Nyt kun opiskelijoilta leikataan, meinaatteko alkaa tukemaan opiskelevia nuorianne enemmän rahallisesti
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500e/kk olen antanut tähän asti. Ei juuri ole itsellä varaa nostaa määrää.
Maksatko myös lahjaverot hänen puolestaan?
Mikäli tuki on esim. vuokranmaksu tai muu elinkustannuksen hoitaminen, lahjaveroa ei tarvitse maksaa.
Lainaus verottajan sivulta: "
Lahjaveroa ei tarvitse maksaa siitä, että maksaa toisen puolesta päivittäisiä elämisen kuluja, opiskelumaksuja tai muita kasvatus-, koulutus- tai elatusmenoja. Voit siis maksaa toisen puolesta esimerkiksi vuokran, sähkön, koulukirjat tai ruokaostokset. Tällaisesta lahjoituksesta ei tarvitse maksaa lahjaveroa, jos lahjansaaja ei voi käyttää lahjaa muuhun tarkoitukseen. Käytännössä sinun pitää maksaa laskut tai kulut suoraan esimerkiksi vuokranantajalle tai ruokakauppaan.
Jos annat lahjansaajalle rahaa kulujen kattamiseen, kyse on verollisesta lahjasta, josta lahjansaajan pitää maksaa lahjaveroa. Lahjoituksesta pitää maksaa lahjaveroa, koska lahjansaaja voisi käyttää rahat muuhunkin tarkoitukseen."
Kiitos!
Tämä oli hyvä asia tietää, jotenkin mennyt "ohi" ja onkin jo ns säädelty ja venkslattu, että miten annetaan rahaa ettei ylity rajat, nyt ei enää tarvitse.
Totta kai. Se kaikki on sitten pois minun ostovoimastani (palvelut, merkkituotteet, matkustus) ja valuu kaupan duopolille peruselintarvikkeina.
Auttelen joka kk maksamalla vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Se kaikki on sitten pois minun ostovoimastani (palvelut, merkkituotteet, matkustus) ja valuu kaupan duopolille peruselintarvikkeina.
Käy hakemassa ruokajaosta niin ei valu.
Meillä nuorella on opintotuki ja asumistuki yhteensä n 500€/kk. Kaikki kulut maksetaan hänelle, joten tuo 500€ jää käytännössä humputteluun.
Opiskelijalounaan maksaa kyllä itse. On saanut säästöön ihan mukavasti rahaa opintojen aikana.
Köyhänä opiskelijana melkein harmittaa lukea miten paljon toiset saavat apua, mutta eipä se minulta ole pois.
Onneksi opiskelen Jyväskylässä ja opiskelijakämppä on halpa, yliopistolle jaksaa kävellä kuten kaupungillakin, joten täällä pärjää vaikka vähän kiristeltäisiinkin. Sisko sen sijaan on Helsingissä enemmän ongelmissa eikä pärjäisi käymättä opintojen ohessa töissä. Hirvittää ajatella miten pärjäisin itse siellä jos nyt tukia vielä kiristetään. En tiedä miten jaksaisin käydä töissä opintojen ohella, pelkät opinnotkin turhan haastavat
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä opiskelijana melkein harmittaa lukea miten paljon toiset saavat apua, mutta eipä se minulta ole pois.
Onneksi opiskelen Jyväskylässä ja opiskelijakämppä on halpa, yliopistolle jaksaa kävellä kuten kaupungillakin, joten täällä pärjää vaikka vähän kiristeltäisiinkin. Sisko sen sijaan on Helsingissä enemmän ongelmissa eikä pärjäisi käymättä opintojen ohessa töissä. Hirvittää ajatella miten pärjäisin itse siellä jos nyt tukia vielä kiristetään. En tiedä miten jaksaisin käydä töissä opintojen ohella, pelkät opinnotkin turhan haastavat
Paljonko sulla on vuokra?
Kovasti on vaikuttanut olevan haalarinuorisolla varaa riekkua kaupungilla vähän väliä.
Tietenkin. Vai he pärjäävät joiden vanhemmilla on massia laittaa lapsilleen kunnon olosuhteet. Köyhien lapset jäävät rannalle. Hyvä Suomi!
Mun lapsi on toistaiseksi pärjännyt kesätyötuloillaan, opintotuella ja asumislisällä. Jos hallituksen kaavailemat muutokset asumistukeen tulevat voimaan, hänen täytyy varmaan maksaa vuokraansa rahoista, joita säästimme hänelle USAssa opiskelua varten ja jotka hänellä nyt ovat sijoitettuna kun menikin Suomeen opiskelemaan. Niitä on yli 80000 joten eiköhän niillä pärjää.
Me tuemme lapsiamme 1000 euroa kk opiskeluissa. Olen ostanut tietokoneenkin ja huonekalut kun tyttäremme ja poikamme opiskelee.Ruokarahaa 300 euroa kk annamme käteen.
Vierailija kirjoitti:
Sääli näitä kortistoon valmistuvia korviaan myöten syömäveloissa olevia.
Sääli sua kadehtijaa.
Joku mietti millä alalla on palkalliset harjoittelut niin lääkiksessä ainakin, palkattomien harkkojen teko on kiellettyä. EU ilmeisesti suunnittelee kieltävänsä palkattomat harjoittelut kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on toistaiseksi pärjännyt kesätyötuloillaan, opintotuella ja asumislisällä. Jos hallituksen kaavailemat muutokset asumistukeen tulevat voimaan, hänen täytyy varmaan maksaa vuokraansa rahoista, joita säästimme hänelle USAssa opiskelua varten ja jotka hänellä nyt ovat sijoitettuna kun menikin Suomeen opiskelemaan. Niitä on yli 80000 joten eiköhän niillä pärjää.
No jopas on vaikea tilanne🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas on vaikea tilanne🤣🤣
En mä missään sanonut, että mun lapsella ois vaikea tilanne. Hänellä on asiat varsin hyvin. Harvalla opiskelijalla on säästössä tuollaisia summia. Hän toki haluaisi pitää rahoja jemmassa vaikka asunnon ostoa varten, mutta käyttää niitä elämiseen jos tarvitsee. Mulla itselläni ei ollut samanikäisenä säästössä kuin ehkä pari tonnia.
Mun opiskelija sai juuri erittäin hyvän osa-aikatyön ja asuu kotona (oma ovi, kylppäri, keittiö), ja me maksamme siis asumisen, ruoan, vakuutukset.
Hän maksaa matkalippunsa ja pienet menonsa.
Vaihtovuoden kulut maksamme myös.
Joo kyllä me annamme rahaa niin kauan kun opiskelee. Kirjat olemme maksaneet lapsillemme ja tietokoneet. Harrastusrahaa pitää olla ja ruokarahaa koska ruoka on kallista. Maksoimme myös ajokortin toiselle lapselle.
Olen tukihakemusten "hylkääjä", en rikkaiden penska, aika vaatimaton palkkakin tässä on. Rikkaiden penskat hakeutuu muualle.