Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.

Vierailija
17.06.2023 |

Lusmut on sitten erikseen.

Kommentit (619)

Vierailija
121/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se madaltaa työnantajan palkkaamiskynnystä

Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.

Onko tähän lähdettä? Olen ollut viimeisen 4 vuoden aikana yhden päivän sairauslomalla, kun oli korona. Toki sen jälkeen en mennyt loppuviikolla töihin vaan tein kotona etänä. 

Taisi jäädä pilkku pois. Kaikkein ahkerimmillakin saikuttajilla eli hoitajilla on saikkupäiviä runsaat 20 vuodessa. Heillähän saikutus onkin luontaisetuihin kuuluvaa.

Jos hoitohenkilökunnan saikutukset saadaan samalle tasolle muiden työntekijäryhmien kanssa, korjattaisiin sillä tuhansien henkilöiden hoitajapula. Laskekaapa ihan itse: Kymmenen työpäivää lisää vuodessa/ 150000 työssä käyvää hoitajaa=1500000 työpäivää/160 tp=9375 hoitajan työpanos. Hoitajapula uusimman tutkimuksen perusteella vajaa 6000 hoitajaa. (Aiemmin kerrottu 15000 oli väärä arvio).

Problem solved. Hoitajapula poistuu lopettamalla alan turha saikuttelu. 

Tosin asiasta ei saa puhua oikeilla nimikkö.

Hoitajapulan ratkaisu: hoitajat kipeänä töihin?

Vierailija
122/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko, että ruokasi tarjoilee flunssainen tarjoilija räkäpisaroilla maustettuna?

En edes muista koska minulla on viimeksi ollut varaa käydä ravintolassa syömässä.🤣

No otetaan uusiksi sitten. Haluatko, että lapsesi kouluruoan laittaa tarjolle flunssainen keittäjä?

Siis hän. Mä olin ripulitaudissa työkokeilussa, koska 9 euron kulukorvausta ei saa jos sairastuu ja lapsista meni hoitomaksut, koska puoliso tienasi 2400 brutto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos menee sairaana töihin, on muutaman tunnin tai puolipäivää ja lähtee sitten kotiin sairastamaan sen päivän? Jos lääkäri kirjoittaa sairaslomaa kaksi päivää siitä päivästä alkaen jolloin oli puoli päivää töissä?  Täysi palkkahan siitä ekasta päivästä pitäisi tulla, kun töissä kuitenkin oltu.

Vierailija
124/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko, että ruokasi tarjoilee flunssainen tarjoilija räkäpisaroilla maustettuna?

En edes muista koska minulla on viimeksi ollut varaa käydä ravintolassa syömässä.🤣

No otetaan uusiksi sitten. Haluatko, että lapsesi kouluruoan laittaa tarjolle flunssainen keittäjä?

Siis hän. Mä olin ripulitaudissa työkokeilussa, koska 9 euron kulukorvausta ei saa jos sairastuu ja lapsista meni hoitomaksut, koska puoliso tienasi 2400 brutto.

Työttömällä ei ole työterveyshuoltoa ja kela vaatii sairaslomalapun.

Vierailija
125/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi syksyä oltu lapsen kanssa koko ajan kipeänä. Ollaan vielä enemmän sitten, kun kaikki on kipeinä töissä, kaupan myyjät, opettajat jne. Rahat ei riitä, jos vaikka 400 palkasta häipyy. Jos saa kuumeisena fyysisessä työssä sydänlihastulehduksen, niin jos jää henkiin, niin ei saa hengästyä puoleen vuoteen. En selviäisi sellaisesta yksihuoltajana. Jos kuolen, niin muita ei ole.

Vierailija
126/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla se että joku päättääkin tulla töihin sairaana voi viedä hengen joltain potilaalta, mm vanhushuolto, leikkaussalit.

"Muistellaan koronaa".

Tätä juuri mietin.

Sairastin korona viime vuonna pienillä oireilla. Teen suurimmaksi osaksi yövuoroja, jokusen illan.

Joten jos korona uusii yhtä vähillä oireilla, voin kyllä tulla yövuoroon Buranan voimalla.

Vuosiin ei ole yhtään sairauspäivää ollut muuta, kuin tämä korona oli. Mutta tästä eteen päin, ei ole enää koronassakaan, jos vain pystyn työpaikalle yövuoroon tulemaan

Vierailija
127/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.

Onko tähän lähdettä? Olen ollut viimeisen 4 vuoden aikana yhden päivän sairauslomalla, kun oli korona. Toki sen jälkeen en mennyt loppuviikolla töihin vaan tein kotona etänä. 

Taisi jäädä pilkku pois. Kaikkein ahkerimmillakin saikuttajilla eli hoitajilla on saikkupäiviä runsaat 20 vuodessa. Heillähän saikutus onkin luontaisetuihin kuuluvaa.

Jos hoitohenkilökunnan saikutukset saadaan samalle tasolle muiden työntekijäryhmien kanssa, korjattaisiin sillä tuhansien henkilöiden hoitajapula. Laskekaapa ihan itse: Kymmenen työpäivää lisää vuodessa/ 150000 työssä käyvää hoitajaa=1500000 työpäivää/160 tp=9375 hoitajan työpanos. Hoitajapula uusimman tutkimuksen perusteella vajaa 6000 hoitajaa. (Aiemmin kerrottu 15000 oli väärä arvio).

Hoitoalalla on tiukat säännöt milloin on oltava pois. Taudit voivat olla potilaille kohtalokkaita, ja toisaalta on katastrofi jos tartuttaa kaikki työkaverit.

Vierailija
128/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kannustaa tulemaan sairaana töihin ja tartuttamaan muita. Mutta mitäpä pässit ymmärtäisivät.

Tai jospa kannustaa ihmisiä pitämään parempaa huolta terveydestään. Nykyään päivän sairaslomalle pääsee naurettavan helpolla, kunhan muistaa ilmoittaa työnantajalle.

Vierailija
129/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudointa tuossa on se, että se ei koske niitä jotka ovat poissa lapsen sairauden takia.

Siis nämä krapulan takia päivän poissa olevat, joilla on lapsia, voivat jatkaa entiseen tapaan. Ilmoittavat vain, että lapsi on vatsataudissa.

Tämä koskee siis vain lapsettomia työntekijöitä. Jotenkin surkuhupaisaa.

Hallitus toisensa jälkeen keskittyy kurittamaan sinkkuja. Nytkin tuo palkaton sairausloma koskee lähinnä heitä.

Kai tämä on jonkinlaista pakkonaittamista tämäkin, että nyt teette lapsia, tai itkette ja teette.

Vierailija
130/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-ala ja vatsatauti. Koska palkkaa ei saa, menen töihin, juoksen vessassa koko ajan ja välillä pilkon  salaattia lounaspöytään, täytän sämpylöitä ym kylmätuotteita vitriiniin. Arvatkaa leviääkö vatsatauti asiakkaille? Varmasti!!

Jokainen tietää, ettei se vatsatauti noin mene. Sulla ei pysy ruoka sisällä, et voi kontrolloida oireita ja voimat menee töysin. On ihan selvää ettet pääse vatsataudissa työpaikalle etkä ole työkykyinen. Ylipäätään kuinka monella aikuisella niitä vatsatauteja on? Mulla ollut viimeksi 10 vuotta sitten ja se oli yhtä helvettiä.

Vierailija
131/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tiedät onko se turhaa? Siinä ammatissa on useammin tekemisissä sairauksien kanssa kuin suurimmassa osassa muita. Työ on myös raskasta, ja yövuorot eivät myös tee terveydelle mitään palveluksia.

Lisäksi hoitoalalla pitäisikin jäädä töistä pois melko pienellä kynnyksellä, ettei tartuta asiakkaita. Siinä missä toimistohommia voi tehdä räkä valuen ja yskien, ei kukaan halua että mummoa hoitaa joku joka niistää 3min välein ja yskii jatkuvasti.

Vierailija
132/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on moni kertonut, miten heidän työpaikalla on krapulasaikuttajia. Siinä työntantaja ei itse ole hoitanut hommiaan, kun ei ole ottanut puheeksi juomista ja ohjannut alkoholistia hoitoon. Ehkäpä teidän kannattaa ottaa se puheeksi esimiehen kanssa vaikka viikkopalaverissa? Miltä kuulostaa?

Näin on. Työpaikalla on paljon pielessä, jos sairauspoissaoloja on paljon. Tätä ei hoideta sillä, että syyllistetään työntekijät, vaan pitää kohentaa ja parantaa työoloja.

Vierailija
133/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronahysterian aikana kynnys olla pois töistä poistui kokonaan. Nyt rakennetaan oikein korkea kynnys tai jopa pistetään ovi lukkoon. Eli sairaana töihin.

Vierailija
134/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla on tiukat säännöt milloin on oltava pois. Taudit voivat olla potilaille kohtalokkaita, ja toisaalta on katastrofi jos tartuttaa kaikki työkaverit.

Kukaan ei voi silti pakottaa olemaan pois, jos tulet töihin kipeänä. Kuten tuossa aiemmin korona, missä ei ole kuin vähän kurkkukipua ja nuhainen olo

Vierailija
135/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kannustaa tulemaan sairaana töihin ja tartuttamaan muita. Mutta mitäpä pässit ymmärtäisivät.

Tai sitten jos ei ole rahasta tiukkaa pidetään pitkä viikonloppu omaan piikkiin.Senhän voi pitää hyvällä omallatunnolla kun ei siitä saa palkkaakaan .

Vierailija
136/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-ala ja vatsatauti. Koska palkkaa ei saa, menen töihin, juoksen vessassa koko ajan ja välillä pilkon  salaattia lounaspöytään, täytän sämpylöitä ym kylmätuotteita vitriiniin. Arvatkaa leviääkö vatsatauti asiakkaille? Varmasti!!

Jokainen tietää, ettei se vatsatauti noin mene. Sulla ei pysy ruoka sisällä, et voi kontrolloida oireita ja voimat menee töysin. On ihan selvää ettet pääse vatsataudissa työpaikalle etkä ole työkykyinen. Ylipäätään kuinka monella aikuisella niitä vatsatauteja on? Mulla ollut viimeksi 10 vuotta sitten ja se oli yhtä helvettiä.

Jokaisen pitäisi tietää, että niitä vatsatautipöpöjä on erilaisia. Minulla on ollut sellaisia, joissa olen oksentanut tai sellaisia, joissa olen ripuloinut. Vähemmän onneksi on ollut sellaisia, joissa olen oksanut ja ripuloinut samaan aikaan lähes tauotta. Jos yö onkin mennyt pöntöllä istuen, on ihan sama mennä nuokkumaan päiväksi töihin olipa vielä tartuttava tai ei.

Vierailija
137/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla ainakin saikkupäivät tulee kasvamaan tästä. En enää ikinä ole vain yhtä päivää poissa töistä minkään syyn takia, vaan aina automaattisesti kaksi. Ja todellakin tulen ottamaan enemmän saikkua. Vuoden sisään en ole ollut lainkaan saikulla, koronassakin kriittisenä aikana tein sängynpohjalta töitä. En tee enää.

Vierailija
138/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja määrää sairaslomalle, ei silloin palkastakaan saisi vähentää.

Vierailija
139/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeraa ulinaa. Mammapalsta ei taaskaan petä 😂

Vierailija
140/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.

Niin, siis työnteosta tulee se raha, jolla saikuttamisesi maksetaan. Jos sinä et tee sitä työtä, työtoverisi joutuvat sen tekemään/maksamaan. Itse ainakin pidän positiivisena sitä että saikuttajat joutuvatkin maksamaan osan aiheuttamastaan vahingosta. Jos ei saikutus olisi jatkuvasti yleistynyt, ei tällekään olisi tarvetta. Minullekin kerran yksi alainen totesi, että mikäli en anna hänelle ylimääräistä palkallista vapaata, hän vaan hakee saikkua. Totesin, ettei esimiehelle kannata noin sanoa.

Niinhän se toki aina on, jotkut käyttää systeemiä väärin ja kaikki maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi