Halveksin vanhempia, jotka vievät lomallaan lapset päiväkotiin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a75bd561-65ea-4b90-8013-958eb565a13d
Uusi hallitus, olkaa hyvä ja leikatkaa ensimmäisenä tästä. Miksi pienet lapset ovat pitkiä päiviä hoidossa vanhempien loma-aikaan samalla kun koululaiset lomalla?!
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EHkä osa vanhemmista on uupuneita. En ihmettele yhtään suoraan sanottuna. Päiväkoti-ikäisten lasten kanssa ei varsinaisesti saa levättyä.
Tämän takia niitä lapsia ei pidä hankkiman ellei niitä jaksa kaitsea.
No ei tuo ole mikään ratkaisu. Ne lapset ovat jo olemassa niillä ihmisillä, joilla ne ovat olemassa.
Eli paska on jo tuulettimessa, sysätään se siis päiväkotiin sotkemaan.
Niin no mitä ajattelit? Palataan aikakoneella menneisyyteen?
Kantaa vastuun teoistaan. Niin aikuiset ihmiset tekevät.
He ehkä kokevat tekevänsä juuri niin toimiessaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitti vinkistä! :) Päiväkodissa varmasti osataan paremmin.
Ei välttämättä osata, saati jakseta tai ehditä. Oman vanhemman pitäisi olla lapsensa paras kasvattaja.
Meidän lapset oli tänä vuonna kaksi vanhempien lomaviikkoa päiväkodissa. Syy: Meistä riippumattomista syistä talonrakennus viivästyi ja päätettiin pitää lapset hoidossa, jotta saadaan talo valmistumaan aikataulussa ja entinen koti luovutettua sovitusti. Yhteistä lomaa jää kuitenkin vielä toista kuukautta lastenkin kanssa.
Halveksi jos haluat. Katsottiin kuitenkin että tämä oli kokonaisuuden kannalta järkevintä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset oli tänä vuonna kaksi vanhempien lomaviikkoa päiväkodissa. Syy: Meistä riippumattomista syistä talonrakennus viivästyi ja päätettiin pitää lapset hoidossa, jotta saadaan talo valmistumaan aikataulussa ja entinen koti luovutettua sovitusti. Yhteistä lomaa jää kuitenkin vielä toista kuukautta lastenkin kanssa.
Halveksi jos haluat. Katsottiin kuitenkin että tämä oli kokonaisuuden kannalta järkevintä.
No ette tainneet lomailla?Joten ihan eri juttu.Ennemmin kyse niistä jotka itse painuu biitsille ja lapset päiväkodissa täyden päivän...
Vierailija kirjoitti:
Pahimman luokan pummeja kun vie yhteiskunnan laskulle lapsensa päiväksi vaikka itse on kotona eikä ole mitään estettä ettei voisi itse hoitaa lastaan. Ennen kun vetoatte vanhempien oikeuteen lomaan ilman lapsia niin olisitte miettinyt sitä loma hommaa ennen kun päätitte tehtailla niitä lapsia.
Ei ole yhteiskunnan vastuulla elättää yksin äidin päätöksellä tehtyä lasta ja ei ole todellakaan yhteiskunnan vastuulla järjestää äidille lomaa lapsistaan kun yksin äiti päätti tehdä ne lapset.
Päivähoito muutenkin pitäisi järjestää ainoastaan työläisille ja opiskelijoille että he pääsevät olemaan yhteiskunnalle tuottava ja hyödyllinen. Muille se syy on lähes pelkästään itsekkyys ja oma etu ja siittä ei yhteiskunta hyödy mitenkään vaan se on pelkkä menoerä.
Samaa mieltä. Samoin se, että täysin terveet, ydinperheessä elävät äidit (ja isät) vievät esikoista tai jopa useampaa lasta hoitoon täydeksi hoitopäiväksi (!) samalla kun itse hoitavat yhtä lasta kotona on aivan järjetöntä haaskausta. Se ei missään nimessä ole lapsen etu. Kuten ei myöskään se, että vanhempien lomilla viedään hoitoon. Ihan kuten tuossa jutussakin sanottiin, lapsi kyllä ymmärtää en että vanhemmat eivät halua hänen kanssaan olla ja oireilee satavarmasti. Nimim kokemusta on.
