Nyt kun opiskelijoilta leikataan, meinaatteko alkaa tukemaan opiskelevia nuorianne enemmän rahallisesti
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Olen 1300 euroa/kk tukenut häntä muutaman vuoden.Keskeytti ensimmäisen tutkinnon, joten ei saanut enää lainaa.
Nyt valmistnut hyvään ammattiin, oikeastaan kahteenkin. Jatkaa vielä syksyllä ylimmällä korkeakoulutasolla työnsä ohessa.
Meillä on velkakirja, joten alkanut lyhentää lainaansa nyt.
Entä jos ei maksa? Haetko ulosoton kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa antajat myös että opinnot edistyy ja siellä yliopistossa ei olla vuosikausia vaan valmistutaan myös.
Miten "katsotaan" aikuisen, omillaan asuvan, opintojen etenemistä? Varsinkaan, jos hän ei ole halukas asiasta sen kummemmin raportoimaan, koska eihän se mikään pakko ole.
Niinpä.
Soitat opintosihteerille ja sanot olevasi matti meikäläisen äitee ja haluaisit saada ylioppilaan opintosuoritusrekisterin tämän päivän aikana postiin, kiitos ja kuulemiin!
Vierailija kirjoitti:
Eihän opiskelijoilta edes leikata mitään. Aikuiskoulutustukea saavat vain työssäkäyvät keski-ikäiset, joilla on työpaikka olemassa. He voivat ihan hyvin käydä siellä töissään opintojen rinnalla kun tuki poistuu.
Aikuiskoulutustukea voisi ihan hyvin leikata jos ei kokonaan poisteta. Keskituloinen palkansaaja on varmasti saanut jotain jo säästöönkin ellei ole tuhlannut kaikkea. Älytöntä että opiskelurahaa saa keskimäärin pitkälle toista tonnia, osa saman verran kuin kokopäivätöissä rehkivä matalapalkkainen duunari. Monella vielä samassa taloudessa toinenkin tulonsaaja.
Aikuiskoulutustuki ei ole mikään palkka opiskelusta vaan nimenomaan _tuki_. Ei sillä kuulukaan elää kuten ei opintotuellakaan. AKT:n päälle saa vielä opintolainan ja mahdollisesti asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa antajat myös että opinnot edistyy ja siellä yliopistossa ei olla vuosikausia vaan valmistutaan myös.
Miten "katsotaan" aikuisen, omillaan asuvan, opintojen etenemistä? Varsinkaan, jos hän ei ole halukas asiasta sen kummemmin raportoimaan, koska eihän se mikään pakko ole.
Niinpä.Soitat opintosihteerille ja sanot olevasi matti meikäläisen äitee ja haluaisit saada ylioppilaan opintosuoritusrekisterin tämän päivän aikana postiin, kiitos ja kuulemiin!
Anteeksi kuinka? Ei täysi-ikäisen opiskelijan tietoja ja papereita luovuteta "edes" vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500e/kk olen antanut tähän asti. Ei juuri ole itsellä varaa nostaa määrää.
Sama juttu, 500 minäkin annan ja se menee kokonaan vuokraan. Lisäksi ostan vaatteet, maksan kännykän ja matkaliput kotiin. Lisäksi maksoin liki 2000 äkillisestä juurihoidosta jälkihoitoineen, kunnalliselle kun ei päässyt.
Olen valmis kiristämään omaa kulutustani opiskelevan lapsen hyväksi, sillä lainaa en hakua hänen missään nimessä ottavan. Sen verran kovat korot ja pitkät opiskeluajat.Mikä tämä hammasjuttu on? Opiskelijoiden hampaat hoidetaan YTHS:ssä kohtuulliseen hintaan.
Saako sinne nykyään aikojakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran avustetaan, ettei velkaa tarvitse ottaa. Onneksi on palkalliset harjoittelut.
Millä alalla muka?
Mee sanonkominne mukattelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Käy se opintolainan sijoittaminen yhä hankalammaksi.
Tämähän se on suurin ongelma. Joutuu opintolainasta käyttämään muutaman satasen vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.Soitat opintosihteerille ja sanot olevasi matti meikäläisen äitee ja haluaisit saada ylioppilaan opintosuoritusrekisterin tämän päivän aikana postiin, kiitos ja kuulemiin!
Anteeksi kuinka? Ei täysi-ikäisen opiskelijan tietoja ja papereita luovuteta "edes" vanhemmalle.
Nuorimmat lapset kävi eri lukioita. Toisessa lukiossa vanhempien Vilma katkesi siihen kun täytti 18 vuotta. Toisessa vanhempien piti selvittää esim. Täysi-ikäisen poissaolot ja kuitata koetulokset, mitä itse pidin omituisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta mitenkään. Tuemme jo nyt paljon ja aiomme jatkaa sitä.
Sama. Maksan tytön vuokran ja puhelinlaskun sekä ostan ruokaa sekä isommat hankinnat. Pitäkööt opintotuen rilluttelurahanaan.
Oppiiko tuolla tavalla töitä tekemään tai hakemaan tukia tarvittaessa? Mitä jos hän jää sairauden vuoksi työttöämäksi valmistumisen jälkeen, jatkatteko maksamista? Seurasin sivusta kun varakkaalla loppui työt ja oli hänellä hankalaa, kun ei osannut Kela-asioita hoitaa. Aina oli maksanut kaikesta muille, että muut hoitaa. Kun ei ollut varaa maksaa muille ja joutui itse hoitamaan asioita, ei osannut ja oli ahdingossa tuo akateemisesti koulutettu ihminen.
Lässyn lää.
No ei se Kela-asioiden hoitaminen mitään rakettitiedettä sentään ole! Itse yritän opettaa lapseni hoitamaan niitä asioita jotenkin muuten kuin Kelan tuilla
Jo 17-vuotiaana halusin tulla toimeen ilman vanhempia ja ei kelvannut vanhempien apu, kun täytin 18 ja en olisi suostunut vanhemmilta pyytämään mitään. Minusta on outoa, että joku yliopistossa opiskeleva aikuinen on vielä riippuvainen vanhemmistaan. Itse en ollut. Muutin omilleni 17-vuotiaana ja itse olen siitä lähtien asiani hoitanut ja elämässä pärjännyt.
Taas näitä alemman luokan jorinoita.
Isäni oli akateemisestiu koulutettu ja hyväpalkkainen, äitini oli kotiäitinä, koska isän tulot sen mahdollisti, välillä töissä. Vanhemmilla oli periaate, että lasten tulee itsenäistyä, kun täyttää 18. Sanoisin, että opiskeluaikana kannattaa hankkia työkokemusta, vaikka taloudellista pakkoa ei olisi. Ei minun mielestä aikuisten lasten tukeminen ole ongelma, jos se tukee itsenäistä elämää ja siis sitä, ettei he esimerkiksi pärjäävät ja tulevat taloudellisesti toimeen myös tilanteessa, jos vanhemmat äkillisesti kuolee. Rahaa tärkeämpää apua on neuvoa työllistymisessä ja tukea kriisitilanteissa. Opiskelijaköyhyys auttaa pärjäämään tilanteessa ja olosuhteissa, kun rahaa ei paljon ole. Ei sekään huono asia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Maksan tytön vuokran ja puhelinlaskun sekä ostan ruokaa sekä isommat hankinnat. Pitäkööt opintotuen rilluttelurahanaan.
Oppiiko tuolla tavalla töitä tekemään tai hakemaan tukia tarvittaessa? Mitä jos hän jää sairauden vuoksi työttöämäksi valmistumisen jälkeen, jatkatteko maksamista? Seurasin sivusta kun varakkaalla loppui työt ja oli hänellä hankalaa, kun ei osannut Kela-asioita hoitaa. Aina oli maksanut kaikesta muille, että muut hoitaa. Kun ei ollut varaa maksaa muille ja joutui itse hoitamaan asioita, ei osannut ja oli ahdingossa tuo akateemisesti koulutettu ihminen.
Lässyn lää.
No ei se Kela-asioiden hoitaminen mitään rakettitiedettä sentään ole! Itse yritän opettaa lapseni hoitamaan niitä asioita jotenkin muuten kuin Kelan tuilla
Jo 17-vuotiaana halusin tulla toimeen ilman vanhempia ja ei kelvannut vanhempien apu, kun täytin 18 ja en olisi suostunut vanhemmilta pyytämään mitään. Minusta on outoa, että joku yliopistossa opiskeleva aikuinen on vielä riippuvainen vanhemmistaan. Itse en ollut. Muutin omilleni 17-vuotiaana ja itse olen siitä lähtien asiani hoitanut ja elämässä pärjännyt.
