Orpon työllistämistoimet
Pyydän että luet loppuun ajatuksen kanssa ennen kuin kommentoit. En jaksaisi enää idioottimaisia mee töihin huuteluja joilla ei ole mitään annettavaa.
Olen pitkäaikaistyötön. Asun Helsingissä missä töitä kuulemma on, minulla on ammatti jonka kuulemma pitäisi työllistää, mutta olen hakenut toki muitakin töitä joihin ei välttämättä tarvitse koulutusta ja joissa on kuulemma huutava pula työntekijöistä. Haastatteluja 1 kolmen vuoden sisään, töitä 0. Kilpailu työpaikoista on kovaa, myös ns. pashaduuneissa, yli 200 hakijaa per paikka.
Tällä hetkellä olen sairauspäivärahalla, koska työllistymissuunnitelmaankin on kirjattu että mielenterveys täytyy saada kuntoon. Olen juuri pääsemässä terapiaan 3 vuoden taistelun jälkeen, mutta stressasin miten kustannan pienistä tuloistani omavastuun joka on 100€/istunto. Mutta nyt kun Orpo leikkaa tukiani satoja euroja, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa terapiaa, joka on siis työllistymistoimi.
Työllistymissuunnitelmaani on kirjattu että mt-hoitojen jälkeen mietitään uudelleen kouluttautumista. Alakin on valittu valmiiksi, sellainen missä on tekijöistä huutava pula. Minua stressasi millä kustannan opinnot, kun opiskelijan tuet ovat niin olemattomat. Mutta nyt kun Orpo leikkaa niitäkin tukia, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa opiskeluja, joka on siis työllistymistoimi.
Kyse ei ole edes siitä ettei tuilla eläminen olisi minulle enää ns. kannattavaa, vaan siitä että minulta viedään loputkin mahdollisuudet nousta köyhyydestä pois, koska ammatinvaihto ja työllistyminen eivät ole enää vaihtoehtoja. Voi vain elää tässä limbossa tai kuolla.
Millä tavalla Orpon toimet lisäävät Suomen työllistymistä?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa mikä on sun ammattiala, niin voisi miettiä konkreettisemmin mitä voisit tehdä?
Mitä väliä sillä on? Voit laittaa ammatin kohdalle minkä tahansa jonka sanotaan työllistävän, mutta ei sitten työllistäkään.
Tuota noin - olen eri mieltä. Tarvitaan nimenomaan konkretiaa, muuten vellotaan jossain epämääräisyyden suossa ja silloin on aika vaikea ihan oikeasti löytää töitä.
Yritä jo ymmärtää, että työttömiä ei palkata. Avoimiin työpaikkoihin hakee paljon myös työpaikan vaihtajia, ja työpaikan vaihtaja menee aina työttömän edelle valinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa mikä on sun ammattiala, niin voisi miettiä konkreettisemmin mitä voisit tehdä?
Mitä väliä sillä on? Voit laittaa ammatin kohdalle minkä tahansa jonka sanotaan työllistävän, mutta ei sitten työllistäkään.
Tuota noin - olen eri mieltä. Tarvitaan nimenomaan konkretiaa, muuten vellotaan jossain epämääräisyyden suossa ja silloin on aika vaikea ihan oikeasti löytää töitä.
Tuskin joku anonyymi palstalainen pystyy arvioimaan jonkun tilannetta paremmin kuin henkilö itse ja hänen parissa työskentelevät viranomaiset. Ja jos hekin vain pyörittelevät päätään että mitä tässä tilanteessa voi tehdä, niin mitä hyötyä meidän on sitä täällä aprikoida. Systeemi itsessään kusee.
TLDR; Aloittaja kysyi miten Orpon leikkaukset tukee työllistymistä. Ei neuvoja omaan tilanteeseensa.
Olen se, joka on yrittänyt vetää tätä keskustelua maanpinnalle -> innokkaasti alapeukettu. Anyway. Se on itsestään selvää, ettei Orpon esitykset johda työttömän tai pitkäaikaistyöttömän tilanteen parantumiseen. Tästä aiheesta on monta ketjua täällä. Itsekin allekirjoitan. Kirjoitin vain koska olen itse ollut vastaavassa tilanteessa (todennäköisesti epätoivoisemmassa) kuin aloittaja ja olen sieltä räpiköinyt ylös.
