Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus aikoo leikata lastensuojelun jälkihuollosta. Tässä ei ole ehkä ymmärretty tai haluttu ymmärtää kuinka julma ratkaisu tämä on.

Vierailija
22.06.2023 |

Erityisesti mietityttää kristillisdemokraattien tekopyhyys. Kuinka jollain tavalla armoon pohjautuva ajatuskuvio sallii tämän?

Mielenkiintoinen kirjoitus aiheesta:

Yle: Auli Viitalan kolumni: Hallitus aikoo leikata lapsilta, jotka ovat saaneet vähiten

https://yle.fi/a/74-20037535

Kommentit (209)

Vierailija
181/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkihuolto on täysin olematonta, kyllä se raha on mennyt johonkin muuhun jos sellaista on.

Vierailija
182/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän kaiken jälkeen Kristiilisdemokraattien on turha sanallakaan enää mainitse abortti-sanaa eduskunnassa.

Orpon ja Purran hallitusohjelma on niin ristiriitainen ja turhaa puhua lapsiystävällisyydestä. Pitääkö ne tosiaan noin tyhmänä äänestäjiä, lisätään 3€ pallo äitiyspakkaukseen, jotta lapset liikuisi enemmän, kun samaan aikaan uimahallimaksut yms. nousevat, kun arvonlisävero nousee 10% :sta 14%.

Korjaan, pallo vastasyntyneille jotka osaavat hädintuskin liikuttaa raajojaan. Mutta tämähän on Kokoomuslaista politiikkaa. Vauvaikä ei ole mikään tekosyy maata aloillaan kotona! Ylös, ulos ja lenkille, läski ja laiska työtön loinen vauva!

Pallosta ehtii myös mennä ilmat pihalle ennenkuin lapsi osaa kävellä ja sillä pelata. Täysin todellisuudesta vieraantuneita kokkareet. Varmaan seuraavaksi pakkomyyvät siihen pumppuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku kansalaisjärjestö voisi alkaa hoitamaan tätäkin asiaa, että tarjoaisi apua nuorille? Suomesta puuttuu hyväntekeväisyyskulttuuri, rikkailla olisi kuitenkin rahaa ja joku eläkeläinen voisi tehdä pientä korvausta vastaan työtä nuorten auttamiseksi, kuten lapsiperheidenkin eteen tehdään.

Suomi pyörii jo nyt naisten tekemän ilmaisen hyväntekeväisyystyön varassa.

Vierailija
184/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkihuoltoa sivusta seuranneena, niin onhan se ihan rahansyytämistä. 

Elämä on sellaista, että nuoren ihmisen kannattaa pärjätä omillaan, se on terveellistä ja sitä tärkeämpää mitä huonompi tausta. 

Nämä systeemit on vaan sellaisia missä ei ole mitään tulosvastuuta, vaikka vielä olisi ihmiset kyseessä. 

Suomessa periaatteessa kaikki kouluam.pu.miset olisi voinut välttää ja säästää kymmenien lasten ja nuorten henki, jos tekijä olisi saanut riitävää apua.

Kaikissa tapauksessa yhdistää sama piirre, kaikkien tekijän vanhemmat ovat yrittäneet hakea loputtomasti apua, jopa 10v, ilman, että ovat saaneet sitä. Tekijät ovat odottaneet vuosia jonossa apua, saamatta sitä.

Lapsen kohdalla se apu pitäisi tulla tässä ja nyt, eikä 5v tai 10v päästä, sillä silloin se on myöhäistä.

Ironista tosin, tämän Orpo ja Purra ovat hoksanneet ja lisäneet määrärahaa vankiloihin.

Tämä viesti riipaisi syvältä. Olen itse yksi niistä Jokelan lapsista, jotka saivat kärsiä seuraukset siitä ettei nuorten mt-ongelmien hoidosta pidetty huolta vaan leikattiin ja leikattiin. Myös meidän jälkihoito laiminlyötiin. Olin noin 18v kun Sipilä romutti mt-hoitoja entisestään muun kurjuuttamisen ohella. Nyt olen 30-vuotias, yhä vieläkin vasta hakemassa apua, mutta nyt myös potentiaalisesti vaarallinen kanssaihmisille koska saan väkivaltaisia hermoromahduksia. Mutta leikataan leikataan! Joku teki hyvän tilin tälläkin.

Vierailija
185/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo esitykset on vielä tavallaan ehdotelmia.

Niitä ei lyöty lukkoon.

Meinaatko että pelottelevat vaan, jotta ihmiset tyytyy hiljaa siihen lopulliseen ehdotukseen joka tulee, kun se ei ole yhtä kohtuuton, vain 90%? Höpönlöpö.

Vierailija
186/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa, että jälkihuolto on 25- vuotiaaksi asti. Riittäisi 21v.

Vierestä seurannut. Niin onhan noilla ihan ruhtinaalliset olot. Oma kämppä 16-18-vuotiaana (ja ei siis mikään solu tai kimppakämppä) ja toimeentulo elämiseen kunnalta. Voi ryhtyä ilman huolen häivää yksinasujaksi 16-vuotiaana. Ei normiperheillä ole varaa ostaa/vuokrata omaa asuntoa lapsilleen. Vain rikkailla, ja kaikkein köyhimmillä sossun maksaessa. On varmaan ollut kurjaa se pudotus todellisuuteen sitten 25-vuotiaana. Mutta eikös 16-18-vuotiaana saisi jo opiskelija-asunnon ja asumistukea siihen, jos ei olisi kotiin menemistä?

Kummasta olet kateellinen. Eiköhän noilla olisi ruhtinaalliset olot jos saisivat olla kotona rakastavan perheen luona turvallisissa oloissa.

Huokaus. Empatiakykyä toisilla 0.

Vierailija
187/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla se riittääkin. Amis ja töihin. Silti on hyvä olla joku sossukontalti. 21v ilman vanhempien tai aikuiset tukea, on aika turvaton. Itse muutin yksin Helsinkiin 19 vuotiaana ja siitä asti olen asiani itse hoitanut. Mutta paljon tukea ja neuvoja olen saanut tähän asti kotoa. Satasen joululahja on aika kiva ja neuvot veroilmoituksessa yms. Ihan totaali yksinäisyyttä ei tajua, jos tukiverkot on kunnossa.

Mä muutin lukion jälkeen sisäoppilaitokseen, jossa asuttiin asuntolassa 2 ihmistä samassa huoneessa, ja vuoden jälkeen Hesaan opiskelemaan. Solukämppä Hoasilta. Oli ihan tarpeeksi musta. En olisi tarvinnut enempää tuossa vaiheessa.

Olitko jälkihuollon asiakkaana though?

Vierailija
188/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kaiken jälkeen Kristiilisdemokraattien on turha sanallakaan enää mainitse abortti-sanaa eduskunnassa.

Orpon ja Purran hallitusohjelma on niin ristiriitainen ja turhaa puhua lapsiystävällisyydestä. Pitääkö ne tosiaan noin tyhmänä äänestäjiä, lisätään 3€ pallo äitiyspakkaukseen, jotta lapset liikuisi enemmän, kun samaan aikaan uimahallimaksut yms. nousevat, kun arvonlisävero nousee 10% :sta 14%.

Korjaan, pallo vastasyntyneille jotka osaavat hädintuskin liikuttaa raajojaan. Mutta tämähän on Kokoomuslaista politiikkaa. Vauvaikä ei ole mikään tekosyy maata aloillaan kotona! Ylös, ulos ja lenkille, läski ja laiska työtön loinen vauva!

Pallosta ehtii myös mennä ilmat pihalle ennenkuin lapsi osaa kävellä ja sillä pelata. Täysin todellisuudesta vieraantuneita kokkareet. Varmaan seuraavaksi pakkomyyvät siihen pumppuja.

Hyväveliverkostosta löytynee kyllä pumppumyyjiä!

Vierailija
189/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristillisillä on halu puoltaa vain syntymättömiä lapsia, ne niin mukavasti eivät juuri tarvitse palveluita, se on niin helppoa. Muiden lasten kohdalla pätee, ettei kenellekään annteta enempää kuin jaksaa kantaa ja herran haltuun ja silleen. Ajatuksia ja rukouksia (ja oikeistolaista politiikkaa). Muiden kuin eläkeläisten ei kannata äänestää niitä.

Saavat sitten lestadiolaisäidit lisää sijoituslapsia kun oma kantokyky loppuu neljissä kymmenissä ja näistä lapsista maksetaan paremmin.

Vierailija
190/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea päätös. Minusta tuo vähentää nuorten kyttäämistä ja sairasta kontrollointia, varsinkin niiden kohdalla joilla ei ole alkoholiongelmaa tms. Aineidenkäyttäjät taas voivat etsiä avun muualta. On myös aikuisia varmaankin saatavilla edelleen, sukulainen tai henkilö jolle voi soitella. Rahan määrä taas on liian pieni yleensä köyhillä, opiskelijoilla ja kaikilla, sillä ei tule toimeen. 

Vierailija
191/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea päätös. Minusta tuo vähentää nuorten kyttäämistä ja sairasta kontrollointia, varsinkin niiden kohdalla joilla ei ole alkoholiongelmaa tms. Aineidenkäyttäjät taas voivat etsiä avun muualta. On myös aikuisia varmaankin saatavilla edelleen, sukulainen tai henkilö jolle voi soitella. Rahan määrä taas on liian pieni yleensä köyhillä, opiskelijoilla ja kaikilla, sillä ei tule toimeen. 

Kai tiedät että jälkihuolto on asiakkaalle täysin vapaaehtoista? Missä siis se kyttäys ja sairas kontrollointi?

Vierailija
192/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tehtiin varmaan satoja lastensuojeluilmoituksia, mutta koskaan ei otettu huostaan, vaikka aiheita kyllä olisi ollut. Ilmeisesti sujui koulussa liian hyvin, vaikka kyse oli siitä, että pakenin kotiolojani läksyihin yms. Parikymppisenä pakeneminen ei enää auttanut vaan mielenterveydelliset ongelmat vyöryivät päälle. Hoidosta piti tapella, tapella ja tapella. Nykyään olen kolmissakymmenissä ja takana on pitkä hoito, joka kyllä auttoi osaan asioista hyvinkin, mutta osaan ei. Opiskelin tutkinnon, mutta en jaksa enää tapella työpaikoista. Olen koko ikäni sinnittellyt jaksamiseni äärirajoilla enkä enää halua tehdä sitä. En jaksa tapella. En jaksa pelata mitään pelejä. Haluan vain käydä töissä, tulla kotiin, käydä harrastuksessa ja tulla kotiin ja elää rauhassa. En halua koko ajan taistella olemassaolostani.

Halaus sinulle!

Olen kokenut samantyylisiä juttuja, ja nyt neljäkymppisenä en jaksa enää vääntää perusasioista kuten terveydenhuollosta. Viimeksi keväällä eräs virkailija sanoi, että minua on kohdeltu väärin ja olen oikeutettu tekemään aiheesta valituksen- mutta en halunnut edes ajatella asiaa. Kun 25 vuotta on vääntänyt yhdestä jaksosta terapiaa, kahdesta kuntoutuskartoituksesta sekä oikeudesta edes olla olemassa, takki alkaa olla tyhjä.

Nuorempana halusin vain hoitoa, nyt haluan olla vain rauhassa. Viekää tuet jos on pakko, minua ei enää kiristetä tai juoksuteta.

Just tällaisia nämä sossulandian kasvatit ovat. Elämä on vääntämistä ja jaksamista ja tukia. Toivottavasti joskus tajuatte kupletin juonen. Minulla ei ollut mitään tuommoisia ongelmia, ei vääntämistä ja jaksamista, kun en joutunut mukaan sossun pyöritykseen. Traumoja on kanssa, mutta ne on hoidettu vähäisten läheisten (oikeastaan vain 1kpl tietää edes olleensa osallisena mun traumojen korjaamisessa) kesken ja itse ja lopputulos on, että olen ollut jo pitkään terve, työkykyinen, naimisissa ja lapset terveitä ja hyvinvoivia eikä mitään tarvetta kenenkään muka-tuelle. 

Et ehkä huomaa itse että sinulla on vielä paljon työstettävää.

EIkö Suomessa saa olla talousliberaali vai mitä tarkoitat?

Mikä näistä on kielletty tarkalleen ottaen:

kapitalismi

hyvätuloisuus

arvokonservatismi

pitkä avioliitto

lapsien saaminen

töissäkäynti

sosialismin kritiikki

julkisten palvelujen kritiikki

Vai tuliko tekstiini jokin yksittäinen sinua hiertävä sanavalinta, jonka perusteella näet, että tarvitsen jotakin "työstöä"? 

Sori, mutta olet vähän epäselvä kirjoittaja, siksi kysely. Itse yritän olla mahdollisimman selväsanainen netissä. 

Ylimielisyys. Koska sinulla kävi tuuri, niin muidenkin pitää nostaa itsensä samalle tasolle. Pistää jalkaan saappaat, vaikka heillä ei ole edes kenkiä.

