Nyt kun opiskelijoilta leikataan, meinaatteko alkaa tukemaan opiskelevia nuorianne enemmän rahallisesti
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Eli toistan; mitä ovat ottamassa opiskelijoilta pois ja milloin?
Olen lukenut mahdollisista asumistuen leikkauksista, mutta sekin koskisi vain, jos jokin 10 000€ summa ylittyy tms jossain tuloissa?
Ja tämäkin tapahtuisi aikaisintaan ensivuonna?
Kyllä ihan kaikkea yleistä asumistukea leikataan. Ja selvitetään josko opiskelijat voitaisiin pudottaa pois asumistuen piiristä.
Ja se joka sanoi että yhts hoitaa opiskelijoiden hammashuollon. Ei huolla, menneitä aikoja ne että sinne saisi aikoja kun varoja leikattiin ja lisäksi otettiin amk-opiskelijat yths:ään mukaan myös. Opiskelijat maksavat pakollista yths-maksua mutta sinne ei saa aikoja kuin hyvällä tuurilla joskus hamaan tulevaisuuteen.
Onneksi nämä kaikki kokoomuksen ja perussuomalaisten äänestäjät kuuluu siihen rikkaimpaan kymmeneen prosenttiin jolle junaillaan aina vaan paremmat veroedut niin on varaa maksaa omien lasten opiskelut ja eläminen.
Täälläkin on nyt viime päivinä paljon kerrottu että ei me persut mitään keskivertoduunareita tai työttömiä olla, vaan rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän opiskelijoilta edes leikata mitään. Aikuiskoulutustukea saavat vain työssäkäyvät keski-ikäiset, joilla on työpaikka olemassa. He voivat ihan hyvin käydä siellä töissään opintojen rinnalla kun tuki poistuu.
Kannattaisi lukaista hallitusohjelma. Opiskelijat tiputetaan pois asumistuelta.
"Opiskelijoiden yleisen asumistuen rinnalle selvitetään ja kehitetään yhteisasumista suosiva ja taloudellisesti houkutteleva vaihtoehto."
Eihän tiputeta. Asumistuen rinnalle kehitetään vaihtoehtoinen tuki.Kuka aikuisopiskelija haluaa asua kommuunissa?
Ihan sama mitä aikuisopiskelija haluaa kunhan maksaa siitä yksiöstään itse.
Yhteisasumiseen voidaan kannustaa esim. 250 e/kk tasarahalla, jolloin opiskelija hyötyy tuesta sitä enemmän mitä halvemman asumismuodon valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä kaikki kokoomuksen ja perussuomalaisten äänestäjät kuuluu siihen rikkaimpaan kymmeneen prosenttiin jolle junaillaan aina vaan paremmat veroedut niin on varaa maksaa omien lasten opiskelut ja eläminen.
En äänestänyt persuja, enkä kokoomusta, en ole rikas, vaan itseasiassa pienipalkkainen duunari. Avustan silti omaa opiskelevaa lastani opintolainan verran kuussa. Olen tinkinyt omasta elintasostani jotta pystyn rahoittamaan lapseni yliopisto-opiskelun.
Jos tahtoa löytyy, löytyy keinot.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli akateemisestiu koulutettu ja hyväpalkkainen, äitini oli kotiäitinä, koska isän tulot sen mahdollisti, välillä töissä. Vanhemmilla oli periaate, että lasten tulee itsenäistyä, kun täyttää 18.
Hyvä antaa vähästäänkin, paha ei paljostaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran avustetaan, ettei velkaa tarvitse ottaa. Onneksi on palkalliset harjoittelut.
Ehdottomasti joka alalla pitäisi olla!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En äänestänyt persuja, enkä kokoomusta, en ole rikas, vaan itseasiassa pienipalkkainen duunari. Avustan silti omaa opiskelevaa lastani opintolainan verran kuussa. Olen tinkinyt omasta elintasostani jotta pystyn rahoittamaan lapseni yliopisto-opiskelun.
Jos tahtoa löytyy, löytyy keinot.
Se on oikein.
Mitä enemmän leikataan opiskelijoilta, niin sitä enemmän tarvitaan tahtoa ja keinoja, ja isossa mittakaavassa yhä harvemmalle opiskelu on sitten mahdollista.
