Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko Suomessa oikeasti on niitä, jotka on ihan huvikseen työttömänä?

Vierailija
18.06.2023 |

Eli niitä, jotka voisi hyvin olla töissä ja voisi saada työn, mutta jotka ovat nyt vain valinneet mieluummin olla työttöminä.

Eli EI niitä, jotka on sen verran kremppasia tai vaikka masentuneita, että eivät pysty työhön, mutta eivät eläkkeellekään pääse. EI alkoholisteja tai vastaavia moniongelmaisia, joita kukaan ei edes halua palkata. EI myöskään niitä, jotka eivät paikkakunnallaan tai tunnin matkan päässä sieltä yksinkertaisesti vain voi saada työpaikkaa, koska töitä ei alueella ole.

Median ja poliitikkojen mielestä huvikseen työttömiä on massoittain. Suorastaan tulvii kelan luukusta sisään niin valtavissa määrin, että kelaan on jouduttu palkkaamaan lapiomiehiä sitä virtaa estämään.

Mutta mikä on totuus? Onko heitä enemmän kuin kourallinen?

Kommentit (425)

Vierailija
221/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei pysty työhön, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, sairauksia ja särkyjä ym. Nykytahtinen työelämä on aika vaativaa.

Vierailija
222/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista meistä tulisi kremppaisia, laiskoja tai alkoholisteja mikäli putoaisimme työelämästä tarpeeksi pitkäksi aikaa pois. Itselleni riittää jo 4 viikon kesäloma siihen ettei voisi vähempää kiinnostaa töihin paluu enkä pidä itseäni työkykyisenä. Mutta pakko mikä pakko, periaatteen takia itsensä elättää.

No ei todellakaan tule. Itse olin kaksi vuotta työttömänä etsien koko ajan töitä. En juonut pisaraakaan alkoholia, pidin terveydestäni niin hyvää huolta kuin työttömänä on mahdollista ja kappas, kun lopulta sain töitä, olinkin ihan normaali työkykyinen ahkera yksilö.

Sama täällä. Ei kremppoja, alkoholisoitumista eikä laiskuutta. Ja sain uuden duunin itselleni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällä pastalla ole enää mitään muita puheenaiheita? Kaikki aloitukset on työttömät sitä tai työttömät tätä. Kyllästyttävää. 

Meitä nyt vaan on niin paljon, että on ihan hyvä puhua asioista oikeiden kokemusasiantuntijoiden suilla. Media välittää virheellistä tietoa.

Joo, olisikin hyvä jos täällä työttömät itse kertoisivat tarinoitaan, mutta suurin osa kommenteista on näiltä joiden mielestä työtön on laiska, tyhmä ja alkoholisoitunut sekä tahallaan elelee kaikkien tukien varassa.

Vierailija
224/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukuta tätä kommenttia jos olet huvin vuoksi työtön? Voisit tehdä töitä, mutta haluat vain nauttia Kelan eduista.

Vierailija
225/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä työkkärissä n 10 vuotta sitten, suuressa länsi-suomalaisessa kaupungissa ja niitä ikityöttömiä jotka olivat jättäytyneet korvauksille ainakin toistakymmentä vuotta sitten oli silloin varmastikin satoja.

Työpäivistä meni suurin aika näiden kanssa jumppaamiseen.

Onneksi oli palkkatuki ja kierrätyskeskus, jonne tiesi että jokainen palkataan kun vaan sinne lähettää töitä hakemaan.

Suurin osa oli ulosotossa jostain vanhoista veloista, ja katsoivat ettei kannata verokirjalla töitä tehdä.

Pimeästi täällä pyöriikin talous oikein aktiivisesti.

Se oli semmoista kissa-ja hiirileikkiä: asiakas teeskentelee, että voi voi kun on tullut oltua ilman mitään töitä 16 vuotta.

Minä teskentelen uskovani sen ja sitten laitan pakkohaun kirpparille töihin palkkatuella, että asiakas siitä kuntoutuisi ja saisi vauhtia työllistyä kokoaikaisesti jonnekin.

Kun palkkatuki loppuu, jää kaveri työttömäksi. Parin vuoden kuluttua sitten taas uudestaan, kuntoutumaan.

Joopa joo.

