Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Postinjako omalla autolla? Mitä ihmettä?

Vierailija
25.06.2023 |

Näin taannoin työpakkkailmoituksen, jossa haettiin postinjakajaa omalla autolla. Palkka oli alle kympin tunnilta ja km-korvaukset päälle. Ihmettelin, että mikä idea tuossa on. Postinjakohan on mahdotonta autolla, jossa on ohjaus vasemmalla puolella. Pakko ajaa joko vastapalloon aiheuttaen vaaratilanteita tai sitten vain nousta autosta 100 metrin välein. Mitään järkeähän tuossa ei ole. Lisäksi se onneton 53 sentin kilometrikorvaus ei takuulla kata kaikkia kuluja, mitä noinkin kuluttavasta ajosta syntyy. Kyse ei ollut edes itse Postista vaan jostain muusta firmasta.

Postinjaon kannalta myös erittäin riskialtista, jos työntekijän auto hajoaa, niin jää postit jakamatta. Miten tuollainen voi olla edes laillista?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen unelmaa. Toki itse eivät ole menossa jakamaan.

Vierailija
42/66 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienemmät alueet voi ajaa fillarilla ja kuten joku jo kirjoitti, jos autoa vaaditaan, on kyse isosta alueesta ts. taloja on harvassa ja välimatkat pitkät.

Olen aikoinaan jakanut kakkostyönä monta kesää lomittajana sanomalehteä, se oli ihan ok homma (olen ajatellut eläkkeelläkin ottaa ainakin lomituksia). En ollut yhtä nopea kuin vakijakajat joten palkkaa tuli käteen reilu tonni/kk mutta se oli hyvä lisä normityöstä saatuun palkkaan. Jaoin sadeöinä autolla ja muutoin fillarilla. Omakotialueella voi aivan hyvin ajaa yöllä väärää kaistaa, etenkin kesällä kun on ihan valoisaa.

Ihmisillä on ihme vaatimuksia ja selityksiä ja ennakkoluuloja miksi joku työ ei käy. Ei kaikki elämässä ole aina kivaa mutta joskus on vaan otettava lusikka kauniiseen käteen ja tehtävä jotain jos haluaa jotain.

Mahtanut olla hieman erilaista hommaa siihen aikaan kun olet jakanut. Meillä on nykyään auton kyydissä yhdelle yölle jaettavaksi, ~300 AL, 500-1000 mainosta ja kaiken maailman lisälehdet mitä posti haalinut jakoon, noin 30 erilaista lehteä ja niitä menee piirikokonaisuudelle 25-100 noin keskimäärin. Ei kyllä milään fillarilla ole fyysisesti mahdollista lähteä edes paikallisille kerrostaloalueille. Ei mahdu pyörän kyytiin romppeet ja jako aikataulu on niin tiukka että kaikki pitää ottaa kerralla kyytiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toyota Auris vm.2009..d4d 1,4  noin 340000 kilsaa kesti kytkin.yli 600000 kertaa pysähdyin kalevaa jakessa laatikolle.

Vierailija
44/66 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ tehdään työnantajan hankkimilla välineillä. Jos autoa tarvitaan työn suorittamiseen, työnantaja sen hommaa. Sama jos haetaan taksinkuljettajaa joka ajaa omalla autolla kyydit, saa siittä pienen km korvauksen. 

Vierailija
45/66 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toyota Auris vm.2009..d4d 1,4  noin 340000 kilsaa kesti kytkin.yli 600000 kertaa pysähdyin kalevaa jakessa laatikolle.

Aika hyvin, täytyy toivoa että omassa autossa kestää yhtä hyvin, edellisestä renaultista kosahti kaksoismassavauhtipyörä jo 20tkm jakamisen jälkeen. Nykyisen auton jätän mainitsematta kun en halua että joku esimies tunnistaa netistä nillittämästä.

Vierailija
46/66 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ tehdään työnantajan hankkimilla välineillä. Jos autoa tarvitaan työn suorittamiseen, työnantaja sen hommaa. Sama jos haetaan taksinkuljettajaa joka ajaa omalla autolla kyydit, saa siittä pienen km korvauksen. 

Ei kaikissa tapauksissa. Eräs tuttu jakaa postia syrjäkylille, tekee sitä omalla autolla ja ajaa työpävänä yli 200km. Posti jakaa itse kaupunki, taajama alueelle ja lähelle omilla autoilla ja kauemmaksi on postinjako ulkoistettu toiselle firmalle joka ei anna omaa autoa, nämä on sopimusasioita.

Vierailija
47/66 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Km-korvaus ei ole kuin se 45c per km. Varajakajat saavat 53c per km kun ajavat tuurailemaan. Piirien ajat, joiden mukaan palkka maksetaan on suurempi kuin mitä menee ajoon. Omat autot ovat jäämässä pois koska siirtyvät ajamaan Postin omilla autoilla. Saa nähdä moniko irtisanoutuu sillä palkka perustuu km-korvauksiin.

Vierailija
48/66 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan varhaisjakelu tehtiin kaikkialla omilla autoilla/polkupyörillä. Sitten Posti huomasi, että jakajat jakavat lyhyitä autoreittejä fillarilla ja saavat silti kilometrikorvaukset. Päiväjakelua varten olevat autot seisoivat yöllä, joten päätettiin, että käytetään työnantajan autoja, tulee edullisemmaksi.

Vierailija
49/66 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa paketit häviävät eikä korvata.Eli jos tilaat elektroniikkaa ,olen varma että iso mahdollisuus että jäät ilman tuotetta. 

Vierailija
50/66 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukisehan esim. tämä https://www.pisajakelu.fi/jakaja

Ei työnantaja mitään autoa hommaa, tuonkin firman sivuilla ihan selkeästi lukee, että jakelu tapahtuu työntekijän omalla autolla. Ei pikkufirmoilla ole varaa hankkia joka jakajalle autoa käyttöön.

Vierailija
51/66 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen oli vastaus tähän siis: "Työ tehdään työnantajan hankkimilla välineillä. Jos autoa tarvitaan työn suorittamiseen, työnantaja sen hommaa. Sama jos haetaan taksinkuljettajaa joka ajaa omalla autolla kyydit, saa siittä pienen km korvauksen."

Vierailija
52/66 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan miehen työsuhdeautolla mahdollisimman paljon näitä postikierroksia. Vapaa autoetu ja useina päivinä mies ei oikeasti tarvitse sitä autoa. Kulkee työsuhdepyörällä, jos ei ole tiedossa työreissuja. jolloin tietysti käyttää sitä etuautoa. 

Saan siis kilometrikorvaukset autosta, jonka kulut maksaa miehen työnantaja. Olen miettinyt, että jos alkaisi heittää illalla vielä überia tms. kun on joskus ihan hyvää aikaa ja lapsetkin asuvat jo omillaan. 

Vierailija
53/66 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa todella tarkkaan harkita, onko postinjakelutyö omalla autolla järkevää ja taloudellisesti kannattavaa. Lisäksi kannattaa huomioida, että jos kyseessä on hyvin pieni firma, työntekijän oletetaan sitoutuvan työhön pitkäksi aikaa (kuukausiksi, jopa vuosiksi), koska sijaista on vaikea löytää. Oman kokemukseni mukaan tätä työtä ei kannata lähteä tekemään vain kokeeksi, sillä erään pikkufirman tj suuttui oikein huolella, kun ilmoitin purkavani työsuhteen koeajalla.

Vierailija
54/66 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitää täällä oon katsonut, niin ilmaispostia (mainoksia, ilmaislehtiä) jaetaan vanhoilla autonkotteroilla, toinen ajaa ja toinen työntää ikkunasta postit laatikoihin. Ei oo vaikeata hommaa.

Kokeilehan itse ryhtyä siihen työhön ja kerro oliko helppoa ja vaivatonta. Palkkakin maksetaan vain yhdelle henkilölle, eli kuljettajan tai postien laatikkoon työntelijän saat sitten palkata avuksesi ihan omalla rahallasi.

Vierailija
55/66 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratin sijainnilla nyt ei ole väliä, enemmän mietin sitä että aika reilu km-korvaus saa olla jotta kattaa autoilun kustannukset, esim 1€/km alkaisi olla lähellä mutta ei vielä välttämättä kattaisi todellisia kustannuksia.

Vierailija
56/66 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuttu on jakanut omalla kotterolla lehtiä jo monta vuotta öisin, ihan Postilla on töissä. Ei suostu ajamaan Postin autolla, näin on ainakin syyksi kertonut. En tiedä miksi oikeasti ajaa omallaan.

Onhan se km-korvaus merkittävä lisätulo ko. työssä.

Vierailija
57/66 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukisehan esim. tämä https://www.pisajakelu.fi/jakaja

Ei työnantaja mitään autoa hommaa, tuonkin firman sivuilla ihan selkeästi lukee, että jakelu tapahtuu työntekijän omalla autolla. Ei pikkufirmoilla ole varaa hankkia joka jakajalle autoa käyttöön.

No pikkufirmat jakavat itse tuotteensa, ei työntekijän maksamilla työvälineillä. Palkataan lentäjä jolla oma jumbojet, näinkö ajattelit? 

Vierailija
58/66 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienemmät alueet voi ajaa fillarilla ja kuten joku jo kirjoitti, jos autoa vaaditaan, on kyse isosta alueesta ts. taloja on harvassa ja välimatkat pitkät.

Olen aikoinaan jakanut kakkostyönä monta kesää lomittajana sanomalehteä, se oli ihan ok homma (olen ajatellut eläkkeelläkin ottaa ainakin lomituksia). En ollut yhtä nopea kuin vakijakajat joten palkkaa tuli käteen reilu tonni/kk mutta se oli hyvä lisä normityöstä saatuun palkkaan. Jaoin sadeöinä autolla ja muutoin fillarilla. Omakotialueella voi aivan hyvin ajaa yöllä väärää kaistaa, etenkin kesällä kun on ihan valoisaa.

Ihmisillä on ihme vaatimuksia ja selityksiä ja ennakkoluuloja miksi joku työ ei käy. Ei kaikki elämässä ole aina kivaa mutta joskus on vaan otettava lusikka kauniiseen käteen ja tehtävä jotain jos haluaa jotain.

Aika huikean palkan sait. Minä tein tuota vuoden ja sain kuukausittain 400-500 euroa ja siinä oli mukana km-korvaukset. 

Vierailija
59/66 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitää täällä oon katsonut, niin ilmaispostia (mainoksia, ilmaislehtiä) jaetaan vanhoilla autonkotteroilla, toinen ajaa ja toinen työntää ikkunasta postit laatikoihin. Ei oo vaikeata hommaa.

Eli vitosen tuntipalkalla töitä? Turhaa työtä vielä kun 99% mainoksista lentää lukematta paperinkeräyslaatikkoon.

Vierailija
60/66 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 € tunti kahdelle puokkiin. 🤣