Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua toistuvaan masennukseen kun lääkkeet ja terapiaan ei auta?

Vierailija
17.06.2023 |

Olen ollut todennäköisesti masentunut jollain tavalla jo lapsena. Syynä varmasti on sekä perinnölliset tekijät että kasvuolosuhteiden asiat. Masennus on siis kulkenut mukana koko elämän enemmän tai vähemmän. Välillä on aikoja jolloin sitä ei ole, mutta aina se on taustalla. Raskaat elämäntapahtumat ovat voimistaneet taipumusta entisestään. Olen käynyt kahdessa eri tyyppisessä psykoterapiassa, syönyt useita erilaisia lääkkeitä. Olen kuitenkin aina ollut päällisin puolin pärjäävä. Suoriutunut monilla ulkoisilla mittareilla hyvin. Olen kouluttautunut, hyvässä työssä ja en ole oikeastaan koskaan ollut masennuksen vuoksi sillä tavalla toimintakyvytön, että olisin joutunut sairauslomalle lukuun ottamatta paria yksittäistä elämäntilannetta. Kuitenkin elämänlaatuni kärsii tästä huomattavasti. Olen ulkoisesti toimintakykyinen, mutta usein sisältä aivan rikki. Terapiat tai lääkkeet eivät ole tuoneet juurikaan apua. Liikun, syön hyvin ja kuntoilen, en käytä juurikaan päihteitä.

Mistä voi saada apua kun mikään ei tunnu saavan tätä synkkyyttä pois vaan se palaa aina uudestaan?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmät suikut ja talvella avantouinti. Kundaliinijooga. Muuttuu kyllä sit koko elämä.

Vierailija
22/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumiillisuus, somaattinen lähestymistapa verrattuna kognitiiviseen lähestymistapaan.

Kokeillut vuosien kehollisen psykoterapian ja erilaisia kehoterapioita. Ei auttanut kuin hetkeksi.

T. Eri 40+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei parane ennen kun poistat kuormittavat asiat elämästäsi. Esim. töistä sairauslomalle toipumaan ja myöhemmin uusi sinulle sopivampi työpaikka. Ja poista ilkeämieliset ja manipulovat ihmiset elämästäsi.

Vierailija
24/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus ei parane ennen kun poistat kuormittavat asiat elämästäsi. Esim. töistä sairauslomalle toipumaan ja myöhemmin uusi sinulle sopivampi työpaikka. Ja poista ilkeämieliset ja manipulovat ihmiset elämästäsi.

Ei kaikilla masennuksen aiheuttajana ole mitään tällaista selkeästi määritelmää kuormitustekijää jonka voi elämästään poistaa. Syyt voi olla paljon monisyisemmät ja monella alttius on geneettinen.

Vierailija
25/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minua auttoi D-vitamiini, n. 50 ug/pv (kesällä vähemmän). en väitä, että kaikilla muilla auttaa, mutta mulla kävi näin. taustalla siis toistuva vakava masennus. D-vitamiinin aloittamisen jälkeen masennus ei ole palannut noin 10 vuoteen(!). masennuslääkettä (venlafaksiini) syön vielä minimiannoksella, koska lopetusoireet ovat aivan järkyttäviä. lääkitys ei ole kuitenkaan hoitavalla tasolla.

Itselläni pitää olla mukana myös K-vitamiini että auttaa. Yksi tärkeimmistä vitamiineista ja nykyään sitä saa ruoasta liian vähän. Vaikuttaa myös siihen miten D imeytyy.

Vierailija
26/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämä kellään juhlaa ole, jos yhtään lohduttaa. Harvassa ne onnenpäivät on.

Älä sano noin jatkossa kenellekään. Tuo on tosi kylmää. Nyt puhutaan ap:stä, eikä muista ihmisistä.

-ohis

Aika samanlainen tausta mulla. Auttoi paljon, kun ihan nuorena kuvittelemani maailma sai realistiset puitteet. Arki on aika raskasta. Helpommalla pääsee, kun ymmärtää, että lähes kaikilla on näin.

Vierailija
27/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa hyväksyisit itsesi sellaisena kuin olet? Et ole huono tai epäkelpo. Monesti meidän vääristyneet ajatuksemme aiheuttavat suurinta kärsimystä, ja ne odotukset. Odotamme jotain parempaa "sitten kun " tyyliin. Elämä on tässä ja nyt. Hyväksy se ja itsesi, et ole "rikki" vaikka masennus aika ajoin kiusaisikin. Olet ok ja se riittää.

Vierailija
28/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhoidot.

Vierailija
29/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhoito ja/tai psilosybiinit.

Vierailija
30/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut psykoterapiasta apua ymmärtääksesi toistuvien masennusjaksojen syytä kohdallasi? Siihen ei todennäköisesti ole vain yhtä syytä, vaan kyseessä on monitekijäinen tila, joka ajoittain toistuu masennusjaksoina ja välillä on muuten taustalla. Raskasta on, jos ei koskaan tunne ehtiä olevansa kunnolla toipunut, kun jo taas raskas vaihe tulee päälle.

Jonkinlainen, vaikka vastentahtoinenkin sen hyväksyminen, että elämässä on pitkäaikaissairauden aiheuttama taakka ja varjo olisi hyväksi, vaikka onkin vaikeaa.

Lääkkeitä on varmaankin kokeiltu useammanlaisia. Hyvä psykoterapiakontakti vaikka nykyisin hyvinkin harvakseen voisi myös olla tärkeä taustatuki. Vertaistukea moni pitää itselleen hyvin merkittävänä.

Vierailija
31/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköhoidot.

Ei näihin taida päästä muuta kuin lähinnä vaikeimmissa tapauksissa joissa masennukseen liittyy itsetuhoisuutta tai psykoottisuutta.

Vierailija
32/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kykenet muistamaan ja siksi myös kouluttautumaan niin et ole masentunut vaan apaattinen. Masennus syö muistin eikä silloin kouluttauduta juuri miksikään koska et muista mitään. Apatia ei ole sairaus vaan apaattisuus on luonteenpiirre.

Vierailija
33/85 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kykenet muistamaan ja siksi myös kouluttautumaan niin et ole masentunut vaan apaattinen. Masennus syö muistin eikä silloin kouluttauduta juuri miksikään koska et muista mitään. Apatia ei ole sairaus vaan apaattisuus on luonteenpiirre.

Höpö höpö. Olipa taas sellaista tuubaa että oksat pois.

Vierailija
34/85 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usean masennuksen kokeneena sanoisin, että masentunutta voi ymmärtää vain sen kokenut. Masennus ei ole hetken mielen alakulo. Se on tyhjyyttä jonka syvyyttä ei voi selittää.

Pahinta on kuulla; ota itseäs niskasta kiinni, aurinko paistaa, nauti, ajattele jotain kivaa, älä mieti...ym ym.

Liikunta ja ulkoilu on auttaneet jonkin verran. Sielunhoitoterapia, lääkitys.

Omat tunteet on hyvä tunnistaa ja tunnustaa, käydä läpi. Helppoa ei ole, ylä ja alamäkeä. Sähköhoidosta tulin kamalan huonovointiseksi. Osalla heikentää muistia. Itse olen pakotettu hyväksymään tämän kanssakulkijaksi loppuelämäksi, kuten joillain se on dispetes tms. Voimia sinulle kohtalotoveri

Vierailija
35/85 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tällä hetkellä ketamiinihoidossa ja toivon että se auttais

Vierailija
36/85 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä keskity itseesi niin paljon. Maapallo ei pyöri sinun ympärilläsi. Ryhdistäydy.

Parempi ohje tämä on kuin äkkiä ajattelisi. Mutta ei siinä tarvitse ryhdistäytyä. Vain hahmottaa asia, ja olo alkaa helpottaa. Tulee perspektiiviä. 

Vierailija
37/85 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totu siihen. Itsekin joutunut tottumaan, nykyään jaksan sen kanssa jo melko hyvin.

Vierailija
38/85 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä mistään. Masennus ei mitenkään varmasti paranee, vaan osalla siitä tulee krooninen sairaus, jonka kanssa on vain opittava elämään. Sellaista on ihmiselo. 

Vierailija
39/85 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, paljon voimia sinulle

(Minulla on samanlainen tilanne.)

Vierailija
40/85 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on hyvä aloittaa, että ymmärtää paranemisen lähtevän ennen kaikkea itsestä. Liian moni kuvittelee, että ulkopuolelta on saatavilla joku taikakonsti, jolla mielen ongelma tuosta vaan poistu. Oikeasti sairaus ei poistu ennen kuin sen syy on poistettu. Ja se syy löytyy sinun sisältäsi, ei lääkepurkista tai tai sairaalasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi