. Toki siinä säästää kun ostaa vanhanmallisen työnnettävän ruohonleikkurin ja haravoi käsin yms. Sittenhän jos jotain ei itse osaa, niin pitää soittaa ammattilainen paikalle.

10 vuotta asuttu omakotitalossa ja yllättäviä kuluja on tullut. Onneksi toki puoliso on rakennusalan ammattilainen ja joskus saa osaavia kavereitakin palvelus palveluksesta paikan päälle.

Niin mikä ongelma on työnnettävä ruohonleikkuri ja käsin haravointi? Miksi ei mene jakeluun, että tiedän kyllä mitä on asua omakotitalossa.

Vierailija
70/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

fubar kirjoitti:

Mä itse tiedän mikä on mun vuokra ja pankista on sanottu mikä olisi lyhennys+korko. Vuokra on suurempi. 

Vau. Pankista on sanottu mikä olisi lyhennys+korko.

Et ole itse niitä etukäteen laskeskellut ja selvitellyt? Tai erilaisia vaihtoehtoja itsellesi kasaillut lyhennyserien, viitekorkojen ja maksuaikojen suhteen? Olet täysin pankin "tiedon" varassa? Mites esim. korkojen muutokset maksueriisi?

Ei hyvältä näytä.

OK-asujalla tulee paljon kuluja arkeen mitä ei perus-marjatta tajua. Energia, vesi, vakuutukset, verot, työkalut pihan hoitoon, tapetit, maalit, polttopuut... Ja yleensä yh-marjatta ei näitä fyysisiä hommia hoida pätkän vertaa itse vaan siihen palkataan se >60e/h ammattitekijä niin jo alkaa eurot virrata ulos.

Kaiken lisäksi on oltava käytännössä koko ajan useamman tonnin puskuri valmiina yllättäviin asioihin, remontteihin yms. mitkä on korjattava HETI.

Jos vaikkapa menee ilmastointikone rikki, öljykattila vaihtoon tai tulee vaikka vesivahinko keittiössä jne jne.

(Vakuutus ei kaikkea korvaa, omavastuut menee ja monesti se korjaus on tilattava heti eikä odoteltava vakuutuspäätöksiä viikkojen päästä.)

Että semmosta.

Ei näköjään mene jakeluun, että mä tiedän kyllä mitä on asua omakotitalossa. Miksi pitäisi heti remontoida kun talo ei sitä edes vaadi? Ei ole ilmastointikonetta tai öljykattilaa. 

Kovasti yritätte päteä, mutta ette osaa sen vertaa lukea kun olen jo monta kertaa kirjoittanut, että tiedän mitä on asua omakotitalossa.

Vierailija
71/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä ongelma on työnnettävä ruohonleikkuri ja käsin haravointi? Miksi ei mene jakeluun, että tiedän kyllä mitä on asua omakotitalossa.

Et tiedä.

Jos olet asunut vanhempiesi tai ex-miehesi kanssa omakotitalossa niin et ole siltikää kertaakaan kömynnyt vintillä vaihtamassa ilmastointikoneen suodattimia, et ole kertaakaan maalannut julkisivuja, et ole kertaakaan siivonnut rännejä, hakannut polttopuita, maksellut kiinteistöveroa, korjannut ruohonleikkuria, tehnyt lumitöitä, nostellut kesärenkaita varastoon, leikannut/kaatanut varjostavia puita tontilta, hiekoittanut pihatietä, korjannut terassilaudoituksia/laatoituksia, pessyt ikkunoita jne jne.

Sinä olet luultavimmin hörppinyt höyryävän kuumaa kahvia pikkutöppöset jalassa takkatulen ääressä ja ehkä puolihuolimattomasti ihmetellyt että miten sitä polttopuuta aina riittääkin ja piippu on aina rassattuna siistiksi. On se vaan kivaa ja huoletonta tässä istuskella.

Vierailija
72/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä.

Jos olet asunut vanhempiesi tai ex-miehesi kanssa omakotitalossa niin et ole siltikää kertaakaan kömynnyt vintillä vaihtamassa ilmastointikoneen suodattimia, et ole kertaakaan maalannut julkisivuja, et ole kertaakaan siivonnut rännejä, hakannut polttopuita, maksellut kiinteistöveroa, korjannut ruohonleikkuria, tehnyt lumitöitä, nostellut kesärenkaita varastoon, leikannut/kaatanut varjostavia puita tontilta, hiekoittanut pihatietä, korjannut terassilaudoituksia/laatoituksia, pessyt ikkunoita jne jne.

Sinä olet luultavimmin hörppinyt höyryävän kuumaa kahvia pikkutöppöset jalassa takkatulen ääressä ja ehkä puolihuolimattomasti ihmetellyt että miten sitä polttopuuta aina riittääkin ja piippu on aina rassattuna siistiksi. On se vaan kivaa ja huoletonta tässä istuskella.

Tiedänpäs. Sä et tiedä mitä mä tiedän ja osaan, joten lopeta tuo vikinä jo. 

Vierailija
73/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No helposti asuu omakotitalossa 2000 nettotuloilla ja lyhentää vielä lainaa. Minulla on vielä lapsiakin. Saan siis tällä hetkellä tukia tuon verran, kun olen ansiosidonnaisella. Jää säästöönkin vielä, usein 500e kuukaudessa. Lainaan ei toki mene paljoa, kun ei sitä ole paljon jäljellä. Ja tein hiljattain 15t remontin, muuta tähän ei nyt tarvitse tehdä. Edelleen on säästöjä, jos jotain tuleekin. Halpa asunto, mutta ei ihan metsässä, kaupunkiin ajaa vartissa.

Vierailija
74/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 1600€ / kk, 13 kk

Tekee edelleen yhteensä yli 20.000 euroa, sama vaikka tuplaisit säästöajan ja puolittaisit säästettävän määrän. Vai vaatiiko pankki 30% omaa massia, mitä sitä turhaan kertomaan.

- tulot 1900€

Luulisi jäävän jotain säästöön jos taloa haaveilee.

- "minä opiskelen, en kerro mitä"

Koska syyt.

- "tulot nousevat, en kerro kuinka paljon"

Koska syyt.

- omakotitalo muuttotappiokunnassa

Realistisesti ajateltuna tulee olemaan vain tappiota.

- "en kerro lainan summaa, ei ole iso"

Koska syyt.

Te ette tee noilla tiedoilla mitään. Ei vaikuta teidän elämään. Ja ei, pankki ei ole vaatimassa 30% säästöjä. 

Eli toisin sanoen koko aloituksesi on aivan turha. Pidä hauskaa haaveilujesi kanssa.

PS. Unelmasi halvasta asumisesta eivät ole realistisia vielä vuosiin. Korot ovat mitä ovat, ja tuon käsirahan asunnolla et tule saamaan mitään jossa lyhennys ei olisi nykyistä vuokraasi halvempi.

Älä nyt oikeasti säkin sönkötä. Mä itse tiedän mikä on mun vuokra ja pankista on sanottu mikä olisi lyhennys+korko. Vuokra on suurempi. 

Alappas poika pistämään lukuja pöytään,

Laina-aika?

Lainan suuruus?

Kuukauden maksuerä?

En laita koska ne ei kuulu teille. Ne on mun ja pankin välinen asia.

En myöskään ole mikään poika koska olen nainen.

Eli koko keskustelu silkkaa turhaa jauhantaa. Ja valetta.

OP:n lainalaskurin esimerkki:

Lainasumma: 28.000 euroa

Laina-aika: 10 vuotta

Korko: 4%

Kuukausierä: 283 euroa/kk

Ja edelleenkö väität, että tuollaiseen "normaaliin" taloon pitäisi löytyä 20.000 euroa pätäkkää jotta pankista saisit lainan?

Vierailija
75/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ap saa jonkun tönön sitten alkaa vali vali homeista ym.  pöyristyy talon kuluista pääsisitkö 10 luokan kertaamaan jos edes jotain oppisit

Vierailija
76/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muita kuluja omakotitalosta on kuin lainanlyhennykset?

- Kiinteistövero

- lämmityskulut

- vesimaksu

- sähköt

- jätemaksu

- lumityöt (vaikka tekisit itse, pitää niitä varten ostaa työkalut)

- pihan laittoa joka vuosi

- satunnaisia huoltokuluja

Putkirempat, ikkunarempat, salaojarempat, katto rempat ja jätevesijärjestelmän Kin voi joutua uusimaan kuten esim. Me kun asumme joen rannassa. Lähellä oli, ettei tullut maksettavaksi osuutta myös läheisestä siltaremontista.

Vierailija
77/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija<br />

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyisillä koroilla.

Mitä sä sönkötät? Tasan tarkkaan selviäisin ja summa olisi pienempi kuin vuokra. Kestä se.

Väität kovasti ymmärtäväsi, että omakotitalossa asuessa kuluja on enemmän kuin vuokralla. Kuitenkin nyt jauhat pelkästä lainasta ja vertaat sitä vuokraan.

Oletko laskenut kuluihin mukaan lainan korot, sähkön, lämmityksen, veden, vakuutukset, jätehuollon, kiinteistöveron, remontit yms. Muuttotappiokunnassa pitää laskea myös paljon tulevaisuuden kulkemiseen, käytännössä uusi auto säännöllisesti, koska palveluita ei kauaa enää ole jos nytkään.

LAINAN LYHENNYS JA KORKO VÄHEMMÄN KUIN VUOKRA. Meneekö nyt jakeluun. TIEDÄN MITÄ KULUJA OMAKOTITALOSSA ON. Meneekö jo jakeluun.

Miksi pitäisi jatkuvasti ostaa uusi auto? Mulla on ollut sama vanha auto viimeiset seitsemän vuotta. Hyvin pelittää. Töihin pääsen kyllä kävellen tai pyörällä. 

LAINAA EI VOI KOSKAAN SUORAAN VERRATA VUOKRAAN. SE ON OSA KULUISTA. Eikö itsellä mene jakeluun.

Siksi koska muuttotappiokunnissa ei ole tulevaisuudessa palveluita, koska väkimäärä pienenee koko ajan. Autoa tarvitsee siis tulevaisuudessa jatkuvasti ihan arjesta selviämiseen. Kovin kauaa ei välttämättä pääse kävellen eikä pyörällä, kun työpaikat karkaa muualle. Alkaa muuttotappiokunnissa harveta esim hoitajiltakin työpaikat kun suuret ikäluokat on mullan alla eikä uusia tule.

EIKÖ SULLA MENE JAKELUUN, ETTÄ MÄ TIEDÄN OMAKOTITALON KULUT! Mä haluan asua täällä ja se on asia minkä mä päätän itse, ei palstan besserwisserit.

Hyvä. Kerrotko kytkimeen meille seuraavien omakotitalon osien tekniset käyttöiät ja remonttien hinnat: märkätilat, katto, salaojat, ikkunat, julkisivu, läyttövesiputket. Nyt pääset pätemään! Odotamme.

Vierailija
78/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankki vaatii käsirahan asuntolainaan. Se on yleensä 75-80 % asunnon hinnasta. Lisäksi pankki voi vaatia vakuuksia.  Toki voi löytyä sellaisiakin pankkeja, jotka eivät vaadi, mutta mahtaako niissä olla sitten myös suuremmat kulut.

ensiasunnon ostajilta vaaditaan yleensä 5% käsirahaa asunnon myyntihnnasta, asp-säästäjillä 10, muilla 15

Vierailija
79/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pankki vaatii käsirahan asuntolainaan. Se on yleensä 75-80 % asunnon hinnasta. Lisäksi pankki voi vaatia vakuuksia.  Toki voi löytyä sellaisiakin pankkeja, jotka eivät vaadi, mutta mahtaako niissä olla sitten myös suuremmat kulut.

ensiasunnon ostajilta vaaditaan yleensä 5% käsirahaa asunnon myyntihnnasta, asp-säästäjillä 10, muilla 15

Pankki ei vaadi keneltäkään käsirahaa! Nyt termit kuntoon, käsiraha maksetaan ostajalle kaupan vakuudeksi. 

Vierailija
80/115 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samat nettotulot. Miksi juuri 13 kuukaudessa pitää säästää? Itse olen laittanut 600€ joka kuukausi palkasta asuntosäästöön 4 vuoden ajan jo ja kyllä niillä säästöillä jo reilun sadan tonnin lainoja on lupailtu (ei ehkä uusinta ja isointa taloa saa, varsinkin kun yksin ostaa, mutta jotain kuitenkin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä