Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.

Vierailija
17.06.2023 |

Lusmut on sitten erikseen.

Kommentit (619)

Vierailija
321/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

migreenikko kryptassaan kirjoitti:

Mulla migreeni kestää useimmiten yhden päivän. Pahimmillaan oksennan kolme päivää putkeen.

Oletko pyytänyt migreeniin lääkitystä? Itselläni lääke tehosi tunnissa.En ole koskaan ollut migreenin takia saikulla.

En tiedä hänestä, koska olen eri, mutta minulla on niin, että jos ehdin ottamaan särkylääkkeen heti auraoireiden alussa, se tehoaa hyvin. Ongelma on, jos kohtaus alkaa yöllä nukkuessa ja herään vasta sitten kun kova päänsärky on jo alkanut. Silloin ei mikään auta. Eikä mitenkään ole hyvä olla. Pyörin levottomasti ympäri asuntoa ja huudan ja uikutan ja uikutan ja kiroilen ja huudan. Sitten oksennan ja nekin oksennukset ovat jotain yliöveriä, tulevat kuin tykin suusta. Lopuksi yritän vielä yökkiä vatsalaukun nurinpäin, kun mitään oksennettavaa ei enää ole. Alkavat aina samaan aikaan yöllä ja kun niitä alkaa tulemaan, niin semmoinen on vähän väliä. Neurologi arveli, että minulla olisikin sekä migreeni, se aurallisena mihin aikaan vain alkava, ja toisena cluster headache. Luin sen kuvauksia netistä ja kyllä kuvaus sopi täydellisesti. Kohtauksen aikana ensin luulee kuolevansa siihen ja sitten toivoo kuolevansa siihen. Itsemurhaa noiden takia en ole ajatellut, mutta ymmärrän heitä, kenellä noita on usein.

Ja se uikuttaminen, kiroilu ja huutaminen on ainoa, mikä vähänkään siihen auttaa. Sitä ei oikein kehtaa tehdä, jos joku muu on paikalla. Yksinasuvalla on oma vapautensa.

Vierailija
322/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.

Jos se valta-asemassa oleva osapuoli ottaa sun palkan, niin se luultavasti myös joutuu tekemään sun työt. Usein kyllä työpaikoilla tämä valta-asemassa oleva osapuoli joutuu käyttää ylimääräistä aikaa ja etsiä kissojen ja koirien kanssa lyhyellä varoitusajalla sijaisen jolle joutuu maksaa palkan sun tekemättömistä töistä.

Hyvin monella ne tekemättömät työt odottaa siihen asti, että sairastunut palaa takaisin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistapa aloittaja kuule p*ska!

25 vuotta työelämää takana. Kerran tai kaksi vuodessa olen ollut saikulla 1-3 päivää 25 vuoden aikana.

Tee ensin perässä ennen kuin alat lusmuksi haukkumaan.

Kyllä. Yksin asuvana tällä yhden päivän palkan menetyksellä on minulle todellakin merkitystä.

Vierailija
324/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkaiselle tekee ison loven palkkaan.  Ministerien palkoissa ei tunnu missään.

Koskeeko tää muuten kansanedustajia ja ministereitä.

Kansanedustajat ja ministerit eivät saa palkkaa. Se on palkkio. Tuskin siis heillä vaikuttaa, eihän heidän muitenkaan tarvitse pahemmin osallistua saadakseen palkkionsa.

Vierailija
325/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 vuotta työelämää takana. Kerran tai kaksi vuodessa olen ollut saikulla 1-3 päivää 25 vuoden aikana.

Kyllä. Yksin asuvana tällä yhden päivän palkan menetyksellä on minulle todellakin merkitystä.

Niin on minullekin ja hyvin monelle muullekin, niin ovat palkat pienet ja kaikki maksaa liikaa.

Vierailija
326/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotus vastaavasti kevenee, joten palkasta jää enemmän käteen.

Vierailija
327/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tilanteessa jolloin kaikki on kallistunut, ruoka, asuminen, sähköt jne, on täysin mielenvikaista lätkäistä pienipalkkaisille ja kenelle vain tämä 1. sairaspoissaolo palkatta.

Vierailija
328/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon pienipalkkaisella verotus kevenee, paljonko enemmän jää käteen? Ei varmasti samaa määrää kuin on menetykset sairaspoissaolopäivistä jotka jää palkatta.

Vierailija
329/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, tulen sitten jatkossa kipeänä köhimään ja pärskimään töihin. Olen siis tarjoilija.

Vierailija
330/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tulee jäämään muutamaa euroa enempää, jos sitäkään.

Veroprosentti jo niin pieni matalpalkkaisilla ettei mitkään veroalet auta, etenkin kun niin monin muun hinta nousee ja sitten vielä päälle menetät rahaa jos sairastut.

Vierailija
331/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra kaivoi persuille ison kuopan.

Vierailija
332/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.

Miksi yleensä pitää maksaa palkkaa jos ei olla töissä? Ota vakuutus tai pyydä liitolta.

Koska sairastumista ei voi ennustaa????? Lisäksi: "Työsopimuslain mukaan työkyvyttömänä olevalla työntekijällä on oikeus sairausajan palkkaan, jos hänen työskentelynsä on estynyt sairauden tai tapaturman vuoksi. Lain mukaan sairausajan palkkaa maksetaan sairastumispäivältä, jos se olisi ollut työntekijän työpäivä, ja sitä seuraaviin yhdeksään arkipäivään sisältyviltä työpäiviltä. Arkipäiviin ei lasketa mukaan pyhäpäiviä." 

Rehellisesti aikamonen niistä poissaoloista joita tällä muutoksella yritetään kitkeä pois voi "ennustaa" olkaa nyt rehellisiä tässä asiassa. Heti ilmoittautuu kroonikoita, migreeni potilaita, syntymästään alhaisen vastustuskyvyn omaavia ihmisiä siinä määrin ettei muita tuntus työelämässä olevankaan.

Ihme nillittämistä...

Onhan toki terveitäkin, niinkuin täälläkin moni kehuu ansioitumistaan terveenä olemisen saralla ja kuvittelee sen olevan omaa snsiota, vaikka kyse on vain tuurista ja siitä, että on osannut valita oikeat vanhemmat ja suojaisan ammatin. Mutta toisaalta on oikeasti sairaita. Migreeniin on oikea sairaus. Tosin helpommasta päästö koska kohtausten välillä saa olla niinkuin muutkin terveet ja kärsimys on satunnaista ja kestää vain muutamia tunteja kerrallaan. Mun puolesta sama, maksetaanko sairastunneilta palkkaa vai ei, kunhan maksettaisiin kaikilta tehdyiltä työtunneilta. Siinä olisi yksi korjaamisen paikka uudelle hallitukselle. Verotulojakin karttuisi tämä korjaamalla. Työaikalain valvontaa pitäisi parantaa. Piräisi sakottaa kikkailut kellokortilla siten, että se automaattisesti hävittää työtunnit, joista työnantajaa ei huvita maksaa. Jos yrityksessä työntekijöille kertyy ylettömästi palkattomia ylitöitä , se on merkki siitä, että miehitys on riittämätön ja tästä tulisi joutua maksamaan valtiolle niin suuri sakko, ettei sellaisen mitoituksen yrittäminen kannattaisi, eli vähintään sama, mitä maksaisi riittävän miehityksen palkkaaminen ja ehkä 10% vielä sen yli. Työttömyysluvut pienenisivät ja verokertymä nousisi.

Vierailija
333/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhottaa oikein monen ylimielinen asenne usein sairastavia kohtaan. Olkaa sen sijaan onnellisia jos olette pysyneet terveinä.

Kummallista jos työpaikoillanne ei ole esihenkilöiden toimesta puututtu asiaan jos kerran niin paljon aiheettomia poissaoloja/krapulapäiviä vieteään. Meillä saa olla pois omalla ilmoituksella max 5 päivää, mutta tarvittaessa sairauslomatodistus voidaan vaatia jo ensimmäisestäkin.

Hoitoalan poissaoloista sen verran, että viimeiset kolme vuotta meidät on ohjeistettu herkästi jäämään pois lievistäkin koronaan sopivista oireista. Ei siis ihme, että poissaoloja on paljon, kun koronan jälkeen taudit ovat jyllänneet oikein kunnolla kouluissa, päiväkodeissa ja työpaikoilla.

Voipi se olla niinkin, että krapulapäivistä puhuvat eniten ne, keille krapulapäivät ovat tuttuja omassa elämässä. Jos semmoinen on vieraampaa, luulee, ettei kukaan muukaan niin tee.

Paskat luule. Ihmisillä on aivot, joilla ajatellaan. Jos sinä luulet, ettei holiton oleta holipoissaoloja, se ei ole yhtä kuin koko maailman työntekijöiden mielipide. Se on sinun henkilökohtainen ongelma, jos luulot ovat noin yksinkertaisella tasolla.

Vierailija
334/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ihmettelette, että ketä ne sairastajat on. Menkää katsomaan vaikka lähihoitajien, siivoojien, yms poissaolomääriä. Ne on järkyttäviä. Olen ollut töissä työterv.huollossa ja todellakin voin sanoa, että nykyään on iso prosentti työläisiä, jotka hakevat aina sitä syytä olla pois. Ovat ehkä väärällä alalla ja tuntuu tylsältä mennä töihin. Se tietty osa on pois oli syytä tai ei. Ikävä sitten esimerkiksi migreenipotilaiden yms kannalta, jotka joutuvat kärsimään tästä . Ihmiset eivät tajua, että hyväksikäyttäjiä on paljon.

Kuulisitte millä syillä saikkua haetaan.

Ne työolot ja raskas työ.

Totta, mutta mitäpä tuollainen, joka työkseen istuu ja taivastelee muiden sairauspoissaoloja, mistään työn kuormittavuudesta mitään tajuaisi.

Vierailija
335/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on uskomattoman typerä päätös, sillä se rankaisee työntekijöitä vain sen mukaan, että mikä sairaus hänellä on. Lorvikatarreista kärsiviä lusmuilijoita on niin pieni osa, että taas se 1 % on ne, joita käytetään tekosyynä muiden rankaisemiseen.

Yhden päivän sairauksista kärsii yleensä migreenistä, vatsataudista, ja kuukautiskivuista kärsivät. Selkäkipujen tai masennuksen takia sairastavat saavat useamman viikon lomia.

Yhden päivän lomia on eniten kunta-alalla, ja naisvaltaisilla aloilla. Tarkoitus on siis pistää hoitajat (teho-osastojenkin), lastenhoitajat ja opettajat tulemaan sairaana töihin. Kuulostaa lupaavalta.

Ruotsin varoittavaa esimerkkiä ei ole katsottu yhtään.

Yllättävän paljon on kuitenkin myös näitä perjantaisin tai maanantaisin yhden päivän sairastavia...

Niin? Jos on ma-pe töitä, niin miksi se on negatiivinen asia, että ajattelee sairastavansa ylimääräisen päivän? Jos ti-to saikku on näille harvinaisempaa, niin ei kerro edelleenkään mistään negatiivisesta tai postiivisesta. Kertoo vain siitä, että henkilö on ti-to poissa työnantajan alaisuudesta.

Vierailija
336/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt voi helpommin ottaa ns palkatonta työlomaa. Ei tarvitse selitellä työnantajalle, mitä tekee, kun palkkaa ei tule. Eikä tarvitse lääkärille näytellä sairasta.

Jos tuntuu, et haluaa ylimääräisen vapaan keskelle työviikkoa, ilmoittaa vain, että olen huomisen palkattomalla saikulla

Ei onnistu. Oma työnantaja sanoi, että poissaolopäivän palkka ei ole ongelma vaan sen päivän puuttuva työpanos. Meillä ei saa palkatonta vapaata miten lystää.

Mutta sepä juuri helpottuu. Palkaton Saikku, kun tarvitset palkattoman vapaan. Ei tarvitse enää anoa palkatonta työlomaa

Ajattelit sitten kertoa työnantajalle, että olet huomenna sairaana? Osaatko ennustaa muutakin?

No jos minulla illalla nousee kuume, ilmoitan kyllä jo edellisenä iltana olevani sairaana, jotta sijaisen saanti on helpompaa. Tympeimpiä ovat ne, jotka aamulla soittavat 10 minuuttia ennen aamuvuoron alkua, että mulla nousi eilen kuume, en tule aamuvuoroon

Jaa että sun kuume tekee susta paremman ihmisen, koska se nousee toisena kellonaikana kuin kollegan?

Vierailija
337/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sinulle yllätyksenä, että liikuntaa harrastaessa voi loukata itsensä? :) Toisakseen, googlaapa hoitajien kohtaama väkivalta.

Puhun tässä läheiseni puolesta. Oma palkkani on vähän isompi, vaikka teen vähemmän tärkeää työtä, eikä uudistus vaikuta minuun yhtä paljon.

Entä siivoojien väkivalta? Jos yllätyt, et ole kummoisellakaan älyllä varustettu.

Vierailija
338/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä esim. teen välillä olosuhteiden pakosta vain sunnuntaina töitä. Siitä lähtee jo lisät pois sairaspoissaolon takia ja jatkossa lähtisi kokonaan. Menettäisin siis koko viikon palkkani. Kivaa on.

Vierailija
339/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on taas niitä mitkä kerran otetaan pois niin työnantajat ei niitä ikinä takaisin anna. Kyllä ne tekee voittoa ihan tarpeeksi että ei tarvitsisi enää sairaana työskennellä.

Jos mielestäsi yrittäminen on noin yksioikoista rikastumisen riemujuhlaa, niin miksi et suuressa viisaudessasi ala itse "rikkaaksi" ja ala yrittäjäksi.

Vierailija
340/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin vähän enemmän loppupelissä jää käteen. Samaan aikaan tämä hallitus kiristää kaikkein köyhimmiltä lapsilta ja vanhuksilta. Oksettavaa.