Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko uudemmissa kerrostaloissa parempi äänieristys

Vierailija
26.06.2023 |

Noin keskimäärin? Olen katsellut ostoaikeissa pienempää asuntoa 2011 rakennetusta talosta, mutta mahdollinen äänieristys mietittää. Nykyisessä, 1962 rakennetussa talossa on jostain syystä todella paksut seinät ja lattiat. Näin ei ole ollut parissa 70-luvulla rakennetussa kodissani aikanaan, eikä jaksaisi alkaa kuuntelemaan naapureiden kuorsausta jälleen. Paras on ollut 1951 rakennetussa aikanaan, sieltä ei kuullut pihaustakaan, vaikka naapurit olivatkin aika äänekkäitä.

Onko kokemuksia suht uusien talojen äänieristyksistä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu talosta

Vierailija
22/40 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mielenterveyden ongelmat lisääntyneet kun normaalit elämisen äänet häiritsevät? Suomessa on jo maailman tiukimmat äänieristysvaatimukset jotka osaltaan tekevät. Jo yksistään puutalojen rakentamisesta käytännössä mahdotonta. Nostamalla kustannukset järhettömiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On keskimäärin parempi. Mutta tietyt äänet kuuluvat aina vaikka olisi hyväkin äänieristys ja naapureista ei tiedä etukäteen. Jos nykyisessä asunnossasi on hiljaista niin muutto on aina riski.

Vierailija
24/40 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa juuri sanottiin, muutto on aina riski. Vaatimukset on kasvaneet, mutta kyllä nykyäänkin tehdään halvalla ja huonoa.

Vierailija
25/40 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 2011 valmistuneessa YIT:n rakentamassa talossa. Äänieristys on riittävä, mutta ei täydellinen.

Mitään tietokoneen naputteluja, kodinkoneiden ääniä, tavallista puhetta ei kuulu. Hieman kovempi puhe jo jonkun verran kuuluu.

Ei kuulu vessanvetoa tai suihkussa käymistä. Itse olen ollut ihan tyytyväinen, en ihan täydellistä äänieristystä odotakaan kerrostalossa.

Myös 60-luvulla rakennetussa talossa, missä aiemmin asuin, oli melko hyvä äänieristys. Sen sijaan 90-luvulla rakennetussa asumisoikeusasunnossa ei äänieristystä ollut juuri lainkaan, kaikki kuului.

Vierailija
26/40 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle hyvä äänieristys tarkoittaa lähinnä sitä, ettei normi puhe kuulu, eikä ihan perus elämisen äänet. Ne ei haittaa, jos läpi yön ei mölytä naapureiden taholla.

Vierailija
27/40 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni mukaan on. Varsinkin ulkoa tuleva ääni on vähäisempää. Sitten voi olla rakenteellisia ongelmia kuten vaikka ylhäältä alas asti yhdistetyt porraskaiteet tai parvekkeiden metallirungot, jotka oikein 'soivat' kun niihin jokin kolahtaa.

Vierailija
28/40 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omankik kokemuksen mukaan ok. 30 vuotta kerrostaloasumista takana, ja hiljaisimmat asunnot olleet juuri 2008- tehtyjä. 1911 rakennettu arvokämppä oli myös hiljainen.

Vierailija
29/40 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, jos ei ole rakennusvirheitä tehty!

Vierailija
30/40 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2011 rakennettu talo ollut kaikista asumistani hiljaisin.

Vierailija
31/40 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki on mennyt sääntöjen mukaan, nykytalot on hiljaisempia kuin vanhat

Vierailija
32/40 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu

Vierailija
33/40 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Kivistössä, lentomelu ei kuulu mutta yläkerrasta kuuluu ihan kaikki samoin seinänaapurista.Ja rappukäytävästä keskustelutkin koska sisäovet puuttuu. Asuntosäätiön asuntoja Rakennuspetäjän byggaamina.

Vierailija
34/40 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki riippuu naapureista. Itse asun 2011 rakennetussa talossa, täällä ei kuulu juuri mitään mistään. Edellisen naapuri kovaääniset riidat kuuluivat toki, mutta ei kovin lujaa. Toisen naapurin lapsiperheen äänet kuuluvat vaimeasti.

Vierailija
35/40 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Kivistössä, lentomelu ei kuulu mutta yläkerrasta kuuluu ihan kaikki samoin seinänaapurista.Ja rappukäytävästä keskustelutkin koska sisäovet puuttuu. Asuntosäätiön asuntoja Rakennuspetäjän byggaamina.

Kuinka vanha talo?

Vierailija
36/40 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 2021 valmistuneessa kolmiossa Helsingissä. Olen yllättynyt tästä hiljaisuudesta. Muutin omakotitalosta ja pelkäsin pahempaa. Voisiko asiaan vaikuttaa se, että tässä talossa koneellinen ilmanvaihto on kämppäkohtainen + lämpöpattereita ei ole (lattialämmitys)? Joskus kuulen vaimeasti, kun yläkerran koira haukkuu. Ei juuri muuta.

Vierailija
37/40 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2011 valmistunut kerrostalo. Naapureista ei ole kuulunut juuri mitään, mutta oman asunnon sisäseinät/ovet on pahvia.

Vierailija
38/40 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat muuttivat vuonna 2013 junan radan varteen rakennettuun taloon. Ei kuulu mitään. Tiukat rakennusmääräykset sijainnin takia.

Vierailija
39/40 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2010 NCC:n rakentama. Ei kuulu juuri mitään naapureista, vauvan itku ehkä, mutta ei sekään kuin aika hiljaa. Olen itsekin yllättynyt, 70-luvun äänekkäästä talosta muutin tähän.

Vierailija
40/40 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on huonoja taloja; mutta kyllä uusissa on tiukemmat rakennusmääräykset, esim.seinät ovat paksummat. Jos on vielä asuntokohtainen, koneellinen ilmanvaihto, niin voi olla hyvinkin mahdollista, että asunto on hiljainen. Poikkeuksia(rakennusvirheitä) on toki paljon. Varmempi valinta äänieristyksen suhteen uudempi talo on kuin esimerkiksi 70-luvun elementtitalo. Silti vähän hakuammuntaa.