Ääriköyhäilyvinkit kehiin, kiitos
Hallitusohjelman plarattuani totesin että kylmää kyytiä tulossa. Olen jo vähentänyt kulutusta reippaasti hintojen nousun myötä, nyt kaipaan seuraavan tason vinkkejä. "Mene töihin" ei sitten muuten ole vinkki, ei ole lyhyellä aikavälillä mahdollista kohdallani.
Kahvin juonnin ajattelin seuraavaksi lopettaa. Keväällä vähensin jo yhteen kuppiin päivässä mutta nyt pitää luopua kokonaan.
Aloin myös ensimmäistä kertaa harkita halvempaan EU-maahan muuttamista. Jos juuri mitään tukea ei ole muutenkaan enää tiedossa niin kai se on kuitenkin mukavampi olla köyhä Portugalissa.
Kommentit (174)
Me ollaan yritetty köyhäillä jo pitemmän aikaa, mutta ei onnistu. Viimeisimpänä nyt kun auto oli seisonnassa 9 viikkoa. Nyt kun otettiin takaisin käyttöön, niin pitääkin viedä korjaamolle. Sulaa moneen kertaan nekin "säästetyt" rahat. Sairaalamaksut on jo yli 300€ tälle vuodelle, eikä niihin riitä edes se että en ostanut uutta puhelinta kun se hajosi (vanha perusluuri käytössä nyt) eikä se että läppärin näyttö lakkasi toimimasta, ja nyt voin käyttää nettiä enää hdmi kaapelin kautta tv näyttönä. Tiskikone hajosi alkuvuodesta ja nyt on tiskattu. Kaiken minkä on muka säästänyt, on joutunut toisaalla maksamaan. Nyt ajateltiin että ei enää "säästetä" vaan loppu kuitataan luottokortilla tappiin asti. Mennään sitten konkurssiin, ei tästä näinkään mitään tule.
Aivovuotoa odotellessa. Mitä hittoa tuo tuleva hallitus oikein suunnittelee.
AP:lle voimia sinne. Ollaan samassa veneessä. Kiitokset ihmiset hyvistä vinkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan yritetty köyhäillä jo pitemmän aikaa, mutta ei onnistu. Viimeisimpänä nyt kun auto oli seisonnassa 9 viikkoa. Nyt kun otettiin takaisin käyttöön, niin pitääkin viedä korjaamolle. Sulaa moneen kertaan nekin "säästetyt" rahat. Sairaalamaksut on jo yli 300€ tälle vuodelle, eikä niihin riitä edes se että en ostanut uutta puhelinta kun se hajosi (vanha perusluuri käytössä nyt) eikä se että läppärin näyttö lakkasi toimimasta, ja nyt voin käyttää nettiä enää hdmi kaapelin kautta tv näyttönä. Tiskikone hajosi alkuvuodesta ja nyt on tiskattu. Kaiken minkä on muka säästänyt, on joutunut toisaalla maksamaan. Nyt ajateltiin että ei enää "säästetä" vaan loppu kuitataan luottokortilla tappiin asti. Mennään sitten konkurssiin, ei tästä näinkään mitään tule.
Auto on turhake. Kannattaa myydä pois, ei se seisonta mitään ratkase. Pyörällä ja kävellen pääsee taajamissa. Pelkkä auton arvonlasku on tonnista jopa useaan tonniin vuodessa. Verot tulee aina monta sataa.
Ennenkuin menee kauppaan kannattaa tutkia mitä kaappien kätköistä löytyy. Mm vaatteita on kaikilla liikaa samoin kuin pienellä tuunaamisella saa ruokakaapin antimista ruuat tehtyä. Ei ehkä kaikista parhaan maksuita mutta säästyy rahaa. Ruoka on niin kallista että aloittamalla pätkäpaaston ja katsomalla tarkkaan kaupan kilohintoja säästää paljon. Alkoholi ja rööki pois. Nyt on paras aika alkaa tupakkalakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on turhake. Kannattaa myydä pois, ei se seisonta mitään ratkase. Pyörällä ja kävellen pääsee taajamissa. Pelkkä auton arvonlasku on tonnista jopa useaan tonniin vuodessa. Verot tulee aina monta sataa.
En pääse pyörällä ja kävellen vaihtelevan terveydentilani takia. Kiitos vain huolenpidosta ja välittämisestä. Auto on kokonaan maksettu ja aikaa sitten, veroissa ja vakuutuksissa voi säästää seisottamalla, muutoin ajamalla mahdollisimman vähän, nyt vain kävi näin. Suunnitelmissa tosin on että muutan pois tästä yksin asumaan jolloin saan mahdollisesti vähän tukiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pääse pyörällä ja kävellen vaihtelevan terveydentilani takia. Kiitos vain huolenpidosta ja välittämisestä. Auto on kokonaan maksettu ja aikaa sitten, veroissa ja vakuutuksissa voi säästää seisottamalla, muutoin ajamalla mahdollisimman vähän, nyt vain kävi näin. Suunnitelmissa tosin on että muutan pois tästä yksin asumaan jolloin saan mahdollisesti vähän tukiakin.
Jos ei pääse omin avuin liikkumaan kannattaa hakea hoitolaitokseen. On myös olemassa sellaisia motorisoituja pyörätuoleja sellaisia kolmipyöräisiä. Paljon halvempi pitää kuin auto.
16 jatkaa:
Unohda KAIKKI ne harrastukset, jotka maksavat. Kirjasto on olemassa, ja sieltä saa vaikka mitä. Elokuvia, kirjoja, ompelukoneita, akkuporakoneen... Hyödynnä sitä, sitä varten se on olemassa. Opettele vaikka joka vuosi uusi kieli, jos joku kysyy, mitä olet viime aikoina tehnyt.
Liiku mahdollisuuksien mukaan. Kävele, näin kesällä ui luonnonvesissä - älä maksa harrastuksistasi! Uimapukuja löytyy halvalla, kun oikein silmin katsoo.
Pyyhkeetkin voi paikata.
Käy läpi ruokailutottumukseksi ja karsi pois kaikki, mikä maksaa liikaa. Tähtää siihen, että päivän ruoka maksaa maksimissaan 3 euroa (eli saisit viikon ruuat kahdellakympillä). Se tarkoittaa perunaa, riisiä, pastaa, edullisia kasviksia ja valkuaisainelähteinä vilja, pavut, kananmunat ja punalaputetut tuotteet. Tee ruuat itse, silloin kun se tulee halvemmaksi. Jos löydät kaupasta paahtoleipiä 0,10€/kpl, niin ei ole mitään järkeä silloin leipoa leipää itse. Pudota rimaa, jos ei ole rahaa, ruuan alkuperällä ei voi olla niin paljon merkitystä (eli voit ostaa puolalaisia omenoita kotimaisten sijaan, jos et saa omenoita ilmaiseksi mistään).
Unohda alkoholi ja virkistysjuomat, ala tehdä itse simaa, jos sokerijuomia tarvitset. Nyt on raparperikausi, raparperisima on oikeasti todella hyvää (minulla on juuri lasillinen sitä menossa). Myös Louhisaaren juoma on hyvää, mutta se kannattaa tehdä sitruunahappoon, se on halvempaa kuin sitruuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pääse omin avuin liikkumaan kannattaa hakea hoitolaitokseen. On myös olemassa sellaisia motorisoituja pyörätuoleja sellaisia kolmipyöräisiä. Paljon halvempi pitää kuin auto.
Onhan se toki halvempi ostaa kymppitonnin vehe kuin korjata jo olemassa olevaa muutamalla satasella. Ilmeisesti ei myöskään mitään käsitystä siitä mitä apua voi saada jos ei ole vammaisen statusta. Mistä näitä vatipäitä oikein riittää?
Koettakaapa nyt ihan vaan rauhoittua. Mitään pahaa ei tule tapahtumaan. Tämäkin hallitus pitää heikommista huolta aivan varmasti.
