Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun opiskelijoilta leikataan, meinaatteko alkaa tukemaan opiskelevia nuorianne enemmän rahallisesti

Vierailija
22.06.2023 |

Vai laitatteko ottamaan velkaa?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta mitenkään. Tuemme jo nyt paljon ja aiomme jatkaa sitä.

Sama. Maksan tytön vuokran ja puhelinlaskun sekä ostan ruokaa sekä isommat hankinnat. Pitäkööt opintotuen rilluttelurahanaan.

Oppiiko tuolla tavalla töitä tekemään tai hakemaan tukia tarvittaessa? Mitä jos hän jää sairauden vuoksi työttöämäksi valmistumisen jälkeen, jatkatteko maksamista? Seurasin sivusta kun varakkaalla loppui työt ja oli hänellä hankalaa, kun ei osannut Kela-asioita hoitaa. Aina oli maksanut kaikesta muille, että muut hoitaa. Kun ei ollut varaa maksaa muille ja joutui itse hoitamaan asioita, ei osannut ja oli ahdingossa tuo akateemisesti koulutettu ihminen. 

Kyllä se on vaan niin päin, että köyhyys periytyy. Köyhän lapset oppivat eteviksi tuenhakijoiksi ja rikkaitten penskoista tulee niiden tukihakemusten hylkääjiä. Itse tuen lapsia vaikka väikkäriin asti. Niin tekivät omatkin vanhempani.

Olen tukihakemusten "hylkääjä", en rikkaiden penska, aika vaatimaton palkkakin tässä on. Rikkaiden penskat hakeutuu muualle.

Vierailija
102/119 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500e/kk olen antanut tähän asti. Ei juuri ole itsellä varaa nostaa määrää.

Maksatko myös lahjaverot hänen puolestaan?

Mikäli tuki on esim. vuokranmaksu tai muu elinkustannuksen hoitaminen, lahjaveroa ei tarvitse maksaa.

Lainaus verottajan sivulta: "

Lahjaveroa ei tarvitse maksaa siitä, että maksaa toisen puolesta päivittäisiä elämisen kuluja, opiskelumaksuja tai muita kasvatus-, koulutus- tai elatusmenoja. Voit siis maksaa toisen puolesta esimerkiksi vuokran, sähkön, koulukirjat tai ruokaostokset. Tällaisesta lahjoituksesta ei tarvitse maksaa lahjaveroa, jos lahjansaaja ei voi käyttää lahjaa muuhun tarkoitukseen. Käytännössä sinun pitää maksaa laskut tai kulut suoraan esimerkiksi vuokranantajalle tai ruokakauppaan.

Jos annat lahjansaajalle rahaa kulujen kattamiseen, kyse on verollisesta lahjasta, josta lahjansaajan pitää maksaa lahjaveroa. Lahjoituksesta pitää maksaa lahjaveroa, koska lahjansaaja voisi käyttää rahat muuhunkin tarkoitukseen."

Kiitos!

Tämä oli hyvä asia tietää, jotenkin mennyt "ohi" ja onkin jo ns säädelty ja venkslattu, että miten annetaan rahaa ettei ylity rajat, nyt ei enää tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Se kaikki on sitten pois minun ostovoimastani (palvelut, merkkituotteet, matkustus) ja valuu kaupan duopolille peruselintarvikkeina. 

Vierailija
104/119 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttelen joka kk maksamalla vuokran.

Vierailija
105/119 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Se kaikki on sitten pois minun ostovoimastani (palvelut, merkkituotteet, matkustus) ja valuu kaupan duopolille peruselintarvikkeina. 

Käy hakemassa ruokajaosta niin ei valu.

Vierailija
106/119 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorella on opintotuki ja asumistuki yhteensä n 500€/kk. Kaikki kulut maksetaan hänelle, joten tuo 500€ jää käytännössä humputteluun.

Opiskelijalounaan maksaa kyllä itse. On saanut säästöön ihan mukavasti rahaa opintojen aikana.

Vierailija
107/119 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhänä opiskelijana melkein harmittaa lukea miten paljon toiset saavat apua, mutta eipä se minulta ole pois.

Onneksi opiskelen Jyväskylässä ja opiskelijakämppä on halpa, yliopistolle jaksaa kävellä kuten kaupungillakin, joten täällä pärjää vaikka vähän kiristeltäisiinkin. Sisko sen sijaan on Helsingissä enemmän ongelmissa eikä pärjäisi käymättä opintojen ohessa töissä. Hirvittää ajatella miten pärjäisin itse siellä jos nyt tukia vielä kiristetään. En tiedä miten jaksaisin käydä töissä opintojen ohella, pelkät opinnotkin turhan haastavat

Vierailija
108/119 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä opiskelijana melkein harmittaa lukea miten paljon toiset saavat apua, mutta eipä se minulta ole pois.

Onneksi opiskelen Jyväskylässä ja opiskelijakämppä on halpa, yliopistolle jaksaa kävellä kuten kaupungillakin, joten täällä pärjää vaikka vähän kiristeltäisiinkin. Sisko sen sijaan on Helsingissä enemmän ongelmissa eikä pärjäisi käymättä opintojen ohessa töissä. Hirvittää ajatella miten pärjäisin itse siellä jos nyt tukia vielä kiristetään. En tiedä miten jaksaisin käydä töissä opintojen ohella, pelkät opinnotkin turhan haastavat

Paljonko sulla on vuokra?

Vierailija
109/119 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on vaikuttanut olevan haalarinuorisolla varaa riekkua kaupungilla vähän väliä.

Vierailija
110/119 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Vai he pärjäävät joiden vanhemmilla on massia laittaa lapsilleen kunnon olosuhteet. Köyhien lapset jäävät rannalle. Hyvä Suomi!

Vierailija
111/119 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on toistaiseksi pärjännyt kesätyötuloillaan, opintotuella ja asumislisällä. Jos hallituksen kaavailemat muutokset asumistukeen tulevat voimaan, hänen täytyy varmaan maksaa vuokraansa rahoista, joita säästimme hänelle USAssa opiskelua varten ja jotka hänellä nyt ovat sijoitettuna kun menikin Suomeen opiskelemaan. Niitä on yli 80000 joten eiköhän niillä pärjää.

Vierailija
112/119 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tuemme lapsiamme  1000 euroa kk opiskeluissa. Olen ostanut tietokoneenkin ja huonekalut kun tyttäremme ja poikamme opiskelee.Ruokarahaa 300 euroa kk annamme käteen.

Vierailija
113/119 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääli näitä kortistoon valmistuvia korviaan myöten syömäveloissa olevia.

Sääli sua kadehtijaa.

Vierailija
114/119 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mietti millä alalla on palkalliset harjoittelut niin lääkiksessä ainakin, palkattomien harkkojen teko on kiellettyä. EU ilmeisesti suunnittelee kieltävänsä palkattomat harjoittelut kaikilta.

Vierailija
115/119 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on toistaiseksi pärjännyt kesätyötuloillaan, opintotuella ja asumislisällä. Jos hallituksen kaavailemat muutokset asumistukeen tulevat voimaan, hänen täytyy varmaan maksaa vuokraansa rahoista, joita säästimme hänelle USAssa opiskelua varten ja jotka hänellä nyt ovat sijoitettuna kun menikin Suomeen opiskelemaan. Niitä on yli 80000 joten eiköhän niillä pärjää.

No jopas on vaikea tilanne🤣🤣

Vierailija
116/119 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo varaa 

Vierailija
117/119 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jopas on vaikea tilanne🤣🤣

En mä missään sanonut, että mun lapsella ois vaikea tilanne. Hänellä on asiat varsin hyvin. Harvalla opiskelijalla on säästössä tuollaisia summia. Hän toki haluaisi pitää rahoja jemmassa vaikka asunnon ostoa varten, mutta käyttää niitä elämiseen jos tarvitsee. Mulla itselläni ei ollut samanikäisenä säästössä kuin ehkä pari tonnia.

Vierailija
118/119 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskelija sai juuri erittäin hyvän osa-aikatyön ja asuu kotona (oma ovi, kylppäri, keittiö), ja me maksamme siis asumisen, ruoan, vakuutukset.

Hän maksaa matkalippunsa ja pienet menonsa.

Vaihtovuoden kulut maksamme myös.

Vierailija
119/119 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä me annamme rahaa niin kauan kun opiskelee. Kirjat olemme maksaneet lapsillemme ja tietokoneet. Harrastusrahaa pitää olla ja ruokarahaa koska ruoka on kallista. Maksoimme myös ajokortin toiselle lapselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän