Outo käsitys työttömistä stereotypisoi kaikki työttömät
Eikö ketään häiritse ajattelutapa että työtön on laiska, syrjäytynyt, työhaluton ja jotenkin viallinen?
Tajuaakohan kukaan että osa työttömistä on akateemisia, koulutettuja, ahkeria ja osaavia, jotka vain hetkellisesti tipahtavat työttömäksi? Esim johtaja hommissa usein tulee potkut ja se on ihan normaalia, väliaika ollaan hetki työttömänä. Se työttömyyden hetki sitten ilmeisesti nollaa CVn kokonaan?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa, työttömistä kertova narratiivi on aina samanlainen. Ei siinä oteta huomioon sitä että työttöminä on tohtoreita, ekonomeja, juristeja, johtajia. Vaan että kaikissa työttömissä on jotain suurta vikaa tai oikeastaan vikojen kimppu (laiska, syrjäytynyt, lihava, mt-ongelma, juoppo, elämänhallintakyvytönjatka listaa itse).
Tämä on todella väärin ja olenkin miettinyt että onko joku oikeasti tahallaan keksinyt tämän määritelmän.
Työttömyyden tuottaminen jouduttaa sukupuuttoamme. 0rpovallalla on hyvää aikaa jatkaa riistämistä, mutta suomalaiset vähenevät yllättävän nopeasti. 0rpo näkee tekostensa tuloksia kun on aika nuori. Afrikkalaiset, arabit ja ukrainalaiset korvaavat suomalaiset.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa, työttömistä kertova narratiivi on aina samanlainen. Ei siinä oteta huomioon sitä että työttöminä on tohtoreita, ekonomeja, juristeja, johtajia. Vaan että kaikissa työttömissä on jotain suurta vikaa tai oikeastaan vikojen kimppu (laiska, syrjäytynyt, lihava, mt-ongelma, juoppo, elämänhallintakyvytönjatka listaa itse).
Tämä on todella väärin ja olenkin miettinyt että onko joku oikeasti tahallaan keksinyt tämän määritelmän.Työttömyyden tuottaminen jouduttaa sukupuuttoamme. 0rpovallalla on hyvää aikaa jatkaa riistämistä, mutta suomalaiset vähenevät yllättävän nopeasti. 0rpo näkee tekostensa tuloksia kun on aika nuori. Afrikkalaiset, arabit ja ukrainalaiset korvaavat suomalaiset.
Jokin laillinen vastavoima on luotava tälle vääryyttä tekevälle poliittiselle ja taloudelliselle systeemille, joka pyrkii vain tuhoamaan ihmiset ja kansakunnan tästä maasta. Eikö se ole ihmisoikeusrikos tuhota elämisen edellytykset joltain kansanosalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuaa toki. Mutta täällä(kin) on esillä vain ne oman elämänsä uhrit joita kukaan ei vaan palkkaa ja liuta tekosyitä miksi ei hakeudu niihin töihin/aloille jossa palkataan.
Tietysti on paljon myös niitä, jotka ovat ahkeria ja osaavia mutta he eivät pidä itsestään meteliä työttömyyden osalta vaan keskittyvät olennaiseen eli siihen työllistymiseen.
Kerro tähän oma tekosyysi mikset mene tekemään siivoojaan työtä 1200e/kk palkalla.
Katsoin niitä paikkoja ja tajusin, että enhän mä osaa. En osaa käyttää niitä koneita ja siivoustekniikkani rättiä käytäen on varmaan suoraan 1800-luvulta.
Se on nykyään ala johon tarvitsee koulutuksen.
Miksi kaikkien edes pitää käydä töissä. Olen tehnyt Suomelle liudan lapsia jotka maksaa veroja ja ulkomailta pari lisää jotka maksaneet veroja vuosikymmeniä. Pessyt vaatettanut ja ruokkinut työssäkäyviä että jaksavat tehdä pitkää päivää ilman kodin velvotteita. Haistakaa te pitkä vi.. Että olisin ollut laiska. Enempi olen tuottanut verorahaa kuin yksittäinen työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalta sitten yleistetään myös niin päin, että mistään ei saa leikata eikä mitään saa vaatiakaan, koska pitkäaikaistyöttömät on oikeasti työkyvyttömiä/sairaita jotka ei vaan pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Osa tietenkin onkin (ja siinä on ihan oikea ongelma joka nyt jää tämän muun ja joutavan uhriutumislänkytyksen alle, mutta he taitaa kiinnostaa poliitikkojakin vain keppihevosena) mutta iso osa on myös ihan rehellisiä elämäntapatyöttömiä. Osa jo toisessa/kolmannessa sukupolvessa ja näiden olisi jo pikkuhiljaa alkaa huolehtimaan omasta elannostaan ja siirtyä työelämään. Joko hyvällä tai sitten pahalla, mutta jostain syystä vasemmanlaidan poliitikoille ja palstasilakoille tuollainen ammattimainen pitkäaikaistyöttömyys on ihan kuin joku ansaittu etu jota ei vaan saa ottaa pois.
Tämä on erittäin totta. Mutta näitä lifestyle-työttömiä ei saisi sotkea työhaluisiin työttömiin. Sellaisiakin on.
Ei uskoisi, että työtönkin ylentää itsensä toista työtöntä paremmaksi. Toivottavasti sellaiset pysyvätkin työttöminä ja oppivat, että se elämäntapatyöttömäksi leimattu on ollut joskus yhtä aktiivinen työtön kuin hekin. He vain ovat vuosien yrittämisen jälkeen oppineet, että luvassa ei ole palkkatyöpaikkaa, vaan eläkeikään asti pitäisi tehdä palkattomia töitä.
Itse asiassa nämä elämäntapatyöttömiksi leimatut ovat pikkuisen fiksumpina työttöminä lopettaneet sen kepin nokassa olevan porkkanan jahtaamisen. Lisäksi nämä elämäntapatyöttömät ymmärtävät, että jokainen palkaton työntekijä korvaa sellaisen palkkatyöpaikan, jolla nuori ihminen voisi päästä uraputkensa alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuaa toki. Mutta täällä(kin) on esillä vain ne oman elämänsä uhrit joita kukaan ei vaan palkkaa ja liuta tekosyitä miksi ei hakeudu niihin töihin/aloille jossa palkataan.
Tietysti on paljon myös niitä, jotka ovat ahkeria ja osaavia mutta he eivät pidä itsestään meteliä työttömyyden osalta vaan keskittyvät olennaiseen eli siihen työllistymiseen.
Kerro tähän oma tekosyysi mikset mene tekemään siivoojaan työtä 1200e/kk palkalla.
Siivoojan paikkoja on paremmallakin palkalla,oma ongelma jos saa vain 1200.Miksi esim.ravintola-alalle ei saada tekijöitä ,palkkakin on varmasti enemmän kuin 1200?Koska ne normaalit palkatkin on sellaiset että näillä ei muka elää?
Miksi työttömille yritetään hössöttää jostain siivoojan paikasta?
Tietenkin koulutettu ja osaava ihminen hakee osaamistaan vastaavaa työtä, jonka palkkatasolla pystyy maksamaan lainansa takaisin.
Ihan samanlaista niputtamista kuin että kaikki eläkeläiset on suurituloisia ja varakkaita, kaikki vassarit on köyhiä ja lapsiperheillä ei ole varaa matkustaa jne jne
1200 eurolla ei voi nykyään töitä tehdä näin kalliiden elinkustannusten maassa, siitä kun viedään verot, työmatkakulut ja lisääntynyt ruoan ja juoman tarve, ei pysty maksamaan enää vuokraansa.
Vähintään 1500 euroa on saatava verojen jälkeen käteen palkkaa kuukaudessa että pystyy käymään töissä kohtuullisen matkan päässä. Työmatkakulujen vähennysten vesittäminen väärin kun liikkumisen kustannukset ovat kasvaneet hurjasti kallistuneen polttoaineen vuoksi. Dieselinkään hinta ei enää juurikaan eroa bensiinistä joten käyttövoimavero on saatava pois.
Vierailija kirjoitti:
Nyt aloittajalla menee sekaisin työttömät ja pitkäaikaistyöttömät.
Mä en ainakaan ole laiska, syrjäytynyt, työhaluton enkä millään tavalla viallinen, vaikka olenkin pitkäaikaistyötön. Mulle ei vain ole löytynyt työtä vähän pidempään aikaan. Tai ainakaan niin pitkää pätkää, että täyttäisin työssäoloehdon uudelleen. Vuokrafirmat kun pistävät porukkaa kilometritehtaalle milloin milläkin syyllä, esim. sairausloman takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene tekemään siivoustyötä millään palkalla siksi, että saan siivoustyöpäivästä niin mojovan migreenin, etten nuku seuraavana yönä. Joutuisin siis olemaan joka toisen päivän sairauslomalla. En halua tehdä sitä työnantajalle, joka olisi lirissä minun kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai anna työtään jollekin työttömälle, jotta voisi itse olla sellainen laiska työtön, koska on selvästi niin laiska ettei jaksa edes argumentoida paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene tekemään siivoustyötä millään palkalla siksi, että saan siivoustyöpäivästä niin mojovan migreenin, etten nuku seuraavana yönä. Joutuisin siis olemaan joka toisen päivän sairauslomalla. En halua tehdä sitä työnantajalle, joka olisi lirissä minun kanssani.
Minä jynssään siivoten jo nyt kotonani. Osaamiseni ja pätevyyteni on muissa hommissa ammatillisesti.
Työtöntä ei tapeta kun ei voi pilkata silloin.