Wokettajat vauhdissa - Jokamiehenoikeudet jäävät historiaan: Tilalle sukupuolineutraali termi
Ketä tuo jokamiehenoikeus muka loukkaa? Mielestäni ihan neutraali sana.
Kommentit (647)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auta armias, jos olisikin vain palonaisia ja lakinaisia jne., niin kyllä kummasteltaisiin kun on niin sukupuolittuneita sanoja. Eihän meidän poika nyt sellaiseksi voisi ryhtyä, epäilyttävän neitiä...
Senkin puolesta on hyvä ettei ole vain palonaisia, kun sieltä tulisi ehkä yks sadasta aikuisesta kannettua tulipalosta ulos.
Mutta miksi nämä pitää yksitellen pähkiä nämä tittelit? Eikö voida vaan julistaa, että esimies/nainen/henkilö on kaikki ihan kelvollisia termejä ja sama paletti kaikkiin muihinkin?
No näissä on se ongelma, että Ville ja Pertti pöyristyvät jos heitä kutsuu esinaiseksi ja palonaiseksi, mutta Eijan ja Marian pitäisi olla mukisematta miehiä. Vaikka kyllä sinä sen tiesitkin, kunhan trollaat maanantain kunniaksi.
Ei se ole mikään ongelma, kun Ville on esimies ja Eija on esinainen tai henkilö, kumpi sitten Eijan korvaan kuulostaa paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää uuskieltä. Tällaisten lillukanvarsien kanssa se päättäjien aika kuluu.
Kieli ei ole pysyvää vaan se muuttuu koko ajan. Tuon päättämiseen ei varmastikaan mennyt kuin muutama minuutti. Agricolakin keksi suomeen lukuisia typeriä uuskielisiä sanoja joita sinäkin käytät.
Agricola olikin fiksu mies. Fiksumpi kuin yksikään tämän päivän wokettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raippaa ja häpeäpaalua jokaiselle joka sanoo isänmaa tai äidinkieli.
Kielitieteessä on jo pitkään käytetty sanaa ensikieli, koska äidinkieli on tieteelliseen käyttöön turhan epätarkka sana. (Itsekin tunnen useamman sellaisen ihmisen, jonka äidinkieli ei ole hänen äitinsä kieli.)
Pitäisikö kouluissakin alkaa äidinkielen sijaan opettaa "ensikieltä" ? Paljonkohan tähän sekoiluun palaa rahaa valtakunnan tasolla vuosittain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyhy, olen pedopersu ja täytyy saada olla mies, itkutinkitkuti.
Minä olen sivusiilitukkainen olmi joka eilen oli nainen, tänään minusta tuntu että olen mies, huomenna taidan olla tapiiri. Meitä on 0,001% yhteiskunnasta ja vaadimme että kaikki muut noudattavat meidän tahtoamme.
Eiköhän kaikille ole helpompaa kun ollaan ihmisiä kaikki. Kieli muuttuu kokoajan, hyvä vaan että kohti sitä että myös vähemmistön leima poistuu.
En nyt oikein tiedä mitä hyvää siitä seuraa että kielessä teeskennellään ettei ihmisillä ole sukupuolia.
Jostain syystä yksikään mies ei ole naama norsunvitulla siitä että puhuu äidinkieltä.
Mutta aina joku muija keksii saada paskahalvauksen siitä että hänelläkin on jokamiehenoikeudet.
Kaikissa urheilulajeissa pitäisi miehet ja naiset laittaa samaan sarjaan niin loppuisi tämä painajainen. Kaikki ikäryhmät vielä siihen samaan, koska ikä on vain numero.
Se on omalla tavallaan surkuhupaista seurattavaa miten transssut käytännössä lopettavat naisurheilun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sivusiilitukkainen olmi joka eilen oli nainen, tänään minusta tuntu että olen mies, huomenna taidan olla tapiiri. Meitä on 0,001% yhteiskunnasta ja vaadimme että kaikki muut noudattavat meidän tahtoamme.
Eiköhän kaikille ole helpompaa kun ollaan ihmisiä kaikki. Kieli muuttuu kokoajan, hyvä vaan että kohti sitä että myös vähemmistön leima poistuu.
En nyt oikein tiedä mitä hyvää siitä seuraa että kielessä teeskennellään ettei ihmisillä ole sukupuolia.
Jostain syystä yksikään mies ei ole naama norsunvitulla siitä että puhuu äidinkieltä.
Mutta aina joku muija keksii saada paskahalvauksen siitä että hänelläkin on jokamiehenoikeudet.
Kaikissa urheilulajeissa pitäisi miehet ja naiset laittaa samaan sarjaan niin loppuisi tämä painajainen. Kaikki ikäryhmät vielä siihen samaan, koska ikä on vain numero.
Se on omalla tavallaan surkuhupaista seurattavaa miten transssut käytännössä lopettavat naisurheilun.
Jep. Yritin samaa kirjoittaa, mutta meni sensuuriin.
Kieli on aina muuttunut. Ennen puhuttiin esimerkiksi idiooteista. Nykyään kehitysvammaisista.
Vierailija kirjoitti:
Kieli on aina muuttunut. Ennen puhuttiin esimerkiksi idiooteista. Nykyään kehitysvammaisista.
Kyllä. Tai äpäristä tai au-lapsista. Nykyään ei tarvita erillistä sanaakaan. Maailma muuttuu ja kieli sen mukana. Mikäs tässä nyt on vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielitieteessä on jo pitkään käytetty sanaa ensikieli, koska äidinkieli on tieteelliseen käyttöön turhan epätarkka sana. (Itsekin tunnen useamman sellaisen ihmisen, jonka äidinkieli ei ole hänen äitinsä kieli.)
Pitäisikö kouluissakin alkaa äidinkielen sijaan opettaa "ensikieltä" ? Paljonkohan tähän sekoiluun palaa rahaa valtakunnan tasolla vuosittain?
Kouluissa ei ole enää vuosiin opetettu äidinkieltä vaan suomen kieltä. Tervetuloa tälle vuosituhannelle sieltä muinaishistoriasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilussa on muutenkin täysin rasistista väittää, että voittaja olisi jotenkin parempi tai nopeampi kuin toiseksi tullut. Kaikki ovat tasa-arvoisia!
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kylläkin puhutaan molemmista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä hulluja oikein vaivaa 😂
Ihan maalaisjärkeä, että sanavalinnat vaikuttavat siihen miten asioihin suhtaudutaan. Onko mielestänne siis väärin, että myös muutkin kuin miehet saavat kulkea luonnossa ja kerätä sen antimia? Jos ei, miksi on väärin viestittää siitä myös sanoin?
Ei voi olla noin hankalaa ja epämieluisaa oppia uutta sanaa aikuisena, ei vaikka olisi kuinka heikkolahjainen. Kasvakaa vähän, ehkä ette silloin nolaisi itseänne näin pahasti ja paljastaisi tyhmyyttänne.
Älä lapsi herjaa kanssaihmisiä. Näytit juuri wokettajien todellisen luonteen. Jos teidän on niiiiin vaikea ymmärtää ikivanha käsite, niin ei voi mitään. Sitten ilmeisesti teidän naiset ja lapset eivät mene metsään. Jääpä meille muille enemmän herkkuja.
Älä ole naurettava. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö vanha käsite olisi ymmärretty kaikkia koskevaksi. Ihan samalla tavalla varmaankin kaikki ovat tajunneet, että lakimies voi olla myös nainen. Kieli voi silti muuttua maailman mukana ja sen pitääkin muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidinkieli;
kieli, jonka ihminen oppii ensimmäisenä kielenään vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa.
Ei se aina mene niin, että "se mihin minä olen elämässäni tottunut, on oikein ja hyvää". Kannattaa tarkastella maailmaa vähän laajemmasta perspektiivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä hulluja oikein vaivaa 😂
Ihan maalaisjärkeä, että sanavalinnat vaikuttavat siihen miten asioihin suhtaudutaan. Onko mielestänne siis väärin, että myös muutkin kuin miehet saavat kulkea luonnossa ja kerätä sen antimia? Jos ei, miksi on väärin viestittää siitä myös sanoin?
Ei voi olla noin hankalaa ja epämieluisaa oppia uutta sanaa aikuisena, ei vaikka olisi kuinka heikkolahjainen. Kasvakaa vähän, ehkä ette silloin nolaisi itseänne näin pahasti ja paljastaisi tyhmyyttänne.
Älä lapsi herjaa kanssaihmisiä. Näytit juuri wokettajien todellisen luonteen. Jos teidän on niiiiin vaikea ymmärtää ikivanha käsite, niin ei voi mitään. Sitten ilmeisesti teidän naiset ja lapset eivät mene metsään. Jääpä meille muille enemmän herkkuja.
Älä ole naurettava. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö vanha käsite olisi ymmärretty kaikkia koskevaksi. Ihan samalla tavalla varmaankin kaikki ovat tajunneet, että lakimies voi olla myös nainen. Kieli voi silti muuttua maailman mukana ja sen pitääkin muuttua.
Puhutko vielä naapurin "äpärälapsista"? Tai sanot, että koulussa on "apuluokkia"? Kysyt tytöltä, että "aiotko mennä emäntäkouluun?" Etkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisenoikeudet on ihan eri asia. Tulee niin mieleen Arhinmäen tempaus. Jokaisella meillä on nyt oikeis käydä töhrimässä seiniä jos huvittaa.
Itse aion käyttää jokamiehenoikeus sanaa edelleen. Eihän noita uusia sanoja edes muista! Puhe kun tulee selkäytimestä.
Sama täällä. En ala opettelemaan äidinkieleni sanavarastoa uudeksi käyttääkseni sitä isänmaassani!!!! Hyödynnän jokamiehenoikeuksia joka kesä poimiessani marjoja metsässä!!!!
Samoin.
Minkä ihmeen takia asiasta, joka koskee ihan kaikkia, pitäisi käyttää nimitystä "miehen" oikeudet? Miettikää miltä se kuulostaisi, jos nyt joku sanoisi, että äänioikeus vaaleissa on miehillä - mutta eihän se haittaa, koska mieshän tarkoittaa kaikkia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kylläkin puhutaan molemmista...
Kyllä, mutta idiootti-sanaa ei käytetä enää tarkoittamaan kehitysvammaista ihmistä. Ennen se oli ihan virallinen termi, joka esiintyi vaikkapa psykologiaa käsittelevissä teoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Uutinen on hyvä koska nyt se laajentaa jokaisen oikeudet koskemaan kaikkia ja myös naisia kuin jokamiehenoikeudet ymrsi helposti niin että se koski vain miehiä, mutta naiset jäivät näiden oikeuksien ulkopuolelle.
Jos on todella noin tyhmä, on parempi ollakin menemättä metsään. Et ikinä löydä sieltä ulos.