Kuinka rumia ihmiset on olleet 1910 - 1920-luvulla, kun kauniiksi kehuttiin täysin taviksen näköisiä?
Usein nähnyt kuvia tuon ajan naisista ja heitä on ylistetty "sukunsa kauneimmiksi" tms, vaikka eivät ole mitään kaunottaria vaan täysin taviksen näköisiä, jopa rumahkoja.
Oliko noihin ihmiset yleisesti ottaen tosi rumia, jolloin ne tavikset näytti kauniilta?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskit ja tukevat naiset oli myös joidenkin mieleen kun olivat hyviä työihmisiä tuolloin ja hyviä synnyttäjiä.Siksi yleistyi myös pitkä selkä ja lyhyet jalat hyviksi kantajiksi.
Nuo ovat olleet maaseudulla fyysistä työtä tehdessä tärkeitä ominaisuuksia. Tosin voisi olettaa, että pitkät selät ja lyhyet jalat ovat osa suomalais-ugrilaista geneettistä perimäämme. Länsirannikon pitkäjalkaiset ihmiset ovat sitten kai saaneet geeninsä Skandinavian suunnalta. Mutta myös geenien sekoittumista on tapahtunut, eli asia ei ole niin yksioikoinen.
Mun geenit on Koillis-Lapista, jalat on pitkät ja tukka paksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös nähnyt kuvia hyvin kauniista ihmisistä tuolta aikakaudelta, esim. näyttelijöistä (tosin meikattuja). Mutta toiset yleensäkin näyttävät kauniimmilta luonnossa, eloisuus voi lisätä viehättävyyttä.
Tässä voi olla perää. Osa ihmisistä on kaunottaria luonnossa, mutta eivät ollenkaan kuvauksellisia. Väitän että minuakaan ei yksikään ihminen sanoisi kuvien perusteella kaunottareksi (ellei kuva sitten ole just oikeasta kuvakulmasta napattu) mutta livenä saan tällaisia kommentteja vähän väliä.
Aivan, ja vielä se, että valokuvia ei ihan noin vain räpsitty. Kameroita oli harvalla ja joskus mentiin valokuvaamoon tai maaseudulla kävi kiertävä valokuvaaja. Filmikin oli kallista.
Siinä sitten pönöyettiin vakavan jännittyneinä ja siitä ainoasta kuvasta tuli mitä tuli.
Tämä. Lisäksi usein siihen valokuvaan oli varaa vasta varttuneemmalla iällä, jolloin se kukkein nuoruus oli jo takanapäin ja ihossa ja vartalossa näkyi parhaimmillaan useiden raskauksien ja raskaan elämän jäljet. Se kauneuden maine kuitenkin on sieltä n. 16 ikävuoden tienoilta, kun nuoruus vielä kompensoi elämän kovuutta.
Saksalainen Nadine Jansen on luonnollisen kaunis.
Makuasioita.
Katsoin youtubesta videopätkää, johon oli koottu tsaarinaikaista kuvaa Helsingistä, siis 1800-luvun lopulta ja 1900-luvun alulta. Katunäkymiä ja ihmisiä. Ja ihmiset näytti niin tyylikkäiltä, duunaritkin, nykyihmisiin verrattuna.
Samaten löytyy jostain New Yorkista samantyyppisiä koosteita. Naamat voivat esim. naisilla olla kuin petolinnunperseet, mutta hiukset on laitettu ja hattu on chic (Oi Angelique)! Miesten naamat ovat usein parran peitossa, niin ei näe, ovatko hyvän- vai pahannäköisiä. Ja ihmiset kantoivat vaatteitaan eri tavalla, ehkä se, että kauniit, ehjät ja uudet vaatteet eivät olleet kaikille itsestäänselvyys, sai ihmiset arvostamaan pukeutumista. Nythän rättejä on liikaakin ja aina saa uusia. Ja sitten ei Itsekeskeisyyden Minä Minä Aikana viitsitä pukeutua kauppaan mennessä, koska mua kato seurataan sit tual somessa katso mua katso mua, siel on mun yleisö ja muista mun ei niinku tarvi välittää, koska mull on oikeus. Tai jotain.
Kuinka Tyhmä ihmisen täytyy 2023 olla, jos ei ymmärrä että kaikki ihmiset ovat kauniita. Ei tarvitse olla pumpatun barbaran kopio..
Vierailija kirjoitti:
Makuasioita.
Katsoin youtubesta videopätkää, johon oli koottu tsaarinaikaista kuvaa Helsingistä, siis 1800-luvun lopulta ja 1900-luvun alulta. Katunäkymiä ja ihmisiä. Ja ihmiset näytti niin tyylikkäiltä, duunaritkin, nykyihmisiin verrattuna.
Samaten löytyy jostain New Yorkista samantyyppisiä koosteita. Naamat voivat esim. naisilla olla kuin petolinnunperseet, mutta hiukset on laitettu ja hattu on chic (Oi Angelique)! Miesten naamat ovat usein parran peitossa, niin ei näe, ovatko hyvän- vai pahannäköisiä. Ja ihmiset kantoivat vaatteitaan eri tavalla, ehkä se, että kauniit, ehjät ja uudet vaatteet eivät olleet kaikille itsestäänselvyys, sai ihmiset arvostamaan pukeutumista. Nythän rättejä on liikaakin ja aina saa uusia. Ja sitten ei Itsekeskeisyyden Minä Minä Aikana viitsitä pukeutua kauppaan mennessä, koska mua kato seurataan sit tual somessa katso mua katso mua, siel on mun yleisö ja muista mun ei niinku tarvi välittää, koska mull on oikeus. Tai jotain.
"Vaatteet miehen (tai naisen?) tekevät." Ennen vaateteollisuutta ompelija teki vaatteet ja mittojen mukaan, jolloin istuvuus oli parempi. Myös materiaalit olivat laadukkaampia, samoin työn jälki. Köyhimmillä oli tuskin tähän varaa.
Hienostorouvilla oli tietysti palvelijat mutta tavalliset ihmiset olivat myös hoikempia ja paremmassa kunnossa, kun arjen pyörittäminen oli hyvin fyysistä ennen työtä helpottavia kotitalouskoneita. Elämä oli toisaalta myös kuluttavaa.
Naiset eivät tuolloin olleet ylipainoisia eikä tatuoituna. Ei ollut myöskään ankkahuulia eikä hiuslisukkeita. Joten eiköhän naiset ole tänä päivänä vähemmän tasokkaan näköisiä?
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät tuolloin olleet ylipainoisia eikä tatuoituna. Ei ollut myöskään ankkahuulia eikä hiuslisukkeita. Joten eiköhän naiset ole tänä päivänä vähemmän tasokkaan näköisiä?
1800-luvun lopulla syntynyt mummoni oli kaunis nykymittapuunkin mukaan. Ei ehkä mikään missityyppinen kaunotar, mutta ei siihen aikaan missikisoja ollut ja jos oli, ei siellä tavallisia maalaisnaisia ollut. Siis vähän sellaiset Hanna Taini-tyyppiset kasvonpiirteet.
eipä nykynaisetkaan kauniita ole, jos heiltä kieltää kaikenlaisten ehostustuotteiden käytön. Sitten jos puettaisiin heidät 1920- luvun mukaisesti, niin samanlaisilta näyttäisivät kuin kanssasisarensa silloin.
niin paljon saa meikeillä aikaan
Nykypäivänä kaikenmaailman finnisiä persposkia kun somessa levittelee, niin ainoa hyväksytty kommentti on:
Kaunis sinä!
Ihana, voimaantunjt, aikuinen nainen!
Rohkea, ihana, rakas!
Wau 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat ne ainakin olleet huomattavasti kauniimpia kuin nykyajan feikit silikonilla ja muilla lisäkkeillä täytetyt naiset
Miten niin monet luulevat taviksen näköisen tarkoittavan luonnollista? En tarkoita niin, vaan puhun kasvonpiirteistä! Jotkut ovat tavallisen näköisiä, toiset kaunottaria. Millään botoxeilla ei nyt tämän kanssa ole mitään tekemistä.
Ap
No tässä taas uusi ikuisuusaihe: miksi toiset ovat kauniita ja toiset rumia. Heitetään vaan random vuosiluku eteen. Puhutaan vielä anakronisesti "taviksista" niin wt-aihe on valmis.
Tuohon aikaan otettiin kuva ja se oli siinä. Nykyään voi omatoimisesti ottaa vaikka 100, hakea ne täydelliset kuvakulmat, valaistukset jne. säätää värit, rajata, "filtteröidä", ehkä vähän valaistusta muokata yms. ja sitten julkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinkaan Bardot ollut mitenkään kaunis, mutta kyllä ns. luonnonkaunista naista nykypäivänä saa etsiä, eikä silti välttämättä löydä. Nämä esim. jotka ovat nettikanavilla, ne ovat siis älyttömän rumia, en tietenkään tiedä naismakuasi, mutta oudolta kuulostaa, että löytäisit nykynaisista kauniita.
Bardot ei ollut mitenkään kaunis? Ihan joka päiväkö eteesi astelee tämän näköisiä tavistiinoja?
https://cdn.ebs.newsner.com/wp-content/uploads/sites/11/2023/03/bara-sc…
Hän oli perussöpö, ei mikään jumalainen kaunotar.
Nii kuten nykyäänkin se on täysin katsojasta kiinni kuka on kaunis tms. ja kuka ei. Täysin makuasioita ollut aina ja tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Nii kuten nykyäänkin se on täysin katsojasta kiinni kuka on kaunis tms. ja kuka ei. Täysin makuasioita ollut aina ja tulee olemaan.
Ei se kyllä täysin makuasioita ole.
Kyllä sen ajan filmitähdet olivat ainakin erittäin kauniita. Suuret lammikkosilmät ja pieni ruusunnuppusuu. Heidän kauneutensa oli herkkää ja suloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinkaan Bardot ollut mitenkään kaunis, mutta kyllä ns. luonnonkaunista naista nykypäivänä saa etsiä, eikä silti välttämättä löydä. Nämä esim. jotka ovat nettikanavilla, ne ovat siis älyttömän rumia, en tietenkään tiedä naismakuasi, mutta oudolta kuulostaa, että löytäisit nykynaisista kauniita.
Bardot ei ollut mitenkään kaunis? Ihan joka päiväkö eteesi astelee tämän näköisiä tavistiinoja?
No on aika tavistiina ilman stailausta:
https://i.pinimg.com/736x/26/cc/d9/26ccd9a22ea6ac1c6c28ce369b2bcbf7.jpg
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNWU0YjE5MmEtYzczNS00NGYwLTg3NzU…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole mun makuuni. Ihan söpö kuten joku muukin jo täällä sanoi mutta ei iske muhun. Kyllä näen päivittäin paljon enemmän mun makuuni olevia naisia kaupungilla kuin olen koskaan nähnyt niissä ei taviksissa t: M44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole mun makuuni. Ihan söpö kuten joku muukin jo täällä sanoi mutta ei iske muhun. Kyllä näen päivittäin paljon enemmän mun makuuni olevia naisia kaupungilla kuin olen koskaan nähnyt niissä ei taviksissa t: M44
Ja asun pienessä kaupungissa enkä missään tyyliin Tampere,Helsinki,jyväskylä
Äitini oli nuorena vielä kauniimpi, ja minä kyllä näen kauniita naisia ja kauniita kasvonpiirteitä joka päivä. Monet kyllä pilaavat kauneutensa liialla laittautumisella ja törröhuulilla, kun taas vastaavasti joillain voisi olla hyvin kauniit kasvonpiirteet mutta eivät jaksa huolehtia itsestään ja ovat päässeet lihomaan jolloin piirteet eivät erotu. Jokaisessa on jotain kaunista jos osaa katsoa. Ulkoinen kauneus on kylläkin katovaista ja vain sisäinen kauneus pysyvää joten loppujen lopuksi väliäkö sillä.