Ääriköyhäilyvinkit kehiin, kiitos
Hallitusohjelman plarattuani totesin että kylmää kyytiä tulossa. Olen jo vähentänyt kulutusta reippaasti hintojen nousun myötä, nyt kaipaan seuraavan tason vinkkejä. "Mene töihin" ei sitten muuten ole vinkki, ei ole lyhyellä aikavälillä mahdollista kohdallani.
Kahvin juonnin ajattelin seuraavaksi lopettaa. Keväällä vähensin jo yhteen kuppiin päivässä mutta nyt pitää luopua kokonaan.
Aloin myös ensimmäistä kertaa harkita halvempaan EU-maahan muuttamista. Jos juuri mitään tukea ei ole muutenkaan enää tiedossa niin kai se on kuitenkin mukavampi olla köyhä Portugalissa.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Portugaliin ei kannata muuttaa, siellä on kallista. Siis tavanomainen elämä on kallista, baareissa viina on halpaa (tämä siis Portugalissa asuvan työkaverini kertomaa), palkkataso noin 2/3 suomalaisesta, hinnat 4/5 suomalaisestai).
Ne ääriköyhäilyvinkin: NYT on oikea aika toimia. Suuntaat joka aamu lähistön luontoon (polkupyörällä, auton muut pois ja ostat halvan peruspyörän, ei mitään läskirenkaita tai sähköpyörää) ja keräät sieltä nokkosia (ylimmät nuorimmat lehdet), vuohenputken versoja, vadelman lehtiä (ne nuorimmat lehdet), ja tietenkin mesiangervon lehtiä - mesiangervo sisältää jonkin verran asperiinin esiastetta, se toimii lievänä kipulääkkeenä. Kuivaat nuo saaliisi ja säilöt kirpparin "ota tästä" laarista keräämiisi kannellisiin lasipurkkeihin. Nämä korvaavat kahvin ruokavaliossasi, saat lämmintä juomaa.
Lopetat juuston syönnin, ja leikkeleiden syönnin. Yhden metwurstipaketin hinnalla saat 1-2 paketillista mung-papuja tai vihreitä linssejä, joista saat moneksi viikoksi leivänpäälliset. Punaiset linssit eivät idä.
Juuri nyt luonnosta saa myös salaatti- ja leivänpäällisainekset: voikukan lehdet, suolaheinän lehdet, ketunleipää (hieman hitaampaa kerätä).
Valitettavasti kuusenkerkkäaika on jo suurimmassa osassa Suomea ohi - kuusenkerkkiä ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa. Jos tulee sateita, niin pian pääsee keräämään kantarellejä ja herkkutatteja. JOS tulee sateita.
Niin siis auto pois, asunto astetta tai kahta pienempään, älä lämmitä äläkä etenkään jäähdytä omakustanteisesti.
Älä osta mitään. Jos vaate menee rikki, paikkaa se. Farkkuja voi paikata loputtomiin. Opettele vaihtamaan vetoketjut, lyhentämään puntit, paikkaamaan reiät... ÄLÄ osta uusia kankaita, vaan taas turvaudu siihen kirpputorin "saa ottaa"laariin. Käsin pystyy paikkaamaan farkut, ei siihen ompelukonetta tarvita. Käsin pystyy lyhentämään housut, ompelemaan napin jne. Vaatteita ei kannata ostaa koskaan täyteen hintaan, vaan kytätä näitä UFFin alennuspäiviä ja muita vastaavia.
Ruuat: kyttää punalaputettuja tuotteita, muitakin kuin lihaa ja kanaa. Kuiva-aineshyllyissä on usein ylläreitä, etenkin pienissä kaupoissa. Hanki polkupyörään kärry, niin voit kiertää kaikki kaupat useampaan kertaan päivän aikana, seuraa ja selvitä, miten niitä punalaputettuja kaupoissa laitetaan, ajat vaihtelevat.
Hygienia: mitä vähemmän tarvitset vessapaperia, sen parempi, vesikin on keksitty, ja nimenomaan ämpäri ja kauha- vesi, ei bidee (lämmin vesi on kallista). Pyyhkeet voi aina pestä, yhden vessapaperisäkillisen hinnalla pesee jo useamman koneellisen.
Ei meikkejä, ei kampaamokäyntejä, ei hiusvärejä, ei hajusteita. Tarvitset deodorantin (roll on), hiustenpesuaineen, ehkä suihkusaippuan ja käsienpesuaineen vessaan, hammasharjan ja hammastahnaa. Mitä sinulla on nyt, käytä loppuun.
Siivous: yhdellä yleispesuaineella pärjää.
Kuulostaa kurjuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Kahvipaketti tarjouksesta ei ole ollenkaan kallis. Kahvin hinta on myös laskenut. Kahvi torjuu haima- ja maksasyöpää, ehkäisee diabetesta ja auttaa painonhallinnassa. Kahvista ei siis kannata luopua. EU-maat eivät ole halpoja tukien varassa eläville. Jos saa työtä ulkomailta, ehdottomasti kannattaa kokeilla ja avartua.
Kahvi on yksi eniten kasvinsuojeluaineita (myrkkyjä, kemikaaleja) käytetyistä viljelykasveista. Kannattaa suosia luomua 🥰
Ulkonäköön kyllä kannattaa investoida, jos on ruma mutta haluaa töihin/säilyttää työpaikkansa/edetä urallaan. Joten en välttämättä noudattaisi näitä neuvoja, että käytä resujs rääsyjä, älä meikkaa, älä osta hiusharjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin hiukset olen alkanut leikkaamaan itse.
No toi nyt ei minusta ole edes kovin äärimmäistä.
Olen leikannut hiukset itse jo joitakin vuosia vaikka käyn töissä. YouTubesta löytyy hyviä vinkkejä. Terävät sakset oltava, fiskarseilla onnistuu myös.
Olen käynyt kaksi kertaa elämäni aikana (51v) kampaajalla. Nykyään en edes leikkaa hiuksiani, paitsi jos tulee pesun jälkeen niin tiukka takku, etten saa selvitettyä (jos olen unohtanut harjata hiukset ennen pesua). Hiukseni eivät kasva kuin maksimissaan hartiapituiseksi, perinnöllinen juttu. Genetiikka on mielenkiintoista. Hiukset ovat aina kiinni pehmeällä (itsetehty) pompulalla.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäköön kyllä kannattaa investoida, jos on ruma mutta haluaa töihin/säilyttää työpaikkansa/edetä urallaan. Joten en välttämättä noudattaisi näitä neuvoja, että käytä resujs rääsyjä, älä meikkaa, älä osta hiusharjaa.
Meikkaamattomana, ylipainoisena, värjäämättömillä , ikinä kampaajaa nähneillä hiuksilla ja halvoilla market-vaatteilla olen päässut EU-virkaan. Kun kuitenkin käyn pesulla (myös hampaat), kampaan tukkani (pidän sen aina kiinni samalla tavalla) ja käytän työvaatteita vain töissä, vapaa-ajalla eri vaatteet. En tullut valituksi virkaani koska olen edustavan näköinen, vaan koska olen hemmetin hyvä työssäni. Vaatteeni ovat puhtaita ja ehjiä.
AP ei ollut käsittääkseni menossa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Portugaliin ei kannata muuttaa, siellä on kallista. Siis tavanomainen elämä on kallista, baareissa viina on halpaa (tämä siis Portugalissa asuvan työkaverini kertomaa), palkkataso noin 2/3 suomalaisesta, hinnat 4/5 suomalaisestai).
Ne ääriköyhäilyvinkin: NYT on oikea aika toimia. Suuntaat joka aamu lähistön luontoon (polkupyörällä, auton muut pois ja ostat halvan peruspyörän, ei mitään läskirenkaita tai sähköpyörää) ja keräät sieltä nokkosia (ylimmät nuorimmat lehdet), vuohenputken versoja, vadelman lehtiä (ne nuorimmat lehdet), ja tietenkin mesiangervon lehtiä - mesiangervo sisältää jonkin verran asperiinin esiastetta, se toimii lievänä kipulääkkeenä. Kuivaat nuo saaliisi ja säilöt kirpparin "ota tästä" laarista keräämiisi kannellisiin lasipurkkeihin. Nämä korvaavat kahvin ruokavaliossasi, saat lämmintä juomaa.
Lopetat juuston syönnin, ja leikkeleiden syönnin. Yhden metwurstipaketin hinnalla saat 1-2 paketillista mung-papuja tai vihreitä linssejä, joista saat moneksi viikoksi leivänpäälliset. Punaiset linssit eivät idä.
Juuri nyt luonnosta saa myös salaatti- ja leivänpäällisainekset: voikukan lehdet, suolaheinän lehdet, ketunleipää (hieman hitaampaa kerätä).
Valitettavasti kuusenkerkkäaika on jo suurimmassa osassa Suomea ohi - kuusenkerkkiä ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa. Jos tulee sateita, niin pian pääsee keräämään kantarellejä ja herkkutatteja. JOS tulee sateita.
Niin siis auto pois, asunto astetta tai kahta pienempään, älä lämmitä äläkä etenkään jäähdytä omakustanteisesti.
Älä osta mitään. Jos vaate menee rikki, paikkaa se. Farkkuja voi paikata loputtomiin. Opettele vaihtamaan vetoketjut, lyhentämään puntit, paikkaamaan reiät... ÄLÄ osta uusia kankaita, vaan taas turvaudu siihen kirpputorin "saa ottaa"laariin. Käsin pystyy paikkaamaan farkut, ei siihen ompelukonetta tarvita. Käsin pystyy lyhentämään housut, ompelemaan napin jne. Vaatteita ei kannata ostaa koskaan täyteen hintaan, vaan kytätä näitä UFFin alennuspäiviä ja muita vastaavia.
Ruuat: kyttää punalaputettuja tuotteita, muitakin kuin lihaa ja kanaa. Kuiva-aineshyllyissä on usein ylläreitä, etenkin pienissä kaupoissa. Hanki polkupyörään kärry, niin voit kiertää kaikki kaupat useampaan kertaan päivän aikana, seuraa ja selvitä, miten niitä punalaputettuja kaupoissa laitetaan, ajat vaihtelevat.
Hygienia: mitä vähemmän tarvitset vessapaperia, sen parempi, vesikin on keksitty, ja nimenomaan ämpäri ja kauha- vesi, ei bidee (lämmin vesi on kallista). Pyyhkeet voi aina pestä, yhden vessapaperisäkillisen hinnalla pesee jo useamman koneellisen.
Ei meikkejä, ei kampaamokäyntejä, ei hiusvärejä, ei hajusteita. Tarvitset deodorantin (roll on), hiustenpesuaineen, ehkä suihkusaippuan ja käsienpesuaineen vessaan, hammasharjan ja hammastahnaa. Mitä sinulla on nyt, käytä loppuun.
Siivous: yhdellä yleispesuaineella pärjää.
Kuulostaa kurjuudelta.
Olet varmaan erehtynyt viestiketjusta. Kysyttiin vinkkejä ääriköyhyyteen, kumpi siihen sopii paremmin, tuo ylempi vinkkiviesti vai sinun ankeuttaja kurjuus-viesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+ Vedä vessa vain kun käyt paskalla
+ Tiskaa kaikki astiat 2dl vettä, kaada vesi aina seuraavaan mukiin tai lautaseen kun olet pessyt yhden
+ Istu pimeässä
+ Hana aina mahdollisimman pienellä kun peset kädet tai käyt suihkussaSiinä muutama
Minulla on suihkun hanassa astia, johon lasken lämmintä vettä. Sitä vettä käytän, kun pesen itseni shamppoolla ja saippualla. Sen jälkeen nopea huuhtelu suihkussa.
Ei mitään huuhtelua vaan pesulapulla pesu. Veden voi lämmittää näin kesäsäällä asettamalla vesiastian auringonpaisteeseen.
*dyykkaus, tosin nykyään vaikeaa löytää roskiksia mitkä ei lukittu. Mutta jos löydät apajan, niin paljon on syömäkelpoista ruokaa heitetty pois.
*hanki joku taito jolla voit kadulla tienata kolikoita, esim soita huuliharppua
*etenkin viikonloppuiltoina voi kerätä pulloja
*Hyödynnä kaikki ruokajonot
*Peseydy yleississä vessoissa
Vierailija kirjoitti:
Ainakin hiukset olen alkanut leikkaamaan itse.
Hyvä vinkki jolla säästää pitkän pennin, vaikka kävisi 15 € maksavalla mamukampaajalla kuten minä. Kasvatankin nyt lyhyistä hiuksistani pitkiä, jotta saisin pidettyä ne siisteinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Koettakaapa nyt ihan vaan rauhoittua. Mitään pahaa ei tule tapahtumaan. Tämäkin hallitus pitää heikommista huolta aivan varmasti.
Kun ei saa töitä siinä ei rauhoituta vaan lopetetaan kuluttaminen ja tuhlaaminen jonninjoutavaan.
Vierailija kirjoitti:
Koettakaapa nyt ihan vaan rauhoittua. Mitään pahaa ei tule tapahtumaan. Tämäkin hallitus pitää heikommista huolta aivan varmasti.
Työnsaannista päättää työlliset eikä työlliset tule työttömiä töihin päästämään. Ihan sama mikä hallitus, jollain 500 euron kk korvauksella ei elä normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnsaannista päättää työlliset eikä työlliset tule työttömiä töihin päästämään. Ihan sama mikä hallitus, jollain 500 euron kk korvauksella ei elä normaalia elämää.
Höpö höpö ei ketään haluta tahallaan työttömänä pitää.
-Kirppikseltä vaatteet ja kaikki muu käytettyä
-ruuaksi halvinta, punalaputetut on kallista ruokaa. Syö vähemmän.
-Korjaa rikkinäistä ei heti tarvitse uutta
-Kilpailuttaa puhelinliittymät ja vakuutukset isoja eroja. Vanhassa autossa kasko on turha. Öljyt ja renkaat voi itse vaihtaa.
-festarit ja muut turhat pois, hyvin voi mennä vaikka rannalle jos ei muuta keksi
-lopeta lehtitilaukset
-lopeta alkoholin juonti
-Huolla, korjaa, säästä
Vierailija kirjoitti:
Netflixit ja maksulliset spotifyt yms tilaukset pois, ellei ole jo. Punalaputettua ruokaa metsästämään, myös illan tupla- alesta, aina tosin ei voita. Edullisia kauden vihanneksia, joista saa isomman määrän ruokaa. Kosmetiikka ja hygieniatuotteet minimiin millä pärjää, halpiksina vaikka Tokmannista tai Normalista. Ei uusia vaatteita, kenkiä jne, kirpparilta tai uffin alepäiviltä jos tarvitsee. Hyväkuntoisten tavaroiden myynti(yritys) vaikka torissa. Kulta ja hopeakorut panttilainaamoon.
Eikös tuo ole ihan normaalia työttömän elämää? Nyt kysyttiin äärimmäiseen köyhäilyyn vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Netflixit ja maksulliset spotifyt yms tilaukset pois, ellei ole jo. Punalaputettua ruokaa metsästämään, myös illan tupla- alesta, aina tosin ei voita. Edullisia kauden vihanneksia, joista saa isomman määrän ruokaa. Kosmetiikka ja hygieniatuotteet minimiin millä pärjää, halpiksina vaikka Tokmannista tai Normalista. Ei uusia vaatteita, kenkiä jne, kirpparilta tai uffin alepäiviltä jos tarvitsee. Hyväkuntoisten tavaroiden myynti(yritys) vaikka torissa. Kulta ja hopeakorut panttilainaamoon.
Arvometallit kannattaa varmaan myydä kullanostajille mieluummin, saa paremman hinnan. Jossain vaiheessa ilmoittelivatkin lehdissä ostavansa, en tiedä onko enää näin.
Vierailija kirjoitti:
Hitto miten ymmärtämätön hyväosaisen kommentti. Ikään kuin ääriköyhäilijällä olisi ollut jotain netflixiä vuosiin! Jos koskaan. Olen itsekin more or less hyväosainen mutta pidän kyllä silmät auki.
Vierailija kirjoitti:
Käy läpi joka ikinen menosi ja pohdi, onko se välttämätöntä vai ei. Esim. kahvi ei ole. Minäkin leikkaan itse koko perheen hiukset, viime talvena ostin halvan parturisetin (myös sakset mukana). Lopetin myös mm. herkkujen oston sekä ihan kaikki muut juomat paitsi hanaveden.
Parturikoneella saa itse leikattua helposti hiukset. Aloittaa varovasti ja käsipeili toisessa kädessä vessan peilin edessä saa takaa leikattua. Harjoitus tekee mestarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto miten ymmärtämätön hyväosaisen kommentti. Ikään kuin ääriköyhäilijällä olisi ollut jotain netflixiä vuosiin! Jos koskaan. Olen itsekin more or less hyväosainen mutta pidän kyllä silmät auki.
Voi kuule köyhät pienituloiset nimenomaan käyttää rahansa hölmöhin juttuihin eikä edes yritä säästää.
Onhan se kuukausittainen puhelinsoitto ja säännöllinen tapaaminen TE-toimistossa. Lisäksi on haettava neljää työpaikkaa/kk. Älkää viitsikö puhua täällä paskaa, kun ette itse ole työttömiä.
Käy läpi joka ikinen menosi ja pohdi, onko se välttämätöntä vai ei. Esim. kahvi ei ole. Minäkin leikkaan itse koko perheen hiukset, viime talvena ostin halvan parturisetin (myös sakset mukana). Lopetin myös mm. herkkujen oston sekä ihan kaikki muut juomat paitsi hanaveden.