Suomen julkisten terveyspalveluiden taso tuli taas todettua
Vanhempi rouva oli odottanut yli kaksi tuntia pääsyä silmänpaine mittaukseen päivystyksessä. Sairaanhoitajat eivät osanneet käyttää laitetta, joten aikaa kului lääkärin odotteluun. Kyseessä siis se optikkojenkin käyttämä "räps-laite", jota ainoastaan pidetään silmän edessä, ja laitteessa oleva osa hipaisee silmää mittauksessa.
Kuulemma punkin poistoon ei ole olemassa koulutusta sairaanhoitajilla, ja todettiin että heilläkin useissa tapauksissa jää punkin pää ihoon, ja kettuiltiin miksi tuon lapsen päivystykseen jolla punkki kaivautunut hiusten sekaan. Olen itse koulutukseltani kirjanpitäjä, joten ajattelin että sairaanhoitajilla voisi olla enemmän taitoa poistaa punkki lapsen päästä kuin minulla. Odoteltiin mekin sitten tunti pääsyä toimenpidehuoneeseen. Päivystyksessä sisällä oli YKSI henkilö haavaa hoidattamassa. Kolmeen tuntiin siis ei jono liikkunut mihinkään, ja sisällä ainoastaan tämä haavan saanut henkilö. Odotustilassa vain neljä henkilöä, ja resurssit ei riitä. Eräs vanhempi mies käännytettiin kotiin heti ensiarvioinnista. Lopulta lähdin lapsen kanssa apteekkiin ostamaan punkkipihdit, ja sain punkin pois niin ettei sitä päätä tai mitään muutakaan jäänyt lapsen ihoon, ja hintaakin tuli vain 13€ 44 euron päivystysmaksun sijasta. Vanhempi rouva jäi miettimään odotustilaan vaihtoehtoja lähteä toiseen kuntaan yksityiselle silmänpaine mittaukseen, koska asialla oli kiire.
Kommentit (85)
Itselläni on vain hyvää sanottavaa päivystyksestä. Olen tässä pari kertaa vuoden aikana joutunut turvautumaan päivystykseen, en selittele miksi, mutta niin ihanat ja sympaattiset hoitajat vastassa, sekä puhelimessa, että paikan päällä. Minä nostan kyllä hattua hoitajille. Ehkä se oma asenne on vialla, jos pitää hoitajia haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi keväällä pulsoiva tinnitus, joka vaatii pään ja verisuonten kuvaamista. Riski mm. kaulavaltimon tukossa olemiseen on suuri, jos sairastaa sepelvaltimotautia kuten minä.
En saanut edes lääkäriaikaa.
Et sinä lääkäriä tarvitsekkaan kun olet itse diagnoosin itsellesi nettikoneen avulla tehnyt.
Et vain ymmärrä sitä, että et saanut lääkärin aikaa oikeamman diagnoosin takia. Ja siitä osoituksena on se että olet vielä elossa ja täällä kirjoittelemassa.
Pulsoiva tinnitus = sydämensykkeen kuuleminen korvassa. Siinä ei ole mitään sen monimutkaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin pelkäät lapsesi sairastumista niin mikset rokota lastasi???
Ei lapsen viemininen päivystykseen auta enää mitään tuossa tilanteessa.Ei se rokottaminen estä punkista tarttuvaa vakavaa tautia!!!!!!!!
Meinasin just sanoa, että ap varmaan kuuluu tähän heimoon joka pelkää rokotuksia kaikista eniten.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on vain hyvää sanottavaa päivystyksestä. Olen tässä pari kertaa vuoden aikana joutunut turvautumaan päivystykseen, en selittele miksi, mutta niin ihanat ja sympaattiset hoitajat vastassa, sekä puhelimessa, että paikan päällä. Minä nostan kyllä hattua hoitajille. Ehkä se oma asenne on vialla, jos pitää hoitajia haukkua.
Riippuu ihan paikkakunnasta ja ns. naamakertoimesta. Jos keskisuuri paikkakunta jossa väestöä ei ole ruuhkaksi asti ja verotuloja kuitenkin riittää soten toiminnassa pitämiseen, niin sitten varmaan on miellyttävä kokemus.
Esimerkiksi pk-seudulla on asian suhteen ihan hirveä tilanne, oikea harmageddon. Hoitajat harjaavat tulijoita kotiin minkä kerkeävät ja vain päältä päin havaittavat vakavat tapaukset pääsevät eteenpäin. Ikävä kyllä ne ovat useimmiten juoppoja vanhuksia jotka ovat kännipäissään loukanneet itsensä tai saaneet jonkinlaisen kohtauksen (aivo/sydän).
Ihan eri asia. Et mennyt punkin pureman vuoksi, vaan sen pureman seurausten vuoksi. Sama kuin jos minä syön vahingossa vanhentunutta ruokaa, en juokse päivystykseen varmuuden vuoksi ruokamyrkytyksen varalta. Hoitoon hakeudun vasta siinä vaiheessa jos oireita ilmaantuu.