Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua toistuvaan masennukseen kun lääkkeet ja terapiaan ei auta?

Vierailija
17.06.2023 |

Olen ollut todennäköisesti masentunut jollain tavalla jo lapsena. Syynä varmasti on sekä perinnölliset tekijät että kasvuolosuhteiden asiat. Masennus on siis kulkenut mukana koko elämän enemmän tai vähemmän. Välillä on aikoja jolloin sitä ei ole, mutta aina se on taustalla. Raskaat elämäntapahtumat ovat voimistaneet taipumusta entisestään. Olen käynyt kahdessa eri tyyppisessä psykoterapiassa, syönyt useita erilaisia lääkkeitä. Olen kuitenkin aina ollut päällisin puolin pärjäävä. Suoriutunut monilla ulkoisilla mittareilla hyvin. Olen kouluttautunut, hyvässä työssä ja en ole oikeastaan koskaan ollut masennuksen vuoksi sillä tavalla toimintakyvytön, että olisin joutunut sairauslomalle lukuun ottamatta paria yksittäistä elämäntilannetta. Kuitenkin elämänlaatuni kärsii tästä huomattavasti. Olen ulkoisesti toimintakykyinen, mutta usein sisältä aivan rikki. Terapiat tai lääkkeet eivät ole tuoneet juurikaan apua. Liikun, syön hyvin ja kuntoilen, en käytä juurikaan päihteitä.

Mistä voi saada apua kun mikään ei tunnu saavan tätä synkkyyttä pois vaan se palaa aina uudestaan?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhoito? Ex-miehelläni ainoa toimiva hoitomuoto masennukseen. Lääkkeet, terapia, liikunta eivät auta.

Vierailija
2/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkyneestä saa sirpaleista liimatun astian. Ei se ole uudenveroinen, vaikka joku yrittäisi saada sinua uskomaan niin. Ei ihminen voi korjata särkynyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Särkyneestä saa sirpaleista liimatun astian. Ei se ole uudenveroinen, vaikka joku yrittäisi saada sinua uskomaan niin. Ei ihminen voi korjata särkynyttä.

Mutta vesi pitäis saada pysymään sisällä. Sähkö, sienet, ketamiini?

Vierailija
4/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vesi pitäis saada pysymään sisällä. Sähkö, sienet, ketamiini?

Kuka sanoo, että veden pitäisi pysyä sisällä? En minä ainakaan sano niin. Minulle sinä saat olla särkynyt.

Vierailija
5/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toksisia ihmisiä jotka myrkyttää mielialasi läheisissä? Aseta niille rajat. Alkoholi ja rööki pois. Liikuntaa ja terveellinen ruokavalio.

Vierailija
6/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka? Uskoon tulo?

Vierailija
7/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksellasi on tärkeä viesti. Älä sulje siltä korviasi. Se huolehtii ihmisyydestäsi. Älä koskaan koveta itseäsi liikaa.

Vierailija
8/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vaan hyväksyt että sinun elämäsi nyt on sellaista kuin on; välillä on huonompia jaksoja. Ja kun on hyvä jakso/päivä, olet onnellinen. Masennus on osa sinua ja tarinaasi; miksi taistelet sitä vastaan?

Vierailija
9/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko diagnoosi oikea, moni sittemmin kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava sai avun, kun oikea diagnoosi selvisi ja lääkitys vaihdettiin oikeaksi.

Sähköhoidosta tosiaan voisi saada apua, lääketieteessä sitä kutsutaan ECT-hoidoksi.

Vierailija
10/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elämä kellään juhlaa ole, jos yhtään lohduttaa. Harvassa ne onnenpäivät on.

Vierailija
11/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää syksyllä 50 suippomadonlakkia ja syö ne. Seuraavana aamuna olet parantunut

Vierailija
12/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua auttoi D-vitamiini, n. 50 ug/pv (kesällä vähemmän). en väitä, että kaikilla muilla auttaa, mutta mulla kävi näin. taustalla siis toistuva vakava masennus. D-vitamiinin aloittamisen jälkeen masennus ei ole palannut noin 10 vuoteen(!). masennuslääkettä (venlafaksiini) syön vielä minimiannoksella, koska lopetusoireet ovat aivan järkyttäviä. lääkitys ei ole kuitenkaan hoitavalla tasolla.

Vierailija
13/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaisin ja toimivin toimenpide on asettua sellaiseen elämäntapaan joka toimii itselle. Ei auta mitä sinusta piti tulla tai mitä joku muu olisi toivonut. Kuuntelee itseään ja vatsaansa ja menee sinne missä olo on mukavin ja seura kivaa. Jos yksin on kivempaa, sekin on ok. Päihteet? Nekin ovat ok, mutta suosittelisin vain yrttiä tai sieniä.

Vierailija
14/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei elämä kellään juhlaa ole, jos yhtään lohduttaa. Harvassa ne onnenpäivät on.

Älä sano noin jatkossa kenellekään. Tuo on tosi kylmää. Nyt puhutaan ap:stä, eikä muista ihmisistä.

-ohis

Vierailija
15/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä keskity itseesi niin paljon. Maapallo ei pyöri sinun ympärilläsi. Ryhdistäydy.

Vierailija
16/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiillisuus, somaattinen lähestymistapa verrattuna kognitiiviseen lähestymistapaan.

Vierailija
17/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet yrittänyt löytää ratkaisua tutkitusti heikkotehoisista ja huonosti vaikuttavista hoitomenetelmistä, koska sinut on aivopesty uskomaan että sairastat lääketieteellistä sairautta, johon parannusta haetaan lääkkeistä ja juttutuokioista psykoterapeuttien kanssa. Ei mitenkään yllätys, ettei masennus ole parantunut vaan kroonistunut. Masennuksen kappa-arvo on DSM-V 0.28, sitä ei voi mitenkään erottaa muista häiriöistä kuten yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, päihdehäiriö tai vaikka traumaperäinen stressioirehtymä.

https://ajp.psychiatryonline.org/doi/pdf/10.1176/appi.ajp.2012.12070999

Oiretasolla olemattoman reliabiliteetin omaavan häiriön diagnostiikka ja hoito on niin surkeaa, että voisit yhtä hyvin pelata venäläistä rulettia kuin kokeilla "tutkittuja" lääketieteellisiä hoitomuotoja olemattomaan sairauteesi:

"For the HAM-D, for example, a minimal clinically relevant improvement has been claimed by some authors to correspond to a 7-point difference147 or to an SMD of 0.88148. If this is correct, in psychotherapies or pharmacotherapies for depression, effect sizes of 0.30, 0.40 or even 0.50 correspond to a difference on the HAM-D of 2 or 4 points (i.e. <7) which cannot be detected by clinicians and can therefore hardly be regarded as clinically significant"

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wps.20941

Ihmiset ovat vuosikymmenien aikana enenemissä määrin medikalisoineet masennustaan, ja seurauksena on ollut lähinnä sairauden kroonistuminen ja masennusperäisten työkyvyttömyyseläkkeiden raju kasvu kaikkialla länsimaissa. Eräässä tutkimuskatsauksessa pyrittiin selvittämään, mistä masennuksen esiintyvyyyden nousu johtuu, ja vahvinta näyttöä sai hypoteesi, että lääketieteelliset hoidot ovat heikkotehoisempia kuin annetaan ymmärtää ja on mahdollista,  että hoidon iatrogeeniset haitat selittävät osan masennuksen kroonistumisesta. Tästä ei kuitenkaan tutkijoiden mukaan ole tehty riittävästi tutkimusta.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0272735821001549?via…

Vierailija
18/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelisin sielunhoitoa mutta olisit varmaan kokeillut sitä jos olisit uskova. Kaitpa minä ehdottaisin sitten elämäntapamuutosta, vaihtoa eri ammattiin. Sähköhoitoa suosittelee moni mutta minä en, koska en itse ikimaailmassa ottaisi sitä.

Vierailija
19/85 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedä rajat

Vierailija
20/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosta pois lisätty sokeri ja pullamössö.

Lisää erilaisten hivenaineiden, vitamiinien ja yrttien kulutusta.

Sillä paransin itseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi