Halusin palvelua suomeksi - minua pyydettiin lähtemään
Tähän on tultu Helsingissä: pyysin palvelua suomeksi kahvilassa ja minua pyydettiin lähtemään, kun uskalsin sanoa, että Suomessa on osattava suomea (kukaan henkilökunnasta ei siis puhunut suomea). Puhun itse muuten neljää kieltä ja olen asunut ulkomailla pitkään. Haluan kuitenkin kotimaassani palvelua omalla kielelläni. Miksi nämä tyypit tulevat Suomeen, jos he suhtautuvat pilkallisesti suomalaisiin ja maamme virallisiin kieliin?
Kommentit (495)
Puhut täysin paskaa. Yksityinen palveluntarjoaja voi ihan vapaasti valita kielet, millä palvelee.
Sano nyt vielä, että menit johonkin etniseen paikkaan 😄 Kahvilassa ei ole pakko osata suomea, sairaalassa hoitohenkilöstönä kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Puhut täysin paskaa. Yksityinen palveluntarjoaja voi ihan vapaasti valita kielet, millä palvelee.
Ja asiakas voi ihan vapaasti valita missä liikkeessä asioi.
Helsingissä on nykyisin palveluija muillekin kuin suomenkielisille. Naapurissani on esim. arabiankielinen parturi. Lähistöllä on myös Eesti -kauppa, sieltä saa vironvenäläisiä tuotteita venäjäksi ja viroksi. En ole niin paskantärkeä, että olettaisin olevani kaikkien palveluyrittäjien kohderyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten mikä oli ongelmasi, kun sinua piti pyytää poistumaan?
Kiva olisi kun ravintoloissa opettelisivat palvelusanaston. Ei muuta tarvita. Palvelun voi aloittaa suomeksi, tarjoilun voi hoitaa suomeksi, ruokalistat suomeksi. Ei ole liikaa opeteltavaa.
Loput lauseet sitten tarvittaessa englanniksi.
Suomalainen yrittäjä ei voi valita asiakasta, jos kieltäytyy palvelemasta etnisiä vähemmistöjä se on syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ole kukaan pyytänyt poistumaan. Tajuatko että et nyt puhu kahden kesken kenenkään kanssa?
Kannattaa kiertää kaikki liikkeet joissa yritetään tarjota palvelua muulla kuin suomen kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Laita vihervassut koville vaan...
Mitä idiootti sönkötät? Eiköhän tuo ole Petterin ja Riikan homma tästä eteenpäin.
Kyseessä ei ollut mikään etninen paikka, vaan rantakahvila. Selitin jo tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kiertää kaikki liikkeet joissa yritetään tarjota palvelua muulla kuin suomen kielellä.
En todellakaan kierrä. Moni upea ruokakokemus jäisi väliin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on nykyisin palveluija muillekin kuin suomenkielisille. Naapurissani on esim. arabiankielinen parturi. Lähistöllä on myös Eesti -kauppa, sieltä saa vironvenäläisiä tuotteita venäjäksi ja viroksi. En ole niin paskantärkeä, että olettaisin olevani kaikkien palveluyrittäjien kohderyhmää.
Mille etniselle ryhmälle kahvila on suunnattu?
Varmaan olit siinä niinkuin et olisi ymmärtänyt mitä sanovat? Työkaveri ei jokunen vuosi sitten poistunut kahvilan kassalta ennenkuin kuuli suomeksi ostoksensa hinnan...aika nopeasti alkoivat suomea osata kun jono takana kasvoi
Vierailija kirjoitti:
Sano nyt vielä, että menit johonkin etniseen paikkaan 😄 Kahvilassa ei ole pakko osata suomea, sairaalassa hoitohenkilöstönä kylläkin.
Oon käyny ties missä kebabpizzerioissa ja kiinalaisissa ja aina saanut palvelua suomeksi. Nyt kun menee fiiniin ravintolaan tai kahvilaan Helsingissä ei saa palvelua suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen yrittäjä ei voi valita asiakasta, jos kieltäytyy palvelemasta etnisiä vähemmistöjä se on syrjintää.
Eihän tuokaan yrittäjä kieltäytynyt palvelemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ole kukaan pyytänyt poistumaan. Tajuatko että et nyt puhu kahden kesken kenenkään kanssa?
Ei ole kristallipalloa, joten en voi tietää ketjun kaikkia randomurpoja.
Vierailija kirjoitti:
Jospa olisin tiennyt, niin en olisi mennyt. Viime kesänä samasta paikasta sai hyvää palvelua - suomeksi.
Mihin oikein menit?