Isäni oli akateemisestiu koulutettu ja hyväpalkkainen, äitini oli kotiäitinä, koska isän tulot sen mahdollisti, välillä töissä. Vanhemmilla oli periaate, että lasten tulee itsenäistyä, kun täyttää 18. Sanoisin, että opiskeluaikana kannattaa hankkia työkokemusta, vaikka taloudellista pakkoa ei olisi. Ei minun mielestä aikuisten lasten tukeminen ole ongelma, jos se tukee itsenäistä elämää ja siis sitä, ettei he esimerkiksi pärjäävät ja tulevat taloudellisesti toimeen myös tilanteessa, jos vanhemmat äkillisesti kuolee. Rahaa tärkeämpää apua on neuvoa työllistymisessä ja tukea kriisitilanteissa. Opiskelijaköyhyys auttaa pärjäämään tilanteessa ja olosuhteissa, kun rahaa ei paljon ole. Ei sekään huono asia ole.
Muutama kirjoitusvirhe tuossa. Tarkoitin, että he pärjäävät..
Auttakaa nyt ihmeessä ainakin niitä naispuolisia opiskelija jälkeläisiänne. Ei ole kivaa seurata sivusta, kuinka esim Helsingissä rahapulassa olevat nuoret naisopiskelijat etsivät keski-ikäisistä miehistä rahoittajaa tiettyjä palveluita vastaan.
Se on välillä aika härskiä ja avointa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa nyt ihmeessä ainakin niitä naispuolisia opiskelija jälkeläisiänne. Ei ole kivaa seurata sivusta, kuinka esim Helsingissä rahapulassa olevat nuoret naisopiskelijat etsivät keski-ikäisistä miehistä rahoittajaa tiettyjä palveluita vastaan.
Se on välillä aika härskiä ja avointa toimintaa.
Totta, että opiskelijoilla on nyt äärimmäisen tiukkaa ja ehkä heilläkin työllistyminen hankalampaa. Kannattaa silti miettiä sitä elintasoa. Siitä voi monesti aika paljon tinkiä. Minulla ei opiskelijana ollut sama elintaso kuin lapsena omassa perheessä ja valitettavasti joistakin harrastuksista kannatti luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän opiskelijoilta edes leikata mitään. Aikuiskoulutustukea saavat vain työssäkäyvät keski-ikäiset, joilla on työpaikka olemassa. He voivat ihan hyvin käydä siellä töissään opintojen rinnalla kun tuki poistuu.
Kannattaisi lukaista hallitusohjelma. Opiskelijat tiputetaan pois asumistuelta.
"Opiskelijoiden yleisen asumistuen rinnalle selvitetään ja kehitetään yhteisasumista suosiva ja taloudellisesti houkutteleva vaihtoehto."
Eihän tiputeta. Asumistuen rinnalle kehitetään vaihtoehtoinen tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lää.
Harvoin korkeakoulut akateemiset omaavat elämämkoululaisten arvomaailman, mutta näköjään niitäkin löytyy.
Itse olen saanut kasvatuksen, jossa omista lapsista on pidetty huolta aina. Omia on aina puolustettu ja autettu. Vaikea kuvitella, että nukkuisin öitäni levollisesti, jos tietäisin lapseni kyhjöttävän hikimajassaan ilman rahaa, laskut maksamatta. Mutta juureni ovatkin Karjalassa.
En saa enempää velkaa. Joutuisin kadulle vaikka tekisin töitä koulun ohella niska hiessä all the time.
Sxatanan porvarit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Opiskelijoiden yleisen asumistuen rinnalle selvitetään ja kehitetään yhteisasumista suosiva ja taloudellisesti houkutteleva vaihtoehto."
Eihän tiputeta. Asumistuen rinnalle kehitetään vaihtoehtoinen tuki.
Kuka aikuisopiskelija haluaa asua kommuunissa?
Vierailija kirjoitti:
En saa enempää velkaa. Joutuisin kadulle vaikka tekisin töitä koulun ohella niska hiessä all the time.
Sxatanan porvarit!
Opintovelkaa eli syömävelkaa saa kaikki, ei haittaa mitkään merkinnät tai ulosotot. Sinne vaan joukon jatkoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tiputeta. Asumistuen rinnalle kehitetään vaihtoehtoinen tuki.Kuka aikuisopiskelija haluaa asua kommuunissa?
Tai kuka ylipäätään?
Niinpä.