Outo käsitys työttömistä stereotypisoi kaikki työttömät
Eikö ketään häiritse ajattelutapa että työtön on laiska, syrjäytynyt, työhaluton ja jotenkin viallinen?
Tajuaakohan kukaan että osa työttömistä on akateemisia, koulutettuja, ahkeria ja osaavia, jotka vain hetkellisesti tipahtavat työttömäksi? Esim johtaja hommissa usein tulee potkut ja se on ihan normaalia, väliaika ollaan hetki työttömänä. Se työttömyyden hetki sitten ilmeisesti nollaa CVn kokonaan?
Kommentit (75)
Työttömiä on myös kaupoissa työkokeilussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä helppoa propagandaa, jolla maalitetaan yhtä kansanosaa ja perustellaan sitten sen kyykytys.
Työttömät on ainoa ryhmä, jota vastaan saa esittää julkista vihapuhetta ja johon saa kohdistaa alentavaa kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät hoitavat myös lapsia tarhoissa. Joku ihmettelin, kun lapsen hoitajat vaihtuvat.
Tämäkään hallitus ei aio tehdä mitään ikäsyrjinnälle, joka vaikeuttaa monen työllistymistä. On helpompi niputtaa kaikki työttömät sohvalla makaajiksi ja "aktivoida" heitä leikkaamalla tukia yms.
Vierailija kirjoitti:
Nyt aloittajalla menee sekaisin työttömät ja pitkäaikaistyöttömät.
Eli et tajua mistään mitään. Noin tyhmältä pitäisi ottaa puhelin pois ihan oman etunsa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi melkein mikä tahansa muu vähemmistö kyseessä, niin tuollaisia stereotypioita ja määritelmiä ei hyväksyttäisi julkisessa keskustelussa.
Juuri näin.
Työttömiä on palkkatuella töissä tarhoissa, ala-asteella koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa puisto-alueiden ruohikoita, palolaitoksella toimistotöissä, SPR - Kontti myymälöissä myyjinä jne.
Pitkäaikaistyöttömäksi luokitellaan vuoden työttömänä ollut.
Tunnistan jo tämän trollin aloituksen tyylistä. Ahkera tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan jo tämän trollin aloituksen tyylistä. Ahkera tyyppi.
Joka trollilla on oma signature.
Minä olen ollut palkkatukityössä ministeriössä. En ole todellakaan laiska, mutta olen kroonisesti sairas. T. Akateeminen N39
Tällä trollilla on paljon opeteltavaa suomen kielessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut palkkatukityössä ministeriössä. En ole todellakaan laiska, mutta olen kroonisesti sairas. T. Akateeminen N39
Keskustelet trollin kanssa
Vierailija kirjoitti:
Moni näkee vain sen että naapuri ei lähde aamulla töihin samaan aikaan ja on kännissä grillaamassa makkaraa kun itse tulee kotiin.
Tämä just. Moni ei tajua, että on olemassa hyvin monenlaisia töitä hyvin erilaisilla työajoilla. Moni myöskään ei tajua, että kotoa käsin voi tehdä töitä etänä. Moni käsittää työn vain ja ainoastaan toimistotyöksi virastotaloissa fyysisesti paikan päällä tehtävänä klo 8-16 ma-pe. Eikä mitään muuta työtä ole olemassa.
Samoin jos käyt päivällä kaupassa niin olet automaattisesti työtön.
Kun ajatellaan vähän tarkemmin niin kyllä moni perinteinen ammattikin on vuorotyötä, ilta/yö/vkloppuvuoroja esim. lääkäri, poliisi, sairaanhoitaja, bussikuski jne. Onhan sairaalatkin öisin auki ja monet tehtaat 24/7 7 päivää viikossa.
Kyllä ihmetyttää kokoomuksen kuva työntekijöistä, ilmeisesti siellä ei ole enää yhtään oikeaa työntekijää, joka tietäisi mitä on olla esim. hoito- tai opetusalalla, teollisuudessa puhumattakaan. Kaikki kokoomuslaiset on jotain kampaviinerikerhoissa istuskelijoita kuten Petteri itse.
Sadistiset Orpo ja Purra ehdottivat, ettei palkkatukityöläinen saa enää ansiosidonnaista. Vaikka palkkatukityö olisi samaa työtä mitä muutkin tekevät. Lisäksi palkkatukityössä olevien on vaikeampi työllistyä ja työ pätkätyötä. Selvää kiusaamista.
Jos mistä tahansa muusta ihmisryhmästä puhuttaisiin samallalailla kuin työttömistä, olisi hetkessä oikeuden edessä vihapuheesta, maalittamisesta, kansanosan syrjinnästä, ym. ja tuomio tulisi varmasti.
Tällaisten ennakkoluulojen ja yleistysten levittäminen ja vihapuhe työttömistä ei varmasti auta työttömiä työllistymään yhtään. Jos ei kokoomuslaisilla ole mitään rakentavaa sanottavaa, pitäkööt jumalauta sen arrogantin turpansa kiinni!!
Mielestäni se on PELKO, että työttömyys osuisi omalle kohdalle. Joten täytyy ajatella, että ne, ketkä joutuvat työttömiksi, ovat viallisia ja huonompia kuin itse on. Ajattelee olevansa itse juurikin pärjäävä, osaava, ahkera ja koulutettu, ja että tämän takia EI VOI päätyä työttömäksi. Joten työtön ihminen on huonompi kuin itse ja ansainnut siten kurjuutensa.
Tämän takia negatiivisten mielikuvien viljeleminen helpottaa omaa epävarmuutta niillä, joita työttömyys ei ole koskettanut.
Näin milleniaalille tuntju absurdilta, että sellaisia ihmisiä vielä on, joille työ on näin itsestään selvää omalle kohdalle. Jopa minun ikäisissä on näitä, tosin palkon vähemmän kuin vanhemmissa ikäpolvissa.
Jos olisi melkein mikä tahansa muu vähemmistö kyseessä, niin tuollaisia stereotypioita ja määritelmiä ei hyväksyttäisi julkisessa keskustelussa.