Nyt kuitenkin näyttää siltä ettei aloittaja edes halua mitään muutosta tilanteeseensa, koska ei uskallaudu miettimään mitään konkreettista askelta eteenpäin.
Miten sinä olet ylös räpiköinyt?
No ei ilman palkkaa oleva työ ole mitään lääkettä vaan orjuutta
tätönen 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin joku anonyymi palstalainen pystyy arvioimaan jonkun tilannetta paremmin kuin henkilö itse ja hänen parissa työskentelevät viranomaiset. Ja jos hekin vain pyörittelevät päätään että mitä tässä tilanteessa voi tehdä, niin mitä hyötyä meidän on sitä täällä aprikoida. Systeemi itsessään kusee.
TLDR; Aloittaja kysyi miten Orpon leikkaukset tukee työllistymistä. Ei neuvoja omaan tilanteeseensa.
Olen se, joka on yrittänyt vetää tätä keskustelua maanpinnalle -> innokkaasti alapeukettu. Anyway. Se on itsestään selvää, ettei Orpon esitykset johda työttömän tai pitkäaikaistyöttömän tilanteen parantumiseen. Tästä aiheesta on monta ketjua täällä. Itsekin allekirjoitan. Kirjoitin vain koska olen itse ollut vastaavassa tilanteessa (todennäköisesti epätoivoisemmassa) kuin aloittaja ja olen sieltä räpiköinyt ylös.
Nyt kuitenkin näyttää siltä ettei aloittaja edes halua mitään muutosta tilanteeseensa, koska ei uskallaudu miettimään mitään konkreettista askelta eteenpäin.
Samaa mieltä. Ap haluaa vain ruikuttaa, ei muuta.
Petteri Orpo ajattelee mitä todennäköisimmin juuri samalla tavalla, joten siksi hallitusohjelma on täynnä toinen toistaan järjettömämpiä ehdotuksia. Sinäkin voisit joskus harjoitella järjen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on ammatti, jonka pitäisi työllistää, niin tarkista CV ja aloita kunnollinen työnhaku.
Mielenterveys kohenee, kun on järkevää tekemistä.
CV:tä on päivitetty ammattilaisten kanssa työllistymistoimena. Jos tietäisit mitä TE-toimistossa tehdään, tietäisit että tämä on yksi ensimmäisistä toimista jotka tehdään.
Työkunnottoman mielenterveys ei kohene työtä tekemällä.
Tarvitaan siis joku ulkopuolinen tekemään CV ? Miten sujuisi itseohjautuva työnteko - ei varmaan mitenkään. Onko tässä kysymyksessä jokin vammainen tmv.?
Jokainen työtön laitetaan ennemmin tai myöhemmin kurssille, jossa CV:n tekoa opetellaan. Olen 100% varma, että sinun CV:si on käytännössä vain lista koulutuksista ja työpaikoista joissa olet ollut. Lopussa ehkä joku suosittelija vuosien takaa, joka ei enää edes muista sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa palvelussa on työttömiä jotka eivät koskaan työllisty oikeisiin töihin.
Onkohan tämä palvelu heille se oikea?
Siellä on myös eläkeikäisiä jotka ei työllisty enää sairauksien vuoksi.
Kaiken sortin eri diagnooseja löytyy.. yksikin tuijottaa youtubekanavaa ja on omasta mielestä töissä
ja yhdellä ohjaajalla voi olla 20 ohjattavaa.
Kyllä sieltä aina joku työllistyy. Harva tosin, ainakaan lyhyellä aikavälilllä. MUTTA ilman kuntouttavaa moni voisi todella paljon huonommin, tekisi ehkä jopa itsemurhan ja olisi todella yksin kämpässään ilman mitään järkevää tekemistä (koska mt-ongelmat, sosiaalinen ahdistus, ADHD jne..) Hyvin toteutettu kuntouttava on hyödyllistä, ja harvan odotetaan kuntoutuvan muutamassa kuukaudessa, pikemminkin muutamassa vuodessa.
T. Entinen kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja
Voi että mua ottaa päähän kun aina työttömyydestä keskusteltaessa otetaan esiin tämä marginaalinen todella huonosti voiva vähemmistö. Näiden perusteella sitten leimataan kaikki työttömät samanlaisiksi. Kuitenkin suurin osa meistä pitkäaikaistyöttömistäkin on ihan tervepäisiä ja raittiita joille ei tuota minkään valtakunnan vaikeuksia herätä vaikka klo 4 huomenaamulla töihin.
Liikaa tuodaan näitä esiin kun valtaosa työssä olevista ja päättäjistä ei enää edes tiedosta että suurin osa on täysin työkykyisiä ja työhaluisia. Ainoa ongelma on se että kukaan ei huoli töihin. Sitten tuon vähemmistön vuoksi kaikkia kohdellaan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Orpo käynyt alapeukuttamassa aloitusta.
Hän on varmaan "peukutellut" itseäänkin.
Tuli pahamieli ap:n tarinasta. Ilmeisen nuorena joutunut yhteiskunnan pettämäksi kun ensin koki koulusurman ja sitten ei ole saanut edes terapiaa.
Kysyisin että onko meillä varaa tälläiseen että jopa lapsien hyvinvoinnista/mielenterveyspalveluista leikataan ja ajetaan syrjäytymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa palvelussa on työttömiä jotka eivät koskaan työllisty oikeisiin töihin.
Onkohan tämä palvelu heille se oikea?
Siellä on myös eläkeikäisiä jotka ei työllisty enää sairauksien vuoksi.
Kaiken sortin eri diagnooseja löytyy.. yksikin tuijottaa youtubekanavaa ja on omasta mielestä töissä
ja yhdellä ohjaajalla voi olla 20 ohjattavaa.
Kyllä sieltä aina joku työllistyy. Harva tosin, ainakaan lyhyellä aikavälilllä. MUTTA ilman kuntouttavaa moni voisi todella paljon huonommin, tekisi ehkä jopa itsemurhan ja olisi todella yksin kämpässään ilman mitään järkevää tekemistä (koska mt-ongelmat, sosiaalinen ahdistus, ADHD jne..) Hyvin toteutettu kuntouttava on hyödyllistä, ja harvan odotetaan kuntoutuvan muutamassa kuukaudessa, pikemminkin muutamassa vuodessa.
Voi että mua ottaa päähän kun aina työttömyydestä keskusteltaessa otetaan esiin tämä marginaalinen todella huonosti voiva vähemmistö. Näiden perusteella sitten leimataan kaikki työttömät samanlaisiksi. Kuitenkin suurin osa meistä pitkäaikaistyöttömistäkin on ihan tervepäisiä ja raittiita joille ei tuota minkään valtakunnan vaikeuksia herätä vaikka klo 4 huomenaamulla töihin.
Liikaa tuodaan näitä esiin kun valtaosa työssä olevista ja päättäjistä ei enää edes tiedosta että suurin osa on täysin työkykyisiä ja työhaluisia. Ainoa ongelma on se että kukaan ei huoli töihin. Sitten tuon vähemmistön vuoksi kaikkia kohdellaan samalla tavalla.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Tuolle toiselle vastaan, että ei niistä kuntouttavista ole kuitenkaan mitään käytännön hyötyä jos kerta joku yksittäistapaus joskus sattuu työllistymään. Se varmaankin on hyvä juttu työllistyneelle, mutta kokonaisuuden kannalta täysin mitätön onnistuminen. Ylivoimaisesti suurin osa ei työllisty koskaan, mutta yhteiskunnan rahoja palaa kuitenkin järjettömiä määriä "kuntoutumiseen". Kuten varmasti entisenä kuntouttavan työtoiminnan ohjaajana tiedät, niin kuntouttava työtoiminta on todella kallista.
Vierailija kirjoitti:
56 jatkaa
Samalla, kun työnantajienkin pitää muuttua, niin pitää myös yhteiskunnan,. Irtisanomisen tulisi olla helpompaa, ihmisille pitäisi voida antaa potkut helpommin. Lomilta ei pitäisi saada palkkaa - ei sitä muuallakaan maailmassa saa. Korkeintaan jonkun tuhannen euron suuruisen lomarahan, jolla voi maksaa vaikka vuokran. työntekijän pitäisi ottaa enemmän vastuuta itsestään. parhaat yritykset tietenkin sitten voisivat palkata työntekijöitään paremmin
Asun itse ulkomailla ja meillä työnantaja palkitsee työntekijöitä myös osakkeilla. Niitä alkaa saada, jos sitoutuu työpaikkaan tarpeeksi pitkäksi aikaa. Se motivoi pysymään yrityksessä, kouluttautumaan ja muutenkin tekemään töitä yrityksen hyväksi: työmotivaatio on parempi, kun tietää, että sillä mitä minä teen, on vaikutusta siihen miten yritys pärjää markkinoilla.
Ensimmäinen viestisi oli todella hyvä. Tämä toinen osoittaa sen, että et olekaan kovin hyvin perillä suomalaisesta työelämästä.
1. Työntekijöiden irtisanomista ei todellakaan pidä helpottaa muuta kuin ehkä niin, että "perseilijöistä" pitäisi päästä helpommin eroon. Se oli hyväksi niin työnantajalle kuin muille työntekijöillekin.
2. Olet aika pahasti pihalla suomalaisesta palkkauksesta. Onhan täällä niitäkin jotka saavat kovaa palkkaa ja siten pystyvät laittamaan rahaa säästöönkin. Täällä on kuitenkin paljon myös niitä, joiden palkkaus on huono eivätkä he saa käytännössä mitään säästöön. Erityisesti heille lomarahat ovat erittäin tärkeitä.
3. Kaikesta päätellen sinä olet töissä jossain isossa ja hyvin menestyvässä yrityksessä, jonka osakkeilla on jopa jotain arvoa. Muista, että niitä osakkeita voi käytännössä verrata lomarahaan, jota sinun mielestäsi ei pitäisi maksaa.
Juu. Hyviä pohdintoja oli sinulla, mutta monet ajatuksesi eivät sovi suomalaiseen työelämään. Täällä asiat ovat eri tavalla kuin siellä missä sinä olet. Todella typerää peilata oman maan työelämää toisen maan vastaavaan.
Vierailija kirjoitti:
"Työllistymissuunnitelmaani on kirjattu että mt-hoitojen jälkeen mietitään uudelleen kouluttautumista. Alakin on valittu valmiiksi, sellainen missä on tekijöistä huutava pula. Minua stressasi millä kustannan opinnot, kun opiskelijan tuet ovat niin olemattomat. Mutta nyt kun Orpo leikkaa niitäkin tukia, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa opiskeluja, joka on siis työllistymistoimi."
No miten luulet että 99% opiskelijoista kustantaa omat opintonsa? Otat opintotukea, opintolainaa sekä asumistukea tai sen tilalle tulevaa korvaavaa tukea. Hankit nollatuntityön, jossa voit sanoa että tuo ja tuo päivä ei käy mutta tämä sopii. Plus kesätyöt. Muutat halvempaan asuntoon (solu, opiskelijakoppi, kimppakaksio) tai otat itse alivuokralaisen.
Tässä esimerkkejä töistä joita olen itse tehnyt ilman koulutusta.
Tehdassiivous
Terveyskeskuksen siivous
Hammashoitolan siivous
Kauppakeskuksen siivous
Marketin siivous ja konetus
Asuntolan siivous
Hotellisiivous
Yliopiston siivous
Laboratorion ja toimiston siivous
Kahvilatyöntekijä
TehdastyöntekijäOsa sopii myös mielenterveyspotilaille, kuulokkeet korviin vaan ja hommiin. Hemmetti vieköön kun kielitaidottomat vaihtaritkin onnistuu saamaan noita samoja työpaikkoja (oli työkavereina) mutta suomalaiset valittaa ettei töitä muka löydy.
Taas näitä samoja: "Koska minä olen tehnyt näin, niin myös sinun pitää tehdä samalla tavalla". Sinulla väitetysti on useampi työpaikka takana. Et ole kuitenkaan saanut yhtäkään vakituista työpaikkaa, joten et ole kovinkaan kummoinen työntekijä, mutta kelpaat juuri ja juuri pätkätöihin.
Nuo sinun kielitaidottomat vaihto-oppilaasi eivät muuten ole olleet vaihto-oppilaita, mutta yksinkertaisuutesi vuoksi uskot kaiken mitä sinulle kerrotaan.