Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun vanhemmat eivät hyväksy vanhenemistaan

Vierailija
19.06.2023 |

Olen kyllästynyt äitini jauhamiseen ikääntymisestäni. Tiedän kyllä olevani 38v keski-ikäinen. Mutta olen kuunnellet tätä jauhamista kuinka käyn 49v kun olin vasta 32v.

Jo tuolloin teki mieli sanoa etten ole vielä edes keski iässä. Anna minun elää elämäni. Minua tympäisee. Enkö saa elää elämääni oman ikäisenäni.
Vanhemmat puhuvat kuin meillä ei olisi yli 30v ikäeroa. Tai 30v ei olisi paljon. Kuin minun pitäisi elää jo parin vuoden päästä tulevaa vanhuutta heidän kanssaan. On se paljon. Se on yksi sukupolvi. Minusta tässä on jotain vääristynyttä. Oikeastaan koskaan ei olla puhuttu mitä sitten kun vanhemmistani on aika jättänyt. Minun elämäni jatkuu biologian mukaan sen jälkeen vielä vuosikymmeniä. Heidän ajatusmaailmaansa ei myöskään tunnut kuuluvan lapsenlapset.

Ysikymppisinä kuolleet isovanhempani puhuivat aina välillä ajasta kun heitä ei ole. Tai puhuivat kuinka vielä nuorena jaksaa. Ja nuorella he tarkoittivat vielä nelikymppistäkin.

Ei heillä maailma loppunut omaan kuolemaan. Minulla on normaali perhesuhteet muuten. Mutta tämä jauhaminen kuin yli 30v ikäero vanhempieni ja minun välillä ei olisi paljon. On jotenkin vääristynyttä. Minusta se on jotenkin keskenkasvuiseksi jääneen puhetta. Mihin yhdistyy itsekeskeisyys. Kuin maailma loppuisi vanhempieni poismenoon. Tuntuu kuin minulla ei olisi tulevaisuutta heidän jälkeensä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa siltä että SINÄ olet se joka ei hyväksy vanhenemistaan eikä suinkaan sun vanhemmat.

Vierailija
2/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuulostaa siltä että SINÄ olet se joka ei hyväksy vanhenemistaan eikä suinkaan sun vanhemmat.

Hyväksyn sen kyllä. Mutta minulla on työuraa tyeläkeotteen mukaan vielä 29 vuotta. Ihan virallisestikin kaikilla mittareilla ilen vielä aktiivi ikäinen pitkään. Kuusikympoiseksi on vielä 22v. Enkähön ehdi vielä ennen eläkeikää jotain. Ei mun elämän tavoite ole pohtia mitä sitten kun olen jotain 80v. Mahdolliset lapseni saavat miettiä sitten aikanaan mitä minun jälkeeni. En todellakaan tee mitään kuolinsiivousta 38 vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plääh.

Vierailija
4/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jotenkin paljon tekemisissä vanhempiesi kanssa?

Vierailija
5/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla ikäpolvella on joskus vaikeuksia erottaa itseään jälkeläisestään. Johtuisiko siitä kun sodan jälkeen syntyneitä lapsia ei usein ole lainkaan opetettu käsittelemään tunteitaan?

Vierailija
6/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näitä on. Oma äitini kai aikoo elää ikuisesti eikä halua millään tavalla miettiä sitä mitä jälkeensä jättää. Ja sillä tarkoitan romu vuorta ja vaikeasti myytävää omaisuutta josta voi tulla valtava riesa. Tekisi sille jotain nyt kun vielä voi. Mutta kun ei, nyyh nyyh. Mikä siinä kuolemassa on niin vaikeaa? Minä mietin jo hänen puolestaan, etten itse jätä lapsilleni riesaksi mitään kiusankappaletta. Mutta jotekin tämä boomer sukupolvi on iokein omistautunut olemaan kivulias piikki perseessä

Vierailija
7/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin paljon tekemisissä vanhempiesi kanssa?

Mitä nyt normaaliin elämään kuuluu jos asutaan samassa kaupungissa.

Vierailija
8/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat voivotelleet vanhuuttaan 50-vuotiaasta lähtien. Kun täytin itse 40, alkoivat suhtautua kuin ikäloppuun.

Vierailija
9/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ikäpolvella on joskus vaikeuksia erottaa itseään jälkeläisestään. Johtuisiko siitä kun sodan jälkeen syntyneitä lapsia ei usein ole lainkaan opetettu käsittelemään tunteitaan?

Ei sota ole tohon syynä. Ennen sitä Suomi oli kehitysmaa. Ei köyhyydestä sikiä mitään hyvää. Vaan vääristyneitä ihmisiä ja ihmisten välisiä suhteita. En noi ajat ole mitään auringonpaisteista lehmihakaa. Vaan siellä on paljon vääristynyttä ja pimeää sivistmättömyyden sekä oppimattomuuden kylvöä.

Vierailija
10/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsessäsi on  vika kun et nosta kissa pöydälle .Mikä estää?

Vierailija
11/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sellaista se on, tuttua täälläkin.

Äitini on omassa mielessään kai vielä neli-viisikymppinen, ei näe itseään ikäihmisenä. Eikä siinä mitään sinänsä, mutta mulle passaa miten vanha olen, aivan kuin ei itse olisi vanhentunut lainkaan. Marmattaa Esim että en saisi pitää pitkiä hiuksia ( = olkapäille), koska ei tässä iässä (45) enää kellekään sovi??? Sitten kun vastaan, että hänellä itsellään on vielä pidemmät ja on vielä vanhempi, niin loukkaantuu, koska puhun hänen iästään.

Mutta hän on siis aina ollut herkkähipiäinen ja ulkonäöstä "tarkka" (mm.laihuus- ja meikkausjutut). Siis päälle jäänyt sellainen epäterve 60-luvun käsitys naiseudesta. "Olisit sievä, jos jaksaisit meikata kunnolla" ( =suttuinen 60-luvun meikki). "Nainen ei voi olla liian laiha" (=anoreksia). "Voisit näyttää kauniilta, jos et aina pitäisi noita silmälaseja"....

Raaaahhh!!!!

Vierailija
12/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sota ole tohon syynä. Ennen sitä Suomi oli kehitysmaa. Ei köyhyydestä sikiä mitään hyvää. Vaan vääristyneitä ihmisiä ja ihmisten välisiä suhteita. En noi ajat ole mitään auringonpaisteista lehmihakaa. Vaan siellä on paljon vääristynyttä ja pimeää sivistmättömyyden sekä oppimattomuuden kylvöä.

Ja narsismia, niin paljon narsismia. 

Vierailija
13/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ajan olot suosivat niin tuon kuin muidenkin ongelmien kehittymistä.

Vierailija
14/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on omassa mielessään kai vielä neli-viisikymppinen, ei näe itseään ikäihmisenä. Eikä siinä mitään sinänsä, mutta mulle passaa miten vanha olen, aivan kuin ei itse olisi vanhentunut lainkaan. Marmattaa Esim että en saisi pitää pitkiä hiuksia ( = olkapäille), koska ei tässä iässä (45) enää kellekään sovi??? Sitten kun vastaan, että hänellä itsellään on vielä pidemmät ja on vielä vanhempi, niin loukkaantuu, koska puhun hänen iästään.

Mutta hän on siis aina ollut herkkähipiäinen ja ulkonäöstä "tarkka" (mm.laihuus- ja meikkausjutut). Siis päälle jäänyt sellainen epäterve 60-luvun käsitys naiseudesta. "Olisit sievä, jos jaksaisit meikata kunnolla" ( =suttuinen 60-luvun meikki). "Nainen ei voi olla liian laiha" (=anoreksia). "Voisit näyttää kauniilta, jos et aina pitäisi noita silmälaseja"....

Raaaahhh!!!!

Miten tällaisten ihmisten kanssa keskustellaan mistään? Ne harvat kerrat vuodessa kun nähdään...? Olen kuullut, että joillain on rakastavat välit äitiinsä, kateeksi käy.

Vierailija
15/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raaaahhh!!!!

Kuvitteleeko äitisi alitajuisesti elävänsä ikuisesti tai ainakin vanhemmaksi kyin tyttärensä? Miksi joku haluaa nähdä lapsensa jo vanhuuden kynnyksellä olevana? Vaikka todella työvuosiakin on vielä reilu 20v? Musta siinä in isekeskeisyyttä ja maailmankuva on jotenkin kaventunut.

Vierailija
16/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raaaahhh!!!!

Kuvitteleeko äitisi alitajuisesti elävänsä ikuisesti tai ainakin vanhemmaksi kyin tyttärensä? Miksi joku haluaa nähdä lapsensa jo vanhuuden kynnyksellä olevana? Vaikka todella työvuosiakin on vielä reilu 20v? Musta siinä in isekeskeisyyttä ja maailmankuva on jotenkin kaventunut.

Se on just näin.

Vierailija
17/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää ymmärtää. 

Vierailija
18/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhuksia ole Suomessa hyvin kohdeltu vaan taakkana. Siitä saninta ei kuile kiusallakaan. Omia vanhempiaan jotka rakensivat hyvinvointivaltion oerustan. Ei suinkaan suuret ikäluokat. Laitettiin vanhainkotiin heti kun nämä ruoesivat tarvisemaan vähän apua.

Vierailija
19/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsessäsi on  vika kun et nosta kissa pöydälle .Mikä estää?

Jos ihmisen maailmankuva on noin itsekeskeinen tuon ikäisenä niin ei maksa vaivaa.

Vierailija
20/25 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raaaahhh!!!!

Onko se kateutta kun toinen on nuorempi ja tietystihän siitä tulee itsekeskeiselle ihmiselle. Piilotettu katkeruuskin jolle ei tosinbole mitään syytä. Kun kyse on luonnonlaista jollei mitään voi.