Halveksin vanhempia, jotka vievät lomallaan lapset päiväkotiin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a75bd561-65ea-4b90-8013-958eb565a13d
Uusi hallitus, olkaa hyvä ja leikatkaa ensimmäisenä tästä. Miksi pienet lapset ovat pitkiä päiviä hoidossa vanhempien loma-aikaan samalla kun koululaiset lomalla?!
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Moccamaster kirjoitti:
Vastenmielinen ketju. Ihan kuin päiväkoti olisi mukamas vankila jolta lapsi täytyy pelastaa.
Päiväkoti on sitä varten, että nykyaikaisessa maailmassa ei ole enää "koko kylä hoitaa" mahdollisuutta vaan ydinperhe ajattelun takia lapsen lähipiiri on todella suppea. Suurperheet ovat harvinaisia ja sekään ei takaa sitä, että lapsi saisi heiltä tarvitsemansa sosiaalisen verkoston. Itse olen nuorin neljästä ja iskä nuorin viidestä ja iskällä on suuri ikäero kaikkien kanssa (vanhimman 16 vuotta) ja kaikki mun 11 serkkua iskän puolelta ovat luonnollisesti mua useamman vuoden vanhempia ja sen takia en ole ikinä ollut sukutapaamisissa serkkujen kesken samalla tasolla. Ja äidin puolelta ei ole yhtään serkkua, kun ei ole tätiä eikä enoa. Äidin puolelta on vain yksi sukulainen. Mummo.
Ihminen on kehittynyt elämään pienissä heimoissa joissa sisarusten ikäero on yleensä ollut useita vuosia, koska imetettiin pitkään. Ei silloinkaan ollut mitään takeita että lapsilla oli samanikäistä seuraa, koska synnytysikäisiä naisia oli vähän kerrallaan. Koko kylä kyllä auttoi hoitamaan lapsia (tai lähinnä katsoi vähän sinnepäin kun eri-ikäiset lapset mellastivat keskenään milloin missäkin) mutta mitään valtavia lapsilaumoja ei ollut kaitsettavana. Samantasoisen seuran jatkuva tarve lapsena on lähinnä nykyajan luoma harha.
1-2-vuoden ikäerot ovat yleistyneet vasta ihan viime vuosikymmeninä/vuosina. Lisäksi aiemmin lapsikuolleisuus oli suurta, joten senkin takia ikäerot olivat helposti useita vuosia. Samaa mieltä tuosta ja olen sitä ihmetellyt, miksi vanhemmilla pakonomainen tarve löytää jo 1-vuotiaalle joku ryhmä jossa mahdollisimman paljon samanikäisiä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lomalla mutta lapsen flunssan takia kotona. Terve lapsi menee päiväkotiin, sairas jää kanssani kotiin.
Miksi ihmeessä?
Siksi että voin keskittyä sairaaseen lapseen ja hänen hoitoonsa - siksihän kotona olen.
Jos sinä olet kotona, niin aivan älytöntä viedä isompi lapsi hoitoon.
Olen eri mieltä. Isompi lapsi pitkästyisi olemaan täällä sisällä aamusta iltaan. Ulkona ihana kesä ja sisällä +23C.
Oletko oikeasti noin kädetön vanhempi?
Olen hyvä vanhempi :)
Yhdelle lapselle kerrallaan :)
Näitä yhdelle lapselle kerrallaan hyviä vanhempia riittää nykyään. Erikoista on se, että vanhempi saattaa olla tehnyt jotain hyvin haastavaakin työtä mutta ei silti osaa olla vanhempi kahdelle lapselle kerrallaan.
Niin halveksin minäkin, ja säälin näitä lapsia. Jokaisella on vain yksi lapsuus, ja jotkut viettävät sen lähes kokonaan päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin halveksin minäkin, ja säälin näitä lapsia. Jokaisella on vain yksi lapsuus, ja jotkut viettävät sen lähes kokonaan päiväkodissa.
Juu näin on 😔 Eniten halveksin niitä vanhempia, jotka hankkivat vielä sen pakollisen toisen tai jopa enemmän lapsia ja ainoa mitä he ovat valmiita tekemään on kuskaamaan heitä päiväkotiin aina kun suinkin vain on mahdollista. Ei viitsitä kasvattaa, ei viitsitä hoitaa tai viettää aikaa lasten kanssa. Silti vaan tehdään lisää? Kyllä halveksin.
Nillanei kirjoitti:
Kyllä lapsetkin tarvitsevat lomaa. Ymmärrän jos perheessä on mielenterveysongelmia, jaksamisongelmia tai muuta sellaista, ja lapsi on ikäänkuin tukitoimena päiväkodissa myös loma-aikoina. Parempi se on olla jaksavien aikuisten kanssa, kuin kotona masentuneen vanhemman kanssa. Tuntuu kuitenkin, että jotkut vie lapsen hoitoon oman mukavuuden vuoksi, kun ei vaan huvita viettää aikaa sen lapsen kanssa. Sydäntä puristi, kun puistotuttu kertoi, että he tarvitsevat omaa lomaa rankan lapsiperhearjen vastapainoksi ja lapsi on siksi koko kesän hoidossa. Lapsi on alle kolmevuotias. Pitäisi edes parissa jaksossa viikon kotona tai edes pidennettyjä viikonloppuja, jotta lapsikin saisi lomaa kuormittavasta päiväkotiarjesta. Toinen tuttu perusteli tätä päiväkoti-ikäisen lomattomuutta, että kun he kerta joutuvat maksamaan täydet maksut, niin lapsi on päiväkodissa vanhempien loman ajan myös. Ikään kuin se olisi lapsen vika, että päivähoitomaksut juoksee oli lapsi hoidossa tai ei. Säälittää kyllä myös lapsen päiväkotikaveri, jolla on ikää vasta 2v ja perheeseen syntyi juuri uusi vauva. Tämä 2v on päiväkodissa kun vien lasta päiväkotiin ja niinä päivinä kun minä haen lapsemme päiväkodista, tämä 2v on yhä päiväkodilla, kun haen lapseni. Tämä lapsi tekee siis ilmeisesti noin 8-9h pitkää päivää viitenä päivänä viikossa siitä huolimatta, että äiti on kotona vauvan kanssa. Ymmärtäisin hyvin, että lapsi tekisi tutussa päiväkodissa lyhyttä päivää parina päivänä viikossa, mutta en ymmärrä miksi tekee koko viikon pitkää päivää. Jos päivähoitomaksut perittäisiin toteutuneiden tuntien mukaan, moni lapsi saisi enemmän aikaa omien vanhempiensa kanssa. Tämä voisi tuoda pientä helpotusta myös päiväkotien henkilöstöpulaan...
Oma lapseni tekee noin 6-7h pituista hoitopäivää, sillä toinen vanhemmista vie ja se toinen sitten hakee. Toki tiedostan että olemme onnekkaita, kun olemme saaneet järjesteltyä työt niin, että meidän on mahdollista porrastaa töitä ja lapsi on hoidossa vain lyhyttä päivää. Jos minulla on vapaapäivä arkena, pidän lapseni kotona. Olen halunnut tämän lapsen ja haluan viettää hänen kanssaan aikaa mahdollisimman paljon.
Kyllä osa-aikaisen hoidon hinta on halvempi kuin kokoaikaisen. Mutta ero saattaa olla pieni ja päivähoitohan on monelle perheelle ilmaistakin.
Itse en ole koskaan tajunnut tuota, että lapsi pidetään minuutilleen maksimihoitoaika hoidossa kun kerta maksetaankin siitä. Hoitomaksu menee joka tapauksessa, ei siitä joudu mitään sakkoja maksamaan jos lapsi on pois/haetaan aiemmin. Sitäpaitsi se mitä perheet enimmilläänkin maksaa on vain murto-osa todellisista kuluista. Pidän kyllä tosi pinnallisina vanhempia jotka ajattelevat pelkkää rahaa. Ne ketä tunnen ovat vielä hyvin toimeentulevia. Arvot eivät todellakaan ole kohdillaan.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/9e33fbf9-787a-44ba-b517-33c0…
Tässä syitä miksi vanhemmat tuovat lapsiaan hoitoon lomilla.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/9e33fbf9-787a-44ba-b517-33c0…
Tässä syitä miksi vanhemmat tuovat lapsiaan hoitoon lomilla.
Tekosyitä kaikki.
Huomenna se alkaa, nimittäin kesäpäivystys. Vai onko monessa paikassa ollut jo viime viikko kesäpäivystystä?
On ok viedä lapsi päkkkyyn kesät talvet, jos ei pysty tarjoamaan turvallisia kotioloja kasvuun. Muille päiväkotipaikka yhteiskunnan tarjoamana palveluna vain työ- ja opiskeluaikoina, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lomalla mutta lapsen flunssan takia kotona. Terve lapsi menee päiväkotiin, sairas jää kanssani kotiin.
Etkö sä tajua, että se terve lapsesi levittää sitä tautia muihin lapsiin? Just sun kaltaisten avuttomien ja itsekkäiden vanhempien takia päiväkodissa pyörii niin paljon tauteja.
Sairaan lapsen sisaruksen tuominen päikkyyn pitäisi myös kieltää.
Mitenköhän halveksuntasi haittaa näitä vanhempia? Tuskin saavat edes koskaan tietää. Menee itselläsi vain päivä pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän halveksuntasi haittaa näitä vanhempia? Tuskin saavat edes koskaan tietää. Menee itselläsi vain päivä pilalle.
No vaikka siten että haukun heitä selän takana ja arvostelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä tajua, että se terve lapsesi levittää sitä tautia muihin lapsiin? Just sun kaltaisten avuttomien ja itsekkäiden vanhempien takia päiväkodissa pyörii niin paljon tauteja.
Sairaan lapsen sisaruksen tuominen päikkyyn pitäisi myös kieltää.
Ehdottomasti! Mutta eihän nää lattemammat osaa kahta lasta hoitaa kerralla, auta armias jos toinen on vielä kipeä. TOTTAKAI jos toinen on edes joten kuten tolpillaan se viedään hoitoon ja täydeksi päiväksi TIETENKIN.
Ihminen on kehittynyt elämään pienissä heimoissa joissa sisarusten ikäero on yleensä ollut useita vuosia, koska imetettiin pitkään. Ei silloinkaan ollut mitään takeita että lapsilla oli samanikäistä seuraa, koska synnytysikäisiä naisia oli vähän kerrallaan. Koko kylä kyllä auttoi hoitamaan lapsia (tai lähinnä katsoi vähän sinnepäin kun eri-ikäiset lapset mellastivat keskenään milloin missäkin) mutta mitään valtavia lapsilaumoja ei ollut kaitsettavana. Samantasoisen seuran jatkuva tarve lapsena on lähinnä nykyajan luoma harha.