Käy sääliksi UV-asuisia muksuja rannoilla
Pukevatko nykyään kaikki pikkulapsensa tällaisiin uima-asuihin? Olen lapseton ja ymmärrän ihosyöpäriskin, mutta silti säälittää kun lapset eivät näemmä enää saa tuntea miltä vesi tuntuu iholla, miltä aurinko tuntuu iholla jne. Pahimmillaan sekä pitkät hihat että lahkeet.
Kommentit (163)
Mä olen mielummin se äiti, joka käyttää uv pukua ja tarvittaessa rasvaa myös aurinkorasvalla. Hyviä rasvoja saa apteekista.
En ole se, joka antaa lasten juosta bikinit päällä pahimpaan UV indeksin aikaan ja ei käytetä rasvaa. Mulla siis yksi tuttu, joka ei laita rasvaa lapsilleen. Hän ei kuulemma luota niihin. Eivät käytä myöskään UV pukua
Vierailija kirjoitti:
Miten me "entisen ajan" lapset pärjäsimme?
Saaristossa leikittin mökkirannassa ja uitiin päivät pitkät, ilman uv suojausta. Kesä on lyhyt Suomessa, olisi eri asia jos aurinko porottaisi ympäri vuoden.T. N 1970
Kyllä sä olet saanut pahan auringonpistosten silloin aikoinasi, kun edelleen vaikuttaa - ajattelet ihan pehmeitä.
Käsittämätöntä.
Itse olen ysärillä syntynyt ja silloin jo käytettiin aurinkorasvaa meidän perheessä.
Kun sain omat lapset käytin alkuun fysikaalisia rasvoja , mutta useimmat niistä ovat tahmaavia ja sottaisia, kun lapset kasvoi vaihdoin apteekin lasten 50+ suojiin. Hyvin ollaan pärjätty. En kuitenkaan arvostele heitä, jotka UV pukua käyttää. Vauva-aikana meilläkin oli sellaisia..
Mieti nyt jossain Etelä-Euroopassa lomalla. Ei kaikkien vaalea iho kestä sitä ja merivesi vielä heijastaa aurinkoa entisestään. Luulen, että monelle uv asu on mukavampi kuin palanut nahka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai3 kukaan uv-suojavatteita pidä muuten kuin uimassa ja rantaleikeissä ennen ja jälkeen uinnin. Ne on uikkarikangasta ja siksi miellyttävämmät märkänä kuin puuvillavaatteet.
Siis suomessakin kuivanmaan touhuissa ollaan ihan tavalliset vaatteet päällä.
Meillä lapsilla on uimavaayyeina uikkarikangasta tehtyjä paitoja ja housuja. En edes tiedä onko ne kaikki uv-suojalla varustettu. En välitä siitä, koska kankaan läpi ei iho pala keskipäivän auringossa ja se riittää. Jos lähdetään uimaan vaikka klo 17, niin sitten vedetään normiuikkarit tai mitkä lapsi sattuu haluamaan ja mitkä on kuivana.Menisitkö itse käytännössä vaatteet päällä uimaan?
Onhan koko uimapukukin sellainen joka peittää vatsan myös. Mutä ihmeellistä siinä on jos hiha peittää vielä olkapään ja hieman reisiä. Emme käytä koko pitkää mallia vaan juurikin lyhyttä. On se kummallista kun toiset jaksaa käyttää aikaansa miettimällä miten toiset suojaavat lapsensa.
Ei, vaan miettimällä mistä kaikesta nykylapset jäävät paitsi, kun heidät suojataan koko maailmalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaristossa leikittin mökkirannassa ja uitiin päivät pitkät, ilman uv suojausta. Kesä on lyhyt Suomessa, olisi eri asia jos aurinko porottaisi ympäri vuoden.T. N 1970
Kyllä sä olet saanut pahan auringonpistosten silloin aikoinasi, kun edelleen vaikuttaa - ajattelet ihan pehmeitä.
Käsittämätöntä.
Jep. Wt meininkiä ... Jos lukee ilmastonmuutoksesta ja siitä miten otsonikerros on ohuempi niin ehkä hän ei höpisisi tällaisia. Kato tää on just sitä uhoa , että kun ennenkin niin nytkin
Ei tarvi mitään uv-asuja kun laittaa aurinkosuojavoidetta.
Käy sääliksi niitä lapsia, joiden ihon annetaan palaa näillä uv lukemilla.
Ilmastonmuutos on todellinen ja uv indeksin nousu.
Muistan itsekin, kun 30 vuotta sitten ei käytetty rasvoja, en palanut koskaan. Mutta nyt tiedän mitä se palaminen on niin käytän rasvaa ja tarvittaessa jopa uv paitaa mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi mitään uv-asuja kun laittaa aurinkosuojavoidetta.
UV puvun käyttö vähentää kemikaalikuormaa mukavasti
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka alapeukutat sitä faktaa että apteekeissa myydään aurinkorasvoja joka lähtöön : mene itse katsomaan omin silmin. Vai eikö perunakellarin ovi aukea?
Kemikaalikuorma
Kyllä tosiaan on ilmastoympäristö muuttunut. 50 60 luvulla ei ollut huolen häivää auringosta, päinvastoin. Eikä ollut melanoomiakaan vaikka ihmiset poltti selkänsä vuosikymmenet peräkkäin heinäpelloilla. Lapsena vietettiin koko kesä uikkareissa auringossa. Maailma on muuttunut ja käytöksen on muututtava tietysti sen myötä.
Ainakin meidän 50-luvulla syntyneet pitävät hyvänä UV pukuja. Eivät kritisoi. Olisi kiva tietää AP n ikä
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun lapset oli pieniä, millaista taistelua se aurinkorasvaus oli. Ja jos on rannalla uimassa niin kertaraavaushan ei aamulla riitä. Lapset valitsi mieluummin peittävän uv-puvun kuin rasvauksen. Oli itsellekin helpompi ja nopeampi rannalle lähtö. Saivat kyllä kokea naku-uinnin ihanuuden kotona kylpyammeessa ja mummon uima-altaassa (sisällä). Lahkeellisissa uikkareissa ei mennyt myöskään hiekkaa pimppiin. Joka sen on kokenut, tunnistaa kyllä ikäväksi kokemukseksi.
Lapsen iho on tosi herkkä. Sitä kannattaa suojata hyvin. Koen vanhempana, että se on todellakin mun vastuulla. Lapset viettää aikaa pihalla enemmän kuin aikuiset (vrt. päiväkoti-kkäinen ulkoiluineen ja toimistotyössä oleva aikuinen). Olen sanonut teini-ikäisille lapsilleni, että auringon vanhentavasta vaikutuksesta on ymmärrettävä se, ettei se vanhenna silleen kuulisti, että 16-vuotiaana näyttäisi 18-vuotiaalta, vaan että 45-vuotiaana näyttää 60-vuotiaalta.
Naku-uinti kylpyammeessa, just :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai3 kukaan uv-suojavatteita pidä muuten kuin uimassa ja rantaleikeissä ennen ja jälkeen uinnin. Ne on uikkarikangasta ja siksi miellyttävämmät märkänä kuin puuvillavaatteet.
Siis suomessakin kuivanmaan touhuissa ollaan ihan tavalliset vaatteet päällä.
Meillä lapsilla on uimavaayyeina uikkarikangasta tehtyjä paitoja ja housuja. En edes tiedä onko ne kaikki uv-suojalla varustettu. En välitä siitä, koska kankaan läpi ei iho pala keskipäivän auringossa ja se riittää. Jos lähdetään uimaan vaikka klo 17, niin sitten vedetään normiuikkarit tai mitkä lapsi sattuu haluamaan ja mitkä on kuivana.Menisitkö itse käytännössä vaatteet päällä uimaan?
Onhan koko uimapukukin sellainen joka peittää vatsan myös. Mutä ihmeellistä siinä on jos hiha peittää vielä olkapään ja hieman reisiä. Emme käytä koko pitkää mallia vaan juurikin lyhyttä. On se kummallista kun toiset jaksaa käyttää aikaansa miettimällä miten toiset suojaavat lapsensa.
Ja se syöpähän ei iske samalla tavalla raajojen uloimpiin osiin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin muistan lapsuuden kesistä kuinka mulla iho kärähti varmaan joka vuosi. Sitten piti kulkea vähän aikaa pitkähihaisessa paidassa että käsivarret parani. Ja minäkin olen N 1970
Vierailija kirjoitti:
Okei, uusi yritys. Eli mistä on kyse? Ensimmäistä kertaa tuli vastaan ja ilmeisesti on jo suosittukin juttu? Eli kyse on rantavaatteista ja uuma-asuista, erityisesti lapsille, joissa on UV-suoja? Miten tämä UV suila toimii tai mitä siinä vaatteessa on? Mistä näitä löytyy?
UV-suojatut vaatteet ovat vaatteita joissa on UV-duoja merkintä. Sitä en tiedä miten ne toimii, mutta niiden luvataan suojaavan tavallista vaatetta ja aurinkorasvaa tehokkaammin UV-säteilyltä, joka on ihmisille haitallista ja myrkyllistä.
Hysteeriset akat kiljuu kemikaaleista jotka on tutkittu huomattavasti paremmin kuin nuo kiinalaiset uv-asut!
Se on pelkkä naurettava trendi ja pienten lasten vanhemmat on hirveimpiä trendipellejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, uusi yritys. Eli mistä on kyse? Ensimmäistä kertaa tuli vastaan ja ilmeisesti on jo suosittukin juttu? Eli kyse on rantavaatteista ja uuma-asuista, erityisesti lapsille, joissa on UV-suoja? Miten tämä UV suila toimii tai mitä siinä vaatteessa on? Mistä näitä löytyy?
UV-suojatut vaatteet ovat vaatteita joissa on UV-duoja merkintä. Sitä en tiedä miten ne toimii, mutta niiden luvataan suojaavan tavallista vaatetta ja aurinkorasvaa tehokkaammin UV-säteilyltä, joka on ihmisille haitallista ja myrkyllistä.
Säteily ei ole myrkky. Vain myrkky voi olla myrkyllistä.
Naisten on aina löydettävä uusi tekosyy ostaa viimeisintä pikamuotia. Itselle tai lapselle.
Maapallo kiittää 🤦🏻
Jos ne estää lapsia kusemasta ja paskantamasta veteen niin HYVÄ!