Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Wokettajat vauhdissa - Jokamiehenoikeudet jäävät historiaan: Tilalle sukupuolineutraali termi

Vierailija
26.06.2023 |

Ketä tuo jokamiehenoikeus muka loukkaa? Mielestäni ihan neutraali sana.

Kommentit (647)

Vierailija
81/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokamiehenoikeuden ennakkotapaus olivat puoloja (=puolukoita) poimineet naiset. Onhan se kyllä hieman hassua, että alkujaankaan ryhdyttiin sukupuolittamaan. Miksi tämä nyt on niin tärkeä asia? Onko taas heterous ja lihansyöjyys vaarassa?

jokamiehenoikeuksille ei tiedetä mitään ennakkotapausta koska kyseessä on syvältä historiasta juontava käytäntö, jota ei edes ole kirjattu mihinkään lakiin

Vierailija
82/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisenoikeus ei edes kuulosta yhdyssanalta. Mutta tätä suomen kieltähän nyt muutenkin tuhotaan amerikan kielestä väännetyillä termeillä, että ei kai siinä.

Mutta jokamiehenoikeus kuulostaa 😂?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, Mestaritar!

Vierailija
84/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana jokamiehen oikeudet on selvästi naisia syrjivä ja kaukana neutraalista. Se vihjaa, että vain miehillä on se oikeus.

Vierailija
85/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kokoNAINEN on syrjivä ja alistava ja jotain muuta. Milloin saadaan tilalle neutraali termi??

...Ihmettelen naisia, jonka minuus rakentuu siitå, että käytetään sanaa jokaMIEHENoikeudet. Pitäisikö vähän kasvattaa sitä itsetuntoa?

Vierailija
86/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi jokapersereijänoikeus?

Kaikilla on kuitenkin persereikä.

Vierailija
87/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä hulluja oikein vaivaa 😂

Ihan maalaisjärkeä, että sanavalinnat vaikuttavat siihen miten asioihin suhtaudutaan. Onko mielestänne siis väärin, että myös muutkin kuin miehet saavat kulkea luonnossa ja kerätä sen antimia? Jos ei, miksi on väärin viestittää siitä myös sanoin?

Ei voi olla noin hankalaa ja epämieluisaa oppia uutta sanaa aikuisena, ei vaikka olisi kuinka heikkolahjainen. Kasvakaa vähän, ehkä ette silloin nolaisi itseänne näin pahasti ja paljastaisi tyhmyyttänne.

Älä lapsi herjaa kanssaihmisiä. Näytit juuri wokettajien todellisen luonteen. Jos teidän on niiiiin vaikea ymmärtää ikivanha käsite, niin ei voi mitään. Sitten ilmeisesti teidän naiset ja lapset eivät mene metsään. Jääpä meille muille enemmän herkkuja.

Älä ole naurettava. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö vanha käsite olisi ymmärretty  kaikkia koskevaksi. Ihan samalla tavalla  varmaankin kaikki ovat tajunneet, että lakimies voi olla myös nainen. Kieli voi silti muuttua maailman mukana ja sen pitääkin muuttua. 

Puhutko vielä naapurin "äpärälapsista"? Tai sanot, että koulussa on "apuluokkia"? Kysyt tytöltä, että "aiotko mennä emäntäkouluun?" Etkö? 

Kouluissa pitäisi olla apuluokkia koska osa oppilaista tarvitsee selvästikin enemmän apua kuin toiset. Teeskentely että kaikki ovat yhtä fiksuja näkyy PISA-tuloksissa.

Nykyään puhutaan erityisluokista, joissa on erityisluokanopettaja, joka opettaa erityislapsia. Tiedoksi. 

Toki puhutaan koska pitää teeskennellä etteivät ne olisi kurittomampia ja/tai tyhmempiä vaan "erityisiä".

Ettäs kehtaat. Erityislapsilla on useimmiten jokin autismin kirjon tms.  diagnoosi, jolle he eivät itse mitään voi! ja joka vaikeuttaa koulun käynti ja oppimista. Häpeällistä, että kirjoitat tuollaista "tyhmistä" ja "kurittomista" lapsista. Sinua itseäsi voi hyvällä syyllä kutsua idiootiksi, jos kerran olet noin tietämätön asioista. 

Vierailija
88/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ TOI LOUKKAA MUA EI SAA OLLA SUKUPUOLINEUTRAALEJA TERMEJÄ WÖÖ NOI LOUKKAA MUA WÖÖÖ VIHERVASSARIT AINA LOUKKAANTU KAIKESTA MINÄ EN LOUKKAANU MISTÄÄN PAITSI TASA-ARVOSTA JA IHMISOIKEUKSISTA WÖÖÖÖ KATSOKAA MINUA OLEN PERSU WÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Miten jokamiehenoikeus -sana liittyy ihmisoikeuksiin?😂

Niin. Mietippä sitä. Entä jos tulkitaan, että tämä oikeus kuuluu vain miehille? Onko se sinusta oikein?

Mene persun helvettiin oikeasti. Toivon sulle kaikkea pahaa!

Tulkitaan, että nimen perusteella kuuluu vain miehille? Nyt niitä valoja päälle. Suomessa on iät ja ajat ollu kyseinen sana käytössä, eikä millään tavalla ole syrjivä. Meinaatko, että Minna Canth ajatteli, että tasa-arvo on tuollaista, tai että tyttöä ei voi kutsua kuin lapseksi, kun on tuo vääristynyt tasa-arvo feminismi vouhotus? Tai Canthin ensimmäinen julkaisu "Tyttäriemme kasvatus" pitäisi jatkossa puhua henkilöiden kasvatus.

Vierailija
89/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä hulluja oikein vaivaa 😂

Ihan maalaisjärkeä, että sanavalinnat vaikuttavat siihen miten asioihin suhtaudutaan. Onko mielestänne siis väärin, että myös muutkin kuin miehet saavat kulkea luonnossa ja kerätä sen antimia? Jos ei, miksi on väärin viestittää siitä myös sanoin?

Ei voi olla noin hankalaa ja epämieluisaa oppia uutta sanaa aikuisena, ei vaikka olisi kuinka heikkolahjainen. Kasvakaa vähän, ehkä ette silloin nolaisi itseänne näin pahasti ja paljastaisi tyhmyyttänne.

Kukahan se on heikkolahjainen, jos ei jo perimätiedon ja maalaisjärjen mukaan ymmärrä, mitä tarkoittaa jokamiehenoikeudet.

Ihan eri asia on, jos sen kirjoittaa joka miehen oikeudet, tällöin se ei enää ole käsite.

🤯

Ei ole mitenkään maalaisjärjen mukaista, että sanalla onkin oikeasti toinen merkitys.

Jokamiehenoikeus sanana takaa jokaiselle miehelle oikeudet.

Ai samalla avalla kuin huonekalu on jotain kaluja huoneessa? Ajoneuvo neuvoo sinua? Polttopallo liekehtii pelin aikana? Jotain on mennyt pielee kielen omaksumisessa lapsena, jos sanojen merkitystä ei ymmärrä vaan honottaa niitä tavu kerrallaan.

Vierailija
90/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aneeminen wokeltaja poistatti pyykkipoikakommentin :D :D 

Vierailija
91/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion jatkossakin käyttää jokamiehenoikeus sanaa. Pidempikin teksti asiasta oli mutta se jäi sinne odottaa hyväksyntää tilaa.

Vierailija
92/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana kokoNAINEN on syrjivä ja alistava ja jotain muuta. Milloin saadaan tilalle neutraali termi??

...Ihmettelen naisia, jonka minuus rakentuu siitå, että käytetään sanaa jokaMIEHENoikeudet. Pitäisikö vähän kasvattaa sitä itsetuntoa?

Saati sit olenNAINEN. En ole nainen ja ahdistaa käyttää sanaa olennainen :D

Vierailija
93/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisenoikeus ei edes kuulosta yhdyssanalta. Mutta tätä suomen kieltähän nyt muutenkin tuhotaan amerikan kielestä väännetyillä termeillä, että ei kai siinä.

Miten olisi kansalaisoikeus? Se olisi ihan hyvä termi. Onhan kyseessä jokaisen kansalaisen oikeus.

Mun mielestä olisi hyvä, tosin joku vetää tuostakin rasismikortin esiin, että eikö voi muut kuin kansalaiset...

Vierailija
94/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tuollaiset vanhat, vakiintuneet termit ovat jo kauan sitten menettäneet sukupuolileimansa. Vai kenelle muka tulee jokamiehenoikeuksista mieleen nimenomaan MIES poimimassa marjoja? Ei minulle ainakaan ole koskaan tullut. "Jokamies" on sukupuolineutraali termi siitä mies-osasta huolimatta.

Vierailija
95/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet saa mennä naisten pukukoppeihin, dragkids ilmiötä hekutetaan.. Mitä seuraavaksi PRIDEporukka? Haluatte laillistaa pedofilian?

Vierailija
96/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ TOI LOUKKAA MUA EI SAA OLLA SUKUPUOLINEUTRAALEJA TERMEJÄ WÖÖ NOI LOUKKAA MUA WÖÖÖ VIHERVASSARIT AINA LOUKKAANTU KAIKESTA MINÄ EN LOUKKAANU MISTÄÄN PAITSI TASA-ARVOSTA JA IHMISOIKEUKSISTA WÖÖÖÖ KATSOKAA MINUA OLEN PERSU WÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Miten jokamiehenoikeus -sana liittyy ihmisoikeuksiin?😂

Niin. Mietippä sitä. Entä jos tulkitaan, että tämä oikeus kuuluu vain miehille? Onko se sinusta oikein?

Mene persun helvettiin oikeasti. Toivon sulle kaikkea pahaa!

Tulkitaan, että nimen perusteella kuuluu vain miehille? Nyt niitä valoja päälle. Suomessa on iät ja ajat ollu kyseinen sana käytössä, eikä millään tavalla ole syrjivä. Meinaatko, että Minna Canth ajatteli, että tasa-arvo on tuollaista, tai että tyttöä ei voi kutsua kuin lapseksi, kun on tuo vääristynyt tasa-arvo feminismi vouhotus? Tai Canthin ensimmäinen julkaisu "Tyttäriemme kasvatus" pitäisi jatkossa puhua henkilöiden kasvatus.

Jos et tietäisi mistä noissa oikeuksissa on kyse ja kuulisit sanan jokamiehenoikeus, niin ajattelisitko oikeutta joka kuuluu miehille vai jokaiselle?

Suomen kielessä mies-sanalla ei ole koskaan tarkoitettu ihmistä. Vaan miestä. Tämä on oikein hyvä muutos.

Vierailija
97/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleltään sairaat ihmiset laativat jatkuvasti uudissanoja ja yrittävät kitkeä kaikki ns. normaalit ja vanhat ilmaukset pois suomen kielestä. Jo se nyt on prkl.

Vierailija
98/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

WOKE kiellettävä lailla.

Vierailija
99/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tuollaiset vanhat, vakiintuneet termit ovat jo kauan sitten menettäneet sukupuolileimansa. Vai kenelle muka tulee jokamiehenoikeuksista mieleen nimenomaan MIES poimimassa marjoja? Ei minulle ainakaan ole koskaan tullut. "Jokamies" on sukupuolineutraali termi siitä mies-osasta huolimatta.

Näinhän sen jokainen järkevä ajattelee. Järkevät taitaa nykyään olla se pieni vähemmistö.

Vierailija
100/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee mieleen mies kalastamassa tai metsästämässä, mihin varmasti termillä viitataankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme