Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yllättynyt miten nopeasti omistusasumalla rikastuu. :O Vuokralla asuessa tuntui kaikki raha menevän vuokraan.

Omistusasumisen tärkeys
20.06.2023 |

Meillä on nyt asunnon arvo 250 000 euroa korkeampi kuin mitä on asuntolainaa jäljellä. Asuntolaina loppuu muutaman vuoden päästä ja sen jälkeen maksamme vain vastiketta tässä uudehkossa taloyhtiössä.

Jos olisimme silloin 15 vuotta sitten jääneet vuokralle, vuokra olisi nyt jotain 1500 euroa kuussa ja nousisi edelleen.

Toki voisimme milloin vain palata vuokralle ja saisimme asunnon myymällä muutama satatonnia taskurahaa. Mut arvatkaapa kiinnostaisiko maksaa 1500 euroa kuussa jonkun toisen taskuun, kun voi selvitä 137 eurolla mitä meillä on vastike?

On se vaan jännä juttu, että asumalla ihan tavallinen perhe voi rikastua.

Kommentit (189)

Vierailija
21/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Kai olet laskenut maksamasi korot, remonttikulut yms. mukaan?

Omistusasunto kannattaa hankkia nuorena, jos hankkii. Mä oon laskenut, että en enää ehdi velattomaksi maksaa, kun ikää on 45 eikä säästöjä ole (ei voi säästää samalla asuntoa varten, kun maksaa tonnin vuokraa ison perheen kanssa).

Mitä sillä on väliä vaikkei velattomaksi ehtisi maksaa. Voihan sen myydä milloin tahansa ja maksaa loppuvelan pois. Jää vielä erotus omaan taskuun. Kiva pesämuna kertyy kuin huomaamatta.

Eikö aloituksen tarkoitus ollut ap. asuntosijoittamista hyvänä ja tuottavana, näin ap. ainakin kertoi, vaikka todellisuus on toinen. Jos velaton asunto, asuntosijoittaminen tuottaa n. 1-3%, joka on sieltä alhaisemmista päästä. Esim. metsä antaa paremman tuoton, kuin asuntosijoittaminen.

Ja myös asunnon rakennusmateriaaleilla on elinkaarensa esim. keittiö, kylpyhuone, julkisivu, ikkunat ja ovet jne.

Vierailija
22/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuoden aikana ei ole nii paljon vuokriin mennyt, että olisi kannattanut nykyistä asuntoa omaksi ostaa. Käsirahaa olisi ollut n. 1/5 arvosta. Lähes 0 olisi korko ollut muutaman vuoden, mutta toisaalta tuo 1/5 sijoitettuna muualle, ei ole tarvinnut ansiotuloista maksaa vuokrista kuin n. 1/3, loppu on tullut sijoituksista. Lisäksi toki olisi pitänyt joka tapauksessa lähteä ison putkiremontin tieltä pois väliaikaisesti ja maksaa siitä niin tilapaisasunnosta kuin remontista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla kaksinen asunto, jos hoitovastike 137€/kk, sillä keskimäärin hoitovastike on 5-8€/m2.

Tai sitten joudutte itse tekemään omalla työllä esim. lumi-ja pihatyöt, yleisten tilojen siivouksen, kunnostustyöt ja ylläpito, koneet ja laitteet jne.

Tuo 137€/kk menee jo 4heng. vesimaksuihin.

Meillä taloyhtiö omistaa asuntoja ja liiketiloja,

Yhtiövastike on euron neliö.

Sijainti Helsinki, Punavuori

Nyt keskustellaan hoitovastikkeesta, eikä yhtiövastikkeesta.

Ja yhtälailla taloyhtiö joutuu maksamaan hoitovastike-kuluja, vaikka omistaisi taloyhtiön osakkaat liikehuoneistoja ja asuntoja, käytännössä myös näiden liikehuoneistojen hoitokulut.

Jos taloyhtiö tuottaa voittoa, jaetaan osinkoina.

Vierailija
24/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät asuu vuokralla. Ja luottotietonsa menettäneet. Näin se vain on.

Vierailija
25/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan pörssisijoittamisella tienaa huomattavasti enemmän kuin omistusasumisella, toki vaatii hieman opiskelua.

Vierailija
26/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto kannattaa hankkia nuorena, jos hankkii. Mä oon laskenut, että en enää ehdi velattomaksi maksaa, kun ikää on 45 eikä säästöjä ole (ei voi säästää samalla asuntoa varten, kun maksaa tonnin vuokraa ison perheen kanssa).

Korot on tässä se the asia.

Moni maksaa nykyisessä korkotilantessa vuokran verran pelkkiä korkoja.

Vierailija
27/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika saatanan kallis asunto jos pelkästään arvo on noussut varttimiljoonalla!

Älä huoli, aloitus on provo.

Vierailija
28/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunnolla vaurastuu vain, jos sen myy 5-10 asumisvuoden jälkeen.

Riippuu sijainnista.

Vierailija
29/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunnolla vaurastuu vain, jos sen myy 5-10 asumisvuoden jälkeen.

Mä olen myynyt kahden vuoden välein.

Joka kerta olen saanut 20-30 tonnia nettona voittoa, eli ihan kiva lisä päiväduunin lisäksi.

Tärkeintä on se hinta, millä ostaa, ostaessa se tili tehdään.

M40

Vierailija
30/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika saatanan kallis asunto jos pelkästään arvo on noussut varttimiljoonalla!

Ja niinhän ap ei sanonut, vaan että asunnon arvo on 250000 enemmän kuin jäljellä oleva asuntolaina.

Mamman lukutaito on aika rajallinen, puhumattakaan luetunymmärtämisestä. Ja lauma kaltaisia vielä komppaa peukuttaen :D

Vierailija
31/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla kaksinen asunto, jos hoitovastike 137€/kk, sillä keskimäärin hoitovastike on 5-8€/m2.

Tai sitten joudutte itse tekemään omalla työllä esim. lumi-ja pihatyöt, yleisten tilojen siivouksen, kunnostustyöt ja ylläpito, koneet ja laitteet jne.

Tuo 137€/kk menee jo 4heng. vesimaksuihin.

Meillä taloyhtiö omistaa asuntoja ja liiketiloja,

Yhtiövastike on euron neliö.

Sijainti Helsinki, Punavuori

Ihan normaalia kantakaupungissa. Sellaisesta yhtiöstä ei kannata muuttaa kuin pakon edessä.

Vierailija
32/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit ap. mainita, talon lämmitys tapahtuu sähköllä ja sähkön tuotatte omavaraisesti, polkemalla kuntopyörää ja myytte sitä jopa naapureille, josta saatte lisää sijoitustuottoa ja asunnon arvonnousua. Eikö olekin helppoa?

Vierailija
33/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden aikana ei ole nii paljon vuokriin mennyt, että olisi kannattanut nykyistä asuntoa omaksi ostaa. Käsirahaa olisi ollut n. 1/5 arvosta. Lähes 0 olisi korko ollut muutaman vuoden, mutta toisaalta tuo 1/5 sijoitettuna muualle, ei ole tarvinnut ansiotuloista maksaa vuokrista kuin n. 1/3, loppu on tullut sijoituksista. Lisäksi toki olisi pitänyt joka tapauksessa lähteä ison putkiremontin tieltä pois väliaikaisesti ja maksaa siitä niin tilapaisasunnosta kuin remontista.

Voihan sitä kaikkea itselle valehdella. Yleensä tuotto laitetaan tuottamaan lisää eikä johonkin vuokriin.

Vierailija
34/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tosiaan eläkkeellä on edullisempaa asua velattomassa omistusasunnossa kuin vuokralla.

Omakotiasujat eivät maksa mitään vastikkeita, vaan käytön mukaiset kulut ja huoltotoimenpiteet.

