Ääriköyhäilyvinkit kehiin, kiitos
Hallitusohjelman plarattuani totesin että kylmää kyytiä tulossa. Olen jo vähentänyt kulutusta reippaasti hintojen nousun myötä, nyt kaipaan seuraavan tason vinkkejä. "Mene töihin" ei sitten muuten ole vinkki, ei ole lyhyellä aikavälillä mahdollista kohdallani.
Kahvin juonnin ajattelin seuraavaksi lopettaa. Keväällä vähensin jo yhteen kuppiin päivässä mutta nyt pitää luopua kokonaan.
Aloin myös ensimmäistä kertaa harkita halvempaan EU-maahan muuttamista. Jos juuri mitään tukea ei ole muutenkaan enää tiedossa niin kai se on kuitenkin mukavampi olla köyhä Portugalissa.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koettakaapa nyt ihan vaan rauhoittua. Mitään pahaa ei tule tapahtumaan. Tämäkin hallitus pitää heikommista huolta aivan varmasti.
Työnsaannista päättää työlliset eikä työlliset tule työttömiä töihin päästämään. Ihan sama mikä hallitus, jollain 500 euron kk korvauksella ei elä normaalia elämää.
Höpö höpö ei ketään haluta tahallaan työttömänä pitää.
Työttömien tulee 4 hakemusta lähettää joka kk ja eikä ketään ole töitä saanut, mistä luulet johtuvan. Kun samaan aikaan työlliset vinkuu ulkomailta työvoimaa.
En tajua ihan tätä että jos asumistukea ei makseta, niin millä työtön ihminen maksaa vuokran? Itse kun olin joskus työtön, en saanut koskaan mitään toimeentulotukea kun olin työtön liian vähän aikaa. Sain työmarkkinatukea 720e- verot (vähintään 10%) ja asumistukea 300e (vuokra 520e, yksiö). Käteen siis jäi 948e/kk. Siitä vuokran jälkeen jäi 428e, sähkön, vakuutuksen ja puhelinlaskun jälkeen 358e, opintolaina 60e/kk, ruoka ja taloustarvikkeet 200e/kk, siitä jää alle 100e josta sitten valita ostaako koiralle ruokaa, bussin kuukausilipun vai kenties uudet kengät rikkinäisten tilalle. Kyllähän tuolla tulee juuri ja juuri toimeen, mutta kuka nyt oikeasti vapaaehtoisesti haluaa elää noin? Siitä jos vielä poistaa asumistuen niin pelkästään pakollisten laskujen jälkeen ollaan jo miinuksen puolella, ja ruokaan ei jää euroakaan. Sillan allehan siitä sitten joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Köyhäily pitää aloittaa ensin isoista menoista, kuten asuminen. Muutto pieneen, edulliseen asuntoon, miel. hyvien kulkuyhteyksien päähän. Jos oot työssäkäyvä, muutto lähelle työpaikkaa.
Ihan kuin ihmiset ei noin tekisi automaattisesti.
Joskus muuttoa alueelta vaikeuttaa esim lasten ihmissuhteet tai harrastukset.
Esim kaveri muutti jäähallin viereen ja elämä helpottui valtavasti. Kaikki kolme yhteistä lasta ja kaksi viikonloppu lasta harrastivat jääurheilua.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kuukausittainen puhelinsoitto ja säännöllinen tapaaminen TE-toimistossa. Lisäksi on haettava neljää työpaikkaa/kk. Älkää viitsikö puhua täällä paskaa, kun ette itse ole työttömiä.
Minä joudun käymään siellä te-toimistossa ja hakemaan työpaikkoja vaikka olen töissä. Katsos kun osa-aikainen 34h/viikossa työsopimus.
Minulla on tuttu pääkaupunkiseudulla, joka hakee pesula-, siivous-, posti-, varastotöitä. Niitä kaikkia missä on koko ajan kamala työntekijäpula. Hän on päässyt jouluna postiin lajitteluun ja kesällä pesulaan nollasopimuksella. Hän ei saa töitä. Ulkomaalainen tausta. Hänelle joka ikinen lisärahaa olisi valtavan suuri asia. Eli tekis mitä tahansa työtä ja millä tahansa palkalla. Ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netflixit ja maksulliset spotifyt yms tilaukset pois, ellei ole jo. Punalaputettua ruokaa metsästämään, myös illan tupla- alesta, aina tosin ei voita. Edullisia kauden vihanneksia, joista saa isomman määrän ruokaa. Kosmetiikka ja hygieniatuotteet minimiin millä pärjää, halpiksina vaikka Tokmannista tai Normalista. Ei uusia vaatteita, kenkiä jne, kirpparilta tai uffin alepäiviltä jos tarvitsee. Hyväkuntoisten tavaroiden myynti(yritys) vaikka torissa. Kulta ja hopeakorut panttilainaamoon.
Hitto miten ymmärtämätön hyväosaisen kommentti. Ikään kuin ääriköyhäilijällä olisi ollut jotain netflixiä vuosiin! Jos koskaan. Olen itsekin more or less hyväosainen mutta pidän kyllä silmät auki.
Voi kuule köyhät pienituloiset nimenomaan käyttää rahansa hölmöhin juttuihin eikä edes yritä säästää.
Olen elämässäni ollut sekö hyvätuloinen että pienituloisen, ja olen huomannut että järkevä rahankäyttö on paljon helpompaa kun on hyvät tulot. Pystyy varautumaan vaikka kodinkoneen hajoamiseen tai yllättäviin lääkekuluihin, ja oikeasti niitä satunnaisia heräteostoksia tukee tehtyä mutta yksi typerä päätös ei kaada koko kuukauden taloutta jatkuen dominoefektinä seuraaville kuukausille. Todennäköisesti monien hyvätuloisten järkevä rahankäyttö on itsepetosta, eivät edes huomaa epäoptimaalisia valintojaan koska taloudellista liikkumavaraa ja sitä kautta myös jaksamista on enemmän. Minustakin on hauskempaa jopa ääriköyhäillä silloin kun tiedän että se on vaan oma valintani, eikä käytännön pakko.
Minulla on sama. (Sairastuin kroonisesti, fyysisesti). Pienituloisena ja parempitulousena se stressin ero on valtava. Pienituloisena jonkun asian uusiminen stressaa ja vaikka vahingossa karhuntaan menneen laskun 5€ euron lisä saa ruoskimaan itseä valtavasti.
Itselläni on myös se, että tiedä etten pysty enää kokoaikatöihin eli en voi odottaa tulevaisuudesta parempaa tuloa, kuin esim opiskeluaikana. Se stressaa ja koko ajan yrittää säästää yllätys menoihin. Niitä aina tulee, esim terveysmenot.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin hiukset olen alkanut leikkaamaan itse.
Mä päätin pitää nyt alkuun ainakin vuoden tauon leikkaamisesta ja värjäämisestä. Tukka kasvaa pidemmäksi ja ehkä saan hiukset hieman parempaan kuntoon kun vaalennus on rasittanut aika paljon hiuksia.
Vierailija kirjoitti:
Portugaliin ei kannata muuttaa, siellä on kallista. Siis tavanomainen elämä on kallista, baareissa viina on halpaa (tämä siis Portugalissa asuvan työkaverini kertomaa), palkkataso noin 2/3 suomalaisesta, hinnat 4/5 suomalaisestai).
Ne ääriköyhäilyvinkin: NYT on oikea aika toimia. Suuntaat joka aamu lähistön luontoon (polkupyörällä, auton muut pois ja ostat halvan peruspyörän, ei mitään läskirenkaita tai sähköpyörää) ja keräät sieltä nokkosia (ylimmät nuorimmat lehdet), vuohenputken versoja, vadelman lehtiä (ne nuorimmat lehdet), ja tietenkin mesiangervon lehtiä - mesiangervo sisältää jonkin verran asperiinin esiastetta, se toimii lievänä kipulääkkeenä. Kuivaat nuo saaliisi ja säilöt kirpparin "ota tästä" laarista keräämiisi kannellisiin lasipurkkeihin. Nämä korvaavat kahvin ruokavaliossasi, saat lämmintä juomaa.
Lopetat juuston syönnin, ja leikkeleiden syönnin. Yhden metwurstipaketin hinnalla saat 1-2 paketillista mung-papuja tai vihreitä linssejä, joista saat moneksi viikoksi leivänpäälliset. Punaiset linssit eivät idä.
Juuri nyt luonnosta saa myös salaatti- ja leivänpäällisainekset: voikukan lehdet, suolaheinän lehdet, ketunleipää (hieman hitaampaa kerätä).
Valitettavasti kuusenkerkkäaika on jo suurimmassa osassa Suomea ohi - kuusenkerkkiä ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa. Jos tulee sateita, niin pian pääsee keräämään kantarellejä ja herkkutatteja. JOS tulee sateita.
Niin siis auto pois, asunto astetta tai kahta pienempään, älä lämmitä äläkä etenkään jäähdytä omakustanteisesti.
Älä osta mitään. Jos vaate menee rikki, paikkaa se. Farkkuja voi paikata loputtomiin. Opettele vaihtamaan vetoketjut, lyhentämään puntit, paikkaamaan reiät... ÄLÄ osta uusia kankaita, vaan taas turvaudu siihen kirpputorin "saa ottaa"laariin. Käsin pystyy paikkaamaan farkut, ei siihen ompelukonetta tarvita. Käsin pystyy lyhentämään housut, ompelemaan napin jne. Vaatteita ei kannata ostaa koskaan täyteen hintaan, vaan kytätä näitä UFFin alennuspäiviä ja muita vastaavia.
Ruuat: kyttää punalaputettuja tuotteita, muitakin kuin lihaa ja kanaa. Kuiva-aineshyllyissä on usein ylläreitä, etenkin pienissä kaupoissa. Hanki polkupyörään kärry, niin voit kiertää kaikki kaupat useampaan kertaan päivän aikana, seuraa ja selvitä, miten niitä punalaputettuja kaupoissa laitetaan, ajat vaihtelevat.
Hygienia: mitä vähemmän tarvitset vessapaperia, sen parempi, vesikin on keksitty, ja nimenomaan ämpäri ja kauha- vesi, ei bidee (lämmin vesi on kallista). Pyyhkeet voi aina pestä, yhden vessapaperisäkillisen hinnalla pesee jo useamman koneellisen.
Ei meikkejä, ei kampaamokäyntejä, ei hiusvärejä, ei hajusteita. Tarvitset deodorantin (roll on), hiustenpesuaineen, ehkä suihkusaippuan ja käsienpesuaineen vessaan, hammasharjan ja hammastahnaa. Mitä sinulla on nyt, käytä loppuun.
Siivous: yhdellä yleispesuaineella pärjää.
Muuten hyvä, mutta ei rahojaan kannata yleispesuaineeseen haaskata. Elää siististi, tarvittaessa tiskiaineella pesee. Mulla se on laimennettuna sumupullossa, lähtee kaikki minkä irrota pitää.
Noiden teeainesten keruun voi viedä pidemmälle ja ehkä kerätä muillekin. Ja kehittää lisää taitoja villivihannesten puolelle. Kun nokkoset tekevät siemenet, kerää ne. Hankkiudu väleihin omenapuunomistajien kanssa, saat ylijäämäsadon halvalla tai keruupalkaksi, hanki omenasorvi ja kuivaa sato. Kyllä se kuivakin omena lääkärin loitolla pitää, ja on mahdottoman hyvää.
Ylipäätään, mieti sitä, että kun oikeasti ollaan köyhiä, on pakko pitää toisistaankin huolta. Maailmaan avautuu uusi ulottuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Portugaliin ei kannata muuttaa, siellä on kallista. Siis tavanomainen elämä on kallista, baareissa viina on halpaa (tämä siis Portugalissa asuvan työkaverini kertomaa), palkkataso noin 2/3 suomalaisesta, hinnat 4/5 suomalaisestai).
Ne ääriköyhäilyvinkin: NYT on oikea aika toimia. Suuntaat joka aamu lähistön luontoon (polkupyörällä, auton muut pois ja ostat halvan peruspyörän, ei mitään läskirenkaita tai sähköpyörää) ja keräät sieltä nokkosia (ylimmät nuorimmat lehdet), vuohenputken versoja, vadelman lehtiä (ne nuorimmat lehdet), ja tietenkin mesiangervon lehtiä - mesiangervo sisältää jonkin verran asperiinin esiastetta, se toimii lievänä kipulääkkeenä. Kuivaat nuo saaliisi ja säilöt kirpparin "ota tästä" laarista keräämiisi kannellisiin lasipurkkeihin. Nämä korvaavat kahvin ruokavaliossasi, saat lämmintä juomaa.
Lopetat juuston syönnin, ja leikkeleiden syönnin. Yhden metwurstipaketin hinnalla saat 1-2 paketillista mung-papuja tai vihreitä linssejä, joista saat moneksi viikoksi leivänpäälliset. Punaiset linssit eivät idä.
Juuri nyt luonnosta saa myös salaatti- ja leivänpäällisainekset: voikukan lehdet, suolaheinän lehdet, ketunleipää (hieman hitaampaa kerätä).
Valitettavasti kuusenkerkkäaika on jo suurimmassa osassa Suomea ohi - kuusenkerkkiä ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa. Jos tulee sateita, niin pian pääsee keräämään kantarellejä ja herkkutatteja. JOS tulee sateita.
Niin siis auto pois, asunto astetta tai kahta pienempään, älä lämmitä äläkä etenkään jäähdytä omakustanteisesti.
Älä osta mitään. Jos vaate menee rikki, paikkaa se. Farkkuja voi paikata loputtomiin. Opettele vaihtamaan vetoketjut, lyhentämään puntit, paikkaamaan reiät... ÄLÄ osta uusia kankaita, vaan taas turvaudu siihen kirpputorin "saa ottaa"laariin. Käsin pystyy paikkaamaan farkut, ei siihen ompelukonetta tarvita. Käsin pystyy lyhentämään housut, ompelemaan napin jne. Vaatteita ei kannata ostaa koskaan täyteen hintaan, vaan kytätä näitä UFFin alennuspäiviä ja muita vastaavia.
Ruuat: kyttää punalaputettuja tuotteita, muitakin kuin lihaa ja kanaa. Kuiva-aineshyllyissä on usein ylläreitä, etenkin pienissä kaupoissa. Hanki polkupyörään kärry, niin voit kiertää kaikki kaupat useampaan kertaan päivän aikana, seuraa ja selvitä, miten niitä punalaputettuja kaupoissa laitetaan, ajat vaihtelevat.
Hygienia: mitä vähemmän tarvitset vessapaperia, sen parempi, vesikin on keksitty, ja nimenomaan ämpäri ja kauha- vesi, ei bidee (lämmin vesi on kallista). Pyyhkeet voi aina pestä, yhden vessapaperisäkillisen hinnalla pesee jo useamman koneellisen.
Ei meikkejä, ei kampaamokäyntejä, ei hiusvärejä, ei hajusteita. Tarvitset deodorantin (roll on), hiustenpesuaineen, ehkä suihkusaippuan ja käsienpesuaineen vessaan, hammasharjan ja hammastahnaa. Mitä sinulla on nyt, käytä loppuun.
Siivous: yhdellä yleispesuaineella pärjää.
Kuulostaa kurjuudelta.
Olet varmaan erehtynyt viestiketjusta. Kysyttiin vinkkejä ääriköyhyyteen, kumpi siihen sopii paremmin, tuo ylempi vinkkiviesti vai sinun ankeuttaja kurjuus-viesti?
No saahan sen nyt sanoa. Liittyy vahvasti aikaan jota elämme.
Harmaantuminen vaikeuttaa työnsaantia eli jos harmaata pukkaa, niin on pakko värjätäkin. Harmaantuminen saa näyttämään niin vanhalta.
Muistan nuoruudesta paikan jossa kahvia sai vain sunnuntaiaamuisin.
Vierailija kirjoitti:
En tajua ihan tätä että jos asumistukea ei makseta, niin millä työtön ihminen maksaa vuokran? Itse kun olin joskus työtön, en saanut koskaan mitään toimeentulotukea kun olin työtön liian vähän aikaa. Sain työmarkkinatukea 720e- verot (vähintään 10%) ja asumistukea 300e (vuokra 520e, yksiö). Käteen siis jäi 948e/kk. Siitä vuokran jälkeen jäi 428e, sähkön, vakuutuksen ja puhelinlaskun jälkeen 358e, opintolaina 60e/kk, ruoka ja taloustarvikkeet 200e/kk, siitä jää alle 100e josta sitten valita ostaako koiralle ruokaa, bussin kuukausilipun vai kenties uudet kengät rikkinäisten tilalle. Kyllähän tuolla tulee juuri ja juuri toimeen, mutta kuka nyt oikeasti vapaaehtoisesti haluaa elää noin? Siitä jos vielä poistaa asumistuen niin pelkästään pakollisten laskujen jälkeen ollaan jo miinuksen puolella, ja ruokaan ei jää euroakaan. Sillan allehan siitä sitten joutuu.
Ennen sillanalusta palataan alivuokralaisiksi.
Aika moni voi auttaa jotain vanhusta, ja ottaa siitä jonkinlaisen korvauksen tältä itseltään tai omaisilta. Pimeänä tottakai. Muuttuu kuvio toiseksi. Samaten omenankuivaaja voi vaihtaa kuivaamiaan omenarenkaita toisten apuun.
Se, että saisi elämänkulut jaettua jonkun kanssa, auttaisi yksinasuvaa. Voisitko harkita muuttavasi jonkun läheisesi kanssa kimppakämppään?
Muutoin aika basi:
- Lidl, Tokmanni, Prisma ym. Tarjousten, punalappujen ja halpistuotteiden perässä juokseminen
- Tukusta saa myös halvemmalla tavaraa/ruokaa
- Kotiruuan teko useammalle päivälle kerralla, sesonkiruokien osto
- Kirpparit, kierrätysryhmät, korjaa ja paikkaa rikkimennyt
- Turhien laskujen karsinta: vuokran, kotivakuutuksen, veden, netin, sähkön ja puhelimen lisäksi ei pitäisi olla
muita laskuja: yritä säästää näissä mahdollisimman paljon sopimuksia vertaamalla ja omalla kulutuksellasi
- Pyöräillen ja jalan kulkeminen kaikkialle, jos onnistuu
- Karsiminen rankasti/vaihto halvempaan: niinkuin kirjoititkin, kahvi on aika kallis elintarvike, miettii mistä
voisi vielä pakolla luopua nääntymättä nälkään: esim. puuro on leipää halvempaa ja riittoisampaa, maito
kraanaveteen, liha, kana ja kala tölkkipapuihin ym. vaihtoehtoiseen halvempaan proteiiniin
Näillä itse pärjäillyt, katsotaan miten käy kun vyö kiristyy entisestään
Suoratoistoihin liittyen: Yle Areenassa on usein hyviä elokuvia ja dokumentteja saatavilla ihan ilmaiseksi. Ilmaisjaksoja saa mm. Ruutu+, CMore, AppleTV, näiden koodien kyttäämiseen hyvä paikka on https://bbs.io-tech.fi/threads/ilmaistuotteita.450/page-36
Itse olen jo vuosia käytellyt noita koodeja ja Areenaa ja vain harvoin otan kuukaudeksi jonkun maksullisen, jos on joku sarja jonka todella haluan nähdä. Ehkä siis kerran vuodessa. Ja säästö on oikeasti huima, enkä koe jääneeni mistään paitsi.
Olen kyllä itse ihan hyvin toimeentuleva, mutta juuri siksi, että mietin tarkasti mihin rahani laitan. En ymmärrä ihmisiä jotka maksavat monesta suoratoistosta joka kuukausi, siihen menee nopeasti jopa satoja euroja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea! Lähdenkin Kelan rahoilla Espanjaan tai Pertugaliin ryyppäämään.
Arvasin että joku spede ei tajua. Työtön saa oleilla 3 kk muussa eu-maassa menettämättä työmarkkinatukea eikä ne tietenkään senkään jälkeen voi valvoa sitä, missä ihminen oikeasti on jos sillä on Suomessa vain poste restante -osoite.
Joo, olen harkinnut lähinnä siksi, että talvella en pääse liikkumaan. Mutta en mä pääse vuokrakämpästä eroon kolmen kuukauden määräajaksi.
Jos sanon kämpän irti, pitäisi viedä kamat vuokravarastoon.
Entä minne menisin palattuani kolmen kuukauden kuluttua?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan yritetty köyhäillä jo pitemmän aikaa, mutta ei onnistu. Viimeisimpänä nyt kun auto oli seisonnassa 9 viikkoa. Nyt kun otettiin takaisin käyttöön, niin pitääkin viedä korjaamolle. Sulaa moneen kertaan nekin "säästetyt" rahat. Sairaalamaksut on jo yli 300€ tälle vuodelle, eikä niihin riitä edes se että en ostanut uutta puhelinta kun se hajosi (vanha perusluuri käytössä nyt) eikä se että läppärin näyttö lakkasi toimimasta, ja nyt voin käyttää nettiä enää hdmi kaapelin kautta tv näyttönä. Tiskikone hajosi alkuvuodesta ja nyt on tiskattu. Kaiken minkä on muka säästänyt, on joutunut toisaalla maksamaan. Nyt ajateltiin että ei enää "säästetä" vaan loppu kuitataan luottokortilla tappiin asti. Mennään sitten konkurssiin, ei tästä näinkään mitään tule.
Miksi ei tule mitään? Meillä ei ole ikinä ollut astianpesukonetta, ei sellaista kahden aikuisen ja kahden lapsen perheessä tarvitse. Tuo on ihan normaalia työskennellä tv:n kautta läppärin kanssa? Tai itse ainakin teen jopa työasiat noin. Kännykän ymmärrän, jos haluaa ostaa älyluurin. Mulla ainakin pankkiasiat ja muut hoituu sen kautta. Jos autoa ei ole tarvinnut niin mihin sitä nyt yhtäkkiä tarvitsee niin kovin, että pitää korjaamolle viedä?
Mulla on varmaan monen mielestä todella outo suhde elämään kun en omista autoa ja en sellaista tule omistamaan. Mielestäni täysin turhake. Töihin on tällä hetkellä 3 h matkaa suunta (250 km). Kaksi junaa ja metro. Käyn toimistolla kaksi kertaa viikossa. Herään vähän yli 4 ja olen kotona puoli yhdeksän illalla. Siellä nyt on vain käytävä ja lasten isä kykenee hoitamaan lapset näinä päivinä.
Meillä ei ole astianpesukonetta. Tiskisieni ja pesuaine ei petä koskaan. Me tiskataan astiat aina kun tahrat on tuoreita eli heti kun on kokattu ja syöty. Ei iso vaiva. Meillä ei ole myöskään imuria. Lastalla saadaan siivottua pölyt ja samalla lastalla mikrokuitu päälle niin menee kostea ja samalla lastalla saa myös kuivattua suihkun lattian.
Leikkaan miehen ja lasten hiukset. Itse kasvatan pidemmäksi ja käyn kampaajalla leikkaamassa kerran vuodessa. Hoidan hiuksia ja hiuspohjaa todella hyvin muuten, joten hiukset aina siistit. Miehellä ja lapsilla on suht helppo malli päässä: sivuilta ja alhaalta lyhyet, päältä vähän pidemmät.
Vaatteita mulla on yhteensä 15 kappaletta. Toimistolla aina villainen pikkumusta ja kotona joku perus mekko. Vaatteet on aina siistit niin ei ole väliä, vaikka osuisi yllätysjuhlat. Lapsilla on vähän enemmän kun heillä tapahtuu vahinkoja.
Jokaiselle on yksi pyyhesetti ja yksi lakanasetti. Nämä pestään vähintään kerran viikossa.
En tiedä, että yllättääkö mutta asutaan kaksiossa (2h+keittiö, 43 neliötä) ja oikein tyytyväisiä ollaan. Maksetaan asuminen ja kaikki itse.
Miten sun mielestä säästää se ettei ole imuria tai tiskikonetta? Tiskikoneella tiskaaminenhan on halvempaa kuin käsin. Se on eri asia sitten että jos ajattelee hankkivansa tiskikoneen jolloin tulee se hankintahinta siihen, mutta jos sellainen jo on. Tuohan kirjoitti että ei ole enää tiskikonetta vaan käsin pestään, etkö huomannut?
Ei lakanoita tarvitse pestä kerran viikossa VÄHINTÄÄN. Tuossa menee ihan turhaan rahaa pesemiseen. Hesarissa asuva ei todiaankaan edelleenkään näytä ymmärtävän että julkista liikennettä ei ole kaikkialla.
Taas joku ärsyttävä maalainen yrittää nostaa itseään Helsinki-inhollaan.
Opettelisit lukemaan sisäistämällä lukemasi. "Töihin 250km, kaksi junaa ja metro."
Paastoaminen. Terveyshyötyjä löytyy ja muutenkin edullista. Kannattaa tutustua. Jotku tekee esim viikon kuukaudessa, jolloin säästää jo 1/4 osan ruokakuluista
Tuo köyhäily vie niin hirveästi aikaa ja energiaa, että työssäkäyvä ei ehdi, varsinkaan jos on lapsia jotka pitää hoitaa.
Omat vinkit:
-teepussit kannattaa kuivattaa ja käyttää uudelleen. Yhdellä teepussilla selviää jopa viikon jos sitä ei liota liian kauaa
-tonnikalapurkin öljyä kannattaa suodattaa ja käyttää paistamiseen. Haisee pahalle, mutta toimii
-salaattia saa voikukan lehdistä
-jos lähellä on vesistö voi onkia henkensä pitimiksi
-syksullä saa marjoja ja sieniä jos on metsää lähellä
-alueen roskiksia kannattaa tarkistella säännöllisesti. Lehtiroskiksesta saa ilmaiseksi ainakin aikakauslehtiä
-pullojen kerääminen tuo sivutuloa, tosin kilpailua alalla alkaa olla paljon
Olen elämässäni ollut sekö hyvätuloinen että pienituloisen, ja olen huomannut että järkevä rahankäyttö on paljon helpompaa kun on hyvät tulot. Pystyy varautumaan vaikka kodinkoneen hajoamiseen tai yllättäviin lääkekuluihin, ja oikeasti niitä satunnaisia heräteostoksia tukee tehtyä mutta yksi typerä päätös ei kaada koko kuukauden taloutta jatkuen dominoefektinä seuraaville kuukausille. Todennäköisesti monien hyvätuloisten järkevä rahankäyttö on itsepetosta, eivät edes huomaa epäoptimaalisia valintojaan koska taloudellista liikkumavaraa ja sitä kautta myös jaksamista on enemmän. Minustakin on hauskempaa jopa ääriköyhäillä silloin kun tiedän että se on vaan oma valintani, eikä käytännön pakko.