Teinin saaminen riparille
Teini ei haluaisi lähteä riparille, olen yrittänyt taivutella ja vääntää asiasta. On käynyt joitain juttuja mutta ei tarpeeksi ja leiri lähestyy, viime viikolla ilmoitti, ettei aio mennä.
Mitä ihmettä tuon kanssa tekisin, tutut ja sukulaiset eivät katso asiaa hyvällä ja loukkaantuvat ja mä saan kuulla siitä jos ei riparia käy.
Kommentit (73)
Miksi teinin pitäisi mennä riparille? Kyllä hän on jo niin vanha että saa päättää moisesta itse
Vierailija kirjoitti:
Tuo porvariskommentti ei ollut minulta!
Ei tuosta saa mitään irti, ei vaan halua mennä. Tiedän jo mikä kuulustelu ja moralisointi tulee sukulaisilta, etenkin muutavalta vakavasti uskossa olevalta.
Mitä mä tuon kanssa teen??
Ap
Sanot teinille, että: "Riparille meno on vapaaehtoista, päätät itse. Jos et halua mennä, on ihan ok olla menemättä. Harkitse vielä, ja ilmoita sitten."
Sukulaisille sanot: "Liisa-Pekka ei halunnut mennä riparille, ja oma päätöshän sen kuuluukin olla."
Mikäli kuulusteli ja moralisointi alkaa, sanot: "No, halutessaanhan rippikoulun voi käydä myöhemminkin, mutta nämä ovat jokaisen omia päätöksiä. En tämän enempää keskustele asiasta."
Mikäli moralisointi ja kuulustelu yrittävät edelleen jatkua, sanot: "Valitettavasti mun täytyy nyt lopettaa tämä puhelu, hei hei." Sitten isket luurin korvaan. Mikäli tapaaminen on livenä, sanot: "Mä en nyt keskustele tästä enempää, ja lähden, jos tämä kuulustelu ja oralisointi jatkuu." Tarvittaessa sanot "heihei" ja häivyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta saa mitään irti, ei vaan halua mennä. Tiedän jo mikä kuulustelu ja moralisointi tulee sukulaisilta, etenkin muutavalta vakavasti uskossa olevalta.
Ap
Sanot teinille, että: "Riparille meno on vapaaehtoista, päätät itse. Jos et halua mennä, on ihan ok olla menemättä. Harkitse vielä, ja ilmoita sitten."
Sukulaisille sanot: "Liisa-Pekka ei halunnut mennä riparille, ja oma päätöshän sen kuuluukin olla."
Mikäli kuulusteli ja moralisointi alkaa, sanot: "No, halutessaanhan rippikoulun voi käydä myöhemminkin, mutta nämä ovat jokaisen omia päätöksiä. En tämän enempää keskustele asiasta."
Mikäli moralisointi ja kuulustelu yrittävät edelleen jatkua, sanot: "Valitettavasti mun täytyy nyt lopettaa tämä puhelu, hei hei." Sitten isket luurin korvaan. Mikäli tapaaminen on livenä, sanot: "Mä en nyt keskustele tästä enempää, ja lähden, jos tämä kuulustelu ja oralisointi jatkuu." Tarvittaessa sanot "heihei" ja häivyt.
*Moralisointi, ei oralisointi (heh)
Ihmettelen vaan että miksi on ilmoittautunut sinne rippileirille jos ei halua mennä? En pakottaisi menemään. Sen riparin voi suorittaa tarvittaessa aikuisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sanot uskossa oleville sukulaiselle, että jos antavat teinille edes yhden mitat täyttävän objektiivisen todisteen uskonsa totuudesta niin teini voi vaikka muuttaa mielensä.
Mä ikävä kyllä pakotin oman nuoreni riparille. Ilmoittautuminenhan tehdään paljon aikaisemmin ja siinä välissä ehtii tapahtumaan vaikka mitä. Nuoreni kävi riparin, voi huonosti ja vuoden päästä olikin suljetulla osastolla mielenterveyden romahdettua. Syy ei tietysti ollut pelkästään riparissa, mutta yksi korsi lisää taakkaan.
Nykyään hän voi hyvin ja elää täyttä elämää, mutta lähellä oli ettei teini-ikä vienyt henkeä.
Olisi sinne leirille jotain tuttuja ainakin menossa, ei nyt parhaimpia kavereita kyllä. En tiedä miksi nyt ei ole menossa, ei vaan halua mennä, ei huvita kuulemma.
Serkku sai lapsen mutta ei ole naimisissa, siitähän muutamat sukulaiset kilahti ihan tosissaan, samoin kuin siitä, kun yksi meni naimisiin maistraatissa aasialaistaustaisen kanssa. Muutama katkaisi kokonaan kaikki välit.
Varmaan katkaisevat nyt meihinkin jos ei riparia käydä. Ja syytökset tulee tietenkin myös mun ja miehen päälle jos näin käy.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olisi sinne leirille jotain tuttuja ainakin menossa, ei nyt parhaimpia kavereita kyllä. En tiedä miksi nyt ei ole menossa, ei vaan halua mennä, ei huvita kuulemma.
Serkku sai lapsen mutta ei ole naimisissa, siitähän muutamat sukulaiset kilahti ihan tosissaan, samoin kuin siitä, kun yksi meni naimisiin maistraatissa aasialaistaustaisen kanssa. Muutama katkaisi kokonaan kaikki välit.
Varmaan katkaisevat nyt meihinkin jos ei riparia käydä. Ja syytökset tulee tietenkin myös mun ja miehen päälle jos näin käy.
ap
Ja mitä te siinä sitten menetätte mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi suostuisitte tuollaisen kontrollointiin ja teidän asioihin puuttumiseen? Keitä sukulaisia nämä nyt ovat, ja miksi heidän hännystelynsä on teille tärkeämpää kuin se, että saatte itse päättää omista asioistanne? Älä opeta teiniäsi nöyristelemään.
Meidän kiusattu lapsi kävi päiväriparin, helpompi vaihtoehto hänelle.
Kerro teinille, että hän voi tehdä kuten minä aikanaan: Heti konfirmaatiota seuraavana arkipäivänä menin kirkkoherranviraston tiskille eroamaan kirkosta. Vanhempien lupalapulla, koska olin alaikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Suvussamme on perinteisesti aina käyty ripari. Emme ole uskonnollisia, mutta kuulumme nk. porvarissäätyyn.
Ap
Tyttö kävi vaellusriparin (ja vain sen vaelluksen takia) mutta jätti konfirmaation väliin koska "on moraalitonta tunnustaa julkisesti uskivansa johonkin mihin ei usko".
Poika jätti koko riparin väliin ja hankki kesäduunit. Sanoi että tienaa mieluummin itse rahansa kuin ottaa sukulaisilta lahjarahoja.
Me emme ehkä ole porvarrissäätyisiä (vaikka palkkatuloiltani kuulun 7% terävimpään kärkeen), mutta suoraselkäisyyttä ja periaatteita löytyy enemmän kuin suurimmalta osalta muodon/hyödyn vuoksi näytteleviltä.
Tosi outoja uskovia jos heidän mielestään pakko käydä ripari. Pakottamisesta harvoin seuraa mitään hyvää. Jos haluaa käydä ja kyse esim. kiusaamisesta, voi käydä päiväriparin vaikka, tai aikuisena. Kuten joku mainitsikin.
Uskis