Miksi lapsia ylipäätään viedään päiväkotiin? Valita voisi toisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EHkä osa vanhemmista on uupuneita. En ihmettele yhtään suoraan sanottuna. Päiväkoti-ikäisten lasten kanssa ei varsinaisesti saa levättyä.
Tämän takia niitä lapsia ei pidä hankkiman ellei niitä jaksa kaitsea.
No ei tuo ole mikään ratkaisu. Ne lapset ovat jo olemassa niillä ihmisillä, joilla ne ovat olemassa.
Eli paska on jo tuulettimessa, sysätään se siis päiväkotiin sotkemaan.
Niin no mitä ajattelit? Palataan aikakoneella menneisyyteen?
Kantaa vastuun teoistaan. Niin aikuiset ihmiset tekevät.
He ehkä kokevat tekevänsä juuri niin toimiessaan niin.
Oman lapsen hoidon sysääminen veronmaksajien niskaan kun itseä ei huvita ei ole vastuun kantamista.
Lapsi täytyy antaa adoptioon jos siitä ei kykene huolehtimaan. Pahimmat tapaukset tekevät niitä kakaroita useamman vaikkeivät pysty ensimmäisenkään kanssa olemaan.
En koskaan ole vienyt lapsiani päiväkotiin, jos itse olen lomalla.
Jos käy työssä, tuntuu, että lapsille on liian vähän aikaa, niin kaikki vapaat haluaakin olla lasten kanssa.
Lapsuus on lyhyt aika, pian hän on jo aikuinen ja lähtee omilleen.
Kun itse tulee mummo ikään, tulee katumus. Miksi en antanut lapsilleni aikaa, silloin kun he sitä eniten olisivat tarvinneet. Lapsuus se on korvaamaton.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan ole vienyt lapsiani päiväkotiin, jos itse olen lomalla.
Jos käy työssä, tuntuu, että lapsille on liian vähän aikaa, niin kaikki vapaat haluaakin olla lasten kanssa.
Lapsuus on lyhyt aika, pian hän on jo aikuinen ja lähtee omilleen.
Kun itse tulee mummo ikään, tulee katumus. Miksi en antanut lapsilleni aikaa, silloin kun he sitä eniten olisivat tarvinneet. Lapsuus se on korvaamaton.
Juuri tämä. Omat lapset jo isompia, mutta kun olivat pieniä minulla oli jatkuvasti huono omatunto siitä että en pystynyt olemaan lasteni kanssa tai hoitamaan heitä täysin kotona, vaan jouduin käymään töissäkin. Eivät olleet edes täyttä viikkoa päiväkodissa, eikä mitään ylipitkiä päiviä, mutta silti tuntui siltä että en ehdi olla tarpeeksi heidän kanssaan. Ei olisi tullut mieleenkään lomalla aamulla herätä viemään pientä lasta päiväkotiin tai kun itselläni oli esim arkivapaita. Silloin otettiin rennosti ja tehtiin yhdessä kivoja asioita. Lapset myös oppivat leikkimään itsekseen ja keksimään itselleen tekemistä. Luovia, fiksuja lapsia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsia ylipäätään viedään päiväkotiin? Valita voisi toisinkin.
Eihän nämä nykypäivän laumasieluiset vässykkävanhemmat uskalla tehdä toisin, kun eivät uskalla edes lapsilleen sanoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimman luokan pummeja kun vie yhteiskunnan laskulle lapsensa päiväksi vaikka itse on kotona eikä ole mitään estettä ettei voisi itse hoitaa lastaan. Ennen kun vetoatte vanhempien oikeuteen lomaan ilman lapsia niin olisitte miettinyt sitä loma hommaa ennen kun päätitte tehtailla niitä lapsia.