Asu luonnossa.
Älä osta mitään.
Käy syömässä ruokajono tyyppisissä paikoissa.
Kerjää.
Kerää pulloja.
Tässä muutamia vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tule mitään? Meillä ei ole ikinä ollut astianpesukonetta, ei sellaista kahden aikuisen ja kahden lapsen perheessä tarvitse. Tuo on ihan normaalia työskennellä tv:n kautta läppärin kanssa? Tai itse ainakin teen jopa työasiat noin. Kännykän ymmärrän, jos haluaa ostaa älyluurin. Mulla ainakin pankkiasiat ja muut hoituu sen kautta. Jos autoa ei ole tarvinnut niin mihin sitä nyt yhtäkkiä tarvitsee niin kovin, että pitää korjaamolle viedä?
Mulla on varmaan monen mielestä todella outo suhde elämään kun en omista autoa ja en sellaista tule omistamaan. Mielestäni täysin turhake. Töihin on tällä hetkellä 3 h matkaa suunta (250 km). Kaksi junaa ja metro. Käyn toimistolla kaksi kertaa viikossa. Herään vähän yli 4 ja olen kotona puoli yhdeksän illalla. Siellä nyt on vain käytävä ja lasten isä kykenee hoitamaan lapset näinä päivinä.
Meillä ei ole astianpesukonetta. Tiskisieni ja pesuaine ei petä koskaan. Me tiskataan astiat aina kun tahrat on tuoreita eli heti kun on kokattu ja syöty. Ei iso vaiva. Meillä ei ole myöskään imuria. Lastalla saadaan siivottua pölyt ja samalla lastalla mikrokuitu päälle niin menee kostea ja samalla lastalla saa myös kuivattua suihkun lattian.
Leikkaan miehen ja lasten hiukset. Itse kasvatan pidemmäksi ja käyn kampaajalla leikkaamassa kerran vuodessa. Hoidan hiuksia ja hiuspohjaa todella hyvin muuten, joten hiukset aina siistit. Miehellä ja lapsilla on suht helppo malli päässä: sivuilta ja alhaalta lyhyet, päältä vähän pidemmät.
Vaatteita mulla on yhteensä 15 kappaletta. Toimistolla aina villainen pikkumusta ja kotona joku perus mekko. Vaatteet on aina siistit niin ei ole väliä, vaikka osuisi yllätysjuhlat. Lapsilla on vähän enemmän kun heillä tapahtuu vahinkoja.
Jokaiselle on yksi pyyhesetti ja yksi lakanasetti. Nämä pestään vähintään kerran viikossa.
En tiedä, että yllättääkö mutta asutaan kaksiossa (2h+keittiö, 43 neliötä) ja oikein tyytyväisiä ollaan. Maksetaan asuminen ja kaikki itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin hiukset olen alkanut leikkaamaan itse.
No toi nyt ei minusta ole edes kovin äärimmäistä.
Olen leikannut hiukset itse jo joitakin vuosia vaikka käyn töissä. YouTubesta löytyy hyviä vinkkejä. Terävät sakset oltava, fiskarseilla onnistuu myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tule mitään? Meillä ei ole ikinä ollut astianpesukonetta, ei sellaista kahden aikuisen ja kahden lapsen perheessä tarvitse. Tuo on ihan normaalia työskennellä tv:n kautta läppärin kanssa? Tai itse ainakin teen jopa työasiat noin. Kännykän ymmärrän, jos haluaa ostaa älyluurin. Mulla ainakin pankkiasiat ja muut hoituu sen kautta. Jos autoa ei ole tarvinnut niin mihin sitä nyt yhtäkkiä tarvitsee niin kovin, että pitää korjaamolle viedä?
Mulla on varmaan monen mielestä todella outo suhde elämään kun en omista autoa ja en sellaista tule omistamaan. Mielestäni täysin turhake. Töihin on tällä hetkellä 3 h matkaa suunta (250 km). Kaksi junaa ja metro. Käyn toimistolla kaksi kertaa viikossa. Herään vähän yli 4 ja olen kotona puoli yhdeksän illalla. Siellä nyt on vain käytävä ja lasten isä kykenee hoitamaan lapset näinä päivinä.
Meillä ei ole astianpesukonetta. Tiskisieni ja pesuaine ei petä koskaan. Me tiskataan astiat aina kun tahrat on tuoreita eli heti kun on kokattu ja syöty. Ei iso vaiva. Meillä ei ole myöskään imuria. Lastalla saadaan siivottua pölyt ja samalla lastalla mikrokuitu päälle niin menee kostea ja samalla lastalla saa myös kuivattua suihkun lattian.
Leikkaan miehen ja lasten hiukset. Itse kasvatan pidemmäksi ja käyn kampaajalla leikkaamassa kerran vuodessa. Hoidan hiuksia ja hiuspohjaa todella hyvin muuten, joten hiukset aina siistit. Miehellä ja lapsilla on suht helppo malli päässä: sivuilta ja alhaalta lyhyet, päältä vähän pidemmät.
Vaatteita mulla on yhteensä 15 kappaletta. Toimistolla aina villainen pikkumusta ja kotona joku perus mekko. Vaatteet on aina siistit niin ei ole väliä, vaikka osuisi yllätysjuhlat. Lapsilla on vähän enemmän kun heillä tapahtuu vahinkoja.
Jokaiselle on yksi pyyhesetti ja yksi lakanasetti. Nämä pestään vähintään kerran viikossa.
En tiedä, että yllättääkö mutta asutaan kaksiossa (2h+keittiö, 43 neliötä) ja oikein tyytyväisiä ollaan. Maksetaan asuminen ja kaikki itse.
Miten sun mielestä säästää se ettei ole imuria tai tiskikonetta? Tiskikoneella tiskaaminenhan on halvempaa kuin käsin. Se on eri asia sitten että jos ajattelee hankkivansa tiskikoneen jolloin tulee se hankintahinta siihen, mutta jos sellainen jo on. Tuohan kirjoitti että ei ole enää tiskikonetta vaan käsin pestään, etkö huomannut?
Ei lakanoita tarvitse pestä kerran viikossa VÄHINTÄÄN. Tuossa menee ihan turhaan rahaa pesemiseen. Hesarissa asuva ei todiaankaan edelleenkään näytä ymmärtävän että julkista liikennettä ei ole kaikkialla.
Omatoimieutanasia. Holokaistihallitus tappaa meidät hitaasti koska sadismi.
1970 -luvun ruokavalio. Ainoa vihannes tulee olemaan herne-maissi-paprika. Kaikkien eksoottisempi jää kauppaan, eli kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin hiukset olen alkanut leikkaamaan itse.
No toi nyt ei minusta ole edes kovin äärimmäistä.
Olen leikannut hiukset itse jo joitakin vuosia vaikka käyn töissä. YouTubesta löytyy hyviä vinkkejä. Terävät sakset oltava, fiskarseilla onnistuu myös.
Mun hiusket on leikannut lapsena äiti, nuorena kaveri, ja nyt jo kauan aikaa oma mieheni. Kampaajalla kävin kerran 10-vuotiaana kun halusin permanentin.
Eikös Suomen pitänyt olla rikas maa???
Ei tarvitse köyhäillä, vaan nauttia etuoikeuksista😎
Vierailija kirjoitti:
Koettakaapa nyt ihan vaan rauhoittua. Mitään pahaa ei tule tapahtumaan. Tämäkin hallitus pitää heikommista huolta aivan varmasti.
Se jää nähtäväksi. Kyllähän hallitus tietää, ettei nuo kaikkein äärimmäisimmät ehdotukset tule menemään läpi. Näiden ns. ylilyöntien tarkoitus on vain saada ne muut ehdotukset näyttämään siedettävämmiltä.
Onks monellakin erillinen vesimaksu? Mulla sisältyy vuokraan.