YLE: Huvipuistokäynti kerran vuodessa kuuluu ihmisarvoiseen elämään
"Ruokaa, vaatteet ja katto pään päällä. Se riittää ehkä selviytymiseen, mutta ei ihmisarvoiseen elämään.
Siihen tarvitaan muun muassa mahdollisuus harrastaa, käydä joskus ulkona ja jopa pienellä lomamatkalla kerran vuodessa, arvioivat Turun yliopiston tutkijat.
Helsingissä nelihenkinen perhe tarvitsee ihmisarvoiseen elämään yli 3 600 euroa kuukaudessa, ilmenee tutkijoiden kokoamasta ihmisarvoisen elämän viitebudjetista. Yksin asuva selviää vähän yli 1 500 eurolla."
Miksi Yle julkaisee tällaisia juttuja, jotka lietsoo köyhiä vihaan ja katkeruuteen? Ihan kuin ihmisarvoinen elämä pyörisi kuluttamisen ympärillä ja edellyttäisi ties mitä. Onko mussa jotain vikaa, kun olen onnellinen vaikka tuloni on jo monta vuotta ollut vain vähän yli tonnin kuussa?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Köyhien piutäisi kysyä VELKA-ZANNALTA miten liki 60 miljardia hukattiin neljässä vuodessa.
Valtaosa rahoista meni Euroopan digitalisoimisen rahastoon eli digi-identiteetin kehittämiseen.
Kohta ollaan kuin Kiinassa vastikkeellisen perustulon varassa kontrollin alla. Avovankilaa tässä rakennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun varmaankin niihin "pienituloisiksi" katsottuihin ja luettuihin henkilöihin. Mutta en niin suuresti kaipaa ja hingu minnekään ulkomaanmatkoille, tai huvipuistoon. Eikö niissä reissaamisissa enemmän stressaannu, kuin palaudu kovasta ja rankasta työnteosta?
Kyse on siitä, että olisi mahdollisuus mennä huvipuistoon jne. Ei siitä, että juuri sinun olisi haluttava possujunaan kiljumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävin omassa lapsuudessani tasan kerran huvipuistossa, en ikinä ulkomaanmatkoilla ja en harrastanut mitään tavoitteellisesti ja silti oli hyvä lapsuus.
Olisiko perheelläsi ollut varaa, teitkö asioita joista nautit? Raatoivat vanhempasi kokoajan.
Oma lapsuuteni oli kovin samanlainen, onnellinen, mutta isäni suri vielä kuolinvuoteellaan miten hänellä ei ollut antaa meille lapsille enempää, vaikka kaikkensa antoi, hänen elämänsä ei ollut ihmisarvoista ennenkuin me lapset aikustuimme ja tienasimme omat elantomme, aika pian hän kuitenkin sairastuikin tuon raaadannan seurauksiin.
Olen 3 lapsen yksinhuoltaja ja saan toimeentulotukea.
Meillä on lapsille Linnanmäen kausikortit (laitan säästöön pitkin vuotta rahaa jottei tuollainen 3280e tunnu niin pahalta kerralla). Sillä voi olla huvipuistossa vaikka joka päivä keväästä syksyyn. On lapsille todella tärkeä ja saa joka eurolle vastinetta. Mua huippaa jo tavallisessa keinussa joten toisinaan lähden lasten mukaan Lintsille seuraan pelkästää lasten iloa ja riemua, se riittää mulle sekä Lintsin fiilis.
Mä en tupakoi enkä juo alkoholia. Siinä säästää paljon 😀 eikä mulla ole osamaksuja mihinkään, eikä autoa (ab matkortti tulee edulliseksi).
En ikinä ymmärrä näitä "köyhällä ei ole varaa... plaah plaah plaah" juttuja. Pointti on se mihin ja miten sitä rahaa käyttää.
Piti olla 3 280 euroa, ei 3280 euroa 😅
Vierailija kirjoitti:
Vielä 80-luvullahan perustettiin uusia huvipuistoja, vaikka väestömäärä oli silloin pienempi kuin nyt. Sitten 90-luvulla niitä alkoi mennä konkurssiin, ja nyt jäljellä on enää murto-osa 80-luvun määrästä, vaikka nyt siis väestömäärä on suurempi.
Tämä kertoo jotain suomalaisten heikosta tulokehityksestä, isolla osalla ei ole ollut enää vuosikymmeniin varaa mihinkään ylimääräiseen ja se on aiheuttanut kotimaisen kulutuskysynnän romahtamisen ja paljon työttömyyttä. Sellainen negatiivisuuden kierre jota on erittäin vaikea enää saada oikaistua. Suomi on terminaalisesti ja perustavaa laatua olevalla tavalla sairas maa.
Allekirjoitan.
Väännän itse paikkakuntaryhmässäni eläkeläisjäärien kanssa siitä, miksi nuorillekin tulee tarjota harrastusmahdollisuuksia (eikä vain vanhemmille ihmisille, joita tuetaan jo runsaskätisesti). Suomi on sammuva maa, suurten ikäluokkien ahneus ja sairas mentaliteetti muuallakin ei takaa meille minkäänlaista tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon määritelmän mukaan maailmassa on varmaan 5 miljardia ihmistä jotka eivät elä ihmisarvoista elämää.
Kannattaa aina ensin lukea artikkeli, ennen kuin alkaa kommentoimaan sitä. Muuten tulee usein kirjoittaneeksi tuollaisia tollouksia.
"Ihmisarvoinen elämä on tässä yhteydessä synonyymi yhteiskunnalliselle osallistumiselle, kertoo laskelmaa tekemässä ollut sosiaalipolitiikan erikoistutkija Lauri Mäkinen."
No sit se on 6 miljardia jotka eivät elä ihmisarvoista elämää :D
3 kertaa 280 euroa. Ei hyväksy x (äks kirjainta).
Vierailija kirjoitti:
Vielä 80-luvullahan perustettiin uusia huvipuistoja, vaikka väestömäärä oli silloin pienempi kuin nyt. Sitten 90-luvulla niitä alkoi mennä konkurssiin, ja nyt jäljellä on enää murto-osa 80-luvun määrästä, vaikka nyt siis väestömäärä on suurempi.
Tämä kertoo jotain suomalaisten heikosta tulokehityksestä, isolla osalla ei ole ollut enää vuosikymmeniin varaa mihinkään ylimääräiseen ja se on aiheuttanut kotimaisen kulutuskysynnän romahtamisen ja paljon työttömyyttä. Sellainen negatiivisuuden kierre jota on erittäin vaikea enää saada oikaistua. Suomi on terminaalisesti ja perustavaa laatua olevalla tavalla sairas maa.
Joo. Muutama vielä toimii: Linnanmäki, Särkänniemi, Tykkimäki
Vierailija kirjoitti:
Tuon määritelmän mukaan maailmassa on varmaan 5 miljardia ihmistä jotka eivät elä ihmisarvoista elämää.
Voi mennä arvio aika liki. Ja se kertoo vain sen, miten alhaisella kehitystasolla ihmiskunta on. :(
Rahaahan maailmassa on, mutta sen jakautuminen täysin epäoikeudenmukaista. Joillain harvoilla sitä on niin, ettei tiedä mitä sillä tekisi ja suurella enemmistöllä vaikeuksia hankkia jopa perustarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oikeudenmukaista? Jos ihminen asuu ja elää yhteiskunnan tuilla, niin miksi hänelle pitäisi kustantaa yhteiskunnan varoilla vielä samat huvitukset kuin hyvätuloisilla? Keskituloisilla perheillä ei ole varaa matkustaa ja käydä huvipuistoissa. Lapsilla ei ole varaa harrastaa kaikkea mitä tahtoisi. Millä oikeudella sosiaalituilla eläville pitäisi kustantaa kaikki samat huvitukset kuin rikkaille. Kohtuullisuutta näihin vaatimuksiin.
Milloin Suomeen saadaan täystyöllisyys? Ei koskaan. Sellaista hetkeä ei ole
Vierailija kirjoitti:
Ei elämän kuulu olla pelkkää kituuttamista, vaikkei raha onnea tuokaan.
Tasapaino ja kohtuu. Työtä ja vapaa-aikaa, nautinnot on elämän suola.
Minusta yksinelävälle 2000e/kk ja perheelle 4500e/kk ehdoton minimi, ja joo tiedän että paljon ihmisiä elää vähemmällä, minäkin, muttei sen olisi pakko olla niin.
Miettikää nyt jotain poliitikkojen, yritysjohtajien ja urheilijoiden palkkoja!
Tasataan vähän niin kaikilla on kivaa.
Ovatko nämä antamasi summat netto- vai bruttokuukausituloja?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa että av on maalaismummojen palsta.
Tuo on kyllä hyvin loukkaavaa meitä maalaismummoja kohtaan ja samalla hyvin tietämätöntä.
Itse olen vielä työssä käyvä maalaismummo, joskus kävin jopa muutaman vuoden kouluja. Jo lapsuudessa 60-luvulla nyt reilut 80v äitini kävi ahkerasti Martoissa ja Maatalousnaisissa, joissa joka talvi oli joku opintopiiri, samoin tekivät paljon retkiä, tutustuen milloin mihinkin, mukaan raahattiin puolisotkin ja isäni aina kuullessaan sanan ooppera toteaa, ei ollut mun juttu.
Ei me maalaiset ihan tolloja olla, osa nähnyt muutakin kuin oman sontatunkion takaisen metsän.
En minä vaan kehtaisi vaatia huvipuistoa muiden rahoilla.
Kun käyn töissä, haluan mahdollisimman ison osan palkasta käteen.
Jos en käy töissä, olen kiitollinen ruoasta, terveydenhoidosta ja katosta pään päällä.
Molemmissa osissa olen ollut. Jos työttömänäkin pääsee vaatimaan huvipuistoja, lopetan nykyiset työt heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei takerruta siihen huvipuistoon. Yhtä hyvin se voi olla jotain muutakin. Olennaista on se että on edes joskus vara muuhunkin kuin perustarpeisiin.
Sitä varten on olemassa työstä saatava palkka. Mutta jos ei ole töitä niin ne pelkät perustarpeet riittää ihmiselle ja niistäkin vain se kaikkein välttämättömin minimi jolla tulee juuri ja juuri toimeen mutta ei hankkimaan ylimääräistä luksusta kuten vaatteita.
Perse paljaana on ikävä lähteä työhaastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa että av on maalaismummojen palsta.
Tuo on kyllä hyvin loukkaavaa meitä maalaismummoja kohtaan ja samalla hyvin tietämätöntä.
Itse olen vielä työssä käyvä maalaismummo, joskus kävin jopa muutaman vuoden kouluja. Jo lapsuudessa 60-luvulla nyt reilut 80v äitini kävi ahkerasti Martoissa ja Maatalousnaisissa, joissa joka talvi oli joku opintopiiri, samoin tekivät paljon retkiä, tutustuen milloin mihinkin, mukaan raahattiin puolisotkin ja isäni aina kuullessaan sanan ooppera toteaa, ei ollut mun juttu.
Ei me maalaiset ihan tolloja olla, osa nähnyt muutakin kuin oman sontatunkion takaisen metsän.
Kaikki tiedämme että kaupungeista löytyy kaikkea, myös pahimmat moukat, joiden käsityksen monesta muustakin asiasta ovat mielenkiintoisia.
Vierailija kirjoitti:
Voi yhden kerran taas, minä voin katsella vanhassa, 15.90€ vuonna 2000 ehkä, riippumatossa koivun latvoja ja lukea kirjastosta väliin hömppää, vaikka koko kesän, talvella kudon sohvalla sukkaa ja katselen emmerdalea, elämäni on ihmisarvoista.
MUTTA vaikka uutisessa puhutaan huvipuistosta ymmärrän, että siinä voisi lukea ooppera tai kylpylämatka, jos ne kiinnostaisivat minua ja tuottaisivat iloa, ihmisarvoiseen elämään kuuluu myös ilo ja hetken irtautuminen arjesta.
Ja minulle ilo tulee siitä, että riippumatossa lojuessani minun ei tarvitse miettiä olisiko minulla varaa lähteä huvipuistoon tai käydä kasvohoidossa, hieronnassa tai lomamatkalla.
Hienoa, että tutkijat ymmärtävät, että pelkkä selviytyminen ei ole ihmisarvoista.
Kyllä ja on aivan eri asia, jos on rahaa, mutta ei halua sitä tiettyyn asiaan käyttää kuin että ei olw sitä rahaa lainkaan! Empatiakyvyttömyys loistaa sekä hallituksessa että täällä.
Odotan kesälomaa ja sitä, että pääsen marjastamaan ja sienestämään. Yhdelle pikkukaupungin festarille mietin, että ilmoittaudunko talkoisiin. Elämäni ei ole ankeaa vaikka maksullisia rientoja vältän. Viikonloppuna käytiin piknicillä rannalla ja taidenäyttelyssä (ilmaisessa).
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oikeudenmukaista? Jos ihminen asuu ja elää yhteiskunnan tuilla, niin miksi hänelle pitäisi kustantaa yhteiskunnan varoilla vielä samat huvitukset kuin hyvätuloisilla? Keskituloisilla perheillä ei ole varaa matkustaa ja käydä huvipuistoissa. Lapsilla ei ole varaa harrastaa kaikkea mitä tahtoisi. Millä oikeudella sosiaalituilla eläville pitäisi kustantaa kaikki samat huvitukset kuin rikkaille. Kohtuullisuutta näihin vaatimuksiin.
Kyllä keskituloisilla perheillä o noihin varaa.
Kannattaa aina ensin lukea artikkeli, ennen kuin alkaa kommentoimaan sitä. Muuten tulee usein kirjoittaneeksi tuollaisia tollouksia.
"Ihmisarvoinen elämä on tässä yhteydessä synonyymi yhteiskunnalliselle osallistumiselle, kertoo laskelmaa tekemässä ollut sosiaalipolitiikan erikoistutkija Lauri Mäkinen."