Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen julkisten terveyspalveluiden taso tuli taas todettua

Vierailija
25.06.2023 |

Vanhempi rouva oli odottanut yli kaksi tuntia pääsyä silmänpaine mittaukseen päivystyksessä. Sairaanhoitajat eivät osanneet käyttää laitetta, joten aikaa kului lääkärin odotteluun. Kyseessä siis se optikkojenkin käyttämä "räps-laite", jota ainoastaan pidetään silmän edessä, ja laitteessa oleva osa hipaisee silmää mittauksessa.
Kuulemma punkin poistoon ei ole olemassa koulutusta sairaanhoitajilla, ja todettiin että heilläkin useissa tapauksissa jää punkin pää ihoon, ja kettuiltiin miksi tuon lapsen päivystykseen jolla punkki kaivautunut hiusten sekaan. Olen itse koulutukseltani kirjanpitäjä, joten ajattelin että sairaanhoitajilla voisi olla enemmän taitoa poistaa punkki lapsen päästä kuin minulla. Odoteltiin mekin sitten tunti pääsyä toimenpidehuoneeseen. Päivystyksessä sisällä oli YKSI henkilö haavaa hoidattamassa. Kolmeen tuntiin siis ei jono liikkunut mihinkään, ja sisällä ainoastaan tämä haavan saanut henkilö. Odotustilassa vain neljä henkilöä, ja resurssit ei riitä. Eräs vanhempi mies käännytettiin kotiin heti ensiarvioinnista. Lopulta lähdin lapsen kanssa apteekkiin ostamaan punkkipihdit, ja sain punkin pois niin ettei sitä päätä tai mitään muutakaan jäänyt lapsen ihoon, ja hintaakin tuli vain 13€ 44 euron päivystysmaksun sijasta. Vanhempi rouva jäi miettimään odotustilaan vaihtoehtoja lähteä toiseen kuntaan yksityiselle silmänpaine mittaukseen, koska asialla oli kiire.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sairaanhoitajan ammattitaitoon tulisi kuulua automaattisesti joku silmänpaineen mittaus? Paljon on nyt ensimmäistä kesää työskenteleviä hoitajia eikä tuollaisia todellakaan opeteta kouluissa.

Vierailija
62/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks helkutissa menitte tukkimaan päivystystä jonkun punkin takia?! Haloo.

No niin minäkin menin menin kun 2veellä oli korvan takana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun ette mene itkemään jokaisesta hyttysen pistosta?? Sanan akuutti merkitys on tainnut kadota ja on kasvettu pumpulissa minäminä-asenteella 🤣🤣 Sitten itketään somessa kun kaikki paikat on tukossa eikä mihinkään pääse 🤣

Vierailija
64/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi elämä, kuka edes kehtaa mennä punkin takia päivystykseen. Apteekista saa välineet ja ohjeet poistoon ja netistä löytyy tukku lisää.

Minä kehtasin. Tosin hoitajan käskystä. Heräsin yöllä punkin puremaan, poistin sen tietysti heti, mutta aamulla huomasin punaisen ringin puremakohdassa. Soitin päivystykseen ja käskivät tulla iltapäivällä, jos rinki lähtee laajenemaan. Niin tapatui. Menin päivystykseen, lääkäri totesi borrelioositartunnan ja sain antibiootit.

Vierailija
65/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruottissa on tullut ongelmaksi nuoret potilaat, jotka tulevat vaatimaan heti lääkäriä, kun on päivän nuha ja kuulemma yleistä on myös tarvita lääkäriä, jos on nukkunut huonosti 2 yötä.

Alkaakohan meilläkin olla sama ongelma päivystyksissä, Yksi todellinen ongelma on ne , jotka laiskuutaan eivät ole uusineet reseptiä ajoissa, ja sitten perjantai-iltana iskee virtsatietulehdus.

Ei kun päivystykseen vain ja sitten valittamaan, kun lääkärit käyttävät aikaa jonkun potilaan sydänelvytykseen.

Silloin kun tein päivystyksessä vastaanottotyötä sanoin silloin tälloin kauan jonottaneelle että henkilökuntaa on vähän ja että jouduttiin elvyttämään huonokuntoista potilasta valvonnassa. Yleensä valittajat lopettivat urputtamisen siihen.

Onneksi nykyään on hoidon tarpeen arviointi eli paraskuntoiset saavat odottaa kunnes muut on hoidettu. Joskus pääsee nopeasti mutta toisinaan voi oikeasti mennä tunteja. En ole ketään käännyttänyt ilman tutkimista ihan oikeusturvasyistä. 

T: Lomaileva lääkäri

Hoitajat tekevät sen käännyttämisen sinun puolesta ja onnistuvat siinä hyvin tehokkaasti. Koskeeko tämä oikeusturva myös hoitajia, jotka käännyttävät avuntarvitsijan pois? Joskus on päivystykseen tulossa ihan aiheesta. 

Niinkuin tää punkkitapaus vai???

Siinäkään ei oltu potilasta käännytetty pois, lähti itse.

Ja oikein tekikin siinä.

Sinähän se olet itse täydellinen ihminen kun et rasita terveydenhoitoa turhilla käynneillä!  Et itse ole milloinkaan toiminut väärin missään. Me ihmiset olemme erilaisia. Joku sinulle pieneltä ja mitättömältä tuntuva asia voi olla jollekin iso ja vakava.

Järjen käyttö on sallittua. Osaat tännekin kirjoittaa niin olisit googlettanut nämä punkkiasiat, olisi selvinnyt.

Soititko 116 117 ennen päivystykseen menoa?? Et. Siinäkin olisi asia selvinnyt.

Sinunkin on ymmärrettävä että juurikin sinun kaltaisesi ihmiset ruuhkauttavat päivystyksen. Ja sitten haukutaan järjestelmä kun ei itse osata mitään tehdä.

SE on niin turhauttavaa.

Vierailija
66/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on peiliin katsomisen paikka. Ihmiset ei ymmärrä ollenkaan mitä tärkoittaa päivystyshoito.

Se kerran kun olen päivystykseen akuuttiasioissa joutunut, arvaa ketkä siellä jonottaa?

Ja, vaikka hoitajia on vähemmän, kyllä nuoremmalta polvelta näyttää puuttuvan käytännön taidot tyystin. Siis tietynlainen neuvokkuus että hoidetaan asia.

Vierailija
67/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin minäkin menin menin kun 2veellä oli korvan takana. 

No just. Siinä toinen välkky.

Vierailija
68/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TivoVac Junior rokotteen voi antaa jo 1 vuotiaasta lähtien. Miksei nää äidit tajua TÄTÄ??

Punkki pitää ottaa pois mahdollisimman pian borrelioosi riskin takia ja sen voi tehdä ihan itse. Kiesus sentään.

Vierailija
69/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi elämä, kuka edes kehtaa mennä punkin takia päivystykseen. Apteekista saa välineet ja ohjeet poistoon ja netistä löytyy tukku lisää.

Minä kehtasin. Tosin hoitajan käskystä. Heräsin yöllä punkin puremaan, poistin sen tietysti heti, mutta aamulla huomasin punaisen ringin puremakohdassa. Soitin päivystykseen ja käskivät tulla iltapäivällä, jos rinki lähtee laajenemaan. Niin tapatui. Menin päivystykseen, lääkäri totesi borrelioositartunnan ja sain antibiootit.

Hölmö, tuo on ihan eri asia. Tietenkin mennään lääkäriin, jos saa borrelioosin. Suurin osa ei kuitenkaan saa, ja punkin voi poistaa ihan hyvin kotona.

Vierailija
70/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkki on syytä opetella poistamaan ihan itse vaikka ei punkkialueella asuisikaan. Se ei mitään rakettitiedettä ole. Typerää kuormittaa päivystystä tuollaisella.

Vierailija
71/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmö, tuo on ihan eri asia. Tietenkin mennään lääkäriin, jos saa borrelioosin. Suurin osa ei kuitenkaan saa, ja punkin voi poistaa ihan hyvin kotona.

Ite oot ida ri. Hänhän vastasi kysymykseen, kuka kehtaa mennä päivystykseen punkin takia.

Vierailija
72/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joutunut käymään terveyskeskuksessa poistattamassa kolme punkkia. Olin leirillä ja kotiin tultua huomasin aamulla punkit niin vaikeassa paikassa selässä etten itse pystynyt irrottamaan. Uudessa kaupungissa ei ollut ystäviä avuksi.

Vierailija
73/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

Onko Porvoossa silmänpaineen mittaus päivystysluontoinen asia?

Teillä on hyvin asiat siellä.

Porvoon jutuilta kuulostaa.

Vierailija
74/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Onko Porvoossa silmänpaineen mittaus päivystysluontoinen asia?

Teillä on hyvin asiat siellä.

