Outo käsitys työttömistä stereotypisoi kaikki työttömät
Eikö ketään häiritse ajattelutapa että työtön on laiska, syrjäytynyt, työhaluton ja jotenkin viallinen?
Tajuaakohan kukaan että osa työttömistä on akateemisia, koulutettuja, ahkeria ja osaavia, jotka vain hetkellisesti tipahtavat työttömäksi? Esim johtaja hommissa usein tulee potkut ja se on ihan normaalia, väliaika ollaan hetki työttömänä. Se työttömyyden hetki sitten ilmeisesti nollaa CVn kokonaan?
Kommentit (75)
Se on tahallista, tietenkin. Halvat orjat pitää saada ja tällä sen voi perustella.
Nyt aloittajalla menee sekaisin työttömät ja pitkäaikaistyöttömät.
Moni näkee vain sen että naapuri ei lähde aamulla töihin samaan aikaan ja on kännissä grillaamassa makkaraa kun itse tulee kotiin.
Tämän takia työttömiä ei palkata, koska kaikki työttömäthän on laiskoja kattoon räkijöitä läss ynlää.
Eikä palkata yhtään sen enempää vaikka kuinka leikattais tukia.
Vierailija kirjoitti:
Moni näkee vain sen että naapuri ei lähde aamulla töihin samaan aikaan ja on kännissä grillaamassa makkaraa kun itse tulee kotiin.
No, siinä oli tyyppiesimerkki yleistämisestä ja stereotypiasta.
Vierailija kirjoitti:
Naapurilla voi olla vuorotyö.
Projekti loppui huhtikuussa. Uusia ei aloiteta ennen elo-syyskuuta , aikaisintaan. "Osa-aikaisena" 40-80h/viikko. Tuli pitkä kesäloma työttömänä. Kai pitäisi kohta hakea 4x/kk , hommia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt aloittajalla menee sekaisin työttömät ja pitkäaikaistyöttömät.
Ei minulla mene vaan muilla menee.
Olen itse hyvätuloinen, ylintä johtoa, ollut kaksi kertaa työttömänä hetken ja molemmilla kerroilla koin itse miten CV nollautui ja työmarkkina-arvo nollautui.
Minuun liitettiin nuo saman stereotypiat mitä kuvasin.
Joo tuo on todella ikävää tuo luokittelu. Olen joutunut urani varrella irtisanomaan toistasataa ihmistä jotka oli aivan loistavia, mukavia, koulutettuja asiantuntijoita. Ja heille kävi samoin ja joutuivat taistelemaan pitkään ennen kuin saivat uutta työtä (poislukien ne muutamat joilla oli suhteet kunnossa ja sitä kautta nopeasti uusi työ).
T. hr johtaja
Vierailija kirjoitti:
No ehkäpä tää vaan ongelma että asut huonolla seudulla kun meidän naapureista kukaan ei ole edes kännissä.
Tajuaa toki. Mutta täällä(kin) on esillä vain ne oman elämänsä uhrit joita kukaan ei vaan palkkaa ja liuta tekosyitä miksi ei hakeudu niihin töihin/aloille jossa palkataan.
Tietysti on paljon myös niitä, jotka ovat ahkeria ja osaavia mutta he eivät pidä itsestään meteliä työttömyyden osalta vaan keskittyvät olennaiseen eli siihen työllistymiseen.
Suomessa konkurssin tehnyt yrittäjä on spitaalinen. Sama pätee työttömään palkansaajaan. Kummaltakin on ihan OK kieltää kaikki selviytymisen mahdollisuudet koska he ovat Pahoja Ihmisiä (Copyright (C) by Oy Suomi Ab).
+45 ammattilaisia ei palkata töihin koska heille pitää maksaa säällistä palkkaa. Kansaa kyykyttävä oikeisto haluaa suomesta halpatyömaan missä kaikki työt teetetään halvalla joko nuorilla tai ulkomaalaisilla.
Uuden hallituksen toimet tulee lisäämään valtavasti ulkomaalaisen halpatyön käyttöä vaikka hallituksessa on muka maahanmuuttoa vastustava PS.
Olen miettinyt samaa, työttömistä kertova narratiivi on aina samanlainen. Ei siinä oteta huomioon sitä että työttöminä on tohtoreita, ekonomeja, juristeja, johtajia. Vaan että kaikissa työttömissä on jotain suurta vikaa tai oikeastaan vikojen kimppu (laiska, syrjäytynyt, lihava, mt-ongelma, juoppo, elämänhallintakyvytönjatka listaa itse).
Tämä on todella väärin ja olenkin miettinyt että onko joku oikeasti tahallaan keksinyt tämän määritelmän.
Vierailija kirjoitti:
Tajuaa toki. Mutta täällä(kin) on esillä vain ne oman elämänsä uhrit joita kukaan ei vaan palkkaa ja liuta tekosyitä miksi ei hakeudu niihin töihin/aloille jossa palkataan.
Tietysti on paljon myös niitä, jotka ovat ahkeria ja osaavia mutta he eivät pidä itsestään meteliä työttömyyden osalta vaan keskittyvät olennaiseen eli siihen työllistymiseen.
Kerro tähän oma tekosyysi mikset mene tekemään siivoojaan työtä 1200e/kk palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa konkurssin tehnyt yrittäjä on spitaalinen. Sama pätee työttömään palkansaajaan. Kummaltakin on ihan OK kieltää kaikki selviytymisen mahdollisuudet koska he ovat Pahoja Ihmisiä (Copyright (C) by Oy Suomi Ab).
Totta, tämä on hyvä lisäys, konkurssin tehneillä on sama stigma myös.
Niin kauan kuin on nättejä tyttöjä jotka muka tekee työn kuin työn 2000 e kk niin 40+ ammattilaisia ei enää palkata.
Työttöminä on toki hyvin monenlaisia ihmisiä. Ei voi mitenkään laittaa johonkin yhteen nippuun. Yhteistä heillä on se, ettei heillä ole työtä.
Moni työtön on kyllä myös sairas / terveysrajoitteinen ja työkykyä ei juuri ole tai se on selvästi alentunut. Tämä ei tarkoita kyllä myöskään, että olisi laiska ja ihmisenä "viallinen" tai jotenkin tyhmä tms. Näissä sairaissakin toki on sitten hyvin monenlaista ihmistä, niinkuin nyt ihmiset nyt ovat.
Se on sitä helppoa propagandaa, jolla maalitetaan yhtä kansanosaa ja perustellaan sitten sen kyykytys.