Orpon työllistämistoimet
Pyydän että luet loppuun ajatuksen kanssa ennen kuin kommentoit. En jaksaisi enää idioottimaisia mee töihin huuteluja joilla ei ole mitään annettavaa.
Olen pitkäaikaistyötön. Asun Helsingissä missä töitä kuulemma on, minulla on ammatti jonka kuulemma pitäisi työllistää, mutta olen hakenut toki muitakin töitä joihin ei välttämättä tarvitse koulutusta ja joissa on kuulemma huutava pula työntekijöistä. Haastatteluja 1 kolmen vuoden sisään, töitä 0. Kilpailu työpaikoista on kovaa, myös ns. pashaduuneissa, yli 200 hakijaa per paikka.
Tällä hetkellä olen sairauspäivärahalla, koska työllistymissuunnitelmaankin on kirjattu että mielenterveys täytyy saada kuntoon. Olen juuri pääsemässä terapiaan 3 vuoden taistelun jälkeen, mutta stressasin miten kustannan pienistä tuloistani omavastuun joka on 100€/istunto. Mutta nyt kun Orpo leikkaa tukiani satoja euroja, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa terapiaa, joka on siis työllistymistoimi.
Työllistymissuunnitelmaani on kirjattu että mt-hoitojen jälkeen mietitään uudelleen kouluttautumista. Alakin on valittu valmiiksi, sellainen missä on tekijöistä huutava pula. Minua stressasi millä kustannan opinnot, kun opiskelijan tuet ovat niin olemattomat. Mutta nyt kun Orpo leikkaa niitäkin tukia, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa opiskeluja, joka on siis työllistymistoimi.
Kyse ei ole edes siitä ettei tuilla eläminen olisi minulle enää ns. kannattavaa, vaan siitä että minulta viedään loputkin mahdollisuudet nousta köyhyydestä pois, koska ammatinvaihto ja työllistyminen eivät ole enää vaihtoehtoja. Voi vain elää tässä limbossa tai kuolla.
Millä tavalla Orpon toimet lisäävät Suomen työllistymistä?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapoliittista koulutusta on työllistäville aloille?
Jokainen ei voi olla lähihoitaja.
Heilläkin edessä työttömyys, koska koulutetaan aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asuinhuoneiston vuokrasta annetun lain mukaan alivuokraukseen on aina vuokralaisella oikeus. Sitä ei voida vuokrasopimuksella poistaa. Vuokralaisen alivuokraus oikeus ulottuu kuitenkin vain enintään puoleen huoneistosta. Vuokranantaja voi siis kieltää alivuokrauksen, jos sen kohteena olisi yli puolet asuinhuoneistosta. Vuokranantaja voi myös kieltää alivuokrauksen, jos siitä aiheutuu kohtuutonta haittaa hänelle. Tärkeää on siis havaita, että vuokranantaja ei voi kieltää alivuokraamista yleisluonteisesti. Kohtuuttoman haitan arviointi on aina tapauskohtaista."
Voitko nyt vastata mitä tapahtuu asumistuelle ja tuille kun asuntoon muuttaa ulkopuolinen?
+ että kuka alivuokraa 5-10 neliötä.
Ja jakaa saman huoneen vuokraajan kanssa joka on mt potilas. (Esim. Ap sanoi olevansa itsetuhoinen, näkevänsä hallusinaatioita, eikä pysty nukkumaan yöllä)
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa A-studio/Orpo kohtaa opposition. Tuli 21.6. Areenasta voi katsoa. Kävi selväksi että Orpo ja Purra eivät ole oikein kartalla. Li Andersson joutui kertomaan millaisia seurauksia on esim. työttömyysturvan suojaosan poistolla. Hyvin valaiseva keskustelu nykyisen hallituksen menosta.
Herää kysymys, että onko vain roiskittu menemään ymmärtämättä asioiden laajempia vaikutuksia.
Minusta tuntuu että ymmärtäisivät jos perehtyisivät. Heitä ei vain kiinnosta.
Hassua muuten että Orpo ja Li ovat syntyneet kultalusikka suussa, mutta empatia, elämän sivistys ja oikeudenmukaisuuden taju on kehittynyt täysin päinvastaisiksi. Purra taas tulee köyhyydestä ja on yhteiskunnan tuen avulla onnistunut hinaamaan itsensä nykyiselle hillotolpalleen. Silti jostain syystä sylkee nyt samassa tilanteessa olevien päälle. Ehkä katkeruus omaa juoppoäitiään kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Elämme pellemaailmassa kun mielenterveyspotilaalla ei ole varaa käydä terapiassa ja ratkaisuksi ehdotetaan että hän ottaa johonkin 20 neliön vuokrayksiöön alivuokralaisen. Hyvinvointivaltio jne.🤦
Täytyy ymmärtää motivaatio kommentoinnin takana. Heitä ei kiinnosta miten aplla tai muilla sairastuneilla menee. Heitä ei kiinnosta kuntoutuvatko he työkuntoiseksi koskaan. Ehkä jopa ymmärtävät että nykyinen systeemi toimii järjestelmälisesti sen mahdollisuutta vastaan. Heitä kiinnostaa vain se (vääristynyt) mielikuva että he jotenkin säästävät veroeuroja itsellään jos ap elää mahdollisimman kurjasti, ehkä jopa kuolee pois.
Christiiina kirjoitti:
Mun mielestä sun AP kannattaa muuttaa pois Helsingistä asumaan edullisemmalla paikkakunnalle. Silloin sinulla olisi varaa käydä terapiassa ja opiskella uusi ammatti,kun kaikki rahat eivät menisi vuokraan.
Eihän Helsingissä muutenkaan ole varaa asua, vaikka tienaisi palkkaa esim. 2500€/kk.
Nimenomaan näin. Moni ongelma ratkeaisi sekä yksilö- että kansantaloustasolla, jos ihmiset asuisivat tulojensa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asuinhuoneiston vuokrasta annetun lain mukaan alivuokraukseen on aina vuokralaisella oikeus. Sitä ei voida vuokrasopimuksella poistaa. Vuokralaisen alivuokraus oikeus ulottuu kuitenkin vain enintään puoleen huoneistosta. Vuokranantaja voi siis kieltää alivuokrauksen, jos sen kohteena olisi yli puolet asuinhuoneistosta. Vuokranantaja voi myös kieltää alivuokrauksen, jos siitä aiheutuu kohtuutonta haittaa hänelle. Tärkeää on siis havaita, että vuokranantaja ei voi kieltää alivuokraamista yleisluonteisesti. Kohtuuttoman haitan arviointi on aina tapauskohtaista."
Voitko nyt vastata mitä tapahtuu asumistuelle ja tuille kun asuntoon muuttaa ulkopuolinen?
Ja jakaa saman huoneen vuokraajan kanssa joka on mt potilas. (Esim. Ap sanoi olevansa itsetuhoinen, näkevänsä hallusinaatioita, eikä pysty nukkumaan yöllä)
Alivuokralaisella on aina oma huone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap asuu pienessä yksiössä. Se tarkoittaa tavallisesti yhtä huonetta. Alivuokralainen muuttaa vessaan?
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mun mielestä sun AP kannattaa muuttaa pois Helsingistä asumaan edullisemmalla paikkakunnalle. Silloin sinulla olisi varaa käydä terapiassa ja opiskella uusi ammatti,kun kaikki rahat eivät menisi vuokraan.
Eihän Helsingissä muutenkaan ole varaa asua, vaikka tienaisi palkkaa esim. 2500€/kk.
Nimenomaan näin. Moni ongelma ratkeaisi sekä yksilö- että kansantaloustasolla, jos ihmiset asuisivat tulojensa mukaisesti.
Ai kuten Jenkeissö jossa kadulla asuu valtavasti ihmisiä, jopa lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Tämä. Jos työtön/sairas ei saa asua vanhassa, pienessä ja mahdollisimman halvassa asunnossa, niin seuraava askelhan on kodittomuus.
Ihanaa että hyväosaiset oikein kilpailee täällä miten huono-osaisia voisi kiusata julmemmin! Suomi nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap asuu pienessä yksiössä. Se tarkoittaa tavallisesti yhtä huonetta. Alivuokralainen muuttaa vessaan?
Yksiöstä ei tietenkään voi alivuokrata mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiöstä ei tietenkään voi alivuokrata mitään.
Tämäkin monen sivun vänkääminen olisi jäänyt käymättä jos alivuokralaispakottaja olisi lukenut aloittajan viestin jossa kertoi asumisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Helsingissähän nimenomaan asuu ihmisiä kaduilla ja hätämajoituksessa, vaikka Kelan tukihimmeli on erittäin höveli. Mutta asunto siis kannattaa hommata sellaisesta paikasta, jossa hintataso vastaa omaa maksukykyä. Kaikki eivät voi asua Helsingin kantakaupungissa. Jo radanvarsikunnista ja varsinkin muuttotappiopaikkakunnista löytyy runsaasti huokeita asuntoja. TJEU: oikotie.fi.
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma että loisprkleet laitetaan kuriin. Jos ei työnteko kelpaa niin ei muuta kuin luoti kalloon.
Ironista että puhut jostain minkä uhri saatat hyvin pian olla itse. Suomesta tulee Orpon urpoilujen myötä turvattomampi. Toivottavasti sulla on varaa henkivartijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Helsingissähän nimenomaan asuu ihmisiä kaduilla ja hätämajoituksessa, vaikka Kelan tukihimmeli on erittäin höveli. Mutta asunto siis kannattaa hommata sellaisesta paikasta, jossa hintataso vastaa omaa maksukykyä. Kaikki eivät voi asua Helsingin kantakaupungissa. Jo radanvarsikunnista ja varsinkin muuttotappiopaikkakunnista löytyy runsaasti huokeita asuntoja. TJEU: oikotie.fi.
On selitetty jo 2 kertaa aiemmin. Asumistukea tarvitseva maksaa saman verran omavastuuta, asui sitten keskustassa tai keskellä ei mitään, koska asumistuen määrä on sidottu vuokran määrään. Loppupeleissä kaupungissa asuminen työllistää paremmin ja on edullisempaa kun otetaan huomioon kaikki muut lokaatiosta johtuvat kulut.
Jos meinaat maksukyvyllä asuntoa johon ei tarvitse asumistukea niin sellaista ei ole. Vain kadulla ei tarvitse maksaa vuokraa.
Önnönnöö muuta pois kaupungista halvempaan kämppään önnönnöö muuta pois pöndeltä sinne mistä saa töitä 🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työllistymissuunnitelmaani on kirjattu että mt-hoitojen jälkeen mietitään uudelleen kouluttautumista. Alakin on valittu valmiiksi, sellainen missä on tekijöistä huutava pula. Minua stressasi millä kustannan opinnot, kun opiskelijan tuet ovat niin olemattomat. Mutta nyt kun Orpo leikkaa niitäkin tukia, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa opiskeluja, joka on siis työllistymistoimi."
No miten luulet että 99% opiskelijoista kustantaa omat opintonsa? Otat opintotukea, opintolainaa sekä asumistukea tai sen tilalle tulevaa korvaavaa tukea. Hankit nollatuntityön, jossa voit sanoa että tuo ja tuo päivä ei käy mutta tämä sopii. Plus kesätyöt. Muutat halvempaan asuntoon (solu, opiskelijakoppi, kimppakaksio) tai otat itse alivuokralaisen.
Tässä esimerkkejä töistä joita olen itse tehnyt ilman koulutusta.
Tehdassiivous
Terveyskeskuksen siivous
Hammashoitolan siivous
Kauppakeskuksen siivous
Marketin siivous ja konetus
Asuntolan siivous
Hotellisiivous
Yliopiston siivous
Laboratorion ja toimiston siivous
Kahvilatyöntekijä
TehdastyöntekijäOsa sopii myös mielenterveyspotilaille, kuulokkeet korviin vaan ja hommiin. Hemmetti vieköön kun kielitaidottomat vaihtaritkin onnistuu saamaan noita samoja työpaikkoja (oli työkavereina) mutta suomalaiset valittaa ettei töitä muka löydy.
Opiskelijat ovat kustantaneet opiskelunsa pienellä opintotuella (jos sitä saa), opintolainalla (jos sitä saa) ja tekemällä töitä jos kerkeää tai vaihtoehtoisesti rikkailla vanhemmilla. Nykyinen hallitus vie näistäkin sen verran että vain niillä rikkailla tukevilla vanhemmilla tulee pärjäämään. Koska ongelma on työttömyys niin on turha olettaa että se työ löytyy siihen opintojen viereenkään.
Asun jo nyt halvimmassa ja pienimmässä mahdollisessa asunnossa (kuten taisin jo sanoa), vuokra-asuntoon ei saa ottaa alivuokralaisia. Vain kaupungin asunto voisi olla halvempi, mutta niitä ei saa.Olen hakenut listaamiasi töitä, mutta en ole saanut.
Olen pikkusen eri asemassa kuin nuori opiskelija, saati ulkomaalainen, joiden tiedetään olevan tarpeeksi epätoivoisia ottamaan vastaan mitä tahansa työtä, millä tahansa palkalla ja työehdoilla. Töitä joissa työnantaja jopa rikkoo lakia käytännöissään. Mutta kun kilpailemme samoista työpaikoista, nämä nuoret ja oikeuksistaan tietämättömät valitaan minun ohi. Olen hyvin tietoinen tästä.
Ps. Olet harvinaislaatuisen ilkeä ihminen. Toivottavasti olet töissä jossain missä et voi vahingoittaa muita ihmisiä.
-Ap
Siis miksi opiskelijat löytävät hhelposti työpaikan opintojen oheen, mutta työttömästä opiskelijaksi lähtevät ei sitten millään? Onko oikeasti olemassa joku porukka, jota ei saada töihin edes opintojen avulla, koska heille kaikki on vaikeaa.
Opiskelijat saavat yleensä osa-aikatyön palkan lisäksi opintotukea. Ainakin pk-seudulla pelkällä osa-aikatyöllä on vaikea tulla toimeen ilman, että saa siihen päälle jonkun satasen tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
On selitetty jo 2 kertaa aiemmin. Asumistukea tarvitseva maksaa saman verran omavastuuta, asui sitten keskustassa tai keskellä ei mitään, koska asumistuen määrä on sidottu vuokran määrään. Loppupeleissä kaupungissa asuminen työllistää paremmin ja on edullisempaa kun otetaan huomioon kaikki muut lokaatiosta johtuvat kulut.
Jos meinaat maksukyvyllä asuntoa johon ei tarvitse asumistukea niin sellaista ei ole. Vain kadulla ei tarvitse maksaa vuokraa.
Eli töitä ei voi missään tapauksessa tehdä, mutta silti pitää asua kaupungissa, koska siellä saa paremmin töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa A-studio/Orpo kohtaa opposition. Tuli 21.6. Areenasta voi katsoa. Kävi selväksi että Orpo ja Purra eivät ole oikein kartalla. Li Andersson joutui kertomaan millaisia seurauksia on esim. työttömyysturvan suojaosan poistolla. Hyvin valaiseva keskustelu nykyisen hallituksen menosta.
Herää kysymys, että onko vain roiskittu menemään ymmärtämättä asioiden laajempia vaikutuksia.Minusta tuntuu että ymmärtäisivät jos perehtyisivät. Heitä ei vain kiinnosta.
Hassua muuten että Orpo ja Li ovat syntyneet kultalusikka suussa, mutta empatia, elämän sivistys ja oikeudenmukaisuuden taju on kehittynyt täysin päinvastaisiksi. Purra taas tulee köyhyydestä ja on yhteiskunnan tuen avulla onnistunut hinaamaan itsensä nykyiselle hillotolpalleen. Silti jostain syystä sylkee nyt samassa tilanteessa olevien päälle. Ehkä katkeruus omaa juoppoäitiään kohtaan?
Onhan se kieltämättä outoa. Toisaalta Purran kirjoittamia ajatuksia vuodelta 2008 nousi esiin nyt alkuvuodesta. Löytyy googlettamalla Purra kaislikossa suhisee. Iltalehti julkaisi tuon.
Ministerin virassa olevilta jotenkin odottaa sitä elämän sivistystä ja älyllisyyttä myös. Kai se joidenkin kohdalla turha toivo.
11 sivua ja suurinosa (työssäkäyvistä ja/tai rikkaista ihmisistä) ei ymmärtänyt yksinkertaista tehtävänantoa. Pyydettiin selittämään että miten Orpon hallituksen suunnitelmat auttaa työllistämään työttömiä. Sen sijaan ihmiset antaa pas ko ja vinkkejä tietämättä mistä puhuvat tai sellaisia etteivät itsekään niihin suostuisi. Miten helkkarissa te onnistutte pitämään työpaikkanne noin vajaalla aivotoiminnalla? Pomo samanlainen ameeba?
Herää kysymys, että onko vain roiskittu menemään ymmärtämättä asioiden laajempia vaikutuksia.