Mitä mieltä olette: Mummo antaa hirveästi rahaa lapsenlapsille...
Kyselen mielenkiinnosta ja asiallisesti mielipiteitänne seuraavasti tilanteesta:
Meitä on kolme sisarusta; siskoni jolla 3 lasta ja veljeni jolla 1 lapsi, minä olen lapseton. Olemme köyhästä perheestä. Äitini (jolla siis 4 lastenlasta) sai jokunen vuosi sitten pienehkön perinnön.
Perinnön saannin jälkeen hänellä on ollut tapana antaa lapsenlapsille rahakuori aina kun käyvät kylässä (joskus harvemmin me aikuiset saadaan myös pikkusumma). Mun oletus on, että noissa kuorissa on yleensä 100-200e rahaa.
Äitini on ollut leski jo yli 10 vuotta. Itse kävin melko usein aiemmin kun asuin lähempänä, mutta nykyään välimatkaa on niin paljon, että käyn harvoin. Sen sijaan sisarukseni, jotka asuvat lähempänä ovat aktivoituneet käymään varsin usein (molempien perhe ehkä 5-6 kertaa vuodessa).
Sinällään mukavaa, että käyvät ja mummolla on seuraa, mutta motiivi noille reissuille on tietysti ne rahakuoret. Ymmärrän senkin, koska kaikki me koimme köyhän lapsuuden. Haluavat toki omille lapsilleen enemmän ja parempaa.
Kysymys kuuluukin näin: Onko mielestänne reilua minua kohtaan, että perheelliset sisarukseni saavat noin isoja summia ja minä en juuri mitään? Ymmärrän, että se raha on lapsille, mutta toki kun lapsilla on omaa rahaa, niin vanhemmilla on sitten itselleen ja omiin hankintoihin enemmän (kun lapsi voi ostaa vaikka pelikoneen tai harrastusvälineen niillä omilla mummolta saaduilla rahoilla).
Asiallisia kommentteja kiitos!
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
5-6 kertaa käyminen ei ole kyllä paljon.
Tuo ap:n käyttämä "hirveästi" pilaa kyllä hänen näkökohtansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet kateellinen lapsille? Mulla ei ole lapsia, mutta en helkutista tuollaista mieti, jos mummo sisareni lapsille antaisi vaikka mitä summia. Se on hänen asiansa.
En ole kateellinen lapsille. Ehkä sinun älysin ei riitä ymmärtämään, että haluan kuulla mitä mieltä muut ovat tästä asiasta, koska se MIETITYTTÄÄ minua.
Tuo kateuskortti on vähä-älyisen keskustelijan merkki, sori.
apMitä sinun vanhempasi ovat sanoneet, kun olet ottanut asian puheeksi heidän kanssaan?
Olen kyllä yrittänyt ottaa tätä puheeksi äitini kanssa, mutta hän ei ole oikein kykeneväinen normaaliin, aikuisten ihmisten väliseen keskusteluun. Vaihtaa aihetta, ei ole kuulevinaankaan jne. Ja ei siis ole kyse dementiasta, on aina ollut tuollainen.
ap
No en minäkään kuuntelisi tuollaisia höpinöitä. Olet kateellinen lapsen tavaroille ja ostoksille?
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuinen ihminen ota vanhemmiltaan rahaa
Ei ota, mutta ottaa vastaan kyllä jos vanhemman varallosuustilanne sen sallii. Miksi ei ottaisi? Tyhmä vanhempi joka ei tue lapsiaan tasapuolisesti.
Itse ja mieheni ainakin teemme kovasti töitä nimenomaan siksi että lapsillamme olisi elämä hieman helpompaa kuin meillä on ollut. Voisimme jäädä oloneuvoksiksi tai ainakin vähentää työtunteja mutta tahdomme tukea lapsiamme ja jättää perintöäkin. Se on meille hyvin tärkeää, samoin oli myös omille vanhemmilleni jotka tukivat minua paljonkin opiskeluaikoina ja ensimmäistä kotia ostaessani.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se selvä, että lapsenlapsia halutaan auttaa. Miksi ihmeessä mummo haluaisi dumpata satasia lapsettomalle lapselleen, jos voi tukea seuraavaa sukupolvea? Yleensä ne lapsenlapset on elämän paras asia. Niistä ollaan hyvin iloisia ja ne on usein lapsiakin rakkaampia. Vähän asian sivuun. Meillä asuu naapurissa nelilapsinen perhe, jossa äidillä on ongelmia lapsettoman siskonsa kanssa. Siskon mielestä on väärin, että vanhemmat auttaa koko ajan tämän toisen tyttären perheessä. Hoitaa lapsia (3-vuorotyössä kumpikin vanhempi), vie ja tuo lapsia mökille, auttaa pihatöissä, lumitöissä jne. Häntäkin voisi kuulemma auttaa. Siis auttaa 40+ ikäistä naista, joka asuu miehensä kanssa kaksin. Eiköhän tämä tytär ole kovilla ja lisäksi hän on antanut vanhemmille sen iloisen asian elämään eli lapsenlapset.
Minun äitini auttaa lapsetonta siskoani. 40 plus.
Siivoaa, kantaa sinne ruokaa, passaa ja paapoo.
Näitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne sisarukset rahaa vaan lastenlapset
Mutta eikö nuo rahat tavallaan lisää vanhempien käytettävissä olevia rahoja sitä kautta, kun aiemmin he joutuivat käyttämään ns. omiaan esim. lasten harrastusvälineisiin?
Toisaalta joo, mutta toisaalta taas ap voi käyttää kaikki rahansa itseensä, kun taas sisaruksensa käyttävät rahaa itsensä lisäksi lapsiinsa. Vanhemmat voivat myös ostaa harrastusvälineitä lapsille huolimatta siitä, että lapset saa rahaa, nehän voi vaikka laittaa säästöön.
Ostetaanko lahjarahoilla jotain "ylimääräistä" vai välttämätöntä on mun mielestä myös aika oleellinen kysymys.
Sisarukset ovat aivan itse päättäneet lapsia tehdä, lapsia kun tekee niin pitää varautua siihen että rahaa kuluu heihin. Oma valintansa siis. Lisäksi, entä jos ap saa lapsia myöhemmin ja äidin taloudellinen tilanne ei siinä vaiheessa mahdollista tukemista? Vanhempien on fiksuinta tukea kaikkia lapsiaan yhtä paljon.
Raharaharaha... Ihan oikeasti ihmiset miten te jaksatte tapella ja vääntää läheistenne kanssa jostain niin mitättömästä asiasta kuin rahasta? Olen tuo kommentoija, jonka mummo antaa vaihtelevasti rahaa lapsenlapsenlapsilleen. En todellakaan jaksa laskea tai edes miettiä, miten paljon siskon/veljen lapset ovat saaneet, vaikka erot saaduissa summissa on suuria. Rakastan mummoani yli kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mummi on vain onnellinen, kun suku jatkuu. Monet vanhat ihmiset ovat innoissaan siitä, kun tulee lapsenlapsia ja suku jatkuu näin, eivätkä ymmärrä vapaaehtoisesti lapsettomuutta.
Ovat sitä ikäluokkaa
Jotkut mummut ovat ihan itse aiheuttaneet sen, että jollain lapsellaan ei ole lapsia. Näin minun ja muun kohdalla. Kun on lapsena tullut itse laiminlyödyksi ja itsetunto lytistetty pohjamutiin, ei siinä ole voimavaroja oman perheen perustamiseen. Pahinta on se, etteivät yleensä ymmärrä ollenkaan että ovat itse siihen syyllisiä.
Sitä paitsi ap ei ole mielestäni maininnut, että olisi vapaaehtoisesti lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummoni antaa vaihtelevasti rahaa lapsenlapsenlapsilleen. Esim. toinen saa 20e ja toinen 10e, kolmas 50e. Mummollani ei ole isoa omaisuutta ja hänellä vaihtelee rahatilanne kuukausittain.
En ole pitänyt tätä ongelmana, koska tämä tapahtuu eri vierailukertoina, eikä siitä tehdä isompaa numeroa lasten kuullen. Eikä mummon käytöksessä muuten näy toisten suosiminen. Lapsettomanakaan en pitänyt tätä rahan antamista mitenkään epäreiluna. En edes tajunnut, että olisi pitänyt olla kateellinen sisarusteni lapsille.
Olisiko sulle ap ongelma, jos äitisi ostaisi esim vaatteita tmv lapsenlapsilleen?Kuulostaa siltä, että nuo sinun mummosi antamat summat ovat huomattavan pieniä verrattuna summiin, joita mun äiti antaa. Ei ole ongelma jos ostaa vaatteita, leluja tms. Ei ole myöskään ongelma rahakuoret synttärinä, jouluna jne.
Tässä on nyt erittäin oleellista myös se, mikä on sen lapsettoman oma rahatilanne. En minäkään tätä asiaa pohtisi, jos mulla olisi hyvä (riittävä) rahatilanne. Mutta kun ei ole, niin siksi se on asia joka mietityttää, koska summat on isoja.
ap
No niin, tulihan se sieltä. Eli haluat saman verran rahaa itsellesi, kuin mitä lapsenlapset ovat saaneet. Silloinhan se on epäreilua sisaruksiasi kohtaan, mutta se ei ilmeisesti ole ongelma?
Aikuistu hyvä ihminen ja lopeta tuo kyttääminen mitä mummo antaa lapsenlapselleen.
Jokainen jakaa omia rahojaan kuten parhaaksi näkee. Jos mummo haluaa lapsenlapsilleen antaa rahaa, niin hän on vapaa tekemään niin. Ap voi itse hommata lapsen jos noin ottaa pannuun. Tosin helpommalla pääsee kun opiskelee vaan parempi palkkaisen ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet kateellinen lapsille? Mulla ei ole lapsia, mutta en helkutista tuollaista mieti, jos mummo sisareni lapsille antaisi vaikka mitä summia. Se on hänen asiansa.
En ole kateellinen lapsille. Ehkä sinun älysin ei riitä ymmärtämään, että haluan kuulla mitä mieltä muut ovat tästä asiasta, koska se MIETITYTTÄÄ minua.
Tuo kateuskortti on vähä-älyisen keskustelijan merkki, sori.
apMitä sinun vanhempasi ovat sanoneet, kun olet ottanut asian puheeksi heidän kanssaan?
Olen kyllä yrittänyt ottaa tätä puheeksi äitini kanssa, mutta hän ei ole oikein kykeneväinen normaaliin, aikuisten ihmisten väliseen keskusteluun. Vaihtaa aihetta, ei ole kuulevinaankaan jne. Ja ei siis ole kyse dementiasta, on aina ollut tuollainen.
ap
Eipä kai siinä sitten muuta vaihtoehtoa ole.
Ei ole mitenkään erityisen epäreilua antaa rahaa tasapuolisesti kaikille lapsenlapsille, jos siis sinustakin pääasiassa lapsenlapset hyötyvät ylimääräisestä rahasta. Lapsi saa jonkun hankinnan lahjarahalla ja perheelle jää enemmän rahaa käytettäväksi muuhun, mistä sisarustesi lapset hyötyvät erityisesti henkisesti. Tiukka talous on ahdistavaa yksinäiselle, mutta ahdistus on moninkertaista perheelliselle ja heijastuu ihan taatusti lapsiin.
Et tunnu epäilevän, että ns. ylimääräinen raha menisi esim. vanhempien päihteiden käyttöön. Silloin tilanne olisi kaikille kohtuuton, jos mummon rahoilla maksettaisiin uudet kengät ja vanhempien rahat menisivät kaljaan ja tupakkaan. Jos vanhempien rahat menevät parempaan ruokaan tai vaikka noutopizzoihin, en pidä sitäkään huonona vaihtoehtoehtona lasten näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se selvä, että lapsenlapsia halutaan auttaa. Miksi ihmeessä mummo haluaisi dumpata satasia lapsettomalle lapselleen, jos voi tukea seuraavaa sukupolvea? Yleensä ne lapsenlapset on elämän paras asia. Niistä ollaan hyvin iloisia ja ne on usein lapsiakin rakkaampia. Vähän asian sivuun. Meillä asuu naapurissa nelilapsinen perhe, jossa äidillä on ongelmia lapsettoman siskonsa kanssa. Siskon mielestä on väärin, että vanhemmat auttaa koko ajan tämän toisen tyttären perheessä. Hoitaa lapsia (3-vuorotyössä kumpikin vanhempi), vie ja tuo lapsia mökille, auttaa pihatöissä, lumitöissä jne. Häntäkin voisi kuulemma auttaa. Siis auttaa 40+ ikäistä naista, joka asuu miehensä kanssa kaksin. Eiköhän tämä tytär ole kovilla ja lisäksi hän on antanut vanhemmille sen iloisen asian elämään eli lapsenlapset.
Näitä lapsiaikuisia on nykyään paljon. Kun ei tehdä omia lapsia, jäädään ikään kuin kiinni omiin vanhempiin ja ollaan aina lapsia.
Tunnen myös tällaisen naisen, joka vielä lähempänä viittäkymmentä odottaa, että hänen vanha äitinsä kävisi siivoamassa hänen luonaan, kun on veljen lapsiperhettäkin joskus auttanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo saa käyttää rahansa miten haluaa.
Totta kai saa, ei tässä siitä olekaan kysymys.
apMistä sitten?
Siitä, että tulee kuulluksi. Silloin ihminen kokee olevansa huomioitu ja tärkeä.
Aloittaja on jo sanonut, ettei hänen äitinsä ole ihminen jonka kanssa voi keskustella ja se taas ei liity mitenkään lapsenlapsien saamiin rahoihin. Jos tuo kuulluksi tuleminen olisi ollut se ongelma, ei hän jankuttaisi mitään lasten saamista rahakuorista.
Täällä tuli kuulluksi.
Mutta ei ymmäretyksi. Ja syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummoni antaa vaihtelevasti rahaa lapsenlapsenlapsilleen. Esim. toinen saa 20e ja toinen 10e, kolmas 50e. Mummollani ei ole isoa omaisuutta ja hänellä vaihtelee rahatilanne kuukausittain.
En ole pitänyt tätä ongelmana, koska tämä tapahtuu eri vierailukertoina, eikä siitä tehdä isompaa numeroa lasten kuullen. Eikä mummon käytöksessä muuten näy toisten suosiminen. Lapsettomanakaan en pitänyt tätä rahan antamista mitenkään epäreiluna. En edes tajunnut, että olisi pitänyt olla kateellinen sisarusteni lapsille.
Olisiko sulle ap ongelma, jos äitisi ostaisi esim vaatteita tmv lapsenlapsilleen?Kuulostaa siltä, että nuo sinun mummosi antamat summat ovat huomattavan pieniä verrattuna summiin, joita mun äiti antaa. Ei ole ongelma jos ostaa vaatteita, leluja tms. Ei ole myöskään ongelma rahakuoret synttärinä, jouluna jne.
Tässä on nyt erittäin oleellista myös se, mikä on sen lapsettoman oma rahatilanne. En minäkään tätä asiaa pohtisi, jos mulla olisi hyvä (riittävä) rahatilanne. Mutta kun ei ole, niin siksi se on asia joka mietityttää, koska summat on isoja.
ap
Sinä käyt töissä. Hoitoalan palkalla pitäisi tulla toimeen. Sulla on ilmeisesti ulosotossa jotain?
Vierailija kirjoitti:
"oletat", että kirjeissä on 100 tai 200, ja oletat samoin, että käyntien motiivi on raha? Kertoo vain sinusta itsestäsi.
Itsekin annan lapsenlapsille, mutta en ikinä noin suuria summia vaikka varallisuutta onkin. Keväällä saavat kevätlahjaksi rahaa jolla voivat ostaa mitä tykkäävät, max 50€/ lapsi. Jouluna pikkusumma ja syksyllä myös. Ei ole hyvä opettaa lapsille että rahaa vaan tulee jostain eikä tarvi tehdä mitään. Esim vanhin, teini, joka saa hyviä numeroita saa vähän enemmän "stipendin" mummulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö nuo rahat tavallaan lisää vanhempien käytettävissä olevia rahoja sitä kautta, kun aiemmin he joutuivat käyttämään ns. omiaan esim. lasten harrastusvälineisiin?
Toisaalta joo, mutta toisaalta taas ap voi käyttää kaikki rahansa itseensä, kun taas sisaruksensa käyttävät rahaa itsensä lisäksi lapsiinsa. Vanhemmat voivat myös ostaa harrastusvälineitä lapsille huolimatta siitä, että lapset saa rahaa, nehän voi vaikka laittaa säästöön.
Ostetaanko lahjarahoilla jotain "ylimääräistä" vai välttämätöntä on mun mielestä myös aika oleellinen kysymys.
Sisarukset ovat aivan itse päättäneet lapsia tehdä, lapsia kun tekee niin pitää varautua siihen että rahaa kuluu heihin. Oma valintansa siis. Lisäksi, entä jos ap saa lapsia myöhemmin ja äidin taloudellinen tilanne ei siinä vaiheessa mahdollista tukemista? Vanhempien on fiksuinta tukea kaikkia lapsiaan yhtä paljon.
Raharaharaha... Ihan oikeasti ihmiset miten te jaksatte tapella ja vääntää läheistenne kanssa jostain niin mitättömästä asiasta kuin rahasta? Olen tuo kommentoija, jonka mummo antaa vaihtelevasti rahaa lapsenlapsenlapsilleen. En todellakaan jaksa laskea tai edes miettiä, miten paljon siskon/veljen lapset ovat saaneet, vaikka erot saaduissa summissa on suuria. Rakastan mummoani yli kaiken.
Raha ei ole mitätön asia silloin kun sitä ei ole. Olet onnekkaassa asemassa, jos sinuun ei tarvitse sitä miettiä.
Niin kauan kun mummo on oikeustoimikelpoinen hänen rahansa ovat hänen rahojaan. Hän yksin saa päättää niiden käytöstä. Muilta pulinat pois.
Joo ap on nyt jäänyt lapsen asemaan ja odottaa samaa kuin mitä sisaren lapsenlapsi saa.
Vierailija kirjoitti:
Hänen kuuluisi jakaa rahaa vain lapsilleen. Ne lapset voi sitten harkintansa mukaan käyttää rahat omiin lapsiinsa.
Tämä. Tämä olisi paras ja reiluin ratkaisu. Mutta ap, ei kannata olettaa mitään. Se voi helposti osua väärään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha ei ole mitätön asia silloin kun sitä ei ole. Olet onnekkaassa asemassa, jos sinuun ei tarvitse sitä miettiä.
Mutta ei ole vanhempien tehtävä elättää aikuista lastaan. Lapsenlapsille annettu raha on heidän rahaa, ei vanhempien. Ap:n äiti on kohdellut tasavertaisesti omia lapsiaan.