Tämähän on arvovalinta, niin kuin Orpo on sanonut. Ei olisi pakko pyrkiä poistamaan perintöveroa samalla kun leikataan pienituloisimmilta. Mutta sillä saadaan aikaan se, ettei etevimmät enää saa edes mahdollisuuksia kehittyä osaajiksi, vaan ainoastaan jo valmiiksi hyväosaiset joista osa on lahjattomampia, pääsevät muiden sijasta parhaimpaan urakehitykseen. Suomen kilpailukyvylle ja osaamistasolle tämä ei tee hyvää, vaikka päinvastaista tietysti väitetään.
Ei olisi pakko nostaa verovapaan osakesäästötilin maksimimäärää 50 000:sta 100 000:een. Ei tarvitsisi heikentää jo kaikkein niukimmin elävien elinoloja jos vaikkapa puututtaisiin kotitalousvähennykseen, jota käyttää vaan alle 10% kansasta, joille mahdollistaa oman omaisuuden kartuttaminen keskituloisten ja pienituloisten verojen avulla. Jos vähintään 10 000 euroa tienaavat ei saisi 1000 euroa lisää veroleikkausten seurauksena, ei olisi pakko ajaa huonompiosaisia aina vaan huonompaan jamaan. Esimerkkejä olisi muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran avustetaan, ettei velkaa tarvitse ottaa. Onneksi on palkalliset harjoittelut.
Ehdottomasti joka alalla pitäisi olla!!!
Millä aloilla muka on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500e/kk olen antanut tähän asti. Ei juuri ole itsellä varaa nostaa määrää.
Ei ole varaa? Siis luopumatta omasta elintasostasi vai ei ole olemassa sitä rahaa?
Ihan konkreettisesti Ei ole työttömänä rahaa. Olen jo tiukilla elänyt tähän asti, koska olen halunnut panostaa lapseen ja toivon hänelle suht normaalia nuoruutta.
Minulle 500e on todella iso raha, samoin opiskelevalle nuorelle. ihmettelen kommenttiasi.P.S. Laskin, että 500e on 42,5% nettotuloistani.
Paljonko sinun kuukausituloistasi on sama prosenttiosuus ja annatko sen lapsellesi?
Eri
mutta mulla kaksi lasta opiskelemassa ja kumpikin asuu omistamassani asunnossa. Saavat 300€ alle markkinahintaista vuokraa. Auton olen heille kummallakin antanut käytöön. Maksavat noin puolet bensoista. Suuremmissa hankinnoissa ollaan autettu.
Käyttötilille meillä näyttää tulevan vuodessa noin 130 000€. Sinne ei tule osinkoja jotten kait sitten netto tulomme ovat 11000€/kk
Latasimme tyttärelle onlyfansin.
Eli opiskelijat ajetaan töihin? Ei mulla ainakaan ole enää varaa opiskella jos opintotuki alenee. Nyt saan 412 e as.tuki + 268e opintotuki + 650e opintolaina = 1330e.
Kulut
-540e vuokra (Vantaa, opiskelen HY:llla)
- 250e ruoka (gluteeniton, vähätanniininen)
- 30e? Sähkö
- 50e lääkkeet
- 30e uinti+sali
- 50 e bensa/julkiset (en maksa muita auton kuluja)
- 35e puhelin+netti
- 200e muut menot
- 100e säästö isompia menoja varten, esim. Puhelimen tai läppärin hajoaminen
Muista menoista tietenkin kaikki säästämässä. Mutta välillä on hiukset leikattava (30e), meikkejä ja ihonhoitotuotteita ostettava, lenkkarit ja talvitakki uusittava, korjattava laukku, jne. Mikä ihan jokaisen elämässä pitäisi olla tarpeen vaatiessa mahdollista. Ja joskus pitäisi olla varaa käydä kaverin kanssa kahvilla, tai kerran vuodessa vaikka jossain tapahtumassa. Jossain ne suhteetkin on luotava. Uintia ja salia en voi korjata lenkkeilyllä, ei huolla tämän reumatautisen kroppaa tarpeeksi.
Alkoholiin, tupakkaan ja kahviin ei itselläni ole koskaan varaa.
Kandin saan jouluun mennessä valmiiksi, jääköhän sitten siihen opiskelut..
Ettekö te urpot osaa lukea hallitusohjelmaa? Opintotuen indeksikorotukset kuuluu indeksisäästöjen joukkoon, koska sitä ei ole mainittu niiden erikseen siihen kuulumattomien listassa!
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te urpot osaa lukea hallitusohjelmaa? Opintotuen indeksikorotukset kuuluu indeksisäästöjen joukkoon, koska sitä ei ole mainittu niiden erikseen siihen kuulumattomien listassa!
Ei se 11e nousu kovasti lämmitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se 11e nousu kovasti lämmitä.
No hyvä, koska sitä ei nyt tule neljään vuoteen sitäkään.
Ei juurikaan tarvitse avustaa. Molemmat kesätöissä ,eli tienaavat itse opiskelurahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa antajat myös että opinnot edistyy ja siellä yliopistossa ei olla vuosikausia vaan valmistutaan myös.
Miten "katsotaan" aikuisen, omillaan asuvan, opintojen etenemistä? Varsinkaan, jos hän ei ole halukas asiasta sen kummemmin raportoimaan, koska eihän se mikään pakko ole.
Niinpä.Soitat opintosihteerille ja sanot olevasi matti meikäläisen äitee ja haluaisit saada ylioppilaan opintosuoritusrekisterin tämän päivän aikana postiin, kiitos ja kuulemiin!
Anteeksi kuinka? Ei täysi-ikäisen opiskelijan tietoja ja papereita luovuteta "edes" vanhemmalle.
Yliopiston työntekijänä voin kertoa, että olet täysin väärässä. Suoritustietoja ei tosin lähetetä kotiin eikä anneta paperilla, mutta kuka tahansa voi marssia yliopiston opintopalvelujen kansliaan (tai mikä sen nimi ko. yliopistossa sitten onkaan) ja pyytää nähtäväkseen kenen tahansa opiskelijan suoritustietoja. Ne on tällöin pakko näyttää, koska lain mukaan nämä tiedot ovat julkisia. Pyytäjällä ei tarvitse olla mitään suhdetta ko. opiskelijaan, vaan voit käydä katsomassa esim. naapurin Villen suoritustiedot.
Opiskelijat jää sitten vanhempien nurkkiin asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta mitenkään. Tuemme jo nyt paljon ja aiomme jatkaa sitä.
Sama. Maksan tytön vuokran ja puhelinlaskun sekä ostan ruokaa sekä isommat hankinnat. Pitäkööt opintotuen rilluttelurahanaan.
Oppiiko tuolla tavalla töitä tekemään tai hakemaan tukia tarvittaessa? Mitä jos hän jää sairauden vuoksi työttöämäksi valmistumisen jälkeen, jatkatteko maksamista? Seurasin sivusta kun varakkaalla loppui työt ja oli hänellä hankalaa, kun ei osannut Kela-asioita hoitaa. Aina oli maksanut kaikesta muille, että muut hoitaa. Kun ei ollut varaa maksaa muille ja joutui itse hoitamaan asioita, ei osannut ja oli ahdingossa tuo akateemisesti koulutettu ihminen.
Kyllä se on vaan niin päin, että köyhyys periytyy. Köyhän lapset oppivat eteviksi tuenhakijoiksi ja rikkaitten penskoista tulee niiden tukihakemusten hylkääjiä. Itse tuen lapsia vaikka väikkäriin asti. Niin tekivät omatkin vanhempani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa enempää velkaa. Joutuisin kadulle vaikka tekisin töitä koulun ohella niska hiessä all the time.
Sxatanan porvarit!
Opintovelkaa eli syömävelkaa saa kaikki, ei haittaa mitkään merkinnät tai ulosotot. Sinne vaan joukon jatkoksi.
Mene nyt hokemaan tota syömävelkaasi muualle, vai onko sulla muuta kuin tää palsta assiraasu.
Autan jo sen minkä pystyn uutta opiskelijaa, en voi enempää koska yksi lukiolainen asuu vielä kotona ja mulla on pienehköt tulot. Olen tässä maksanut asunnon takuuvuokran, ylioppilaskunnan jäsenmaksut, terveydenhoitomaksun jne lisäksi maksan puhelimen, vakuutukset ja ostan ruokaa kaappeihin. Huonekaluja olen ostanut myös ajatuksena, että autan alkuun uudella paikkakunnalla. Minulla ei ole mitään 500 euroa/kk antaa vaikka tapahtuisi mitä. En tiedä miten asumistuki muuttuu, mutta se on sen ajan murhe sitten.
Asperger?