Paljonko Suomessa oikeasti on niitä, jotka on ihan huvikseen työttömänä?
Eli niitä, jotka voisi hyvin olla töissä ja voisi saada työn, mutta jotka ovat nyt vain valinneet mieluummin olla työttöminä.
Eli EI niitä, jotka on sen verran kremppasia tai vaikka masentuneita, että eivät pysty työhön, mutta eivät eläkkeellekään pääse. EI alkoholisteja tai vastaavia moniongelmaisia, joita kukaan ei edes halua palkata. EI myöskään niitä, jotka eivät paikkakunnallaan tai tunnin matkan päässä sieltä yksinkertaisesti vain voi saada työpaikkaa, koska töitä ei alueella ole.
Median ja poliitikkojen mielestä huvikseen työttömiä on massoittain. Suorastaan tulvii kelan luukusta sisään niin valtavissa määrin, että kelaan on jouduttu palkkaamaan lapiomiehiä sitä virtaa estämään.
Mutta mikä on totuus? Onko heitä enemmän kuin kourallinen?
Kommentit (425)
Kokoomuslaisten lapsissa on paljon tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole vapaita työpaikkoja kuin muutamia tuhansia. Niistä taistelee laskutavasta riippuen 200-400 tuhatta työtöntä.
Minulle tarjottiin 5 eri paikasta toita viime viikolla. Olen mielluummin Ranskassa duunissa.
Syyskuussa vaihdain Suomalaiseen tyonanatajaan jos paikka on viella avoinna (Uusi paikka, mutta samanlainen jota mulle tarjottiin).
Duuneisa oli palkka 5000-15000/kk 15 000 on, etta pitaa olla yrittaja.
Tiedän yhden. Oli 6 kk omasta halustaan työtön, ei siis todellakaan halunnut joutua töihin. DI, joka joutui yt:ssä pihalle, sai hyvän kultaisen kädenpuristuksen, jonka turvin halusi olla vapaaherra tuon puoli vuotta. Sen jälkeen alkoi hakemaan töitä ja lopulta saikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole vapaita työpaikkoja kuin muutamia tuhansia. Niistä taistelee laskutavasta riippuen 200-400 tuhatta työtöntä.
Minulle tarjottiin 5 eri paikasta toita viime viikolla. Olen mielluummin Ranskassa duunissa.
Syyskuussa vaihdain Suomalaiseen tyonanatajaan jos paikka on viella avoinna (Uusi paikka, mutta samanlainen jota mulle tarjottiin).Duuneisa oli palkka 5000-15000/kk 15 000 on, etta pitaa olla yrittaja.
oih noi pailjoin tarjaittiin mutt silltti mielluummmiin siellla.No sullla on varmiin hirmu ällykyisyys.
Minä kuulemma. Työkykyselvitykset oli jo päällä mutta mitäs niitä Kelan aikoja varailemaan kun ei terveydenhuollon puolen tutkimukset etene. Se ei silti palauta työkykyä vaikka Te-toimisto niin uskookin.
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan noin 100000. Tämä työkykyisten mutta työhaluttomien määrä nauttii mieluummin yhteiskunnan tukia kuin menisi töihin suurin piirtein samalla palkalla matalapalkka-, osa-aika- ja nollasopimustöihin.
Ja miksi menisikään, kun systeemi sallii lorvimisen.
Nyt onneksi hallitusohjelmassa tehdään muiden rahoilla oleskelu hiukan vaikeammaksi.
Miten tässä Tilastokeskuksen luvussa on selvitetty työhaluttomuus? Voitko pistää palstalle linkin tuohon Tilastokeskuksen juttuun?
Minä olen. En viitsi tehdä kuin vain neljä työhakemusta kuukaudessa ja vain kokoaikatöihin joissa yli 10 euroa tuntipalkka. Tiedän, vaadin liikoja ja hakemuksia pitäisi tehdä ainakin parikymmentä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyskuussa vaihdain Suomalaiseen tyonanatajaan jos paikka on viella avoinna (Uusi paikka, mutta samanlainen jota mulle tarjottiin).Duuneisa oli palkka 5000-15000/kk 15 000 on, etta pitaa olla yrittaja.
Silti et osaa edes kirjoittaa suomea.
Tunnen yhden. On ollut kaksi vuosikymmentä työtön. Hän on hyvä rakentamaan kaikkea mutta kun luokkanousu ei onnistunut, niin hän loukkaantui ja lopetti työt.
Mikähän minun työnsaannin ongelma on työttömyyden lisäksi?
On koulutus, työkokemus, osaaminen, terveys, hyvä kunto ja vuoden vanha auto velattoman omakotitalon pihassa. En kuitenkaan ole työllistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään. Hän sanoi suoraan, ettei kiinnosta mennä töihin. Pelaa päivät.
Ja sinä et kysynyt miksi tai edes ajatellut että päivien viettäminen pelaten ole tervettä vaan taustalla on luultavasti mt-ongelmia eli oikea syy olla työtön. Sinä vain haluat kutsua muita laiskoiksi, enemmän kuin välität lähimmäisestäsi.
Neuvostoliitossa pidettiin mt-ongelmaisena jos ei työ maistunut.
Tavallaan NL:ssa oltiin oikeassa. Työhaluttomuus ja työnarkomania ovat saman sairauden kaksi ääripäätä. Ihmisen suhde työhön on kummassakin vääristynyt. Toisessa ihminen on lamautunut ja aloitekyvytön, toisessa käy ylikierroksilla ja palaa loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti et osaa edes kirjoittaa suomea.
Ei ole aata pisteilla eika oota piteilla. Ranskalinen nappis on outo. QWERTYn sijaan on AZERTY
Asetin tan US nappikseksi jolloin on hiukka helpompaa vaikka jotkut tarvitsemani erikoismerkit ovat kateisa.
Pelkaan madon tarvetta UNIXissa, tai jonkun muun. ~
Vierailija kirjoitti:
Mikähän minun
työnsaannin ongelma on työttömyyden lisäksi?
On koulutus, työkokemus, osaaminen, terveys, hyvä kunto ja vuoden vanha auto velattoman omakotitalon pihassa. En kuitenkaan ole työllistynyt.
Onko koulutus alalta, jossa ei ole kysyntää? Harkitse uudelleenkouluttautumista. Tilanteesi on siihen oivallinen, koska asuntovelkaa ei ole ja autokin on käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän minun
Onko koulutus alalta, jossa ei ole kysyntää? Harkitse uudelleenkouluttautumista. Tilanteesi on siihen oivallinen, koska asuntovelkaa ei ole ja autokin on käytettävissä.
DI ja KTM
Sitä parempaa lusmuilua á la kokoomus:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/bc4dfc04-385f-4b95-a4e0-a0fc81812…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan noin 100000. Tämä työkykyisten mutta työhaluttomien määrä nauttii mieluummin yhteiskunnan tukia kuin menisi töihin suurin piirtein samalla palkalla matalapalkka-, osa-aika- ja nollasopimustöihin.
Ja miksi menisikään, kun systeemi sallii lorvimisen.
Nyt onneksi hallitusohjelmassa tehdään muiden rahoilla oleskelu hiukan vaikeammaksi.
Miten voi kukaan olla näin pihalla. Nyt alan ymmärtää äänestystulosta (mutta en sitä miten tällaiset pääsevät töihin). Minä olen työtön. Mutta olen myös osa-aikatöissä, ja toinen työ on nollatuntisopimuksella. Mutta töitä ei ole tarpeeksi. Joskus saatan saada näistä hommista alle 200 e kuussa, silläkö pitäisi elää? Pieni etenemismahdollisuus on, joten pidän kiinni kyllä tästä.
Myös esimerkiksi palkkatukitöissä olevat ihmiset ovat työttömiä, vaikka tuolla he ovat ihan töitten näköisiä asioita tekemässä.
Jos sinulla on kaksi työpaikkaa, et ole työtön vaikka työttömyystukea saisitkin pienten tuntien takia. Ei kukaan väitä, että työllistyminen on helppoa, sinä kuitenkin ponnistelet sen eteen, että tilanne muuttuisi. Kaikki eivät tee sitä. Tarinoita on vaikka kuinka. Omassa lähipiirissä on useampikin pitkään kotiäitinä ollut, joiden ammattitaito on vanhentunut. Sitä ei kuitenkaan myönnetä vaan yritetään päästä samaan positioon, missä oltiin ennen lapsia. Tuskinpa nämä tulevat koskaan työllistymään, vaikka omien sanojensa mukaan tekevät kaikkensa.
Hieno tarina!
Tavallaan hienoa, jos olet vielä noin naivi, ettet usko työtä vältteleviä olevan. Eivät he kyllä usko itsekään olevansa sellaisia. Tai sitten olet itse samanlainen.
Olisiko se parempi vaihtoehto, että nostettaisiin hieman työttömyystukia ja luovuttaisiin nykyisistä työllistämistoimista? Mistä tämä raha tulisi? Allennetaanko eläkkeitä, leikataanko koulutuksesta vai lapsiperheiltä? Vai ehkä nipistettäisiin hieman terveydenhuollosta?
Todella suurista eläkkeistä voisi kyllä leikata ihan yleisestikin. Jopa 60.000 euroa kuukaudessa on aika korkea eläke. Suomessa ei ole eläkekattoa, joka torppaisi tolkuttoman eläkkeet. Monissa maissa on.
On. Papoa betalar tai kok nuoria, jolle faija kustantaa ja perintö tilille kilahtaa. Keskittyvät biletykseen ja törsäykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän minun
DI ja KTM
No ehkä sinun sitten vaan pitäisi hakea töitä? Harvemmin niitä sinne velattomaankaan kotiin tullaan tarjoamaan.
Tiedän yhden työttömän joka pelaa e-sportsia ja ja tienaa huimia summia jotka ei näy verottajalle eikä Kelalle.
Veljeni aikuiset lapset. Toinen 29, toinen 21. Kummallakaan ei peruskoulun jälkeistä koulutusta, ei työpaikkoja, ei intressiä edes ajatella opiskelua tai työntekoa. Ovat vaan päivät pitkät.