Mitä mieltä olette: Mummo antaa hirveästi rahaa lapsenlapsille...
Kyselen mielenkiinnosta ja asiallisesti mielipiteitänne seuraavasti tilanteesta:
Meitä on kolme sisarusta; siskoni jolla 3 lasta ja veljeni jolla 1 lapsi, minä olen lapseton. Olemme köyhästä perheestä. Äitini (jolla siis 4 lastenlasta) sai jokunen vuosi sitten pienehkön perinnön.
Perinnön saannin jälkeen hänellä on ollut tapana antaa lapsenlapsille rahakuori aina kun käyvät kylässä (joskus harvemmin me aikuiset saadaan myös pikkusumma). Mun oletus on, että noissa kuorissa on yleensä 100-200e rahaa.
Äitini on ollut leski jo yli 10 vuotta. Itse kävin melko usein aiemmin kun asuin lähempänä, mutta nykyään välimatkaa on niin paljon, että käyn harvoin. Sen sijaan sisarukseni, jotka asuvat lähempänä ovat aktivoituneet käymään varsin usein (molempien perhe ehkä 5-6 kertaa vuodessa).
Sinällään mukavaa, että käyvät ja mummolla on seuraa, mutta motiivi noille reissuille on tietysti ne rahakuoret. Ymmärrän senkin, koska kaikki me koimme köyhän lapsuuden. Haluavat toki omille lapsilleen enemmän ja parempaa.
Kysymys kuuluukin näin: Onko mielestänne reilua minua kohtaan, että perheelliset sisarukseni saavat noin isoja summia ja minä en juuri mitään? Ymmärrän, että se raha on lapsille, mutta toki kun lapsilla on omaa rahaa, niin vanhemmilla on sitten itselleen ja omiin hankintoihin enemmän (kun lapsi voi ostaa vaikka pelikoneen tai harrastusvälineen niillä omilla mummolta saaduilla rahoilla).
Asiallisia kommentteja kiitos!
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vela, sisaruksilla lapsia joihin kaikki äitini eli lasten mummon rahat (ja aika) kuluvat vaikka nämä vanhemmat ovat kaikki vähintään maistereita, asuvat omassa asunnossa, lomailevat ulkomailla, ajavat kivalla autolla jne.
Valehtelisin, jos sanoisin että ei harmita, koska itse olen köyhä opiskelija vuokralla. Mutta olen muutenkin huomannut noiden lasten syntymän jälkeen että velana olen perheessäni nyt kakkostason kansalainen poikineisiin verrattuna.
Niin se on, että mummo saa laittaa rahansa mihin haluaa. Mutta minä suunnittelen myös tulevaisuuteni sillä tavalla, että mummon ei kannata olettaa että minä autan häntä, kun mummo itse on vanha. Jospa nämä maisteri-tohtoriperheet sitten jeesivät häntä vastavuoroisesti.
Olet kylmä ja inhottava ihminen. Hyvä että sinulla ei ole lapsia.
Ei ole reilua, mutta ikävä kyllä jokainen saa käyttää rahansa mihin haluaa eläessään. Toki lahjoituksilla on verottajan määrittelemä verovapausraja, mutta muuten ei siihen kukaan voi vaikuttaa. Ellet sitten halua kertoa äidillesi, että tilanne tuntuu sinusta tosi epäreilulta, ja että haluaako hän todellakin että tunnet että sinua syrjitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vela, sisaruksilla lapsia joihin kaikki äitini eli lasten mummon rahat (ja aika) kuluvat vaikka nämä vanhemmat ovat kaikki vähintään maistereita, asuvat omassa asunnossa, lomailevat ulkomailla, ajavat kivalla autolla jne.
Valehtelisin, jos sanoisin että ei harmita, koska itse olen köyhä opiskelija vuokralla. Mutta olen muutenkin huomannut noiden lasten syntymän jälkeen että velana olen perheessäni nyt kakkostason kansalainen poikineisiin verrattuna.
Niin se on, että mummo saa laittaa rahansa mihin haluaa. Mutta minä suunnittelen myös tulevaisuuteni sillä tavalla, että mummon ei kannata olettaa että minä autan häntä, kun mummo itse on vanha. Jospa nämä maisteri-tohtoriperheet sitten jeesivät häntä vastavuoroisesti.
Olet kamala tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Ukkimme lahjoitti lapsenlapsilleen kullekin 4900e edestä,osakkeita. Kuulemma kahdenkymmenen vuoden päästä lapset tarttee niitä enemmän kun hän.
Riippuu osakkeestakin, onko sillä enää mitään arvoa 20 vuoden päästä. Mieheni menetti 90-luvulla Nokian osakkeiden arvosta 90 %. Nolla prosentin käyttötilikin olisi ollut parempi paikka niille rahoille.
Soitat aina äidillesi ennen vierailua ja pyydät täyttämään setelikuoren sinulle valmiiksi.
Lapsia ei vielä ole, mutta tulevia lapsiasi varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne sisarukset rahaa vaan lastenlapset
Mutta eikö nuo rahat tavallaan lisää vanhempien käytettävissä olevia rahoja sitä kautta, kun aiemmin he joutuivat käyttämään ns. omiaan esim. lasten harrastusvälineisiin?
Kyllä ne lapset on kuule ihan erillisiä ihmisiä.
Mitä jos hommaisit oman elämän? Laittaisit raha-asiasi kuntoon.
Eivät ole niin kauan kun asuvat kotona.
Hanki lapsia , vaikka 10 kpl, niin lapsesi saavat rahaa mummolta. Siinä sulle ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne sisarukset rahaa vaan lastenlapset
Mutta eikö nuo rahat tavallaan lisää vanhempien käytettävissä olevia rahoja sitä kautta, kun aiemmin he joutuivat käyttämään ns. omiaan esim. lasten harrastusvälineisiin?
Kyllä ne lapset on kuule ihan erillisiä ihmisiä.
Mitä jos hommaisit oman elämän? Laittaisit raha-asiasi kuntoon.
Eivät ole niin kauan kun asuvat kotona.
Näin minäkin ajattelen. Että kotona asuvat lapset ja vanhemmat muodostavat sellaisen yksikön, jossa rahatkaan ei pysty olemaan täysin erilliset.
Ikävä kyllä monessakin asiassa menee niin että lapsiperheet>pariskunnat>sinkut.
Oma mummi on onneksi reilu, kaikille lapsenlapsille aina sama summa.
Sitten on sukulaisia jotka avustavat lapsiperheitä ja lahjovat pariskuntia, mutta sinkut ovat Ö-ryhmää. Eikä vain rahan osalta, vaan ihan kaikessa. Näihin ihmisiin olen katkaissut kaikki yhteydet. Tätä ennen minä olin ainoa porukasta joka autteli heitä, kun pariskunnilla oli aina sovittuja menoja ja lapsiperheet nyt tietysti ovat puhtaasti saamapuolella.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua, mutta ikävä kyllä jokainen saa käyttää rahansa mihin haluaa eläessään. Toki lahjoituksilla on verottajan määrittelemä verovapausraja, mutta muuten ei siihen kukaan voi vaikuttaa. Ellet sitten halua kertoa äidillesi, että tilanne tuntuu sinusta tosi epäreilulta, ja että haluaako hän todellakin että tunnet että sinua syrjitään.
Siis ei kai kukaan normaali aikuinen tunne syrjintää, jos jollekin lapselle ostetaan tavaroita?
Vierailija kirjoitti:
Kuule. Sun kannattaa poikia myös itse. Hanki 5 lasta, niin pääset a luokan ihmiskastiin.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä monessakin asiassa menee niin että lapsiperheet>pariskunnat>sinkut.
Oma mummi on onneksi reilu, kaikille lapsenlapsille aina sama summa.
Sitten on sukulaisia jotka avustavat lapsiperheitä ja lahjovat pariskuntia, mutta sinkut ovat Ö-ryhmää. Eikä vain rahan osalta, vaan ihan kaikessa. Näihin ihmisiin olen katkaissut kaikki yhteydet. Tätä ennen minä olin ainoa porukasta joka autteli heitä, kun pariskunnilla oli aina sovittuja menoja ja lapsiperheet nyt tietysti ovat puhtaasti saamapuolella.
Suosittelen sinullekin oariutumista ja muutaman taaperon hankkimista. Se kannattaa elämässä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kamala tyyppi.
Aika karua haukkua jotakuta kamalaksi, koska hänen vanhempansa kiinnittävät enemmän huomiota sisaruksiin ja heidän perheisiinsä, ja sen johdosta tuo henkilö on myös sitä mieltä että myös tulevaisuudessa sisarukset ja heidän perheensä saavat olla ne läheisimmät.
Vai pitäisikö edellisen vastaajan olla sitä mieltä että äiti hoitaa ja lahjoo nyt sisarusten perheet, mutta stten kun kunto alkaa huonontua niin tuon kommentoijan tulee hänet hoitaa kun sisaruksilla on jo lapsiakin hoidettavana?
Mua ihmetyttää nää kommentit, joissa vähätellään noita rahasummia. "Eihän se nyt oo mitään jos satasen silloin ja toisen tällöin". Miten varakasta porukkaa täällä oikein keskustelee vai ettekö osaa laskea?
En tiedä kauanko ap:n äidin perinnön saannista on aikaa, mutta jos siitä on vaikka 3 vuotta, niin kolmen lapsen perhe on netonnut 10800e (laskettu 200e/kuori, 6 vierailua vuodessa), ja yhden lapsen perhekin 3600e. Minusta nuo on aika hurjia summia!
Mikäli perinnön saannista on aikaa 5v, luvut ovat 3lapsen perhe: 18000e, 1lapsen perhe: 6000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei kai kukaan normaali aikuinen tunne syrjintää, jos jollekin lapselle ostetaan tavaroita?
Tuossahan puhutaan merkittävistä summista, jostain 500 - 1500 euroa vuodessa per henkilö. Kyllä, on ihan oikein että jokaista perillistä kiinnostaa miten tuo summa jakautuu.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää nää kommentit, joissa vähätellään noita rahasummia. "Eihän se nyt oo mitään jos satasen silloin ja toisen tällöin". Miten varakasta porukkaa täällä oikein keskustelee vai ettekö osaa laskea?
En tiedä kauanko ap:n äidin perinnön saannista on aikaa, mutta jos siitä on vaikka 3 vuotta, niin kolmen lapsen perhe on netonnut 10800e (laskettu 200e/kuori, 6 vierailua vuodessa), ja yhden lapsen perhekin 3600e. Minusta nuo on aika hurjia summia!
Eipä noilla vielä edes autoa osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5-6 kertaa käyminen ei ole kyllä paljon.
Se on paljon meidän perheessä. En aikonut avata tilannetta sen enempää, mutta näköjään pakko kun tulee niin paljon kommentteja ihan väärinymmärryksen takia.
Meidän kaikkien lasten lapsuus oli traumaattinen syistä, joita en avaa sen tarkemmin kuin sanomalla, että äitini on hyvin toksinen ja ikävä ihminen, eikä kukaan meistä käy siellä mielellään.
ap
Eli mummo ostaa itselleen seuralaispalvelua noilla rahoilla. Voisithan ajatella ettei sinun nyt tarvitse vierailla juuri lainkaan kun muut sisarukset ja lapsenlapset hoitavat sen palveluksen maksua vastaan ja saat itse olla siunatussa rauhassa. Minusta ei hassumpi diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noilla vielä edes autoa osta.
Otetaan se 3 lapsen perhe. Käyvät vierailulla 6 kertaa vuodessa. Jokainen lapsi saa 200 euroa jokaisella vierailukerralla. Tekee siis 3600 euroa. Varsin hyvät autorahat saa jo viidessä vuodessa, täysin verottomana, eikä ilmeisesti mihinkään perunkirjoihinkaan mene näitä lahjoitustietoja.
Meillä vähän samanlainen tilanne. Äitini on elossa ja hänellä kaksi lasta. Minä ja sisareni. Äitini antaa rahaa aika usein kolmelle lapselleni. Siirtää toki välillä rahaa myös lapsettomalle sisarelleni. Käymme katsomassa äitiäni vähintään kerran viikossa, hoidamme kaupassa käynnit, lumityöt, laskujen maksun ä, ruohonleikkaamisen jne.
Sisareni asuu 180 km kilometrin päässä ja käy äitimme luona noin kahden vuoden välein eikä aina ole edes yötä. Tekee töitä kotoa käsin ja etätöitä milloin mistäkin vuokramökiltä tai kavereidensa luota. Äidin luona ei kuulemma voi käydä, kun on niin kiireinen työ.
En tunne asiasta huonoa omaatuntoa, koska autamme äitiä monta kertaa viikossa.