Suomen julkisten terveyspalveluiden taso tuli taas todettua
Vanhempi rouva oli odottanut yli kaksi tuntia pääsyä silmänpaine mittaukseen päivystyksessä. Sairaanhoitajat eivät osanneet käyttää laitetta, joten aikaa kului lääkärin odotteluun. Kyseessä siis se optikkojenkin käyttämä "räps-laite", jota ainoastaan pidetään silmän edessä, ja laitteessa oleva osa hipaisee silmää mittauksessa.
Kuulemma punkin poistoon ei ole olemassa koulutusta sairaanhoitajilla, ja todettiin että heilläkin useissa tapauksissa jää punkin pää ihoon, ja kettuiltiin miksi tuon lapsen päivystykseen jolla punkki kaivautunut hiusten sekaan. Olen itse koulutukseltani kirjanpitäjä, joten ajattelin että sairaanhoitajilla voisi olla enemmän taitoa poistaa punkki lapsen päästä kuin minulla. Odoteltiin mekin sitten tunti pääsyä toimenpidehuoneeseen. Päivystyksessä sisällä oli YKSI henkilö haavaa hoidattamassa. Kolmeen tuntiin siis ei jono liikkunut mihinkään, ja sisällä ainoastaan tämä haavan saanut henkilö. Odotustilassa vain neljä henkilöä, ja resurssit ei riitä. Eräs vanhempi mies käännytettiin kotiin heti ensiarvioinnista. Lopulta lähdin lapsen kanssa apteekkiin ostamaan punkkipihdit, ja sain punkin pois niin ettei sitä päätä tai mitään muutakaan jäänyt lapsen ihoon, ja hintaakin tuli vain 13€ 44 euron päivystysmaksun sijasta. Vanhempi rouva jäi miettimään odotustilaan vaihtoehtoja lähteä toiseen kuntaan yksityiselle silmänpaine mittaukseen, koska asialla oli kiire.
Kommentit (85)
Onko Porvoossa silmänpaineen mittaus päivystysluontoinen asia?
Teillä on hyvin asiat siellä.
Onko ap. se päivystyksen lääkäri vai miten olet päässyt mukaan vierestä seuraamaan toimenpide huoneeseen tapahtumia?
Kyllä on peiliin katsomisen paikka. Ihmiset ei ymmärrä ollenkaan mitä tärkoittaa päivystyshoito.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap. se päivystyksen lääkäri vai miten olet päässyt mukaan vierestä seuraamaan toimenpide huoneeseen tapahtumia?
En ole, vastaanotossa ollut sairaanhoitaja kertoi minulle että toimenpidehuoneessa yksi haavanhoito menossa. Olen kirjanpitäjä kuten aloituksessa mainitsin.
Ukko40 kirjoitti:
Etkö tiedä että kohonnut silmänpaine voi olla merkki vakavasta sairaudesta ja silloin on kiire?
Me maksetaan niimmaanperkelhesti veroja, jotta voidaan ylläpitää Suomen laadukasta, ensiluokkaista ja ilmaista terveydenhuol----PRÖÖÖÖÖÖT.
Vierailija kirjoitti:
Miks helkutissa menitte tukkimaan päivystystä jonkun punkin takia?! Haloo.
Olisiko pitänyt jättää punkki imemään ja lapsi tällöin sairastuisi mahdollisesti aivokuumeeseen, halvaantuisi parin vuoden päästä tai muuta mukavaa. En ole kädentaidoiltani mistään parhaimmasta päästä, ja sopivaa naapuriakaan ei
löytynyt auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
Etkö tiedä että kohonnut silmänpaine voi olla merkki vakavasta sairaudesta ja silloin on kiire?
Ei ole päivystysasia silti. Vain jos on muita oireita esim. kova kipu ym. Tämä ihminenhän ei ollut oireinen koska pystyi ihan hyvin lähtemään yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
Voi olla, mutta monilla on kohonnut silmänpaine vuosikausia, ennen kuin se glaukooma kehittyy, koska ei siitä juuri oireita tunnu. Mistä ihmeestä se ihminen muka tiesi, että hänellä on nyt kohonnut silmänpaine, jos ei edes osattu mitata.
Ei missään tapauksessa mikään päivystysasia, optikolle vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko pitänyt jättää punkki imemään ja lapsi tällöin sairastuisi mahdollisesti aivokuumeeseen, halvaantuisi parin vuoden päästä tai muuta mukavaa. En ole kädentaidoiltani mistään parhaimmasta päästä, ja sopivaa naapuriakaan ei
löytynyt auttamaan.
Siinä vaiheessa kun punkki on kiinnittynyt on vahinko jo tapahtunut. Etkö nyt tuota tiedä. Ihan turha käynti.
Ihan uusavutonta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse olisit tehnyt jos saisit paniikkikohtauksia petoeläimistä ja omaisit heikot kädentaidot? Ottaisit riskin että punkki jää ihoon ja päästää myrkkynsä lapsen elimistöön, ja lapsi mahdollisesti halvaantuu, tai muuta vakavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
löytynyt auttamaan.Siinä vaiheessa kun punkki on kiinnittynyt on vahinko jo tapahtunut. Etkö nyt tuota tiedä. Ihan turha käynti.
Ihan uusavutonta porukkaa.
Sinä se uusavuton olet. Tutkipa aihetta hieman tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tarkalleen ottaen mikä siellä päivystyksessä oli tukossa ap:n tilannekuvauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse olisit tehnyt jos saisit paniikkikohtauksia petoeläimistä ja omaisit heikot kädentaidot? Ottaisit riskin että punkki jää ihoon ja päästää myrkkynsä lapsen elimistöön, ja lapsi mahdollisesti halvaantuu, tai muuta vakavaa?
Ottaisin itseäni niskasta kiinni ja hoitaisin asian. Siinä päivystyksessä odotellessa ne myrkyt sinne ehtii mennä.
Punkki on peto. Näemmä ei suomalainen osaa pelätä ennen kuin itse kärsii tästä pedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
Voi olla, mutta monilla on kohonnut silmänpaine vuosikausia, ennen kuin se glaukooma kehittyy, koska ei siitä juuri oireita tunnu. Mistä ihmeestä se ihminen muka tiesi, että hänellä on nyt kohonnut silmänpaine, jos ei edes osattu mitata.
Ei missään tapauksessa mikään päivystysasia, optikolle vain.
Silmänpaineen kohoaminen on päivystysasia, voi ennakoida paikallista infarktia silmän verenkierrossa ja siitä seuraavaa pysyvää puutosta silmän näkökentässä. Silmän paineen nousu voi samalla ennakoida muutakin aivotapahtumaa. Jos olet hoitaja, toivottavasti olet vaan niissä perseenpesuhommissa, etkä työskentele lähelläkään päivystystä tai terveysasemaa. Olet hengenvaarallinen!
TBE-virus joka aiheuttaa puutiaisaivokuumeen tarttuu välittömästi punkin kiinnittyessä. Jos punkki sitä kantaa. Sitä ei estä mikään. Paitsi rokotus.
Minulla on kerran omituista välkettä toisessa silmässä ja säikähdin. Soitin päivstykseen ja pyysivät tulemaan. Ei mitään hälyyttävää silmien tutkimuksissa. Kuukauden päästä kävin silmälääkärillä, joka totesi lasiaisen irronneen. Se oli tapahtunut onneksi ilman verkkokalvon repeämää.