En millään haluaisi olla äidistäni vastuussa, mutta vähän pakko kun asiat ei muuten hoidu
85v äiti on jo pahasti muistisairas ja asuu yksin kotona kotihoidon turvin. Minä maksan laskut ja käyn kaupassa. Kotihoito huolehtii lääkkeet eikä paljon muuta. Saan ravata etsimässä hukassa olevia tavaroita, hoidan lääkärikäynit ja milloin mitäkin. Ei ole ketään muuta, joka voisi tuurata, jos en pääse. Nyt lähden viikoksi lomalle, ostin kaapin täyteen ruokaa ja tuntuu että äiti on ihan heitteillä, mutta en voi uhrata koko elämääni. Ennenvanhaan näin hoidettavat asui vanhainkodissa. Älytöntä että omaisille sälytetään vastuu
Kommentit (60)
Halusin vain tulla antamaan myötätuntoni ja ajatukseni siitä, että vastentahtoinen omaishoitajuus on valtava tragedia ja terveysriski.
Nyt jään odottelemaan, miten moraalivammaiset "anna olla ja mitäs hyysäät"-tyypit saapuvat paikalle. Terve ja normaali ihminen ei voi jättää heitteille vanhempaansa, johon on syntynyt jo varhaislapsuudessa normaali kiintymuäyssuhde. Tragedia on siinä, että tämä yhteiskunta tietoisesti hyväksikäyttää omaisia. Etenkin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos et hoida, niin joku muu hoitaa viranpuolesta. Mietippä sitä.
Ei, vaan asiat jää sitten hoitamatta. Vai kuka tulee viran puolesta etsimään hukassa olevat silmälasit, tai avaa lukkoon menneen kännykän? Tai saattaa hammaslääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Halusin vain tulla antamaan myötätuntoni ja ajatukseni siitä, että vastentahtoinen omaishoitajuus on valtava tragedia ja terveysriski.
Nyt jään odottelemaan, miten moraalivammaiset "anna olla ja mitäs hyysäät"-tyypit saapuvat paikalle. Terve ja normaali ihminen ei voi jättää heitteille vanhempaansa, johon on syntynyt jo varhaislapsuudessa normaali kiintymuäyssuhde. Tragedia on siinä, että tämä yhteiskunta tietoisesti hyväksikäyttää omaisia. Etenkin naisia.
Kyllä yhteiskunta hoitaa. Ihan lakiin perustuen.
Ennenvanhaan vanhukset kylläkin hoidettiin jälkeläisten voimin. Kunnantalo oli vaihtoehto vain jos omaisia ei ollut.
En suostuisi elämääni pilaamaan. Kuuluu johonkin hoitolaitokseen.
Sinähän voit ostaa äidillesi hoitoapua kotiin. Sitä saa rahalla yksityiseltä puolelta.
Mietipä, kuinka monta vuotta äitisi on käyttänyt sinun asioidesi hoitamiseen. Tuossako on kiitos siitä?
No onko teillä hakemus voimassa hoitomaitokseen? Tilapäispaikoillehan pääsee viikoksi jos on kotihoidon piirissä.
Hah! Ei ennenvanhaan edes ollut mitään vanhainkoteja. Suku hoiti tai joutui vaivaistaloon.
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan vanhukset kylläkin hoidettiin jälkeläisten voimin. Kunnantalo oli vaihtoehto vain jos omaisia ei ollut.
Olen 70-luvulla käynyt usein vierailuilla vanhainkodissa. Siellä oli vanhoja sukulaisia, kyläläisiä, naapureita. Olivat ihan tyytyväisiä (eikä dillä tavalla kuin vanhusten tapa selittää "kaikki on niin hyvin") Kävivät keskenään markkinoilla bussilla, valittavat pahasta euuasta ja kävivät lampaajalla ja sukujuhlissa jne. Nykyään laitoshoitoon pääsee vasta, kun on täysin kyvytön hoitamaan itseään...
Vierailija kirjoitti:
Mikset laita vanhainkotiin?
Miten sinne laitetaan?? Oli jo eksyminen, 1kk kriisipaikalla ja kotiutus. Ei toivettakaan päästä edes jonoon. Kun vanhus syö itse (jos syö) , pukee itse, käy vessassa itse, niin mukamas pärjää kotona.
Sitten kun eksyy pari kolme kertaa pakkasella vähissä vaatteissa, vois EHKÄ jo päästäkin. Tai sitten laitetaan vaan ovihälytin.
Ap
Jos lähdet viikoksi pois eikä ruokahuollosta ole sovittu mitään, mielestäni sun on aika ottaa asia esille kotihoidon kanssa. Heidän on huolehdittava, että ruoka tulee äidillesi säännöllisesti tarjolle ja että hän myös syö sen.
Vierailija kirjoitti:
Hah! Ei ennenvanhaan edes ollut mitään vanhainkoteja. Suku hoiti tai joutui vaivaistaloon.
Kyllä mun isovanhemmat oli vanhaikodissa
Vierailija kirjoitti:
No onko teillä hakemus voimassa hoitomaitokseen? Tilapäispaikoillehan pääsee viikoksi jos on kotihoidon piirissä.
Hakemukset menee palveluohjaajan kautta. Viimeisen käynnin tulos oli kotihoidon tunneista vähentäminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun isovanhemmat oli vanhaikodissa
Varmasti oli, kun ovat sen verran nuoria. Ennen vanhaan eli esim. 1920-luvulla ei todellakaan ollut mitään vanhankoteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvulla käynyt usein vierailuilla vanhainkodissa. Siellä oli vanhoja sukulaisia, kyläläisiä, naapureita. Olivat ihan tyytyväisiä (eikä dillä tavalla kuin vanhusten tapa selittää "kaikki on niin hyvin") Kävivät keskenään markkinoilla bussilla, valittavat pahasta euuasta ja kävivät lampaajalla ja sukujuhlissa jne. Nykyään laitoshoitoon pääsee vasta, kun on täysin kyvytön hoitamaan itseään...
70-luku ei ole ennen vanhaan
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voit ostaa äidillesi hoitoapua kotiin. Sitä saa rahalla yksityiseltä puolelta.
Silmälasit hukassa nyt. Lähteekö ne etsimään?
Jos et hoida, niin joku muu hoitaa viranpuolesta. Mietippä sitä.