Etkö tiedä että kohonnut silmänpaine voi olla merkki vakavasta sairaudesta ja silloin on kiire?

Voi olla, mutta monilla on kohonnut silmänpaine  vuosikausia, ennen kuin se glaukooma  kehittyy,  koska ei siitä juuri oireita tunnu. Mistä ihmeestä se ihminen muka tiesi, että hänellä on nyt kohonnut silmänpaine, jos ei edes osattu mitata.

Ei missään tapauksessa mikään päivystysasia,  optikolle vain.

Ja väärin meni.

Vierailija
75/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi keväällä pulsoiva tinnitus, joka vaatii pään ja verisuonten kuvaamista. Riski mm. kaulavaltimon tukossa olemiseen on suuri, jos sairastaa sepelvaltimotautia kuten minä.

En saanut edes lääkäriaikaa.

Vierailija
76/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavia kokemuksia minullakin:

Jalkaan upposi iso tikku,en saanut itse pois ja kävely oli vaikeaa. Ensin tappelin puhelimessa portinvartijan kanssa ettå onko tämä tälläinen nyt päivystysasia ja lopulta pääsin hoitajalle jolla oli selvästi äänessä naurua että vai tikun takia tulit? No koetti ottaa sitä sitten pois mutta sai vain painumaan syvemmälle.

Päätin että antaa hitto olla ja lähdin kotiin jossa kuljin nilkuttaen pari päivää ,kunnes särky ja punotus pakottivat menemään uudestaan päivystykseen ja tällä kertaa 9 h odotettuani sain tavata lääkärin joka onnistui poistamaan tikun.

Mieheni taas odotti kovissa vatsakivuissa 13 tuntia, kunnes hoitaja löysi miehen tyhjästä aulasta josta (valot oli osittain jo sammutettu koska klo oli 1 yöllä) ja hämmästyi että mikäs mies se täällä istuu. Mies oli jostain syystä merkitty kotiin lähteneeksi sen jälkeen kun oli otettu verikoe sormenpäästä ja laitettu odottamaan lääkäriä.

Vierailija
77/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi keväällä pulsoiva tinnitus, joka vaatii pään ja verisuonten kuvaamista. Riski mm. kaulavaltimon tukossa olemiseen on suuri, jos sairastaa sepelvaltimotautia kuten minä.

Et sinä lääkäriä tarvitsekkaan kun olet itse diagnoosin itsellesi nettikoneen avulla tehnyt.

Et vain ymmärrä sitä, että et saanut lääkärin aikaa oikeamman diagnoosin takia. Ja siitä osoituksena on se että olet vielä elossa ja täällä kirjoittelemassa.

Vierailija
78/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko pitänyt jättää punkki imemään ja lapsi tällöin sairastuisi mahdollisesti aivokuumeeseen, halvaantuisi parin vuoden päästä tai muuta mukavaa. En ole kädentaidoiltani mistään parhaimmasta päästä, ja sopivaa naapuriakaan ei

löytynyt auttamaan.

Mutta lopulta kun ei huvittanut odottaa, niin kummasti osasitkin itse? Ei ole todellakaan mikään päivystysasia tuollainen. Tai lääkärissä käyntiä vaativa asia ylipäätään. Vasta jos sen punkin pureman jälkeen ilmaantuu tartuntaan viittaavia oireita, on syytä hakeutua vastaanotolle. Silmänpaineen mittauskaan ei ole niin akuutti, että pitäisi kirjaimellisesti heti päästä vastaanotolle. Henkilökunta oli hoitamassa haavaa, kuten sinulle kerrottiin, ja tämän ohella päivystävä lääkäri on saattanut joutua käymään osastolla, tai on ottanut vastaan ambulanssilla tulevan potilaan. Nämä ei siellä odotusaulassa pyöri.

Vierailija
79/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla olisi ollut kaulavaltimo tukossa, niin etpä olisi siinä mitään lääkärinaikoja ollut kyselemässä. Jos olisit onnekas, joku olisi soittanut sinulle ambulanssin.

Vierailija
80/85 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Ihmiset luulee että vain odotusaulassa on kaikki päivystyspotilaat. Ensihoito tuo ambulanssi potilaat omasta sisäänkäynnistä ja hoitajat ja lääkärit siirtyvät sinne hoitamaan. Ja sitten ajatellaan että eihän siellä ketään ole kun en ole kenenkään sinne nähnyt menevän.

Tää on just tätä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi