Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö joku saako eläinlääkäri lopettaa täysin terveen eläimen jos

Vierailija
10.12.2006 |

eläimen omistaja sitä pyytää? Eli onko olemassa jokin " sääntö" joka kieltää eläinlääkäreitä lopettamasta terveitä eläimiä (siis esim. lemmikkejä, joille periaatteessa voi löytää uuden kodin), vai onko asia eläinlääkärin omassa harkinnassa?

Ajattelin kysäistä, jos joku täällä sattuu vaikka tietämään. Tuli eilen kaverin kanssa asiasta juttua, kun hän kertoi naapurinsa vieneen nuoren ja terveen koiransa lopetettavaksi, koska ei viitsinyt etsiä tälle uutta kotia. Kaverin mielestä eläinlääkäri teki laittomasti kun lopetti terveen eläimen. Itse en usko että teko oli varsinaisesti laiton, väärin ehkä, mutta ei laiton. Tietääkö joku miten asia on?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse eläinlääkärillä töissä ollessani en ole koskaan törmännyt tapaukseen jossa lääkäri olisi kieltäytynyt noissa tapauksissa. Ehdottanut kyllä eläimen luovuttamista yms. vaihtoehtona.

Vierailija
2/4 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin joskus sattui hyvä tuuri ja eläinlääkäri tiesi jonkun tuttavan jolle kyseinen eläin saattaisi sopia ja eläimen omistajan kanssa sovittiin eläimen luovuttamisesta tälle uudelle omistajalle. Hankalia tapauksia oli erittäin suurten koirien kohtalo, koska hyvin harva uskaltaa ottaa aikuista berhandilais- tai tanskandoggiurosta itselleen uudelleen sijoitettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveen eläimen lopettaminen on laillista, joskin siitä ei kukaan pidä. JOS eläinlääkäri kieltäytyy lopettamasta tällaista eläintä, voi pahimmillaan tapahtua niin, että eläin annetaan mihin tahansa kotiin, yritetään lopettaa itse, tai päästetään luontoon. Ja puhun kokemuksesta, olen ollut töissä sekä eläinsuojelupuolella että nykyisin eläinlääkärin vastaanotolla. Varsinkin kissojen, kanejen, ja pienempien eläinten kohdalla riski on iso!

Meillä on käytäntö, että aina ensin yritetään löytää uutta kotia (ts. omistajaa kannustetaan etsimään eläimelle uusi koti, tai sitten jos meistä joku tietää jonkun, joka tietää jonkun...). Monesti kehotetaan soittamaan uudestaan jos ei mitään muuta ratkaisua löydy. Jos taas omistaja vakuuttaa yrittäneensä kaikkensa, mutta mitään ei löydy, niin eläimelle varataan lopetusaika. Osa eläimistä ehtii kuitenkin löytää uuden kodin ennen h-hetkeä. Osa ei... mutta onko se eläimelle kuitenkaan loppuviimeksi huonoin vaihtoehto, sitähän emme tiedä. Surullisia juttuja, mutta...

Vierailija
4/4 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikuisesti vihainen äidilleni siitä kun lopetti meidän sakemannin 8vuotiaana ja se oli täysin terve, syyt lopetukseen olivat aivan toiset. Tosin tuon ikäinen koira joka maalla on ikänsä yhdessä paikassa asunut, niin ei enään sopeudu muualle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi