Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo käsitys työttömistä stereotypisoi kaikki työttömät

Vierailija
19.06.2023 |

Eikö ketään häiritse ajattelutapa että työtön on laiska, syrjäytynyt, työhaluton ja jotenkin viallinen?
Tajuaakohan kukaan että osa työttömistä on akateemisia, koulutettuja, ahkeria ja osaavia, jotka vain hetkellisesti tipahtavat työttömäksi? Esim johtaja hommissa usein tulee potkut ja se on ihan normaalia, väliaika ollaan hetki työttömänä. Se työttömyyden hetki sitten ilmeisesti nollaa CVn kokonaan?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuaa toki. Mutta täällä(kin) on esillä vain ne oman elämänsä uhrit joita kukaan ei vaan palkkaa ja liuta tekosyitä miksi ei hakeudu niihin töihin/aloille jossa palkataan.

Tietysti on paljon myös niitä, jotka ovat ahkeria ja osaavia mutta he eivät pidä itsestään meteliä työttömyyden osalta vaan keskittyvät olennaiseen eli siihen työllistymiseen.

Kerro tähän oma tekosyysi mikset mene tekemään siivoojaan työtä 1200e/kk palkalla.

Siivoojan paikkoja on paremmallakin palkalla,oma ongelma jos saa vain 1200.Miksi esim.ravintola-alalle ei saada tekijöitä ,palkkakin on varmasti enemmän kuin 1200?Koska ne normaalit palkatkin on sellaiset että näillä ei muka elää?

Vierailija
22/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa konkurssin tehnyt yrittäjä on spitaalinen. Sama pätee työttömään palkansaajaan. Kummaltakin on ihan OK kieltää kaikki selviytymisen mahdollisuudet koska he ovat Pahoja Ihmisiä (Copyright (C) by Oy Suomi Ab).

Totta. Konkurssini jälkeen ainoat firmat, jotka vastasivat minun työpaikkahakemuksiini, halusivat minulta ainoastaan yhtä asiaa: asiakasrekisterini. Kaksi röyhkeintä ehdotti myös sitä, että pyörittäisin samaa liiketoimintaa kuin ennenkin, mutta heidän voitokseen ja minun riskilläni.

Työpaikkoja ei ole tarjottu, vaikka olen niitä pyytänyt. Sossu otti kopin siinä vaiheessa, kun mitään ei enää ollut jäljellä. Töihin on turha haaveilla. Kaikki tämä olisi ollut vältettävissä, jos olisin löytänyt työpaikan sen puolen vuoden aikana, kun kotiani pantiin lihoiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuaa toki. Mutta täällä(kin) on esillä vain ne oman elämänsä uhrit joita kukaan ei vaan palkkaa ja liuta tekosyitä miksi ei hakeudu niihin töihin/aloille jossa palkataan.

Tietysti on paljon myös niitä, jotka ovat ahkeria ja osaavia mutta he eivät pidä itsestään meteliä työttömyyden osalta vaan keskittyvät olennaiseen eli siihen työllistymiseen.

Älä niputa jokaista tällä palstalla kirjoittavaa samojen "tekosyiden" alle. Jos yksi sanoo, ettei pysty muuttamaan paikkakuntaa / tekemään fyysisesti kuormittavaa työtä / opiskelemaan ja niin edelleen, älä sorru päättelemään, että kaikilla olisi kaikki mainitut esteet.

Et kai muuten ole päätellyt, että työllistymiseen keskittyminen ja metelin pitäminen sulkisivat toisensa pois?

Vierailija
24/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni näkee vain sen että naapuri ei lähde aamulla töihin samaan aikaan ja on kännissä grillaamassa makkaraa kun itse tulee kotiin.

Ja moni makaa viikonlopun kännissä eikä tajua, että se naapuri on silloin töissä.

Vierailija
25/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta sitten yleistetään myös niin päin, että mistään ei saa leikata eikä mitään saa vaatiakaan, koska pitkäaikaistyöttömät on oikeasti työkyvyttömiä/sairaita jotka ei vaan pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Osa tietenkin onkin (ja siinä on ihan oikea ongelma joka nyt jää tämän muun ja joutavan uhriutumislänkytyksen alle, mutta he taitaa kiinnostaa poliitikkojakin vain keppihevosena) mutta iso osa on myös ihan rehellisiä elämäntapatyöttömiä. Osa jo toisessa/kolmannessa sukupolvessa ja näiden olisi jo pikkuhiljaa alkaa huolehtimaan omasta elannostaan ja siirtyä työelämään. Joko hyvällä tai sitten pahalla, mutta jostain syystä vasemmanlaidan poliitikoille ja palstasilakoille tuollainen ammattimainen pitkäaikaistyöttömyys on ihan kuin joku ansaittu etu jota ei vaan saa ottaa pois.