Ei ole yhteiskunnan vastuulla elättää yksin äidin päätöksellä tehtyä lasta ja ei ole todellakaan yhteiskunnan vastuulla järjestää äidille lomaa lapsistaan kun yksin äiti päätti tehdä ne lapset.
Päivähoito muutenkin pitäisi järjestää ainoastaan työläisille ja opiskelijoille että he pääsevät olemaan yhteiskunnalle tuottava ja hyödyllinen. Muille se syy on lähes pelkästään itsekkyys ja oma etu ja siittä ei yhteiskunta hyödy mitenkään vaan se on pelkkä menoerä.
Samaa mieltä. Samoin se, että täysin terveet, ydinperheessä elävät äidit (ja isät) vievät esikoista tai jopa useampaa lasta hoitoon täydeksi hoitopäiväksi (!) samalla kun itse hoitavat yhtä lasta kotona on aivan järjetöntä haaskausta. Se ei missään nimessä ole lapsen etu. Kuten ei myöskään se, että vanhempien lomilla viedään hoitoon. Ihan kuten tuossa jutussakin sanottiin, lapsi kyllä ymmärtää en että vanhemmat eivät halua hänen kanssaan olla ja oireilee satavarmasti. Nimim kokemusta on.
Nämä samat vanhemmat vielä ihmettelevät ääneen, kun heidän lapsensa on niin hankala. Miksiköhän? Lapsi voi huonosti, kun ymmärtää että vanhemmat eivät halua olla hänen kanssaan. Että he pitävät lasta jotenkin vastenmielisenä ja ikävänä velvollisuutena. Ja nämä samat vanhemmat ratkaisevat asian niin, että vievät lasta vaan enemmän hoitoon, myös lomillaan.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vien lapset hoitoon, jos olen siitä maksanutkin.
Ei yhtään kiinnosta urputukset.
Käytän bussiakin, vaikka omistan auton.
Veroistani maksetaan paljon pelveluja, joita en koskaan käytä. Miksi en käyttäisi tätä palvelua?
Miksi olet hankkinut lapsia kun et halua olla niiden kanssa? Yhden virheen vielä ymmärtäisi, mutta olet tehnyt useamman...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän isomman lapsen voi esim. antaa leikkiä itsekseen.
Itselläni on 5-vuotias, ja tuo leikkii korkeintaan vartin itsekseen. Ei nuku päivisin, herää aamulla aikaisin, jatkuvasti energiaa tehdä kaikkea (mikä on tietty hyvä), sisaruksia ei ole, joten kaipaa vanhemmista jatkuvasti seuraa. En tuomitse yksioikoisesti vanhempia, jotka vievät lapsensa välillä lomillaan päiväkotiin. Tietysti olisi kyllä hyvä saada lapselle edes pieni loma.
No opeta sitä 5-vuotiastasi tekemään asioita itsekseenkin. Saattaa yllättyäkin, että osaa ja pärjää ilman vanhempia.
Kyllä hän osaa tehdä asioita itsekseen. Kyse on siitä, ettei hän halua olla itsekseen. On hyvin sosiaalinen ja kaipaa nimenomaan interaktiivista vuorovaikutusta, ei niinkään yksinleikkejä. Yksinleikkejäkin hän osaa, mutta ei viihdy niissä kuin juuri ehkä vartin. Kyllä minusta on huomattavan paljon parempi viedä lapsi välillä päiväkotiin, jos itse on hyvin väsynyt kuin alkaa vääntää lasta väkisin päiväksi leikkimään itse itsekseen. En ole itse vienyt lasta lomilla päiväkotiin, mutta ymmärrän, jos joku tekee niin silloin tällöin. Ylityövapaillani, jotka ovat ylimääräisiä vapaita, olen kyllä ajatellut viedä lapsen hoitoon. Olen ajatellut rakentaa silloin sivubisnestäni.
No harjoitelkaa sitä itsekseen leikkimistä. Vaatii keskittymistä lapselta, mistä voi olla hyötyä myöhemmin.
On sitä harjoiteltu.
Mutta lapsi ei vaan opi?
Siis mikä on ongelma? Kuten kirjoitin, hän leikkii itsekseen lyhyitä aikoja. Pitkiä aikoja ei leiki, enkä kyllä aio sysätä häntä väkisin johonkin yksinäisyyteensä pitkiksi ajoiksi.
Vaikutat aika perus vanhemmalta, joka vie lasta hoitoon lomillaan ja vapaillaankin, koska mukamas lapsi viihtyy niin hyvin päiväkodissa. Todellinen syy on että et osaa olla lapsesi kanssa. Et ole koskaan oppinut, koska lapsi on ollut jatkuvasti hoidossa.
Et ole opettanut lapsellesi sellaisia tärkeitä taitoja kuten itsenäisyyttä, omatoimisuutta ja pettymyksensietokykyä. Miten tuonikäinen lapsi ylipäänsä keksii jatkuvasti kaivata kavereitaan (joista suurin osa varmasti nyt myös lomalla) ja vielä vinkua asiasta? Vanhemmat ovat varmasti puhuneet kavereista ikäänkuin jatkuvasti pakollisena asiana samalla kun kuskanneet lasta hoitoon (vaikka todellista tarvetta ei ole ollut). Lapsi varmasti myös levoton jos on aina ollut täysiä päiviä päiväkodin melussa ja hälinässä hoidossa, eikä edes lomia ole saanut pitää. Kenties pysyvästi?
Lapselle voi myös sanoa, että lopeta tuo vinkuminen. Äidillä on nyt muutakin tekemistä. Pettymyksensietokyky on todella tärkeä taito loppuelämän kannalta. Lapsi ei siihen kuole, kuten ei myöskään tylsyyteen, päinvastoin, lapsen aivot tarvitsevat myös sitä kehittyäkseen normaalisti. Aivan sairas tämä nykypäivän nonstop virikepakko, jota jo 1-vuotiaille tyrkytetään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo hoitajien valitus vaikuttaa ainoastaan siltä, että he haluaisivat että kesällä on kevyemmät päivät ja vähemmän lapsia. Ehkä jopa niin, että kuten opettajilla, heidän ei tarvitsisi katsoa yhdenkään lapsen perään kesäkuun ja heinäkuun välillä.
Tuossakin jutussa päiväkotien työntekijät valittaa. Jutussa on myös haastateltu lastensuojelun erityisasiantuntijaa ja hänen mukaansa kyseessä ei ole mikään yleinen ilmiö (ihan niin kuin täälläkin on jokaisessa näissä valitusketjuissa sanottu). Silti täällä on taas kohta monta kymmentä sivua valitusta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Työikäisten uupumus ja masennus ovat kansantauti, joka maksaa todella paljon just sille yhteiskunnalle. Aikuinen työssäkäyvä saattaa todellakin tarvia sen muutaman viikon vuosilomansa palautuakseen raskaan ja kuormittavan työvuoden rasituksista. Kenekään etu ei ole polttaa vanhempaa loppuun suhteellisen nuorena eli kun tämä on pikkulasten vanhempi. Ei yhteiskunnan eikä edes niiden lapsien. Tänä päivänä yleensä ottaen (jos ei ole erityisiä ongelmia) nimenomaan ruuhkavuodet pienten lasten kanssa ovat elämän kaikkein raskain vaihe. Kyllä siinä kaikki helposti järjestettävä tuki on tarpeen eikä vaan kannata heittää perheitä oman onnensa nojaan mitäs läksit -periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo hoitajien valitus vaikuttaa ainoastaan siltä, että he haluaisivat että kesällä on kevyemmät päivät ja vähemmän lapsia. Ehkä jopa niin, että kuten opettajilla, heidän ei tarvitsisi katsoa yhdenkään lapsen perään kesäkuun ja heinäkuun välillä.
Tuossakin jutussa päiväkotien työntekijät valittaa. Jutussa on myös haastateltu lastensuojelun erityisasiantuntijaa ja hänen mukaansa kyseessä ei ole mikään yleinen ilmiö (ihan niin kuin täälläkin on jokaisessa näissä valitusketjuissa sanottu). Silti täällä on taas kohta monta kymmentä sivua valitusta aiheesta.
Sellainen, että lapsi on täysin ilman lomia ei varmasti ole niin yleistä, mutta on tosi yleistä että lapsilla on lyhyemmät lomat kuin vanhemmilla. Vanhemmat pitävät omia lomia pitkin vuotta samalla kun lapset ovat hoidossa täysiä päiviä. Lomilla ovat tasan sen ajan kun oma päiväkoti on kiinni, eli joulun välipäivät ja heinäkuun. Vanhemmat tai jompi kumpi vanhemmista saattaa esim nyt lomailla keskellä kesää, mutta silti tuoda lasta hoitoon. Huomioitavaa on myös se, että näillä jopa 1-vuotiailla lapsilla on todella pitkät hoitopäivät. Paljon pidemmät kuin vanhempien työpäivät, joten jokainen vapaa ja loma tulisi kyllä tarpeeseen. On kuitenkin tosi pienistä lapsista kysymys. Ei ne päiväkodit yleisesti ottaen ole mitään mukavia paikkoja etenkään pienille. Eikä kenenkään lapsen etu ole mitkään ylipitkät hoitopäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ette tainneet lomailla?Joten ihan eri juttu.Ennemmin kyse niistä jotka itse painuu biitsille ja lapset päiväkodissa täyden päivän...
Joo ei. Voin kertoa että saatiin kahdestaan aikaan kolme kertaa enemmän parissa viikossa kuin jos lapset olisivat olleet mukana raksalla, olis saanut koko ajan olla silmät selässä vahtimassa ja kieltämässä ja keskeyttämässä omia puuhia milloin välienselvittelyjen ja milloin välipalojen järjestämiseksi. Aidosti uskon, että oli kaikkien etu pitää lapsoset päiväkodissa.
Eihän sitä ulkopuoliset tiedä. Niille olen kertonut jotka ovat kysyneet suoraan, mutta varmaan suurin osa taivastelee että "siellä ne on opettajien lapsetkin pitkät päivät hoidossa kun vanhemmat lomailee".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työikäisten uupumus ja masennus ovat kansantauti, joka maksaa todella paljon just sille yhteiskunnalle. Aikuinen työssäkäyvä saattaa todellakin tarvia sen muutaman viikon vuosilomansa palautuakseen raskaan ja kuormittavan työvuoden rasituksista. Kenekään etu ei ole polttaa vanhempaa loppuun suhteellisen nuorena eli kun tämä on pikkulasten vanhempi. Ei yhteiskunnan eikä edes niiden lapsien. Tänä päivänä yleensä ottaen (jos ei ole erityisiä ongelmia) nimenomaan ruuhkavuodet pienten lasten kanssa ovat elämän kaikkein raskain vaihe. Kyllä siinä kaikki helposti järjestettävä tuki on tarpeen eikä vaan kannata heittää perheitä oman onnensa nojaan mitäs läksit -periaatteella.
Ja miten tämä lasten kokema hylkääminen vaikuttaa pidemmällä aikavälillä lapsiin? Se tunne, kun oma vanhempi ei halua olla sinun kanssasi vaan vie mielummin hoitoon vieraalle lomallaankin? Kun tiedät olevasi pelkkä taakka? Jokuhan mättää ja pahasti, että pelkästään se oman lapsen kanssa vietetty aika on liian raskasta isolle osalle vanhemmista, eikä voida edes kahta lasta hoitaa samanaikaisesti, kun se on liian rankkaa.
Vielä 90 ja 2000 luvun alussa vanhemmat ottaneet vastuun kakaroistaan,nykyään niitä ei kiinnosta missä omat muksut pyörii illat ja yöt
( yleensä tekemässä ilkivaltaa ja kiusaamassa kaikenikäisiä ja kaiken sukupuolisia ihmisiä) monesti lapset on niin heitteillä ettei edes ruokaa saa kotona tai puhtaita vaatteita koska vanhempia ei kiinnosta ei huvita.
Kiitti vinkistä! :) Päiväkodissa varmasti osataan paremmin.