Kuvitteleeko joku 60 vuotinen pääsevänsä vielä oikeesti töihin?
Kohtahan se jäis eläkkeelle kuitenkin. Kuka palkkaa semmosta?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
-56 syntynyt ja vielä kysyttiin, tosin keikkahommiin ei vakkariksi.
Minulla sama juttu -54 syntynyt kuvittaja. Hyvä me!
Omalle työpaikalleni palkattavat ovat suurimmaksi osaksi 50+. Itse sain paikkani 58-vuotiaana. Vuoden sisällä on palkattu kaksi 65-vuotiasta.
Vierailija kirjoitti:
Helposti pääsee, sitä ei työttömät tiedä, miten helposti pääsee.
Kyllähän työpaikanvaihtaja saakin töitä minkä ikäisenä vain. Työttömänä mahdollisuudet työllistyä heikkenevät huomattavasti jo 25 vuotiaana. Yli 30v työtön voi työllistyä, jos on vahva työkokemus alla.
Vierailija kirjoitti:
Omalle työpaikalleni palkattavat ovat suurimmaksi osaksi 50+. Itse sain paikkani 58-vuotiaana. Vuoden sisällä on palkattu kaksi 65-vuotiasta.
Oliko nämä palkatut työttömiä ennen kuin heidät palkattiin työpaikallesi vai työpaikan vaihtajia? Ja mikä ala?
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että tämä yleinen ajatusmaailma pyörii vain terveydenhuollon ammattilaisissa. Lähäri sitä ja sh tätä.
Olen itse pitkän linjan IT-ammattilainen, jolle 59-vuotiaana YT-neuvotteluissa saadun irtisanomisen jälkeen ei ole löytynyt töitä ahkerasta hakemisesta huolimatta.
Nyt 61 vuotiaana en todellakaan aio kouluttautua lähihoitajaksi. Parempiakin ehdokkaita sinne on. Ja yhteiskunnalle taloudellisempi vaihtoehto. Eikä kuntakokeilukaan anna lupaa pitkälle koulutusajalle.
Opiskelen luvalla omaa alaani verkkokursseilla, jotta ammattitaito edes jossain määrin säilyisi. Siitä huolimatta en kelpaa työnantajille.
Työntäkää kokkarepersut ne harhakuvitelmanne iäkkäiden työttömien helposta työllistämisestä sinne, minne aurinko ei paista!
olen liian hyvä tekemään sellaista työtä, johon kelpaisin
Ei kuvittele.
Mutta uteliaat ja veemäiset naapurit ja sukulaiset luulevat, että minäkin ihan vaan lauskuuttani pyörin kotona.
Kun olin 61, eräs naapuri kysyi milloin aion mennä töihin! Olisikin kiinni vain menemisestä.
Toinen naapuri oli huolissaan minun eläkekertymästäni! Voi jestas. No mulle ei raha ole koskaan ollut kovin tärkeää. Ihan ok pärjään. Yksinhuoltajana totuin karsimaan kulut minimiin ja lapseni etusijalle.
Töitä ei siis saa. On pakko tyytyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 61v ja vaihdoin työpaikkaa maaliskuussa. Olen hyvin suppean erityisalan osaaja, ala on opittavissa parissa vuodessa eli en kuvittele olevani korvaamaton, mutta koska osaajia on vähän, niin töitäkin riittää.
Tämä: Olit siis työpaikanvaihtaja. Eli sinun hakemuksesi luettiin ja otettiin käsittelyyn.
Minä, työtön työnhakija, 54v, en pääse edes haastatteluun, firmaan, jonka edustaja valittaa mediassa, että heidän on vaikea saada osaavia työntekijöitä juuri niihin tehtäviin, joihin olen hakenut.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että tämä yleinen ajatusmaailma pyörii vain terveydenhuollon ammattilaisissa. Lähäri sitä ja sh tätä.
Olen itse pitkän linjan IT-ammattilainen, jolle 59-vuotiaana YT-neuvotteluissa saadun irtisanomisen jälkeen ei ole löytynyt töitä ahkerasta hakemisesta huolimatta.
Nyt 61 vuotiaana en todellakaan aio kouluttautua lähihoitajaksi. Parempiakin ehdokkaita sinne on. Ja yhteiskunnalle taloudellisempi vaihtoehto. Eikä kuntakokeilukaan anna lupaa pitkälle koulutusajalle.
Opiskelen luvalla omaa alaani verkkokursseilla, jotta ammattitaito edes jossain määrin säilyisi. Siitä huolimatta en kelpaa työnantajille.
Työntäkää kokkarepersut ne harhakuvitelmanne iäkkäiden työttömien helposta työllistämisestä sinne, minne aurinko ei paista!
Montako projektia olet tehnyt Githubiin näyttämään, mitä osaat?
IT-alan ammattilainen, jolle riittää töitä
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan työntekijät revitään kodeistaan töihin vaikka ikä olisi yli 65.
Lopetin 70 v, kun olisi koko ajan kyllä tarjottu työtä.
T. Mummeli 74 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 61v ja vaihdoin työpaikkaa maaliskuussa. Olen hyvin suppean erityisalan osaaja, ala on opittavissa parissa vuodessa eli en kuvittele olevani korvaamaton, mutta koska osaajia on vähän, niin töitäkin riittää.
Tämä: Olit siis työpaikanvaihtaja. Eli sinun hakemuksesi luettiin ja otettiin käsittelyyn.
Minä, työtön työnhakija, 54v, en pääse edes haastatteluun, firmaan, jonka edustaja valittaa mediassa, että heidän on vaikea saada osaavia työntekijöitä juuri niihin tehtäviin, joihin olen hakenut.
En hakenut tätä työpaikkaa, minut pyydettiin tähän. Hakijoista ei yksikään ollut ns. sopiva, vaikka erityisosaamista ei vaadittu, haastattelussa keskusteltiin siitä, halusiko hakija sen oppia. Aika moni ilmoitti, ettei katso tarpeelliseksi.
Minua juuri soiteltiin kokoonpanotehtäviin uuden prototyypin kokoonpanoon, kieltäydyin, koska olen jo kolmatta vuotta vanhuuseläkkeellä.
Meissä, jotka emme työllisty, on siis jokin vika. Meille ei vaan kukaan kerro, mikä se vika on. Itse olemme niin tyhmiä ettemme tajua. Siksi meitä pitää nyt rankaista, ja pienentää tukia, että tajuaisimme muuttua töihin kelpaaviksi.
Olen käynyt jos minkälaisessa työnhakukoulutuksessa, ja olen saanut kehuja, kuinka hakemukseni ja CV:ni on niin hyvä, että kyllä sillä varmasti pääsee haastatteluun. Vaan kun ei sitä haastattelukutsua vain tule.
Olen 58 v, enkä edes aio hakea mitään työpaikkaa. Sanoin työkkärivirkailijalle että oottelen vaan eläkettä. Eikä hän olekkaan minua velvoittanut mihinkään. Joskus laittaa ehdotuksen ja saan hakea siihen jos huvittaa. Vielä ei ole tullut niin kiinnostavaa palkkatukityöpaikkaa että innosta pinkeänä olisin lähdössä. Olen tehnyt jo työurani aikoinaan. Tehkööt nuoremmat töitä, ja siihen hallitus nyt pyrkiikin.
Vierailija kirjoitti:
Meissä, jotka emme työllisty, on siis jokin vika. Meille ei vaan kukaan kerro, mikä se vika on. Itse olemme niin tyhmiä ettemme tajua. Siksi meitä pitää nyt rankaista, ja pienentää tukia, että tajuaisimme muuttua töihin kelpaaviksi.
Olen käynyt jos minkälaisessa työnhakukoulutuksessa, ja olen saanut kehuja, kuinka hakemukseni ja CV:ni on niin hyvä, että kyllä sillä varmasti pääsee haastatteluun. Vaan kun ei sitä haastattelukutsua vain tule.
Jos osaamisellesi ei ole tarvetta niin varmaan pitäisi palata koulunpenkille? Voitko päästä työvoimakoulutukseen?
Iäkkäämmät saavat töitä, koska he tekevät töitä eivätkä pidä mt-saitsuja joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan 60set on 50siä. Ja viiskymppinen nykyaikana on MELKO nuori keski-ikäinen. Paitsi jos ei pidä itsestään MILLÄÄN LAILLA HUOLTA. Jos on eri mieltä muuten paitsi että on sairas niin ylös ulos lenkille ja nestettä kehiin. Vanhana ei tarvitse olla raihnainen tyylitön vaikka se kuolema sitten tuleekin.
60-vuotias on 60-vuotias eikä täällä sössöttämällä muutu 50-vuotiaaksi.
Varmasti löytyy 6-kymppisiä, jotka on fyysisesti parempikuntoisia kuin 5-kymppiset.Miten sitten on muun osaamisen laita, en ota kantaa. Mutta fiksuudellakin pärjää pitkälle.
Tunnen neljä henkilöä, joita on vanhuuseläkkeeltä pyydetty töihin (ja ovat menneet). Asiantuntijatehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan työntekijät revitään kodeistaan töihin vaikka ikä olisi yli 65.
Lopetin 70 v, kun olisi koko ajan kyllä tarjottu työtä.
T. Mummeli 74 v
Voi taivas.
Viimeksi viime vuoden puolella head hunter soitti. Täytin juuri 64 vuotta ja en aio jäädä vielä eläkkeelle.