Sanoin miehelle, kun lapset jäi lomalle koulusta, että en jaksa yksin hoitaa kesän ruokahuoltoa ja ohjelmaa
Mitä on mies tähän mennessä tehnyt Käynyt pari kertaa kaupassa, on laittanut ruokaa tasan kerran.
Nyt kun keskusteltiin tai pikemminkin riideltiin aiheesta, kun mies tuli hyvällä ruokahalulla syömään taas laittamaani iltaruokaa, niin sanoin miehelle, että olis kiva jos hänkin joskus suunnittelis ja laittais jotain hyvää iltapalaa/ruokaa, niin mies alkoi vaan vittuilla: Niin enhän mä koskaan, kun olen niin paska mies.
Ei vitsi miten ärsyttävää. Riitahan siitä sitten tuli, eikä se edennyt mihinkään suuntaan koska mies on käynyt kaupassa ja laittanut ruokaa (kerran). Aivan itsestäänselvyytenä pitää. Ja jos jotain kehtaan huomauttaa, niin alkaa vaan ilkeillä.
Kommentit (494)
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika, miten veteliä naisia. Olen itse ollut kolmen lapsen yksinhuoltajana lähes heidän koko ikänsä. Olen käynyt töissä, hoitanut kaiken itse. Apukäsiä ei koskaan ollut.
Lapset ovat olleet aina vain minulla. Ei ollut isovanhempia. Oli vain minä ja lapset aina.
En ymmärrä naisia, jotka ruikuttavat ja valittavat kaikesta.
Naiset ovat joskus joutuneet koville, miehet olivat sodassa ja naiset eivät osaansa valittaneet, vaikka oli tusina lapsia, oli vesi kannettava kaivosta, puut hommattava, että sai hellaan tulen ja uuni oli lämmitettävä ym.
Sinä tässä olet vetelä, kun et kykene tarttumaan tasa-arvoa koskevaan ongelmaan. Ja yrität levittää samaa vetelää asennetta muihinkin. Lapsistasi ei kovin kummoisia tule, jos olet siirtänyt sovinistiasenteesi heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi tietää, että miten ihmiset käyttää hirveästi aikaa terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion suunnitteluun. Mun mielestä ruokavalio on terveelinen ja tasapainoinen, jos aamu-, väli- ja iltapalat ovat terveellisiä ja sitten tekee terveellistä lounasta ja illallista. Ehkä sen verran voin ajatella, että jos lounas on ollut kesäkeittoa, niin illalla ruoassa kannattaa olla enemmän proteiinia. Mutta tässä keskustelussa jotkut tuntuu suunnittelevan ateriat vitamiinien tarkkuudella. Onko teillä joku ihan friikki ruokavalio (raakaruokaketovegaani?) vai oletteko allergisia kaikelle? Vai onko taustalla vaan joku tarve kontrolloida jotain osaa elämästä?
Ne koululaisethan ei ole enää siellä vain kotona suömässä vaan kuka missäkin. Eli kun sulla on yksi lapsi leirillä, yksi kaverilla ja kolmannella on samanikäinen serkku seurana kotona niin se paletti käy mutkikkaammaksi.
Varsinkin kun sitten se kuvio on taas parin päivän päästä erilainen.
Käytännössä kokataan koko ajan. Jos ei muuta niin tehdään pakastimeen vara-annoksia ja jääkaappiin salaattirasiaa.
Olen ollut yksinhuoltaja ja voin sanoa, etten todellakaan kokannut koko ajan. Vietettiin lasten kanssa oikein mukavia kesäpäiviä ja syötiin terveellisesti. Jotain on vialla, jos kaikki aika menee ruuanlaittoon.
Kertoisitko esimerkin viikon ruokalistasta, jos mielestäsi kokkailuun ei mennyt älyttömästi aikaa, kun lapset olivat pieniä koululaisia ja söivät lomalla joka aterian kotona? Minulla on kolme jo aikuista lasta, mutta kyllä minusta juuri tuo jatkuva ruoanlaitto oli yksi suurimmista lasten aihettamista lisätyöstä. Meillä onneksi mies osallistui siihen paljon, mutta olen silti helpottunut siitä, että tuo vaihe on ohi.
Aamupuuron keittäminen ei minusta ollut iso homma, ja väli- ja iltapalan lapset hoitivat itse (toki piti huolehtia, että jääkaapissa oli sitä varten tarvikkeita), mutta jokapäiväinen lounaan ja päivällisen laitto oli rasittavaa. Viisihenkisen perheen kanssa vain harvassa ruokalajissa toimii edes se, että seuraavan päivän lounaaksi voi lämmittää edellisen päivän tähteet. Ruokaa pitää sitten kerralla tehdä hirveä määrä, jotta sitä riittäisi viidelle hengelle kahdelle aterialle, eikä niin ison määrän tekeminen suju enää samalla vaivalla kuin yhden aterian valmistus harvoja poikkeuksia (esim. karjalanpaisti) lukuunottamatta.
Puolisoni on aiemmalta ammatiltaan kokki ja hänellä on aivan erilainen kyky laskea miten tehdä riittävän isoja annoksia jotta niistä jää pakastettavaksi tai seuraavalle päivälle. Samoin hänen työskentelynsä on todella tehokasta ja useampi asia hoituu siinä kerralla. Ammatin vaihdon jälkeen meni vuosi tai pari ettei hän juuri kotonakaan ruokaa laittanut. Nyt useimmiten se ruokaa tekevä ja hän saattaa yhdellä keittiövuorolla tehdä keiton ja salaatin aterialle sekä siinä sivussa laatikkoruoan uuniin joka pakastetaan kokonaan pienemmissä rasioissa tai osa syödään seuraavana päivänä. Ei tiskikoneeseen menevät astiat on pesty ennen kuin ruoka pöydässä ja pöytä katettu. Sämpylät jossakin välissä tehty. Minä myönnän olevani surkki häneen verrattuna.
Meidän perhekoko neljä joten pienempi kyllä ja siksi ruokaa jää enemmän. Valmistusmäärä on myös aika lailla maksimi kun puoliso kokkaa. 10 litran kattila on usein käytössä.
Pahus, kun ei tullut nuorena mieleen, että kannattaa etsiä mieheksi ammattikokki. Sitten minäkin kirjoittaisin palstalle, että mikä siinä ruuanlaitossa on niin hankalaa, meilläkin se sujuu mieheltä ihan vaivatta.
Vierailija kirjoitti:
Pahus, kun ei tullut nuorena mieleen, että kannattaa etsiä mieheksi ammattikokki. Sitten minäkin kirjoittaisin palstalle, että mikä siinä ruuanlaitossa on niin hankalaa, meilläkin se sujuu mieheltä ihan vaivatta.
Kyllä normaali mies osaa ruokaa laittaa. Ei siihen kokin koulutusta tarvita.
Kesäkuu on meillä aina ihan kamala. Ollaan väsyneitä, työt pitää saada tehtyä ennen lomaa jne.
Eihän se lasten ruokkiminen enää mökille ja lomalle päästyä hankalaa ole. Mökillä on jopa helpompi käydä kaupassakin kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi tietää, että miten ihmiset käyttää hirveästi aikaa terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion suunnitteluun. Mun mielestä ruokavalio on terveelinen ja tasapainoinen, jos aamu-, väli- ja iltapalat ovat terveellisiä ja sitten tekee terveellistä lounasta ja illallista. Ehkä sen verran voin ajatella, että jos lounas on ollut kesäkeittoa, niin illalla ruoassa kannattaa olla enemmän proteiinia. Mutta tässä keskustelussa jotkut tuntuu suunnittelevan ateriat vitamiinien tarkkuudella. Onko teillä joku ihan friikki ruokavalio (raakaruokaketovegaani?) vai oletteko allergisia kaikelle? Vai onko taustalla vaan joku tarve kontrolloida jotain osaa elämästä?
Ne koululaisethan ei ole enää siellä vain kotona suömässä vaan kuka missäkin. Eli kun sulla on yksi lapsi leirillä, yksi kaverilla ja kolmannella on samanikäinen serkku seurana kotona niin se paletti käy mutkikkaammaksi.
Varsinkin kun sitten se kuvio on taas parin päivän päästä erilainen.
Käytännössä kokataan koko ajan. Jos ei muuta niin tehdään pakastimeen vara-annoksia ja jääkaappiin salaattirasiaa.
Olen ollut yksinhuoltaja ja voin sanoa, etten todellakaan kokannut koko ajan. Vietettiin lasten kanssa oikein mukavia kesäpäiviä ja syötiin terveellisesti. Jotain on vialla, jos kaikki aika menee ruuanlaittoon.
Ihmisillä on erilaisia taitoja ja mielenkiinnon kohteita. Kaikki eivät ole tasoltaan ammattikokkeja, jotka kykenevät hetkssä loihtimaan kolmesta raaka-aineesta kymmenen erilaista ruokaa. Ihan sama, jos jokaisen pitäisi neuloa perheelle villasukat ja lapaset talveksi. Minä voisin ihmetellä, että sehän on mukavaa puuhaa, on kiva ajanviete eikä yhteen sukkapariin mene kuin hujaus, kun ne on valmiita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokki osaa kuitenkin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli ei kuitenkaan liity asiaan mitenkään. Normaali mies osaa kaiken sen, minkä normaali nainenkin. Paitsi synnyttää ja imettää.
Huvittavaa keskustelua. Eniten ihmetyttää superäidit, joita kukaan ei ole koskaan auttanut ja sitten äyskitään muille millaisia vetelyksiä NAISET ovat, kun eivät alistu tekemään yksin kaikkea. Täälläkin ehdotetaan miten naisen pitäisi tehdä valmiita ostoslistoja, ottaa mies mukaan suunnitteluun kuin joku 3-vuotias, tehdä enemmän ruokaa ja pakastaa, jotta ruokahuolto pelaa kesälläkin. Miksi se mies, lasten isä, ei tee mitään? Ei ihme, että naiset ottavat eroja, kun huomaavat, ettei siitä puolisosta ole mitään iloa perhe-elämän sujuvuuden kannalta. Olen itsekin eronnut ja hoitanut jo avioliiton aikana lapset pääasiassa yksin. Mies "auttoi" välillä, mutta vain silloin, kun hänen omat juttunsa ja harrastuksensa antoi myöten. Minulle riitti harrastukseksi kotityöt, koska äitien elämän nyt vain kuuluu olla sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te valitsette puolisoiksi näitä mieslapsia? Kovasti sitä vaan aina ihmettelee. Omassa lähipiirissäkin useampi mieslapsi ja kaikilla aina puoliso. Mikä niissä vetoaa?
Ei kukaan paljasta korttejaan heti alkusuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli ei kuitenkaan liity asiaan mitenkään. Normaali mies osaa kaiken sen, minkä normaali nainenkin. Paitsi synnyttää ja imettää.
Kokki osaa kuitenkin tehdä perustavista paremmin maistuvaa, terveellistä, edullista, vaivattomasti valmistuvaa ruokaa, joka sisältää monipuolisesti kauden kasviksia ja jota voi helposti jatkojalostaa uudeksi ruuaksi. Ja joka on innoissaan ruuanlaitosta myös kotona. Koska olen heteronainen, niin minun kokkipuoliso olisi tietenkin mies.
Keskustelu on menossa jankkaamiseksi ruuanlaitosta kun ap:n ja monen muun pointti on se että perheen äiti on aivan yksin vastuussa talouden pyörittämisestä ruokahuoltoineen isän tullessa valmiiseen pöytään.
Kyllähän tuollainen asetelma alkaa kuormittaa!
Vanhurskas kynnetön kirjoitti:
Tärkeintä ei ole se, kuka ostaa ruuat. Tärkeintä ei ole, kuka maksaa ne. Eikä tärkeintä ole, kuka ruuat valmistaa.
Tärkeintä on, että lapset syövät puhdasta ruokaa. Lukekaa Pipliaa, tutkikaa sieltä viidettä Mooseksen korjaa. Siellä Herra ilmoittaa meille, mitä meidän on tekeminen.
Älkää lähettäkö lapsianne helvetin tuleen, älkääkä heittäytykä sinne itse. Kuunnelkaa Herran sanaa ja palastukaa. Sielunne ei ole vielä kadotuksessa.
Näin sanoo Herra:
Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.
Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.
Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset, te saatte syödä. Mutta kaikista niistä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, älkää syökö mitään: ne olkoot teille saastaiset.
Kaikkia puhtaita lintuja te saatte syödä. Mutta nämä ovat linnuista ne, joita älkää syökö: kotka, partakorppikotka, harmaa korppikotka, haarahaukka ja suohaukkalajit, kaikki kaarnelajit, kamelikurki, pääskynen, kalalokki, jalohaukkalajit, huuhkaja, kissapöllö, sarvipöllö, pelikaani, likakorppikotka, kalasääksi, haikara, sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.
Amen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te valitsette puolisoiksi näitä mieslapsia? Kovasti sitä vaan aina ihmettelee. Omassa lähipiirissäkin useampi mieslapsi ja kaikilla aina puoliso. Mikä niissä vetoaa?
No tähänkin on vastattu jo monet kerrat. Ei ne miehet ole olleet mieslapsia silloin seurusteluaikoina vaan ovat taantuneet sellaisiksi, kun lapsi syntyy ja vaimo jää kotiin ja hoitaa kaiken.
Vauvapalstankin mukaan nainen joutaa yksin hoitamaan vauvan ja kotityöt, kun kerran lojuu vaan kotona, kun vauva on pieni. Siinä ajassa, ennen kuin vaimo taas lähtee takaisin työelämään mies ehtii tottua siihen, ettei tikkua ristiin kotona laita ja tämä jatkuu sittenkin, kun vaimo palaa työelämään.
Mies ei halua luopua saavutetusta edusta ja jatkuva tappelu alkaa siitä, kun miestäkin vaaditaan taas osallisumaan muuhunkin, kuin siihen 2X vuoessa tapahtuvaan suureen renkaanvaihtoon.
Meillä ainakin kävi näin. Ei mies mikään mestarikokki ollut, mutta teki ruua lähes aina, kun oltiin vielä kahdestaan ja mies tuli aikaisemmin töistä kotiin, niin teki ruuan ja minä sitten tiskasin ja siivosin keittiön.
Kaikki muuttui, kun lapsi syntyi. Oltiin sentään yhdessä 13 vuotta ennenkuin lapsi syntyi niin enpä osannut ennustaa, että mies taantuu miesvauvaksi.
Eli nainen tekee miehestään mieslapsen omalla toiminnallaan. Oma vika siis.
Lasten myötä hommia tulee tolkuttomasti lisää ja ne pitää hoitaa heti, ei siinä ole aikaa odottaa milloin miestä sattuu huvittamaan. Mutta älä huoli, naiset kyllä usein huomaa virheensä ja korjaa sen.
Jännästi niitä asioita ei koskaan voi tehdä silloin kuin mies haluaisi vaan asioiden on aina tapahduttava sillö hetkellö kun nainen sen ongelman/asian huomaa jaa vaatii tapahtuvan varsinkin kun sen asian tekemiseen ei naisella itsellä ole mitään estettä mutta sattuin näkemään että mies istahti niin miehen on tehtävä naiset haluamat asiat välittömästi
Niin, kun ne asiat pitää tehdä lasten tarpeiden eikä miehen halujen mukaan. Mun miehelläkin meni aikaa tajuta, että lapsille tosiaan pitää olla ruokaa tarjolla säännöllisesti tai kaikki menee hemmetin paljon vaikeammaksi. Nyttemmin ei ole enää juurikaan ongelmia kun lapset osaa puhua ja vaatia, vaikka lapset kyllä toki edelleen tulee ensin valittamaan minulle jos on nälkä/joku muu tarve, koska tietävät että reagoin yleensä nopeammin kuin mies.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu on menossa jankkaamiseksi ruuanlaitosta kun ap:n ja monen muun pointti on se että perheen äiti on aivan yksin vastuussa talouden pyörittämisestä ruokahuoltoineen isän tullessa valmiiseen pöytään.
Kyllähän tuollainen asetelma alkaa kuormittaa!
No jep. Joka kerta vastaavissa ketjuissa sama juttu. Aina tulee joku viiden lapsen yh-supermamma selittämään, että ei hänellä ole koskaan ollut rankkaa vaikka aivan yksin hoiti kaiken ja ap vaan stressaa liikaa, vaikka se ei ole ongelman ydin ollenkaan. Vaan se, että se vaan yksinkertaisesti alkaa v*tuttaa katsella vastuuta välttelevää laiskimusta.
Tosin ap:n kommunikointityyli on varmaan huonoin mahdollinen, tuommoinen "voisit sinäkin joskus tehdä jotain" on melkoisen riidanhakuinen tapa lähestyä asiaa. Rakentavammalla tavalla saisi takuulla parempia tuloksia.
Jos mies taantuu lapseksi kun perheeseen syntyy lapsi niin miksi naisparin kohdalla näin ei tapahdu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostatte ruoka-ainekset usemmaksi päiväksi etukäteen ja sovitte vuorot. Otat puolison mukaan jo suunnitteluun (kauppalistan tekoon tai kauppaan mukaan). Keskustelet asiasta etukäteen tyyliin, huomenna on kauppapäivä tehdäänkö yhdessä listaa, mitä ruokaa haluaisit vuorollasi tehdä?
Ei vaan sanot puolisolle että ruoka hoidetaan vuoroviikoin. Ei kai nyt jumalauta aikuista ihmistä tarvitse opastaa ja paapoa kuin pikkupentua. Heitä ulos jos ei älyä.
Aika ripeästi mies kysyy, että maksatko myös puolet talouden yhteisistä kuluista, jos kotityöt jaetaan. Ja nainen vastaa, että en tietenkään, sinun ne yhteiset kulut pitää maksaa, koska tienaat enemmän.
Eiköhän tuossakin perheessä molemmat käy töissä ja elättävät perhettä parhaan kykynsä mukaan. Jos molemmat tekevät töitä 40 tuntia viikossa mutta toinen saa samalla työmäärällä 50% isomman palkan, sinun logiikkasi mukaan toinen voi tehdä vastaavasti 50% vähemmän kotitöitä? Eli enemmän tienaavan kokonaistyömäärä on itse asiassa pienempi. Eli hän käyttää surutta pienempi tuloista hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostatte ruoka-ainekset usemmaksi päiväksi etukäteen ja sovitte vuorot. Otat puolison mukaan jo suunnitteluun (kauppalistan tekoon tai kauppaan mukaan). Keskustelet asiasta etukäteen tyyliin, huomenna on kauppapäivä tehdäänkö yhdessä listaa, mitä ruokaa haluaisit vuorollasi tehdä?
Ei vaan sanot puolisolle että ruoka hoidetaan vuoroviikoin. Ei kai nyt jumalauta aikuista ihmistä tarvitse opastaa ja paapoa kuin pikkupentua. Heitä ulos jos ei älyä.
Aika ripeästi mies kysyy, että maksatko myös puolet talouden yhteisistä kuluista, jos kotityöt jaetaan. Ja nainen vastaa, että en tietenkään, sinun ne yhteiset kulut pitää maksaa, koska tienaat enemmän.
Eiköhän tuossakin perheessä molemmat käy töissä ja elättävät perhettä parhaan kykynsä mukaan. Jos molemmat tekevät töitä 40 tuntia viikossa mutta toinen saa samalla työmäärällä 50% isomman palkan, sinun logiikkasi mukaan toinen voi tehdä vastaavasti 50% vähemmän kotitöitä? Eli enemmän tienaavan kokonaistyömäärä on itse asiassa pienempi. Eli hän käyttää surutta pienempi tuloista hyväksi.
Miksi se koululaisten tienaisi puolet vähemmän? Tai ylipäätään vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta pienempituloinen saa helposti sellaista mitä pariutumalla samantuloisen kanssa ei saisi. Isomman ja paremman asunnon tai lomia vaikkapa mihin kahdella köyhemmällä ei varaa.
Meillä minä huomattavasti pienituloisempi kuin vaimoni. Hän myös tekee paljon enemmän töitä. Teoriassa meillä on sama työaika mutta käytännössä hän ei useinkaan pääse töistä irtautumaan silloin. Ratkaisu on ollut että meillä käy siivooja esimerkiksi ja puolison kokkausvuoro voi välillä olla noutoruoka vaikkapa kiinalaisesta. Ruoat kotiinkuljetuksella jne.
Silloin jää hänellekin enemmän aikaa olla lasten kanssa eikä tarvitse niitä vähiä hetkiä kotitöihin kuin minimi.
Ei se osaa. Valehdella vain.