Vierailija
26/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ap tuli pätemään itsestään selvyyksillä ja kaikki peukuttaa. Käytännössä kaikki tämän tajuaa, mutta ilmeiesti ap kuvittelee parin av- trollin olevan kaikki muut. 

Vierailija
27/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa, työttömistä kertova narratiivi on aina samanlainen. Ei siinä oteta huomioon sitä että työttöminä on tohtoreita, ekonomeja, juristeja, johtajia. Vaan että kaikissa työttömissä on jotain suurta vikaa tai oikeastaan vikojen kimppu (laiska, syrjäytynyt, lihava, mt-ongelma, juoppo, elämänhallintakyvytönjatka listaa itse).

Tämä on todella väärin ja olenkin miettinyt että onko joku oikeasti tahallaan keksinyt tämän määritelmän.

Jep olin kerran vuosia sitten eräällä korkeakoulutetuille tarkoitetulla kurssilla ja meitä oli monelts eri alalta. Pidettiin yhteyttä tuon kurssin jälkeen keskenämme ja suurin osa oli saanut työpaikan myöhemmin kun kysyin kuulumisia. Itse en ollut saanut silloin töitä, joten lähdin opiskelemaan.

Vierailija
28/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toisaalta sitten yleistetään myös niin päin, että mistään ei saa leikata eikä mitään saa vaatiakaan, koska pitkäaikaistyöttömät on oikeasti työkyvyttömiä/sairaita jotka ei vaan pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Osa tietenkin onkin (ja siinä on ihan oikea ongelma joka nyt jää tämän muun ja joutavan uhriutumislänkytyksen alle, mutta he taitaa kiinnostaa poliitikkojakin vain keppihevosena) mutta iso osa on myös ihan rehellisiä elämäntapatyöttömiä. Osa jo toisessa/kolmannessa sukupolvessa ja näiden olisi jo pikkuhiljaa alkaa huolehtimaan omasta elannostaan ja siirtyä työelämään. Joko hyvällä tai sitten pahalla, mutta jostain syystä vasemmanlaidan poliitikoille ja palstasilakoille tuollainen ammattimainen pitkäaikaistyöttömyys on ihan kuin joku ansaittu etu jota ei vaan saa ottaa pois.

Tämä on erittäin totta. Mutta näitä lifestyle-työttömiä ei saisi sotkea työhaluisiin työttömiin. Sellaisiakin on.

Vierailija
29/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo hetkellisesti työttömät ei identifioi itseään työttömiksi. Just tänään törmäsin naiseen, joka ilmoitti, että ei ota töitä vastaan, koska tekemättä mitään saa enemmän rahaa. Itse työttömät kuvaa itsestään piirtävät!

Vierailija
30/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee myös tapa, jolla ajatellaan että työttömyys on jokin pysyvä olotila: aniharva Suomessa on ihan koko ikänsä työtön, ja sukupolvesta toiseen jatkuvaa köyhyyttä on sitäkin vähemmän. 

Eli ensi kerralla kun näet työttömän, jonka kodissa on Vallilan verhot ja iso telkkari, pidä mielessä, että hänkin on tod.näk. ollut töissä aiemmin. 

Suomessa on paljon köyhyydessä eläviä vammaisten lasten äitejä, koska lapsille ei saa kokopäiväistä hoitopaikkaa. Itsekin olen tämmöinen; työkkäri tietää hyvin tilanteeni + lapseni haasteet, mutta valtio tai kunta eivät tule vastaan millään tavalla. 

Vierailija
31/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas ap tuli pätemään itsestään selvyyksillä ja kaikki peukuttaa. Käytännössä kaikki tämän tajuaa, mutta ilmeiesti ap kuvittelee parin av- trollin olevan kaikki muut. 

En tietenkään kuvittele tätä av trollien perusteella vaan sen perusteella mitä itse koin. Esim minulle aiemmin maireana olleet headhunterit löivät lähes luuria korvaan, minun osaamistani epäiltiin, ikääni moitittiin ja vaikka mitä ihmeellistä sanottiin (esim että muuten loistava kympin CV mutta tää kahden kuulauden työttömyyspätkä nyt nollaa sen)

Nyt siis olen hyvissä hommissa ja headhunterit soittelee taas, mutta jäi mieleen tuo tunnekokemus ja viime päivien työttömyyskeskustelut ovat nostaneet syvän myötätunnon työttömiä kohtaan.

Haluaisin että heillekin kuuluisi ihmisarvoinen kohtelu.

Vierailija
32/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo hetkellisesti työttömät ei identifioi itseään työttömiksi. Just tänään törmäsin naiseen, joka ilmoitti, että ei ota töitä vastaan, koska tekemättä mitään saa enemmän rahaa. Itse työttömät kuvaa itsestään piirtävät!

Joo ne ei identifioi mutta MUUT tekee sen kyllä.

Vierailija
33/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hallitus leikkaa työttömiltä, niin kansan asenne työttömiin muuttuu negatiivisemmaksi ja se asenne on työttömälle haitallisempi kuin itse leikkaus.

Vierailija
34/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa, työttömistä kertova narratiivi on aina samanlainen. Ei siinä oteta huomioon sitä että työttöminä on tohtoreita, ekonomeja, juristeja, johtajia. Vaan että kaikissa työttömissä on jotain suurta vikaa tai oikeastaan vikojen kimppu (laiska, syrjäytynyt, lihava, mt-ongelma, juoppo, elämänhallintakyvytönjatka listaa itse).

Tämä on todella väärin ja olenkin miettinyt että onko joku oikeasti tahallaan keksinyt tämän määritelmän.

Myöskään työttömien älykkyydestä, harrastaneisuudesta ym. ei koskaan puhuta sanaakaan. Kaikki vaan iloisesti samaan pataan, heikkolahjaisista poikamiehistä asuinalueensa tukipilari-mammoihin ja Mensan jäseniin. 

Boomerit uskovat, kun sanoo, että tätä padassa olevaa porukkaa yhdistää "laiskuus". 

Herää kysymys, kuka täällä on oikeasti tyhmä ja (älyllisesti) laiska?

Vierailija
35/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä itsekin elävästi tilanteen jossa mulla 25v työkokemusta, akateeminen erikoisosaaja, ylemmän keskijohdon hommissa ollut 15v ja nuori tyttönen rekrykonsulttina sanoo että mitenkäs se sun osaaminen ja oppimiskyky tällä hetkellä, ja myös elämänhallinnan tilanne, kun olet nyt työtön?

Silloin purskahdin nauramaan (enkä päässyt todellakaan jatkoon).

Vierailija
36/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ennakkokäsitys on uskomattoman kriittinen ja kyyninen. Kun se viedään koko valtion tasolle, ankeuden määrä ei ainakaan laske suhteuttaen Suomen oloihin.

Tässä kohtaa nimenomaan ei saisi kopioida muista maista liikaa käytänteitä. Vaan päinvastoin yrittää muistaa Suomen historiallinen erityisyys vaikkapa angloamerikkaiseen kulttuuriin nähden.

Kuinka ironista, että juuri persujen aikana Suomen politiikan raamit ja merkityssisällöt juontuvat Suomen ulkopuolelta - eivät historiallis- maantieteellisestä Suomesta.

Vierailija
37/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella valtion virastoissa asiantuntijoina.

https://www.suomi.fi/palvelut/tyollisyysmaararaha-valtion-virastolle-ta…

Vierailija
38/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tavallista, av-palstalla kaiken maailman johtajat yms. keskellä päivää kirjoittelevat. 🤣

Vierailija
39/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hallitus leikkaa työttömiltä, niin kansan asenne työttömiin muuttuu negatiivisemmaksi ja se asenne on työttömälle haitallisempi kuin itse leikkaus.

Kun me työttömät ollaan työkokeiluissa ja palkkatuella kaupungin ja valtion yksiköissä töissä niin me voidaan lähettää niiden vakituisten nimet, jotka on kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia kaupunginvaltuustoon tai valtiolla Helsingin pääkonttoriin.

Moni vakituinen luulee työttömiä opiskelijoiksi jotka on työharjoittelussa 😜

Vierailija
40/75 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee myös tapa, jolla ajatellaan että työttömyys on jokin pysyvä olotila: aniharva Suomessa on ihan koko ikänsä työtön, ja sukupolvesta toiseen jatkuvaa köyhyyttä on sitäkin vähemmän. 

Eli ensi kerralla kun näet työttömän, jonka kodissa on Vallilan verhot ja iso telkkari, pidä mielessä, että hänkin on tod.näk. ollut töissä aiemmin. 

Suomessa on paljon köyhyydessä eläviä vammaisten lasten äitejä, koska lapsille ei saa kokopäiväistä hoitopaikkaa. Itsekin olen tämmöinen; työkkäri tietää hyvin tilanteeni + lapseni haasteet, mutta valtio tai kunta eivät tule vastaan millään tavalla. 

Vammaispalvelulaki on eri asia kuin laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta. Aika moni vammaisen lapsen vanhempi on töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi