Lääkäri ehdotti vatsavaivojen hoitoon viljatonta ruokavaliota
Ihan mielelläni kokeilen, jospa siitä olisi apua.
Onko kellään kokemusta asiasta, saisin ideoita syömisistä?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä viljaton tässä tilanteessa tarjoittaa?
Onko riisi, hirssi, kvinoa, teff, tattari sallittuja?Jos ei noikaan läy, niin lisää perunaa ja bataattia.
Ja käykö kaura?
Usein kun riittää, että välttää vehnää, ohraa ja ruista (vehnägluteenikaan ei välttämättä haittaa). Mä syön näin, eli käytän gluteenittomia jauhoja ja kaurajauhoa, gluteenitonta pastaa, 100% kauraleipää.
Vaikka se siis ei olekaan gluteeni, mikä niitä vatsaoireita muille kuin keliaakikoille aiheuttaa, gluteenittomilla tuotteilla on helpointa vältellä ns. kotimaisia viljoja.
Toki, jos viljaton tarkoittaa tosiaan ei riisiä, maissia, kvinoaa, hirssiä, tattaria, niin se on haastavampaa.
Gluteeniata löytyy pieniä tutkimuksia, joiden mukaan se pahentaa suolisto-oireita. Siihen kun lisää sen, että gluteenin hajotessaan muodostaa yhdisteitä, jotka aiheuttaa vuotavaa suolta niin aika turhaa aitä on väittää, etteikö gluteeni aiheuttaisi oireita. Nykyään ne oireet on vasta tullut, kun teollisuus käyttää geenimanipuloitua viljaa. Nykyleivässä on kymmenkertainen määrä gluteenia vanhaan verrattuna, koska se tekee leivistä kuohkeampia ja täten viljaa menee puolet vähemmän. Raha se määrää, ei terveys.
Olin vuosia gluteenittomalla ja vatsaoireisiini sain siitä apua vaikka keliakiaa ei ollutkaan. Sitten kilpirauhasongelmaan sain lääkkeet ja sen jälkeen ei ole ollut enää mitään vatsaongelmia, saan syödä mitä vain. Aika kumma juttu.
Carnivore tai keto, niin lähtee vatsavaivat, ylipaino, kakkostyypin diabetes, akne, PCOS... Autoimmuunitauditkin kuten reuma ja psoriasis rauhoittuvat.
Eli viljat, sokeri ja siemenöljyt pois. Tilalle rasvaista lihaa, mereneläviä, munia, voita (ehkä muitakin rasvaisia maitotuotteita, kaikille eivät kuitenkaan sovi) ja mahdollisesti pieniä määriä kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Carnivore tai keto, niin lähtee vatsavaivat, ylipaino, kakkostyypin diabetes, akne, PCOS... Autoimmuunitauditkin kuten reuma ja psoriasis rauhoittuvat.
Eli viljat, sokeri ja siemenöljyt pois. Tilalle rasvaista lihaa, mereneläviä, munia, voita (ehkä muitakin rasvaisia maitotuotteita, kaikille eivät kuitenkaan sovi) ja mahdollisesti pieniä määriä kasviksia.
Lähtee kenties, mutta saa niiden tilalle syövän.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan kauan vielä menee, että nykyinen sokerihuurrettu ruoka ymmärretään vahingolliseksi? Samoin kuin siemenöljyjen vahingollisuus elimistölle?
Mä olen jo niin vanha, että sitä en tule näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtee kenties, mutta saa niiden tilalle syövän.
Millähän perusteella? Syöpähän kasvaa sokerilla.
Kannattaa ensin diaknostoida ,ennenkuin alkaa dietteihin. Ainakin keliakia.
Vierailija kirjoitti:
Tein saman muutoksen vuosia sitten. Nykyään ruokavaliossa vain lihaa, kalaa, kananmunia, hedelmiä ja vihanneksia.
Vatsavaivat hävinneet. Ei ummetusta, ei väsymystä, ei outoja kiputiloja, ei jatkuvia tulehduksia, ei ilmavaivoja jne. Oudot ihottumat hävinneet, iho on tasaisen sävyinen ja tummat silmänaluset tipotiessään. Jokanen päivä oon iloinen, energinen, pää toimii ja nukun paremmin.
Viljat ei kuulu ainakaan minun vatsaani.
Ihana kuulla. Voisitko vinkata millaisia aterioita siis syöt? Esim. yhden päivän esimerkkiruoat. Syötkö kananmunia päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
Kaura on gluteiniton vilja.
Aivan, se on vilja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein saman muutoksen vuosia sitten. Nykyään ruokavaliossa vain lihaa, kalaa, kananmunia, hedelmiä ja vihanneksia.
Vatsavaivat hävinneet. Ei ummetusta, ei väsymystä, ei outoja kiputiloja, ei jatkuvia tulehduksia, ei ilmavaivoja jne. Oudot ihottumat hävinneet, iho on tasaisen sävyinen ja tummat silmänaluset tipotiessään. Jokanen päivä oon iloinen, energinen, pää toimii ja nukun paremmin.
Ihana kuulla. Voisitko vinkata millaisia aterioita siis syöt? Esim. yhden päivän esimerkkiruoat. Syötkö kananmunia päivittäin?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta mä syön samoin.
Laitan tähän yhden päivän ruuat. En syö joka päivä noin ja syömiset vaihtuu vuodenaikojen mukaan, mutta näät vähän osviittaa.
Aamu: 2 paistettua kananmunaa, kasviksia
Päivä: kasviksia, lihahyytelöä, 2 perunaa voilla (varhaisperunoita)
Ilta: makrillia tomaattikastikkeessa, 2 perunaa, kasviksia, kermavaahtoa kaakaojauholla
Ruuat on tosiaan kylmiä johtuen helteestä.
Talvella ruuat on paljolti pata-tyyppisiä kuumia ruokia runsailla kasviksilla ja hyvällä rasvalla.
Vatsa vaivoihin olin lopetanut jo valkoisen viljan kuin sokerin.Silti jatkui syy oli joko kaura,ohra tai ruis?Lopetin nekin kuin kaikki maitotaloustuoteet ja voi hyvin,kuten vatsani.Hyvin arvoin syön naudan lihaa tai kanaa.Ihan lapsen anoksen.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla noinkin, mutta hyvin pieneksi se ruokaympyrä menee luettelemillasi aineksilla. Jos pystyy syömään noin, niin ihan varmasti voi hyvin, mutta varsinaisesta nautinnosta ei voida kyllä puhua. Hyvä ruoka on monelle elämyskin, mikä vaatii myös niitä "epäterveellisiäkin" aineksia. Ketoilua olen itsekin kokeillut ja elimistölleni se käy mainiosti, mutta ruokavalion yksitoikkoisuuden vuoksi palasin terveelliselle hiilarilinjalle (hyväkarpiksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla noinkin, mutta hyvin pieneksi se ruokaympyrä menee luettelemillasi aineksilla. Jos pystyy syömään noin, niin ihan varmasti voi hyvin, mutta varsinaisesta nautinnosta ei voida kyllä puhua. Hyvä ruoka on monelle elämyskin, mikä vaatii myös niitä "epäterveellisiäkin" aineksia. Ketoilua olen itsekin kokeillut ja elimistölleni se käy mainiosti, mutta ruokavalion yksitoikkoisuuden vuoksi palasin terveelliselle hiilarilinjalle (hyväkarpiksi).
Se yksitoikkoisuus on ihan itse tehtyä, ei riipu ketoilusta.
Joillekin ketoilu sopii, vaikka se aiheuttaa myös elämän lyhentymistä, koska äkkikuoleman riski on suurempi kuin normisyöjillä ja elinkikä lyhenee.
Yleensä se toki tekee niin kuvottavan olon, ettei sitä pitkään jatka-
Elin 2v. ketolla vatsan takia, tosin viljaton on helpompi. Ketoreseptejä kannattaa suosia, niissä ei ole ikinä viljoja. Saat tosin syödä ketoa vapaammin esimerkiksi kaikkia juureksia. Peruna muuten aiheuttaa mulle oireita, sekin kannattaa pitää mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ketoilu sopii, vaikka se aiheuttaa myös elämän lyhentymistä, koska äkkikuoleman riski on suurempi kuin normisyöjillä ja elinkikä lyhenee.
Yleensä se toki tekee niin kuvottavan olon, ettei sitä pitkään jatka-
Onko sulla jotain perusteluja noille luuloillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön yleensä viikon tai pari päivittäin kananmunia, sitten ei maistu kananmunat pariin viikkoon.
Tyypillinen päivä:
Aamusta kahvia ja esim jugurtti. En oo kovin nälkäinen aamusin.
Työpäivän lounaaksi esim sekalainen salaatti lohella tai tonnikalalla lähikaupasta, jälkkäriks banaani ja kahvia tai teetä. Joskus lounaaksi edellisen päivän illallista.
Iltapäivästä treeneissä/salilla joku proteiinishake.
Illaliseks joku liha, sesonkivegee ja joku kastike. Esim muikkuja, silakkafileitä, lohta, siikaa, nautaa, kanaa tai muu. Joskus kananmunia. Kylkeen tankoparsaa, salaattia, tomaattia, rucolaa jne. Jos laiskotuttaa paistan pannulla jauhelihaa ja pakastevihanneksia. Jos on enemmän energiaa niin lohimedaljonkeja, uusia pottuja ja joku kermaviilikastike. Viimeaikoina tullut tehtyä red currya useammin. Joskus panen lautaselle maissilastuja, mutta niitäkin harvemmin. Jälkkärinä ja/tai välipaloina usein omenaa, päärynää ja mandariineja.
Iltapalaks monesti otan pienen purasun illallisen tähteitä samalla kun pakkaan rasioihin. Muutoin syön jonkun proteiinivanukkaan.
Tämä resepti nyt vaihtelee paljon, mutta tuo varmaan tyypillisin päivä.
Ota poskeen ja ime jorma tyhjäksi
Ja usein se ongelma ei niinkään ole gluteeni, vaan fermentoituvat hiilihydraatit, joita on vehnässä, ohrassa ja rukiissa. Keliakia on sitten asia erikseen, siinä suolisto ei kestä gluteenia.