Minä olen ihan oikeasti ollut täysin työtön yli 13-vuotta. Päivääkään en ole töitä tehnyt tänä aikana. En kokeilua, en pimeitä töitä. Eläkettä haettu sitä saamatta. Joten olen sitten työtön. Viime talvena olin reilu 4kk sairaslomalla, mutta kela ei hyväksynyt sairaslomaani, joten sain työttömyyskorvausta. Yritys oli nyt syksyllä yrittää työkokeilua, mutta ei hyvältä näytä. Mun toimintakyky vaihtelee nollasta lähes sataan. Saatan tänään liikkua yli 10km, mutta huomenna hyvä jos jaksan liikkua sängystä vessaan, keittiöön ja takaisin. Kyse ei psyykestä. Tuonne kirpparillekaan en voi mennä. Mulla tosi voimakas pöly- ja pölypunkkiallergia ja alan aivastelemaan tuhottomasti jo pelkästä pyykkien koneeseen laitosta tai muutaman vaatteen viikkaamisesta. Uusin juttu tässä on se, että kehoni on ilmeisesti allerginen itseään vastaan ja saan tuosta vaan allergia oireita tekemättä yhtään mitään. Jonkunlainen anafylaktinen shokki, joka ei kuitenkaan aivan vienyt sairaalaan. Kaikki vaivani ovat vielä sellaisia, että veriarvot mulla on priimahyvät, mutta kivut ja toimintakyky ajoittain sietämättömät. Olen monen mielestä huvikseen työtön, koska olen saattanut riemuita 10km kävelylenkistä, tai jostain vastaavasta. Työelämä ei toimi siten, että voin sanoa tulevani tänään töihin, kun kykenen ja loppuviikolla en sitten tule, kun en saa happea ja on kamala heikotus. 

Vierailija
226/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä! Sain perinnön ja taloudellnen motiivi työn tekoon poistui. Mitään muuta motiivia minulla ei vuosiin ollutkaan. En ymmärrä väitteitä että työttömyys masentaa ja muuttaa ihmisen alkoholistiksi. Työttömänä oleminen on upeaa jos rahaa on riittävästi.

Niin sinäpä sen sanoit. Työkkärin kirjoilla ollaan siksi että saadaan työttömyysetuutta henkensä pitimiksi, sinä et sitä tarvitse, sinun ei kuulukaan olla työkkärin listoilla, voit hakea töitä ihan itseksesi koska et tarvitse taloudellista tukea. Se, mikä työttömyydessä masentaa on nimenomaan se köyhyys, eli rahan puute. Jos kaikilla työttömillä olisi rahaa, ei tässä maassa olisi enää työttömyyttä, olisi vaan ihmisiä jotka eivät kävisi töissä koska eivät tarvitsisi palkkaa.

En minäkään hae töitä taloudellisen pakon takia, vaan siksi, koska tykkään tehdä mielenkiintoista työtä. Se tuo sisältöä elämään ja haluan saada asioita aikaiseksi. Nyt olen ollut työttömänä n. 1,5 vuotta.

Vierailija
227/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskat sohvaperunat töihin...

Selvä. Kuka palkkaa laiskan sohvaperunan? Tuhannen taalan kysymys. Osaatko vastata?

Raippaa laiskalle, oppii ahkeraksi

Vierailija
228/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään enkä usko, että on kovin paljoa. Joka tapauksessa heidän saamansa tuet eivät maata kaada, paljon enemmän on niitä jotka eivät osaa tai halua hakea heille kuuluvia tukia vaikka olisivat oikeutettuja. Oma eläkeläisäitinikään ei olisi itse osannut hakea asumistukea, valtio säästää noissa aika paljon vuosittain.

Vierailija
229/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on tosi vaikea uskoa, että täysillä käyvistä ihmisistä monikaan haluaisi huvikseen olla työtön. Se saattaa vain näyttää siltä ulospäin. Väitän, että jonkun tason häiriö tai sairaus on näistä "vapaaehtoisesti työttömistäkin" suurimmalla osalla. Ihmisen yksi perustarve on tuntea itsensä hyödylliseksi ja toimia osana laumaa eli yhteiskuntaa. Normaalilla ihmisellä on myös velvollisuudentunto ja halu hyvään elintasoon.

Mun oma isä on tämmönen lorvija. Ollut "huvikseen" työtön vuodesta 2015 asti. Äiti joutuu pienellä palkallaan elättämään isän sekä aikuisen pikkuveljen, joka kyllä käy töissä, mutta on isänsä poika. Koko kuvio on aivan hullu, mutta eipä sen miettimiseen kannata enää kauheasti voimavarojaan käyttää. Noh kuitenkin, isäni, vaikka ns. vapaaehtoinen työtön onkin, ei todellakaan pärjäisi työelämässä enää. Kun oli vielä töissä, eli omien sääntöjensä mukaan (omat työajat ym.) ja työnantaja oli aina mulkku kiusaaja, kun kyttäsi tai valitti. Isälläni on jonkin ihan eri sfäärin ajatusmaailma, joka on kaukana normaalista. Diagnosoimatonta mielenterveysongelmaa löytyy 110%:n varmuudella. Hän ei kuitenkaan halua jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle, sillä ei pysty itselleen myöntämään sitä, ettei kykene työhön. Eli ulospäin isäni on vain tällainen huvikseen työtön, mutta todellisuudessa mitään kykyä työskentelyyn ei ole. Epäilen hänellä olevan jokin aivosairaus, sillä hän mokailee isojakin asioita, unohtelee kaikkea ja asenne maailmaan on hyvin kummallinen.

Vierailija
230/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taatusti kukaan! Jokaisella työttömällä on omat painavat syynsä olla työtön: Joko vaikeuksia työnsaannissa, huonoa työhönohjausta ja neuvontaa TE-toimistolta tai muita ongelmia elämässä kuten päihdeongelmia tai terveyshuolia.

samoin voisi olla painavat syyt ottaa tuet pois

Niin, joo! Köyhien tappaminen: rikkaiden huvi!

Suomessa ei kukaan kuole nälkään. Marjat, sienet kalat ja muut luonnon antimet ovat jokaisen saatavilla. Kirkko ja monet järjestöt jakavat kassikaupalla ruokaa, jos nälkä olisi jokainen tekisi töitä. Moni taho on laskenut kuinka köllöttelemällä saa melkein saman rahan tililleen kuin työtä tehden, miksi vaivautua muutaman kympin vuoksi. Näin olen kuullut, mutta täytyisi kannustaa nuoria että työssäkäynti antaa myös paljon, leivän lisäksi.

Marjoja löytyykin hienosti vaikka Helsingistä tai talvella..

Vierailija
231/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni työllistyy ihan siinä ansiosidonnaisen alussa ja palaa työelämään. Sitten tulee pitkä pätkä, että ei oikein työllistytä. Ja sitten, juuri kun ansiosidonnainen on päättymässä, niin työllistymiseen tulee taas piikki.

Ehdottakaapa tulkintoja miksi se menee näin?

Vierailija
232/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja missä tuollaisia sisäänpääsyprosentteja on? Meillä lähipiirin nuoria on päässyt halutuimmille aloille, ja siinä juuri auttaa tuo, että on ahkera, fiksu ja filmaattinen.

Tai sitten siihen on auttanut se, että lähipiiri on täysin tietämätön sisäänpääsyprosenteista, mutta tietää kuitenkin juuri omien nuortensa päässeen halutuimmille aloille.

80 sisään 5000:sta olisi 1,6% ja eiköhän lähes kaikkiin paikkoihin päästä hieman isoimmilla prosenteilla? En toki tilastoja vilkaissut ennen kommenttiani, mutta halutuimmilla aloilla viittasin lääkikseen ja kauppakorkeaan, joihin lähipiirin nuoria on päässyt. Niin tai näin, yleensä ahkerat opiskelijat löytävät itsensä hyvistä opiskelupaikoista joko suoraan lukion jälkeen tai pian sen jälkeen.

Vierailija
233/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs nämä, jotka roikkuvat työpaikalla turhanpanttina?

Eli saikuttavat aina kun voivat. Raahautuvat tiistaina töihin vanhalle viinalle haisten.

Kun kulkee ohi, niin selain on auki ja siinä on jonkun nettikaupan sivut auki.

Ruokatunnit venyvät puolella. Työaikana kadotaan hoiteleen omia juttuja, annetaan "työhullujen" hoidella omatkin työt.

Mutta ovat niin "hyviä tyyppejä". Esimiestä nuoleskellaan ja mielistellään ja viedään surutta kunnia muiden tekemistä töistä.

Vierailija
234/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni työllistyy ihan siinä ansiosidonnaisen alussa ja palaa työelämään. Sitten tulee pitkä pätkä, että ei oikein työllistytä. Ja sitten, juuri kun ansiosidonnainen on päättymässä, niin työllistymiseen tulee taas piikki.

Tuollaiselle asennevammaiselle ja kierolle tilastojen vääristelijälle, paskanpuhumisen ammattilaiselle sekä ammattivalehtelijalle on turha sanoa yhtään mitään tämän enempää.

Vierailija
235/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että huvikseen työttömiä on noin 25000, koska sen verran Marin sai ääniä eduskuntavaaleissa

Vierailija
236/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleistä on, että pidetään sapattivuosi ja ollaan andiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla..

Vierailija
237/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TODELLA PALJON !!

Vierailija
238/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peukuta tätä kommenttia jos olet huvin vuoksi työtön? Voisit tehdä töitä, mutta haluat vain nauttia Kelan eduista.

Työnnä se peukku perseeseen trolli.

Vierailija
239/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tälleen 40 vuoden kela ja työkkäri kokemuksella mä en ole tavannu ensimmäistäkään, muutaman mt tapauksen ja alkoholistin jotka ovat teeskennelleet ideologisesti työtöntä koska se on kivuttomampaa kun oikeiden ongelmien kohtaaminen mut ei niitä kukaan työllistään ois pystyny vaikka asenne ois ollu mikä.

Nää jutut on poliittisia olkiukkoja millä luodaan yhteisiä vihollisia et päästään taas koko kiusaaja koplan kans potkiin maassa makaavaa tiimihenkiharjoituksen hengessä.

Vierailija
240/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tää Moni on? Onks se etu vai sukunimi?