Vierailija
193/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään henkilön joka on jälkihuollossa, oli nuorena pienen hetken sijoitettuna. Perheessä asiat oli hyvin, mutta motivaatio ongelmia koulun kanssa.

Sanoo syyksi miksi otti jälkihuollon raha. Hänelle maksetaan harrastukset, asuminen, sanomalehdet, bensat... ihan kaikki. Siihen päälle saa muut opiskelijan tulot vaikka kumppani käy töissäkin. Sossu maksoi jopa heidän uuden talon remonttia, mikä on mielestäni todella väärin kun puhutaan aikuisista joilla menee hyvin. Jos on sijoituksessa hetken lapsena, miksi vielä reilusti yli parikymppisille maksetaan kaikki veronmaksajien rahoilla.

Jos te kokkareet koette ajavanne oikeita asioita niin miksi pitää perustella ne valehtelemalla? Vieläpä asiasta joka on helppo tarkistaa, josta jäätte heti kiinni. Ei todellakaan makseta kaikkea, saati jotain remontteja.

Vierailija
194/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi- ja perhevihamielinen hallitus

Historian naisvaltaisin hallitus. Mitä muuta odotit?

Vierailija
195/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, samoin voi ihmetellä miten KD:n arvomaailma näyttää sopivan yhteen persujen kanssa, vaikka muuta voisi noin äkkiseltään ajatella.

Vierailija
196/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sillä uskotaan säästettävän 24 miljoonaa euroa."

Suomen valtion velkaantuminen on keskimääräistä eurooppalaista tasoa. Ymmärrän että pelottelulla saatiin ihmiset äänestämään nykyinen hallitus valtaan, se on näköjään pelin henki, mutta tämä on jo puhdasta sadismia.

Mutta sen seuraukset maksavat 240 miljoonaa euroa.

Vierailija
197/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi- ja perhevihamielinen hallitus

Historian naisvaltaisin hallitus. Mitä muuta odotit?

Nainen on naiselle susi.

Vierailija
198/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol. On niin ristiriidassa tavoitteiden kanssa missä laitetaan koulut kuntoon ja tuodaan kaduille rauha kuin vai voi olla. Näkee kyllä miten harhaisia henkilöitä tuolla istuu, kun kuvittelevat kännyköiden olevan syyllisiä levottomuuksiin ja väkivaltaisuuksiin. 

Niin sossut ja koulut on saanut hassata vuosikymmenet jo kohta, vonkuen joka käänteessä lisää rahaa ja kun tulokset on nämä, kun asiat menee vaan alaspäin eikä mitään kehitystä pystytä raportoimaan, (vanhempien statuksen vaikutus lapsen koulutusmenestykseen edelleen sama), niin luonnollisesti lisää rahaa vain pitäisi laittaa näihin hurupäiden unelmiin. 

Ei se rahoituksen anelu ja tason romahtaminen johdu siitä että rahaa olisi syydetty, vaan nimenomaan siitä ettei sitä anneta, leikataan vain enemmän ja enemmän.

Vierailija
199/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta voin kertoa, että nuorelle hommataan kämppä ja huonekalut ja kaikki. Ei mene kauaa, kun kaikki on myyty ja ostettu huumeita tai muuta hömppää.

Joten ymmärrän ratkaisun

Se millainen itse olet/olit ei tarkoita että muut nuoret on.

Vierailija
200/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol. On niin ristiriidassa tavoitteiden kanssa missä laitetaan koulut kuntoon ja tuodaan kaduille rauha kuin vai voi olla. Näkee kyllä miten harhaisia henkilöitä tuolla istuu, kun kuvittelevat kännyköiden olevan syyllisiä levottomuuksiin ja väkivaltaisuuksiin. 

Niin, kyllähän ne 25 vuotiaat ovat siellä peruskoulussa juuri niitä pahimpia ongelma aiheuttajia. Suosittelen ajattelemaan, pelkän vihaamisen lisäksi. Ulosanti olisi vähän järkevämpää

Voisit kävellä 10 metriä taaksepäin ja katsella asioita hieman laajemmasta näkövinkkelistä. Hallituksen useat toimet ovat omiaan lisäämään lasten ja nuorten (tavallisimmin määritelty 15-24 vuotiaiksi) pahoinvointia.

Kun yksi väittämä todetaan järjettömäksi, vedotaan että löytyy paljon muitakin. Kumpia löytyy enemmän, uudistuksia jotka PARANTAVAT lasten oloja vai huonontavia?