Nyt kun opiskelijoilta leikataan, meinaatteko alkaa tukemaan opiskelevia nuorianne enemmän rahallisesti
Kommentit (119)
Ei siihen lainaan kuole. ennenkin otettiin. ainakin osa. sponssaan kyllä lisäksi.
Mua ei kotoa pystytty tukemaan jotain pientä ruoka-apua enempää, itsekään en juuri enempään pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta mitenkään. Tuemme jo nyt paljon ja aiomme jatkaa sitä.
Sama. Maksan tytön vuokran ja puhelinlaskun sekä ostan ruokaa sekä isommat hankinnat. Pitäkööt opintotuen rilluttelurahanaan.
Oppiiko tuolla tavalla töitä tekemään tai hakemaan tukia tarvittaessa? Mitä jos hän jää sairauden vuoksi työttöämäksi valmistumisen jälkeen, jatkatteko maksamista? Seurasin sivusta kun varakkaalla loppui työt ja oli hänellä hankalaa, kun ei osannut Kela-asioita hoitaa. Aina oli maksanut kaikesta muille, että muut hoitaa. Kun ei ollut varaa maksaa muille ja joutui itse hoitamaan asioita, ei osannut ja oli ahdingossa tuo akateemisesti koulutettu ihminen.
Lässyn lää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli reilusti pienemmät opintorahat kuin nykyään. Lisäksi vanhempien tulot vaikuttivat vielä 19-vuotiaankin opintorahaan eli en saanut sitä aluksi ollenkaan, vaikka asuin toisella paikkakunnalla opintojen vuoksi. Kotoa en saanut mitään kompensaatiota. Omaa lasta kohtelen toisin.
Minulle taas maksettiin vanhempieni puolesta kaikki välttämätön, ettei opintolainaa tarvinnut ottaa. Omiani kohtelen samoin.
Eli sun maailmassa mikään ei ole muuttunut 30v aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen lainaan kuole. ennenkin otettiin. ainakin osa. sponssaan kyllä lisäksi.
Ei kuole, mutta kyllähän se vituttaa takaisin maksaa, kun on syömävelka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli reilusti pienemmät opintorahat kuin nykyään. Lisäksi vanhempien tulot vaikuttivat vielä 19-vuotiaankin opintorahaan eli en saanut sitä aluksi ollenkaan, vaikka asuin toisella paikkakunnalla opintojen vuoksi. Kotoa en saanut mitään kompensaatiota. Omaa lasta kohtelen toisin.
Minulle taas maksettiin vanhempieni puolesta kaikki välttämätön, ettei opintolainaa tarvinnut ottaa. Omiani kohtelen samoin.
Eli sun maailmassa mikään ei ole muuttunut 30v aikana.
Eipä ainakaan huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
500e/kk olen antanut tähän asti. Ei juuri ole itsellä varaa nostaa määrää.
Sama juttu, 500 minäkin annan ja se menee kokonaan vuokraan. Lisäksi ostan vaatteet, maksan kännykän ja matkaliput kotiin. Lisäksi maksoin liki 2000 äkillisestä juurihoidosta jälkihoitoineen, kunnalliselle kun ei päässyt.
Olen valmis kiristämään omaa kulutustani opiskelevan lapsen hyväksi, sillä lainaa en hakua hänen missään nimessä ottavan. Sen verran kovat korot ja pitkät opiskeluajat.
Eihän opiskelijoilta edes leikata mitään. Aikuiskoulutustukea saavat vain työssäkäyvät keski-ikäiset, joilla on työpaikka olemassa. He voivat ihan hyvin käydä siellä töissään opintojen rinnalla kun tuki poistuu.
Ap, aion tukea jatkossakin, ei tarvitse ottaa lainaa.
Poika aloittaa nyt yliopistossa 3.vuoden ja toinen samanlainen jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta mitenkään. Tuemme jo nyt paljon ja aiomme jatkaa sitä.
Sama. Maksan tytön vuokran ja puhelinlaskun sekä ostan ruokaa sekä isommat hankinnat. Pitäkööt opintotuen rilluttelurahanaan.
Oppiiko tuolla tavalla töitä tekemään tai hakemaan tukia tarvittaessa? Mitä jos hän jää sairauden vuoksi työttöämäksi valmistumisen jälkeen, jatkatteko maksamista? Seurasin sivusta kun varakkaalla loppui työt ja oli hänellä hankalaa, kun ei osannut Kela-asioita hoitaa. Aina oli maksanut kaikesta muille, että muut hoitaa. Kun ei ollut varaa maksaa muille ja joutui itse hoitamaan asioita, ei osannut ja oli ahdingossa tuo akateemisesti koulutettu ihminen.
Lässyn lää.
No ei se Kela-asioiden hoitaminen mitään rakettitiedettä sentään ole! Itse yritän opettaa lapseni hoitamaan niitä asioita jotenkin muuten kuin Kelan tuilla
Katsokaa antajat myös että opinnot edistyy ja siellä yliopistossa ei olla vuosikausia vaan valmistutaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Mitä he heiltä leikkaavat ja milloin?
Lue se hallitusohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Eihän opiskelijoilta edes leikata mitään. Aikuiskoulutustukea saavat vain työssäkäyvät keski-ikäiset, joilla on työpaikka olemassa. He voivat ihan hyvin käydä siellä töissään opintojen rinnalla kun tuki poistuu.
Kannattaisi lukaista hallitusohjelma. Opiskelijat tiputetaan pois asumistuelta.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa antajat myös että opinnot edistyy ja siellä yliopistossa ei olla vuosikausia vaan valmistutaan myös.
Älä sinä siitä huoli, sinultahan se ei ole mitään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500e/kk olen antanut tähän asti. Ei juuri ole itsellä varaa nostaa määrää.
Maksatko myös lahjaverot hänen puolestaan?
Tiedoksi, että omaa lastaan saa elättää ihan hamaan tappiin asti ilman lahjaveroa. Pitää vaan suoraan maksaa vuokrat ym. laskut sekä antaa vaikka rinnakkaiskortti ruokaostoksia varten.
Harmittaaako?
Olen maksanut autokoulun, kävi lukiossa ollessa, läppärin, kännykän, lukio kirjat pitkää matikkaa myöten, fyke jne. Pariin kitaraan rahat, akustinen ja sähkö. Tietokone kun oli peruskoulussa, tiekonetuoli , huonekaluja kämppään. Ei enää tarvi multa rahaa kun on työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sinä siitä huoli, sinultahan se ei ole mitään pois.
On se. Se on palstapersulta kaikki pois jos sinun opiskelijasi elää sinun rahoillasi.
Kannattipa taas äänestää kokoomusta ja persuja. Keskiluokka maksaa otsa hiessä lastensa opiskelutkin.
Onneksi pappa betalar on normimeininkiä kokoomusnuorten parissa ennestään. Haluavat kunnon luokkayhteiskunnan, jossa rahvas vähintään velkaantuu kunnolla jos uskaltaa kouluttautua.