Vastike on nimenomaan huoltotoimenpiteitä varten, kyllä minä omakotiasujana joudun laittamaan itselleni sivuun "vastiketta" ja käyttämään sen vuosittaisiin remontteihin ja kunnossapitoon. 200 kuussa pitää varata ihan näihin, tai ehkä 400, kun laskee ns huoltoyhtiön kulut. Tarkoittaa vaikka pensaiden leikkuun tai rännien puhdistuksen tilausta, ruohonleikkurin huoltoa ja pensasleikkurin ostoa jne.

Se 200 kuussa menee jo remontteihin, huoltomaalaukseen sisällä ja ulkona, jonkun laitteen uusimiseen ja huoltoon, katon huoltoon, pihan rakenteisiin, terassien ja aitojen kunnostukseen. Vaikka mitään niitä ei tehdä usein, niin joka vuosi pitää tehdä joku.

Vierailija
35/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs väliä sillä on, ettet ehdi velattomaksi maksaa? Jos sinulla ei ole omistusasuntoa, joudut kuitenkin maksamaan vuokrasta lopunikääsi.

Se on sitten tietysti toinen asia, saako asuntolainaa tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
36/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tosiaan eläkkeellä on edullisempaa asua velattomassa omistusasunnossa kuin vuokralla.

Omakotiasujat eivät maksa mitään vastikkeita, vaan käytön mukaiset kulut ja huoltotoimenpiteet.

Moni ei vain tajua, että siitä omakotitalosta on monessa tapauksessa jossain vaiheessa pakko luopua. Moni jää vanhana asumaan rapistuvaan mörskään, jota ei enää jaksa hoitaa, mutta poiskaan ei haluta muuttaa, ei sitten millään.

Vierailija
37/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun talon arvo ei ole noussut yhtään 20 vuoden aikana, mutta ei kyllä laskenutkaan. Joten olen tullut kerryttäneeksi 250 000 varallisuuden maksamalla lainan, ja maksaneeksi vuokraa pankille koron muodossa. Aika pientä vuokraa aika isosta talosta, joten paremmin olen asunut kuin vuokralla olisi ollut varaa. Mutta eihän tällä nyt rikastu. Sijoittamalla sama raha olisin rikkaampi, mutta aika pienessä asunnossa olisi pitänyt asua.

Vierailija
38/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korot on tässä se the asia.

Moni maksaa nykyisessä korkotilantessa vuokran verran pelkkiä korkoja.

Varsinkin, jos on erehtynyt ostamaan uuden yhtiölainoitetun asunnon, jossa ensimmäiset vuodet yhtiölainassa lyhennysvapaata. Pankit tiesivät näitä kohteita rahoittaessaan, että jossain vaiheessa korot lähtevät nousemaan. Hölmöt jättivät kaiken yhtiölainan lyhentämättä ja nyt sitten maksetaan korkeita korkoja, kun myös lyhennykset alkavat. Rahaa ei ole edes säästetty lyhennyksiin vaan kaikki on mennyt kulutukseen.

Vierailija
39/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä kaikkea itselle valehdella. Yleensä tuotto laitetaan tuottamaan lisää eikä johonkin vuokriin.

Enhän minä missään vaiheessa sanonutkaan, etteikö osaa tuotosta olisi sijoitettu tuottamaan lisää. Mahtaa olla harmitus suuri, kun on sijoittanut seiniin, vieläpä yhtiölainan avulla ja nyt kun lyhennykset alkavat, joiden arvo romahtaa kuukausittain monta tuhatta euroa...

Vierailija
40/189 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakensimme 1. talomme v 98, saimme myydessä voittoa 92% eli melkein tuplat rakennuskustannuksiin nähden.

Nyt asumme 3. velattomassa talossamme, meillä on iso kiinteistö etelä-Euroopassa (velaton) ja asumiskulut sen verran pienet molemmissa että rahaa jää kivasti käyttöön

Jos olisimme asuneet vastaavan tasoisesti vuokralla meillä ei olisi yhtään mitään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi